Beginnen met endurance

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 22:09

In kon helaas niet. Over een tijdje krijg ik wel een hartslagmeter binnen. Dus het had vast heel handig geweest. Wat werd er zoal verteld?

Marije_jiplover

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 22:10

Stukje fysiologie wat je nu precies meet met de hartslagfrequentie en hoe je het dan in kunt zetten bij je training.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 22:15

Hmm ja misschien dat het die kant op prima was, maar hier in de omgeving lag voor het eerst echt veel sneeuw. 17km naar stal glibberen vond ik al een uitdaging vanmorgen haha. En daarna in het donker zo'n eind terug als het wellicht glad is vond ik geen goed idee. Baal er wel echt van -O-

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 22:20

Hier lag ook behoorlijk wat sneeuw, ik denk een cm of 8 toen ik mijn bed uit kwam vanmorgen.
Maar de snelwegen en ook de lokale wegen bij de stal waar het georganiseerd waren allemaal brandschoon geveegd en gestrooid.

Hoop trouwens wel dat de sneeuw snel weer weg is.
Wil lekker kunnen rijden zonder te hoeven opletten wat er mogelijk onder de sneeuw ligt... Gisteren dus niet gereden, terwijl ik dat eigenlijk wel van plan was...
Morgen zit het er denk ik ook nog niet in, dan morgen maar longeren en dan hopelijk dinsdag of woensdag weer het bos in.

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 08:39

Welkom Bliksem, leuk dat je ook gaat starten! En het trainen, ja, dat is voor iedereen even een drama...

Ik wilde ook naar de lezing, maar lig helaas ziek op bed.. Vandaag ook nog maar niet werken...
Als er nog zoveel animo is kan ik wel even een berichtje sturen of het mogelijk is de lezing nog een keer te doen.. Kan makkelijk bij ons op stal in Vaassen... Je kunt zelfs met je paard blijven overnachten en trainen op de Veluwe ...

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 09:03

Ik wou er ook heel graag heen, ik had alleen op stal een crazy fun trail. Super leuk was het, wou de hartslagmeter ook gaan gebruiken, maar ik krijg de batterij van de H7 transmitter er niet meer uit, want volgens mij is die leeg, want hij deed namelijk eerst hele hoge hartslagen en daarna niks meer. Ik haalde elke keer de batterij eruit anders dacht ik dat de batterij vet snel leeg ging, nu glijd mijn muntje en alles uit die gleuf. Kan je ergens anders een losse H7 transmitter kopen?

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 11:18

Bliksem schreef:
Het duurde even, maar ik heb het topic helemaal doorgelezen. :D
O
Ik wil dit jaar ook voor het eerst gaan starten met mijn jonge Appaloosa.
Is er hier toevallig iemand die in Zeewolde een KK of (korte) K1 wil gaan starten en samen wil rijden?

Het weer gooit hier wel een beetje m'n trainingsplannen in de war. Gister wilde ik buiten rijden en vandaag had ik eigenlijk les in een bak in de buurt, maar de weg er naartoe was te glad.

Ik wil wel een klasse 1 met je rijden hoor. Mocht het tempo echt niet matchen kunnen we altijd nog onze eigen weg gaan.

Deeskuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 11:58

Wanneer was de wedstrijd in Ysselsteyn ook alweer? Ik heb het ergens gezien en nu weet ik niet meer waar... Heb eerder gepost hier dat ik graag wil gaan starten met mijn Arabiertje. En wil die wedstrijd graag kijken/helpen om zo alvast te zien hoe het eraan toe gaat.
En een vraag van hele andere orde... 'Moet' je in de kk of k1 ook galopperen of kun je het ook zonder redden? Ik en mijn pony doen dat voorlopig even niet meer door omstandigheden (die vooral bij mij liggen..). Daar wordt aan gewerkt, maar vooralsnog zijn we er nog niet aan toe. Of nouja, ik dus niet. Ze schakelt in de bak af en dan zet ze het op een bokken. Ik word daar bang van en dat werkt niet. Buiten is ze heel anders qua rijden, vindt ze veel leuker. Maar ze is ook erg onzeker van zichzelf, dus bosritten moet ik ook met een ander doen. Of te voet ernaast, maar dat werkt ook niet als je aan conditie wil werken. Oorzaken zijn een lang verhaal en ga ik jullie niet mee vervelen :P Maar vandaar dat ik nog even vast zit, maar wil dat van het tempo wel alvast helder hebben. Wie weet is dat onzekere eerder 'opgelost' dan het galoppeerprobleem en dan kan ik alvast bijv kk starten met haar, om het voor haar ook afwisselend en leuk te houden.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:32

Deeskuh88 schreef:
Wanneer was de wedstrijd in Ysselsteyn ook alweer? Ik heb het ergens gezien en nu weet ik niet meer waar... Heb eerder gepost hier dat ik graag wil gaan starten met mijn Arabiertje. En wil die wedstrijd graag kijken/helpen om zo alvast te zien hoe het eraan toe gaat.
En een vraag van hele andere orde... 'Moet' je in de kk of k1 ook galopperen of kun je het ook zonder redden? Ik en mijn pony doen dat voorlopig even niet meer door omstandigheden (die vooral bij mij liggen..). Daar wordt aan gewerkt, maar vooralsnog zijn we er nog niet aan toe. Of nouja, ik dus niet. Ze schakelt in de bak af en dan zet ze het op een bokken. Ik word daar bang van en dat werkt niet. Buiten is ze heel anders qua rijden, vindt ze veel leuker. Maar ze is ook erg onzeker van zichzelf, dus bosritten moet ik ook met een ander doen. Of te voet ernaast, maar dat werkt ook niet als je aan conditie wil werken. Oorzaken zijn een lang verhaal en ga ik jullie niet mee vervelen :P Maar vandaar dat ik nog even vast zit, maar wil dat van het tempo wel alvast helder hebben. Wie weet is dat onzekere eerder 'opgelost' dan het galoppeerprobleem en dan kan ik alvast bijv kk starten met haar, om het voor haar ook afwisselend en leuk te houden.

www.endurancevereniging.nl

Je kan prima alleen maar draven en stappen in de wedstrijd, mits je de minimum snelheid maar haalt.
Die is 8km.h gemiddeld in de kk en 9km/h gemiddeld in de k1.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:37

MarlonNaldo schreef:
Bliksem schreef:
Het duurde even, maar ik heb het topic helemaal doorgelezen. :D
O
Ik wil dit jaar ook voor het eerst gaan starten met mijn jonge Appaloosa.
Is er hier toevallig iemand die in Zeewolde een KK of (korte) K1 wil gaan starten en samen wil rijden?

Het weer gooit hier wel een beetje m'n trainingsplannen in de war. Gister wilde ik buiten rijden en vandaag had ik eigenlijk les in een bak in de buurt, maar de weg er naartoe was te glad.

Ik wil wel een klasse 1 met je rijden hoor. Mocht het tempo echt niet matchen kunnen we altijd nog onze eigen weg gaan.

Wat leuk! Mijn Appie stapt zo'n 6.5km/u en draaft gemiddeld 14km/u, maar we kunnen ons natuurlijk altijd aanpassen. Ik stuur je wel even een PB!

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:54

Deeskuh88 schreef:

Galop hoeft niet hoor, wij hebben alleen maar gedraafd... Als je een keer samen wilt rijden ben je altijd welkom hoor...

Deeskuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:13

Smart schreef:
Galop hoeft niet hoor, wij hebben alleen maar gedraafd... Als je een keer samen wilt rijden ben je altijd welkom hoor...

Daar maak ik graag gebruik van! :) Zal tzt even pb'en.

@kim345: Ook bedankt voor je antwoord!

Brego93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 10:21

Het weer is eindelijk beter hallelujah we kunnen weer lekker aan het werk :D!
Ik word er helemaal enthousiast van haha
Onze eerste wedstrijd zal Utrecht zijn op 16 april. Wat zijn jullie plannen?

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 11:01

Jaa heb helemaal een voorjaarsgevoel heerlijk. Mijn vraag is de H7 transmitter ook los te koop?
Mijn plan is 30 april Ommen, maar twijfel heel erg of ik wel wil beginnen met Endurance :o . Zit nu niet zo lekker in mijn vel, misschien komt het daardoor.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 11:46

Gewoon lekker starten zonder er teveel van te verwachten ;). Ik vind het zelf juist een perfecte manier om lekker bezig te zijn en mijn hoofd leeg te maken, in een mooie omgeving en met andere leuke paardenmensen.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 11:50

Ilse_123 schreef:
Gewoon lekker starten zonder er teveel van te verwachten ;). Ik vind het zelf juist een perfecte manier om lekker bezig te zijn en mijn hoofd leeg te maken, in een mooie omgeving en met andere leuke paardenmensen.

+:)+

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 14:30

Brego, nou, is het mooi weer, ben ik zelf ziek.. Hoop dat ik snel weer wat beter ben! 1 april is onze eerste in Epe (K1). Nog iemand anders hier die 1 april K1 start?

JoycexEnya,
https://www.hippogriff.nl/a-37393962/po ... lagsensor/

https://www.sporthorlogecenter.nl/produ ... m-xxl.html

En inderdaad, zie het als een leuk uitje want dat is het ook echt. Ik heb er nu alweer onwijs veel zin in, was zo trots op pony en mezelf toen we de finish over gingen. Het is het meer dan waard. Waarom twijfel je om te beginnen?

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:00

Na een impuls wedstrijd vorig jaar wil ik dit jaar er voor gaan. Aangemeld bij de endurance vereniging, dus binnenkort startkaart aanvragen.
Hebben jullie ook een trainingsschema of is "gewoon" rijden voldoende.
Het te rijden tempo viel me nog best tegen, om 12 km per uur te rijden moesten we toch erg veel draven....

Zijn er mensen in de Noordoostpolder (of in de buurt) die samen willen oefenen of/en die mij tips kunnen geven over het rijden met m'n polar horloge.

Word de clinic die in Heerde gegeven is nog herhaald?

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:05

Hoi! Mag ik me hier ook melden? Wilde vorig al starten maar toen had paardje helaas een peesblessure.. Nu hoop ik 1 april mijn eerste wedstrijd te starten!!

Nu heb ik daar gelijk een vraag over.... ik moet dus een startpas aanvragen.. (ik weet dat ik ook impuls kan doen, maar dat vind ik zonde van mijn eventuele winstpunten ) als ik een startpas aanvraag voor endurance, moet ik ook lid worden van de vereniging toch?

Maar als ik nu een enkele wedstrijd dressuur wil starten... daar heb je van die dagpassen voor... moet ik dan ook nog lid worden van een rij vereniging?

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:05

Smart schreef:
Brego, nou, is het mooi weer, ben ik zelf ziek.. Hoop dat ik snel weer wat beter ben! 1 april is onze eerste in Epe (K1). Nog iemand anders hier die 1 april K1 start?

JoycexEnya,
https://www.hippogriff.nl/a-37393962/po ... lagsensor/

https://www.sporthorlogecenter.nl/produ ... m-xxl.html

En inderdaad, zie het als een leuk uitje want dat is het ook echt. Ik heb er nu alweer onwijs veel zin in, was zo trots op pony en mezelf toen we de finish over gingen. Het is het meer dan waard. Waarom twijfel je om te beginnen?

Ik hoop dus 1 april mijn eerste K1 te starten! :)

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 17:11

Marije, ik heb Ilona van Roekel een mail gestuurd en zij heeft aangegeven dat de clinic nog een keer wordt gegeven. FB-pagina goed in de gaten houden :j.

Niet meteen in de buurt, in Vaassen. Wel dichtbij het bos en mogelijkheid voor je paard en voor jezelf om te overnachten.

Esther, natuurlijk, welkom en leuk dat je ook mee doet in Epe, ik ook.
Vervelend van de peesblessure, nu weer helemaal goed?

Wat betreft startpassen hebben anderen meer ervaring denk ik :).

Net mijn Polar binnen en gisteren de elektroden al opgehaald. Als ik de boel zo aan de praat krijg gooi ik de meter vanavond tijdens de les eens even om. Ben benieuwd!

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 17:47

Smart bedankt voor je bericht. Zal fb in de gaten houden!

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 23:15

Net voor het eerste met de hartslagmeter in de les gereden, vond het grappig om te zien wat het allemaal doet. Op een donkere weg kwam een scooter op ons af met een lekke uitlaat, dat vond hij spannend, hij deed niets, maar zijn hartslag ging wel omhoog. Leuk om te weten wat dat doet en nog leuker om te weten dat 4 seconden daarna zijn hartslag weer normaal was :D.

Aanstaande zondag maar eens testen tijdens een echte trainingsrit. Ik heb trouwens de Polar M400 met elektroden aangeschaft.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 23:25

Beste endurance-mensjes,
Ik heb 30 pagina's doorgespit en heb een hoop vragen beantwoord gekregen, maar er ook een paar nieuwe bij. Misschien kunnen jullie helpen met ze te beantwoorden?
- Mijn paard staat zeer keurig op haar voetjes, maar ik lees toch dat veel mensen beslag gebruiken. Is het in de kk mogelijk om gewoon zonder beslag te rijden?
- Ik heb gelezen dat in de wedstrijd niemand je paard voor je mag vasthouden, hoe zit dit voor de start en na de finish?
- Mag groomen overal of alleen op vaste punten?
- Hoe houdt de jury bij of je je aan de regels houdt? Staan er overal langs de route mensen? Ik wil niet overtreden of iets dergelijks, integendeel, maar dit kwam in me op.
- Is koelen en/of drenken nodig in de kk? Ik rijd zo'n stukje van 20 kilometer best regelmatig, en doe dit gewoon bij terugkomst. Wat denken jullie hiervan?
- Is het toegestaan tijdens de wedstrijd af te stappen en naast je paard te lopen? Of af te stappen en je paard te laten grazen?
- Zijn er dingen die je specifiek niet aan je outfit mag hebben tijdens de rit? Mag je een rugtas op, of een heuptas?
- Gebruiken jullie beenbeschermers? Die van mij heeft harde, droge benen en hoe minder kan schuren, hoe beter lijkt me, maar kom je veel tegen on the road waar je je paard tegen wilt beschermen?
- Als je verkeerd rijdt, hoe los je dit dan op?
- Staat de route altijd aangegeven in de kk-klasse? Of zijn er ook routes waar je alleen met kaart kunt rijden en het niet fysiek staat aangegeven?
- Wat is de gemiddelde hoogte van het startgeld?
- Wat gebeurt er als bij de nakeuring blijkt dat de locomotie, turgor etcetera niet goed is? Hoe wordt dit bestraft?

Dit zijn even de vragen tot nu toe, mbt de kk.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 00:09

alleirbag schreef:
Beste endurance-mensjes,
Ik heb 30 pagina's doorgespit en heb een hoop vragen beantwoord gekregen, maar er ook een paar nieuwe bij. Misschien kunnen jullie helpen met ze te beantwoorden?
- Mijn paard staat zeer keurig op haar voetjes, maar ik lees toch dat veel mensen beslag gebruiken. Is het in de kk mogelijk om gewoon zonder beslag te rijden? Dat is zeker mogelijk! Zeker t/m klasse 2 zie je meer paarden op blote voeten, daarboven ook nog wel enkele. Er is ook altijd wel informatie te vinden over de ondergrond van de route, je kan dan altijd nog overwegen bijvoorbeeld hoefschoenen aan te doen. Maar als je het in de training redt, red je het op wedstrijd in principe ook.
- Ik heb gelezen dat in de wedstrijd niemand je paard voor je mag vasthouden, hoe zit dit voor de start en na de finish? Deze regel geldt alleen voor op de route zelf, dus op het terrein mag je paard door iemand anders vastgehouden worden.
- Mag groomen overal of alleen op vaste punten? Hiervoor zijn vaste punten aangegeven door de organisatie, die kan je het best aanhouden. Sowieso zijn dit toch al de handigste punten, en sommige organisaties geven ook specifiek aan dat je niet mag groomen buiten deze punten. Wat niet als groompunt is aangegeven maar waar het wel mag, is op de laatste stukje voor de finish. Hier mag je niet stilstaan, maar mag je wel al stappend water aangereikt krijgen.
- Hoe houdt de jury bij of je je aan de regels houdt? Staan er overal langs de route mensen? Ik wil niet overtreden of iets dergelijks, integendeel, maar dit kwam in me op. Voor de finish staat een jurylid, op de route zal je ze in principe niet tegenkomen. Echter zijn er dan nog tientallen ruiters en vrijwilligers die eventuele overtredingen kunnen doorgeven.
- Is koelen en/of drenken nodig in de kk? Ik rijd zo'n stukje van 20 kilometer best regelmatig, en doe dit gewoon bij terugkomst. Wat denken jullie hiervan? Niet per se nodig nee, net als in een training red je het prima zonder. Maar het kan wel lekker zijn! Het is wel fijn om voor de finish wat te kunnen koelen, maar ook dat is niet noodzakelijk.
- Is het toegestaan tijdens de wedstrijd af te stappen en naast je paard te lopen? Of af te stappen en je paard te laten grazen? Ja, je mag afstappen en naast je paard lopen. In de endurance etiquette staat "Jonge aanplant moet bos worden voor het nageslacht, laat uw paard er niet van eten", maar grazen ligt denk ik wel net wat anders..
- Zijn er dingen die je specifiek niet aan je outfit mag hebben tijdens de rit? Mag je een rugtas op, of een heuptas? Indien veilig is alles toegestaan!
- Gebruiken jullie beenbeschermers? Die van mij heeft harde, droge benen en hoe minder kan schuren, hoe beter lijkt me, maar kom je veel tegen on the road waar je je paard tegen wilt beschermen? Die gebruik ik niet. Als ze niet nodig zijn, kan je ze beter niet gebruiken. Ook hier geldt dat als het in de training goed gaat op deze manier, het op wedstrijd ook wel goed zal gaan!
- Als je verkeerd rijdt, hoe los je dit dan op? Als het lukt, terugrijden naar waar je voor het laatst een routemarkering hebt gezien. Als dit niet lukt is het handig om een kaart te hebben en op die manier erachter te komen waar je bent. Je moet dan terugrijden naar de route en vanaf daar je weg vervolgen. Als je echt verdwaald bent, kan je ook het noodnummer bellen. Wel handig om dan een goede beschrijving te kunnen geven van waar je bent :o
- Staat de route altijd aangegeven in de kk-klasse? Of zijn er ook routes waar je alleen met kaart kunt rijden en het niet fysiek staat aangegeven? Sinds dit jaar is voor het eerst die kaart-mogelijkheid, maar dit zal naar verwachting alleen bij meerdaagse (marathon)wedstrijden zo worden. Dus je kan gewoon op lintjes rijden! Dit staat ook vermeld in het vraagprogramma.
- Wat is de gemiddelde hoogte van het startgeld? 30-35 euro
- Wat gebeurt er als bij de nakeuring blijkt dat de locomotie, turgor etcetera niet goed is? Hoe wordt dit bestraft? Dan volgt uitsluiting, je krijgt geen winstpunten en komt niet in het klassement.

Dit zijn even de vragen tot nu toe, mbt de kk.

Ik heb in de quote je vragen beantwoord :)