Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Bliksem schreef:Het duurde even, maar ik heb het topic helemaal doorgelezen.
O
Ik wil dit jaar ook voor het eerst gaan starten met mijn jonge Appaloosa.
Is er hier toevallig iemand die in Zeewolde een KK of (korte) K1 wil gaan starten en samen wil rijden?
Het weer gooit hier wel een beetje m'n trainingsplannen in de war. Gister wilde ik buiten rijden en vandaag had ik eigenlijk les in een bak in de buurt, maar de weg er naartoe was te glad.
Deeskuh88 schreef:Wanneer was de wedstrijd in Ysselsteyn ook alweer? Ik heb het ergens gezien en nu weet ik niet meer waar... Heb eerder gepost hier dat ik graag wil gaan starten met mijn Arabiertje. En wil die wedstrijd graag kijken/helpen om zo alvast te zien hoe het eraan toe gaat.
En een vraag van hele andere orde... 'Moet' je in de kk of k1 ook galopperen of kun je het ook zonder redden? Ik en mijn pony doen dat voorlopig even niet meer door omstandigheden (die vooral bij mij liggen..). Daar wordt aan gewerkt, maar vooralsnog zijn we er nog niet aan toe. Of nouja, ik dus niet. Ze schakelt in de bak af en dan zet ze het op een bokken. Ik word daar bang van en dat werkt niet. Buiten is ze heel anders qua rijden, vindt ze veel leuker. Maar ze is ook erg onzeker van zichzelf, dus bosritten moet ik ook met een ander doen. Of te voet ernaast, maar dat werkt ook niet als je aan conditie wil werken. Oorzaken zijn een lang verhaal en ga ik jullie niet mee vervelenMaar vandaar dat ik nog even vast zit, maar wil dat van het tempo wel alvast helder hebben. Wie weet is dat onzekere eerder 'opgelost' dan het galoppeerprobleem en dan kan ik alvast bijv kk starten met haar, om het voor haar ook afwisselend en leuk te houden.
MarlonNaldo schreef:Bliksem schreef:Het duurde even, maar ik heb het topic helemaal doorgelezen.
O
Ik wil dit jaar ook voor het eerst gaan starten met mijn jonge Appaloosa.
Is er hier toevallig iemand die in Zeewolde een KK of (korte) K1 wil gaan starten en samen wil rijden?
Het weer gooit hier wel een beetje m'n trainingsplannen in de war. Gister wilde ik buiten rijden en vandaag had ik eigenlijk les in een bak in de buurt, maar de weg er naartoe was te glad.
Ik wil wel een klasse 1 met je rijden hoor. Mocht het tempo echt niet matchen kunnen we altijd nog onze eigen weg gaan.
Deeskuh88 schreef:Wanneer was de wedstrijd in Ysselsteyn ook alweer? Ik heb het ergens gezien en nu weet ik niet meer waar... Heb eerder gepost hier dat ik graag wil gaan starten met mijn Arabiertje. En wil die wedstrijd graag kijken/helpen om zo alvast te zien hoe het eraan toe gaat.
En een vraag van hele andere orde... 'Moet' je in de kk of k1 ook galopperen of kun je het ook zonder redden? Ik en mijn pony doen dat voorlopig even niet meer door omstandigheden (die vooral bij mij liggen..). Daar wordt aan gewerkt, maar vooralsnog zijn we er nog niet aan toe. Of nouja, ik dus niet. Ze schakelt in de bak af en dan zet ze het op een bokken. Ik word daar bang van en dat werkt niet. Buiten is ze heel anders qua rijden, vindt ze veel leuker. Maar ze is ook erg onzeker van zichzelf, dus bosritten moet ik ook met een ander doen. Of te voet ernaast, maar dat werkt ook niet als je aan conditie wil werken. Oorzaken zijn een lang verhaal en ga ik jullie niet mee vervelenMaar vandaar dat ik nog even vast zit, maar wil dat van het tempo wel alvast helder hebben. Wie weet is dat onzekere eerder 'opgelost' dan het galoppeerprobleem en dan kan ik alvast bijv kk starten met haar, om het voor haar ook afwisselend en leuk te houden.
Smart schreef:Brego, nou, is het mooi weer, ben ik zelf ziek.. Hoop dat ik snel weer wat beter ben! 1 april is onze eerste in Epe (K1). Nog iemand anders hier die 1 april K1 start?
JoycexEnya,
https://www.hippogriff.nl/a-37393962/po ... lagsensor/
https://www.sporthorlogecenter.nl/produ ... m-xxl.html
En inderdaad, zie het als een leuk uitje want dat is het ook echt. Ik heb er nu alweer onwijs veel zin in, was zo trots op pony en mezelf toen we de finish over gingen. Het is het meer dan waard. Waarom twijfel je om te beginnen?
alleirbag schreef:Beste endurance-mensjes,
Ik heb 30 pagina's doorgespit en heb een hoop vragen beantwoord gekregen, maar er ook een paar nieuwe bij. Misschien kunnen jullie helpen met ze te beantwoorden?
- Mijn paard staat zeer keurig op haar voetjes, maar ik lees toch dat veel mensen beslag gebruiken. Is het in de kk mogelijk om gewoon zonder beslag te rijden? Dat is zeker mogelijk! Zeker t/m klasse 2 zie je meer paarden op blote voeten, daarboven ook nog wel enkele. Er is ook altijd wel informatie te vinden over de ondergrond van de route, je kan dan altijd nog overwegen bijvoorbeeld hoefschoenen aan te doen. Maar als je het in de training redt, red je het op wedstrijd in principe ook.
- Ik heb gelezen dat in de wedstrijd niemand je paard voor je mag vasthouden, hoe zit dit voor de start en na de finish? Deze regel geldt alleen voor op de route zelf, dus op het terrein mag je paard door iemand anders vastgehouden worden.
- Mag groomen overal of alleen op vaste punten? Hiervoor zijn vaste punten aangegeven door de organisatie, die kan je het best aanhouden. Sowieso zijn dit toch al de handigste punten, en sommige organisaties geven ook specifiek aan dat je niet mag groomen buiten deze punten. Wat niet als groompunt is aangegeven maar waar het wel mag, is op de laatste stukje voor de finish. Hier mag je niet stilstaan, maar mag je wel al stappend water aangereikt krijgen.
- Hoe houdt de jury bij of je je aan de regels houdt? Staan er overal langs de route mensen? Ik wil niet overtreden of iets dergelijks, integendeel, maar dit kwam in me op. Voor de finish staat een jurylid, op de route zal je ze in principe niet tegenkomen. Echter zijn er dan nog tientallen ruiters en vrijwilligers die eventuele overtredingen kunnen doorgeven.
- Is koelen en/of drenken nodig in de kk? Ik rijd zo'n stukje van 20 kilometer best regelmatig, en doe dit gewoon bij terugkomst. Wat denken jullie hiervan? Niet per se nodig nee, net als in een training red je het prima zonder. Maar het kan wel lekker zijn! Het is wel fijn om voor de finish wat te kunnen koelen, maar ook dat is niet noodzakelijk.
- Is het toegestaan tijdens de wedstrijd af te stappen en naast je paard te lopen? Of af te stappen en je paard te laten grazen? Ja, je mag afstappen en naast je paard lopen. In de endurance etiquette staat "Jonge aanplant moet bos worden voor het nageslacht, laat uw paard er niet van eten", maar grazen ligt denk ik wel net wat anders..
- Zijn er dingen die je specifiek niet aan je outfit mag hebben tijdens de rit? Mag je een rugtas op, of een heuptas? Indien veilig is alles toegestaan!
- Gebruiken jullie beenbeschermers? Die van mij heeft harde, droge benen en hoe minder kan schuren, hoe beter lijkt me, maar kom je veel tegen on the road waar je je paard tegen wilt beschermen? Die gebruik ik niet. Als ze niet nodig zijn, kan je ze beter niet gebruiken. Ook hier geldt dat als het in de training goed gaat op deze manier, het op wedstrijd ook wel goed zal gaan!
- Als je verkeerd rijdt, hoe los je dit dan op? Als het lukt, terugrijden naar waar je voor het laatst een routemarkering hebt gezien. Als dit niet lukt is het handig om een kaart te hebben en op die manier erachter te komen waar je bent. Je moet dan terugrijden naar de route en vanaf daar je weg vervolgen. Als je echt verdwaald bent, kan je ook het noodnummer bellen. Wel handig om dan een goede beschrijving te kunnen geven van waar je bent![]()
- Staat de route altijd aangegeven in de kk-klasse? Of zijn er ook routes waar je alleen met kaart kunt rijden en het niet fysiek staat aangegeven? Sinds dit jaar is voor het eerst die kaart-mogelijkheid, maar dit zal naar verwachting alleen bij meerdaagse (marathon)wedstrijden zo worden. Dus je kan gewoon op lintjes rijden! Dit staat ook vermeld in het vraagprogramma.
- Wat is de gemiddelde hoogte van het startgeld? 30-35 euro
- Wat gebeurt er als bij de nakeuring blijkt dat de locomotie, turgor etcetera niet goed is? Hoe wordt dit bestraft? Dan volgt uitsluiting, je krijgt geen winstpunten en komt niet in het klassement.
Dit zijn even de vragen tot nu toe, mbt de kk.