[END]scheren??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Re: [END]scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:45

nou het is mijn jarenlange ervaring in ieder geval, bij verschillende paarden
toen ik nog dressuur reed en daarna western
mijn paarden gaan s'nachts op stal maar mijn stallen zijn meer een paar tussenmuren en een dak en net zo koud(eigenlijk vaak nog kouder, zeker in voorjaar, zomer en najaar ) als buiten

het is ook best logisch
en paard wat goed getraind is heeft een betere conditie al vanaf de zomer en heeft minder noodzaak aan een dikke wintervacht, die maakt hij dan ook minder aan, blijft hij goed op conditie kan hij zich beter warm houden en blijft zijn vacht (natuurlijk in verhouding met zijn zonderconditie wintervacht)dunner
een paard wat normaal een teddybeer is zal niet ineens een dun vachtje houden, zo is het natuurlijk ook niet, maar verschil is er wel

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:51

Djilan schreef:
Ja maar ligt dat dan aan het feit dat ze waarschijnlijk door de operatie woeieso toen minder goed in haar vel zat?
Ik heb het bij mijn vorige paard in ieder geval nooit gemerkt en die reed ik gewoon ook het hele jaar door. Die had altijd een megadikke vacht als hij veel buiten stond.

Dat kan natuurlijk ook geweest zijn

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:55

Ik ken ook iemand die dat zegt, maar heb er zelf absoluut nooit wat van gemerkt.
Ik train in de winter gewoon door, oké iets minder intensief dan in de zomer, maar de conditie gaat echt niet achteruit. Toch krijgt mijn paard een berenvacht, het is natuurlijk wel een buitenpaard.
Ik ken ook paarden die nauwelijks iets doen, en toch ienieminihaartjes hebben. En Starbucks had toen hij bij ons kwam nauwelijks wintervacht, terwijl hij nog helemaal niks gedaan had (was nog helemaal groen). Nu is hij wel aan het werk, maar zijn vacht is toch enorm gegroeid de afgelopen maanden, gewoon omdat het bij ons een stuk kouder is dan waar hij eerst stond.

Dus in mijn ervaring is het een combinatie van aanleg en omstandigheden (uren licht per dag, temperatuur etc.) maar zeker geen kwestie van conditie.
En Spatter, waarom zou een paard met een goede conditie minder vacht nodig hebben om zich warm te houden? Verward Ik zie het verband niet.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:38

nina een paard met een betere conditie heeft meer vlees, meer spieren en een betere bloeddoorstroming

maar zoals ik zei moet je het ééne paard niet met het andere vergelijken
mijn dressuurpaard had in de winter dezelfde vacht als mijn welsh-cob in de zomer
mijn arabiertje had in de zomer zo'n dunne vacht dat ze na een flinke regenbui stond te bibberen op de wei

verwaarloosde pony's of zieke paarden hebben vaak een hele lange vacht

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:43

meer vlees hoeft niet voor te komen bij een goede conditie.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:37

Wel bij een minder goede conditie. Haha!

liekeltj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:38

dat endurance, wat is dat precies? moet je dan met je paard door de bossen racen in een bepaalde tijd en dan ook tegelijk over hindernissen springen??

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:41

liekeltj schreef:
dat endurance, wat is dat precies? moet je dan met je paard door de bossen racen in een bepaalde tijd en dan ook tegelijk over hindernissen springen??

Lees even de sticky(s) bovenaan het endurancegedeelte, daar staan allemaal links naar topics en sites met info. Knipoog
Je rijdt inderdaad buiten (bos, veld, heide, zand, heuvels etc.), maar het is niet echt racen. En er komen geen hindernissen aan te pas.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:54

Ik rij de shetten het hele jaar door en die zijn in supergoede conditie maar die zullen er geen haar om laten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 01:21

spatter schreef:
nina een paard met een betere conditie heeft meer vlees, meer spieren en een betere bloeddoorstroming

maar zoals ik zei moet je het ééne paard niet met het andere vergelijken
mijn dressuurpaard had in de winter dezelfde vacht als mijn welsh-cob in de zomer
mijn arabiertje had in de zomer zo'n dunne vacht dat ze na een flinke regenbui stond te bibberen op de wei

verwaarloosde pony's of zieke paarden hebben vaak een hele lange vacht

Wat is meer vlees? Wat jij vlees noemt zijn gewoon spieren en ja, een beter getraind paard krijgt sterkere en dikkere spieren en lijkt dus 'dikker' voor de leek.

Hoeveelheid vacht die een paard krijgt heeft totaal niets met de hoeveelheid training of conditie te maken. Het ene paard heeft het sneller koud dan een ander (net als bij mensen) en de een maakt dus een dikkere vacht dan een ander.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 08:28

Nee inderdaad, een getraind paard heeft inderdaad dikkere spieren (of tewel afgetrainder). Mijn arabje krijgt echt niet meer vlees hoor naarmate zijn conditie/training omhoog gaat.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 09:44

ik heb het dus niet duidelijk opgeschreven
ik bedoelde ook met meer vlees meer spieren

maar het maakt mij echt helemaal niks uit of jullie het nu geloven hoor
ik ga er ook helemaal niet verder met jullie over bakkeleien
als jullie het onzin vinden, voor mijn part ook prima

ik gaf alleen maar mijn ervaring, waar jullie iets mee kunnen doen, maar het hoeft niet
ieder zijn meug

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:46

Nagyl schreef:
Nee inderdaad, een getraind paard heeft inderdaad dikkere spieren (of tewel afgetrainder). Mijn arabje krijgt echt niet meer vlees hoor naarmate zijn conditie/training omhoog gaat.

Ligt aan de manier van trainen: voor de duurloop krijgt een paard juist "dunnere" spieren... En wordt aldus steeds magerder. Mijn paarden worden steeds "magerder" naarmate ik langere duurloop train.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:48

aha, duss Nagyl is niet de enige. Fijn om te weten.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:09

spatter schreef:
ik heb het dus niet duidelijk opgeschreven
ik bedoelde ook met meer vlees meer spieren

maar het maakt mij echt helemaal niks uit of jullie het nu geloven hoor
ik ga er ook helemaal niet verder met jullie over bakkeleien
als jullie het onzin vinden, voor mijn part ook prima

ik gaf alleen maar mijn ervaring, waar jullie iets mee kunnen doen, maar het hoeft niet
ieder zijn meug

Volgens mij voel jij je onterecht een beetje aangevallen, het is niemands bedoeling geweest om jouw mening onwaar te doen bestempelen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:28

anneliesdj schreef:
Djilan schreef:
Bij endurancepaarden gaat het dus echt niet om het mooie, maar om de warmte die het paard vasthoudt tijdens het werk...

Daar gaat het bij ieder paard om, behalve misschien de minishetten...

Annelies, je kunt een getraint endurancepaard niet vergelijken met een zwaar getraint dressuurpaard. Ze leveren andere prestaties en gebruiken ook andere spieren en delen van het lichaam.
Een dressuurpaard hoeft geen 3u aan een stuk te draven (zonder stappen) en dan vraag je dus meer van de conditie van een paard dan een dressuurpaard die minder van zijn conditie gebruikt en meer spierkracht gebruikt (op een andere manier).
Een endurancepaard wordt dus om die reden gekoeld en vaak geschoren. Dit omdat de HS laag moet blijven, bij dressuur is dit niet van belang, evenals bij springen.

scoxxx schreef:
Maar zijn wij endurancerijders Tong uitsteken juist niet heel blij dat een paard rap zweet?!? Om vervolgens weer heel snel op te drogen op het moment dat we uitstappen. Immers, vroegtijdig (veel) zweet geeft aan dat de warmtehuishouding optimaal werkt (en dus het afkoelen van het paardenlichaam). Hoe eerder mijn paard zweet, hoe blijer ik ben: immers hoe betere conditie, hoe rapper er gezweet wordt.

Liekie zweet na 80km zwaaare wedstrijd nog steeds alleen op de hals wat, onder zijn keel en onder de singel. Verder nergens. Moet ik daar blij mee zijn? Hij kan blijkbaar zijn warmte goed kwijt...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 01:44

griebels schreef:
Annelies, je kunt een getraint endurancepaard niet vergelijken met een zwaar getraint dressuurpaard. Ze leveren andere prestaties en gebruiken ook andere spieren en delen van het lichaam.
Een dressuurpaard hoeft geen 3u aan een stuk te draven (zonder stappen) en dan vraag je dus meer van de conditie van een paard dan een dressuurpaard die minder van zijn conditie gebruikt en meer spierkracht gebruikt (op een andere manier).
Een endurancepaard wordt dus om die reden gekoeld en vaak geschoren. Dit omdat de HS laag moet blijven, bij dressuur is dit niet van belang, evenals bij springen.

Wel degelijk! Ook bij een dressuur of springpaard moet de hartslag laag blijven, wordt die hoog dan gaat het paard hyperventileren, wordt hij moe enz. En het is juist belangrijk dat het paard ook de laatste hindernis foutloos springt en ook op de laatste diagonaal nog even een spetterende uitgestrekte draf laat zien.

Ben wel met je eens dat het soort werk wat het paard doet totaal verschillend is en idd, een enduracepaard moet het alleen maar van zijn uithoudingsvermogen hebben maar bij bv een dressuurpaard spelen veel dingen een rol, waaronder conditie. Juist doordat een dressuurpaard moeilijke oefeningen doet heeft hij veel conditie, geloof maar dat het uithoudingsvermogen vergt om als paard 'op je kont te gaan zitten, je koppie er mooi bij te houden, front te maken, een leuk 'knietje' van voor en dat allemaal tegelijk! En dan hebben we het nog niet eens over de oefeningen! En wat dacht je van een springpaard wat 3 parcoursen op een dag loopt en ook nog een barrage moet springen?

Je hebt gelijk dat het soort prestatie heel anders is maar een goed getraind dressuurpaard heeft een conditie die vergelijkbaar is met dat van een endurancepaard. Wat niet wil zeggen dat ze elkaars werk kunnen doen want een endurance paard wordt getraind voor een duursport terwijl een dressuur of springpaard even kort moet pieken.

Bovendien is het scheren bij beide bedoeld om ervoor te zorgen dat het paard het niet onnodig warm krijgt zodat hij geen energie hoeft te steken in het afkoelen van zijn lijf en de hartslag niet te hoog wordt. En ja, bij dressuur gaat het dan ook nog een klein beetje om het mooie...

griebels schreef:
Liekie zweet na 80km zwaaare wedstrijd nog steeds alleen op de hals wat, onder zijn keel en onder de singel. Verder nergens. Moet ik daar blij mee zijn? Hij kan blijkbaar zijn warmte goed kwijt...

Daar zou ik zeker blij mee zijn, het lijkt mij dat een paard wat snel zweet problemen heeft met zijn warmtehuishouding. Een paard met een goede conditie is in staat om bij inspanning zijn harstslag en temperatuur laag te houden en toch zijn spieren efficient van bloed te voorzien. Kortom; zo'n paard kan zich inspannen zonder dat zijn hartslag veel versnelt, zijn lichaamstemperatuur hoger wordt en dus zonder dat hij zweet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 08:50

Op een prestatie te leveren moeten mensen (en dieren) een optimale kerntemperatuur bereiken. Hoe beter getraind ze zijn hoe sneller ze deze kerntemperatuur bereiken. Om te voorkomen dat ze oververhit raken, oftewel een te hoge kerntemperatuur bereiken moeten ze de warmte die teveel is kwijt kunnne. En hoe, juist door zweten.

Kortom een goed getraint paard is in staat zijn optimum kerntemperatuur snel te bereiken, en goed te regelen. Door de teveel aan warmte kwijt te raken, door te zweten.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 09:59

Maar wat als Liek het niet zo warm krijgt? Dan heeft hij toch ook een goede conditie?

Annelies, natuurlijk moet een dressuurpaard (of springer of wat dan ook) ook een lage HS hebben maar het is niet te vergelijken met een endurancepaard.
En indd een dressuurpaard kan ook klasse 1 endurance lopen, maar geen klasse 4
Er is gewoon een verschil in de aanspreekpunten van het paardenlichaam.
Een renpaard moet ook een conditie hebben, maar die gebruiken hem anders, evenals bij dressuur, springen en SGW. Al die sporten zijn met elkaar te vergelijken, ook gebruikt elke tak van sport andere spiergroepen, en vooral, ook op een andere manier Ja

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 10:26

anneliesdj schreef:
Ben wel met je eens dat het soort werk wat het paard doet totaal verschillend is en idd, een enduracepaard moet het alleen maar van zijn uithoudingsvermogen hebben maar bij bv een dressuurpaard spelen veel dingen een rol, waaronder conditie.

Je hebt gelijk dat het soort prestatie heel anders is maar een goed getraind dressuurpaard heeft een conditie die vergelijkbaar is met dat van een endurancepaard. Wat niet wil zeggen dat ze elkaars werk kunnen doen want een endurance paard wordt getraind voor een duursport terwijl een dressuur of springpaard even kort moet pieken.

Een endurancepaard geen conditie nodig? ROFL
Fijn om te weten, hoef ik voortaan niet meer te trainen Haha!
Het is dat je jezelf tegenspreekt en later zegt dat een endurancepaard ook conditie heeft...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:03

anneliesdj schreef:
Ben wel met je eens dat het soort werk wat het paard doet totaal verschillend is en idd, een enduracepaard moet het alleen maar van zijn uithoudingsvermogen hebben maar bij bv een dressuurpaard spelen veel dingen een rol, waaronder conditie. Juist doordat een dressuurpaard moeilijke oefeningen doet heeft hij veel conditie, geloof maar dat het uithoudingsvermogen vergt om als paard 'op je kont te gaan zitten, je koppie er mooi bij te houden, front te maken, een leuk 'knietje' van voor en dat allemaal tegelijk! En dan hebben we het nog niet eens over de oefeningen! En wat dacht je van een springpaard wat 3 parcoursen op een dag loopt en ook nog een barrage moet springen?

Bovendien is het scheren bij beide bedoeld om ervoor te zorgen dat het paard het niet onnodig warm krijgt zodat hij geen energie hoeft te steken in het afkoelen van zijn lijf en de hartslag niet te hoog wordt. En ja, bij dressuur gaat het dan ook nog een klein beetje om het mooie...

Dus je wilt zeggen dat de conditie van een dressuurpaard beter is dan een endurance paard?
Denk je dat een endurance paard niet hoeft te pieken? dat is mis tijdens de finish wil je misschien nog de eindsprint inzetten om net die ander voor te blijven. dat moeten ze ook nog na 160 km kunnen. We laten de paarden ook niet alleen op de voorhand lopen, ze moeten gelijk matig over 4 benen verdeeld zijn en de heuvels moeten ze ook nog op de achterhand lopen. Een emndurance paard wordt niet alleen op duur training getraind maar krijgt ook een dressuur training om de souplesse erin te houden en op de achterhand te lopen. Bij een spsrint heb je altijd een hogere hartslag dan als je langer bezig bent dus dat is niet zo erg bij de spring en dressuur paarden. hartslag is niet zodanig van belang dat je eruit kan liggen. Scheren is idd bedoelt zodat ze het niet te warm hebben maar zweten is ook goed want dan koelt het paard zelf zijn lichaam.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:23

Om even een voorbeeldje te noemen...
Een M1 paard ging even mee een buitenritje doen. Mijn hengst had een super conditie (moet ook wel met klasse 3) en mijn merrie zijn we aan het trainen. We gingen op haar nivo een kwartiertje draven, het M1 paard hield het niet vol. Die wordt toch zowat elke dag zwaar getraint in de dressuur. Die conditie die hun hebben is niet te vergelijken met een endurance-conditie...

Edit: wat niet wil zeggen dat die paarden geen conditie hebben maar dat is anders gedoseerd en daarom ook niet te vergelijken

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:29

klopt maar die paarden hebben ook dikke korte spieren en duurpaarden lange dunne spieren en kunnen daar andere dingen mee. maar een endurance paard is naar mijn idee toch zwaarder aan het werk

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:36

Anders aan het werk...
Je vraagt hele andere dingen van een paard.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:48

Ja, anders. Als ik 3 kwartier stevig gedressuurd of wat gesprongen heb is Rex kletsnat en ook soms wel flink aan het hijgen. Vergelijkbaar met een flinke heuvels opdraven of galopperen in de training.

anneliesdj schreef:
griebels schreef:

Daar zou ik zeker blij mee zijn, het lijkt mij dat een paard wat snel zweet problemen heeft met zijn warmtehuishouding. Een paard met een goede conditie is in staat om bij inspanning zijn harstslag en temperatuur laag te houden en toch zijn spieren efficient van bloed te voorzien. Kortom; zo'n paard kan zich inspannen zonder dat zijn hartslag veel versnelt, zijn lichaamstemperatuur hoger wordt en dus zonder dat hij zweet.

Ik zie het juist andersom. Een paard dat gemakkelijk zweet raakt ook gemakkelijk zijn warmte kwijt. En bijv. de haflinger van een vriendin van me zweet veel minder snel dan mijn draver, maar haar pony loopt dan wel meteen te hijgen en/of is niet meer vooruit te branden. Zweten is ook een kunst! Pling