Hoe verantwoord trainen op snelheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

Re: Hoe verantwoord trainen op snelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:14

woeliej schreef:
splash1999 schreef:
Probeer dan meer draf en galop in je training op te nemen de snelheid van je paard dus harder laten draven etc komt niet ten goede van zijn economische gang en dus zijn hartslag.

hoe geld dit voor pony's die van zichzelf uit juist knetter hard lopen? Ook op training? Is dat ook erg slecht voor de hartslag?

we zijn 1x binnen gekomen na een wedstrijd flink gebuffeld te hebben (10 km fout gereden en nog geprobeert het te halen, helaas net 0,3 buiten de tijd) met een hartslag van 48 dus lijkt me dat dit geval wel mee valt?

Die van mij loopt dus ook standaart gewoon altijd te hard (behalve in de bak, is te saai), slecht voor de HS is dat niet direct vaak is het paard eraan gewend dus dat scheelt ook.

Een wedstrijd idem als jij gebuffeld om de rit te halen al had ik 17 km te veel gelopen en wel gehaald. Bij de PA had ze 44 toen had ik er al 32 km op zitten en heel hard gereden bij de finish had ze 58. Dus het hoeft niet meteen met de HF te maken te hebben

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:49

oke, dus dat hij zo hard loopt is niet per defenitie slecht? Ze zeggen immers vaak genoeg 'its not the distance that kill the horse ist the speed' Nagelbijten / Gniffelen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:10

De meeste paarden die (te) hard lopen lopen op de voorhand. Dat is op de lange duur slecht voor banden, pezen, botten, kortom, kan vroegtijdige slijtage veroorzaken. Dat z'n HF goed blijft, boeit niet. Het gaat erom dat-ie qua gestel heel blijft. En dat is met altijd dat soort snelheden rijden meestal niet het geval. Tel erbij op dat struikelen, verstappen etc bij hoge snelheid sneller voor een vervelende blessure kan zorgen, en in ieder geval eerder voor kreupel zijn bij de finish (terwijl een 'gewone' verstapping na een paar 100 meter weer weg kan zijn), en dan weet je dat je gewoon veel meer risico loopt.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:26

Het is toch ook zo dat je bij hogere snelheden meer risico loopt op metabole problemen? In klasse I of II zul je daar wellicht nog niet tegenaan lopen maar in klasse III of IV misschien wel? Bij hogere snelheden, meer kans op uitdroging en dat zie je uiteindelijk ook weer terug in een hartslag die niet goed wil zakken. Misschien kan iemand dat uitleggen want ik weet zelf niet meer helemaal hoe dit precies zit?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:32

Een paard dat goed drinkt zal ook bij hoge snelheden niet uitdrogen. Kijk maar naar de laatste woestijn-160-er. Gemiddeld meer dan 22 km/h, toch?

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:48

Ja, dat is waar. Maar hoe zit dat dan? Bij de Fasna bijvoorbeeld zag je twee redenen waarom paarden eruit lagen, kreupel of metabole problemen. Ontstaan metabole problemen enkel doordat een paard niet goed genoeg drinkt? Of zijn er nog andere oorzaken?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:24

Metabool betekent stofwisseling.
Dus als je paard niet eet kan dat ook problemen geven, koliek bv. De darmgeluiden worden niet voor niets ook opgenomen. HF is bijna altijd (licht) verhoogd bij koliekachtige klachten.
Verkeerd drinken (te veel kan ook!) en verkeerd elektrolietgebruik (te veel, te weinig) geeft verstoring van de zout-huishouding, en met name een te kort aan natrium en calcium kan hartritmeproblemen geven. Zowel te veel drinken in relatie tot weinig zweten kan een tekort aan natrium geven (of liever een te lage natriumconcentratie) als veel zweten en weinig drinken. Te veel elektrolieten in combinatie met te weinig drinken of weinig zweten kan een te hoog natrium geven - net zo gevaarlijk. Elektrolietenonbalans heeft zoals gezegd een effect op het hartritme, en dus bijna per definitie ook op de hoogte van de HF.
Daarnaast is algemene uitputting een reden om een te hoge hartslag te houden - wordt uiteraard eveneens als metabool aangeduid, maar hoeft zich niet te uiten in darm- of uitdrogingsproblemen.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:57

Ah, dank voor de nuttige info. Kun je dus zeggen dat (heel globaal) men bij Endurance onder metabole problemen alles schaart waarbij de hartslag te hoog blijft? Dus zowel;

- algemene uitputting (door te hoge snelheid?)
- probleem met darm(geluid)en
- probleem met vochthuishouding/electrolietenbalans

Edit: eigenlijk dus alles waarbij de stofwisseling in problemen komt, bedenk ik terwijl ik je post nog een keer lees. Wel logisch.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:10

Yvonne van de Velde had het op de vergadering ook over de snelheid in de wedstrijden.
Ze noemde als voorbeeld een wedstrijd op lease paarden van Valerie Kanavy (als ik het goed heb)
Die werd uitgenodigd op een grote wedstrijd om daar te rijden met een ander paard. Maar toen ze eenmaal op dat paard zat bleek hij nog nooit zo'n afstand gelopen te hebben. Wel had hij kleinere afstanden gelopen.
In de wedstrijd heeft ze het tempo zo omlaag gedaan en heeft het paard de wedstrijd uiteindelijk goed uitgelopen. De kortere wedstrijden had hij op veel hogere snelheden gelopen.

Dus zolang je zorgt dat hij tempo in de wedstrijd altijd lager is dan is de training heb je al minder kans de fout in te gaan. Dat te hard rijden niet goed is is logisch, maar wat voor het ene paard te hard is is voor het andere paard niet te hard, dat heeft ook met training te maken.

Door wat ik op die vergadering geleerd heb ben ik het tempo in de training flink op gaan schroeven en wil ik ook de voorbereidende wedstrijden harder gaan rijden. Zodat ik het op de Fasna iets rustiger aan kan doen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:13

bella24 schreef:
Ah, dank voor de nuttige info. Kun je dus zeggen dat (heel globaal) men bij Endurance onder metabole problemen alles schaart waarbij de hartslag te hoog blijft? Dus zowel;

- algemene uitputting (door te hoge snelheid?)
- probleem met darm(geluid)en
- probleem met vochthuishouding/electrolietenbalans

Edit: eigenlijk dus alles waarbij de stofwisseling in problemen komt, bedenk ik terwijl ik je post nog een keer lees. Wel logisch.

Het staat allemaal met elkaar in verbinding. Door een gebrek aan vocht wordt het bloed dikker en moet het hart dus harder pompen om het rond te krijgen, daardoor krijg je een verhoogde hartslag. Omdat het bloed minder doorstroomt worden voedingsstoffen ook minder opgenomen en komen de darmen stil te liggen. Uiteindelijk kan je paard zelfs in shock raken.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:21

Ik heb een vraag..

Mijn paard en ik beginnen nog maar "net", zeg maar.

Half maart starten we de 30km in Helchteren. Afgelopen jaar in Stekene de 20 km gestart en goed uitgereden.

Paard heeft vlotte draf, maar kan nog vlotter, vind ik Lachen

Ik heb hier een opmerking van iemand voorbij zien komen dat als je je paard over zijn tempo of te hard laat draven dat de banden, pezen etc ook meer te verduren hebben. Daarmee ben ik het eens.

Maar, je kan toch wel geleidelijk het draftempo hoger leggen door gericht te trainen?

Nu vraag ik me alleen af hóe dat kan, volgende vraag:

Laten jullie je paarden gewoon lopen buiten of hebben jullie lichte verzameling?

Ik heb het gevoel dat je door middel van lichte verzameling, meer activiteit vanuit achterhand, de snelheid kunt opvoeren na een poos.

Heb ik daar gelijk in of ... ? Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:26

Dat verschild denk ik per paard. Als ik Anouar aan de lange teugel laat lopen loopt hij uit zichzelf over de rug met een actieve achterhand. Zodra ik me ermee ga bemoeien gaat hij op de voorhand lopen en gaat hij opeens heel veel struikelen.

Mijn ervaring is dat het tempo vanzelf wel hoger wordt zonder dat je hoeft te gaan jagen. Je kan het wel stimuleren door steeds ietsje harder te gaan. Je voelt vanzelf wel wanneer het nog een gecontroleerde draf is en wanneer het een uit elkaar gevallen draf wordt. Als je steeds op dat randje gaat zitten wordt die draf vanzelf beter.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:30

Ja, dat is ook mijn doel.. steeds net op dat randje.
Maar niet dat hij zich overloopt..

Als ik mijn paard laat lopen zoals hij wilt. Dan loopt hij zwaar uit elkaar..
Ik hoef niet te rukken en plukken.. gewoon met beide teugels aandacht vragen en bolleke knikt en blijft zo. Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:18

Ibbel schreef:
De meeste paarden die (te) hard lopen lopen op de voorhand. Dat is op de lange duur slecht voor banden, pezen, botten, kortom, kan vroegtijdige slijtage veroorzaken. Dat z'n HF goed blijft, boeit niet. Het gaat erom dat-ie qua gestel heel blijft. En dat is met altijd dat soort snelheden rijden meestal niet het geval. Tel erbij op dat struikelen, verstappen etc bij hoge snelheid sneller voor een vervelende blessure kan zorgen, en in ieder geval eerder voor kreupel zijn bij de finish (terwijl een 'gewone' verstapping na een paar 100 meter weer weg kan zijn), en dan weet je dat je gewoon veel meer risico loopt.

Ik wilde net zeggen dat het niet alleen om de hartslag gaat maar dat er meer dingen spelen als je veel te hard rijdt Ja
Zo reed ik in Laag Soeren vorig jaar met 2 mensen mee die tegen de 18km/h draafden, wel met de groompunten erbij ingenomen. Dus zal tegen de 20km/h hebben gezeten.
Ik vond dat te hard, en ben afgehaakt. Uiteindelijk zijn ze 3e en 4e geworden en ik 5e... Ergens zijn ze dus er achter gekomen dat ze toch wat langzamer moesten gaan Ja

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:54

griebels schreef:
Uiteindelijk zijn ze 3e en 4e geworden en ik 5e... Ergens zijn ze dus er achter gekomen dat ze toch wat langzamer moesten gaan Ja

Of deze mensen hebben meer tijd nodig gehad bij de Vetgate of voor de finish, of er zat gewoon niemand tussen Clown

Snelheid en metabole problemen hoeven niks met elkaar te maken te hebben. Zolang je maar een snelheid kiest die is afgestemd op het trainingsniveau, de ervaring en het individuele paard, het parcours en de weersomstandigheden.

Bovendien; ieder paard heeft zijn eigen steady-state-tempo. Het ene paard loopt het meest economisch bij 12km/u in draf, de ander doet dat bij 16km/u. Voor mijn part zit er een uitzondering bij die het nog bij 20km/u doet. Als ik een klasse I met Navy zou rijden, ben ik zeker 35% van de afstand bezig met tijdrekken (bv. door stappen, bv. door treuzelen bij de p/a). Dat ik daarom geen klasse I met haar start is een ander verhaal. Rijd ik dezelfde wedstrijd met Sam, moet ik opletten dat ik niet téveel stap, omdat hij minder makkelijk aan de 13km/u komt.

Om even in te haken op Lenneke/Anouar; ik rijd ook veel tempo in mijn trainingen met Navy. Daarentegen verkort ik wel de afstanden. Ik train Navy vooral op tempo, waar ik bv. Sam op afstand train. Elk paard is anders en krigjt een andere training, met een ander doel voor ogen en een andere historie van training.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 23:08

Navy, ze zijn ergens in het eerste rondje langzamer gegaan naar een uiteindelijk gemiddelde 13km/h. Of dat gekomen is door het aanbieden in de VETgate weet ik niet
Ik heb toen heel veel gestapt omdat Liekie over de rooie ging omdat ik hem van die 2 inhield en heb 11km/h gereden. Het tweede rondje was Liekie weer zichzelf en heb ik een heerlijk relaxed steady tempo gereden van 14km/h en hun net onder mij.
De totale snelheid was dus voor hun 1,5km/h sneller dan die van mij...
http://www.sprengenrit.nl/sprengenrit/p ... 02,3+4.pdf (3e groep 46km)
Ik vond het eerste rondje een ramp (had me bijna teruggetrokken op de VETgate ivm drammerig paard) daartegen heb ik nog nooit zo'n lekker 2e rondje gereden. Heb zelfs heerlijk met een los teugeltje gegalopeerd Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 06:55

Ik merk vooral in klasse 2 dat mensen heel hard van start gaan en dat je ze uiteindelijk wel weer tegenkomt. Zo zat ik een keer achter en flinke groep. Ik bleef lekker één tempo rijden (gps, dus dat is makkelijk) en soms zat ik weer een stuk achter die groep en dan zag ik ze weer een hele tijd niet omdat ze weer een heel stuk voor reden.
Vlak voor de finish schroefde ik het tempo iets op en ging ik voor die groep over de finish Lachen

Navy schreef:
Snelheid en metabole problemen hoeven niks met elkaar te maken te hebben. Zolang je maar een snelheid kiest die is afgestemd op het trainingsniveau, de ervaring en het individuele paard, het parcours en de weersomstandigheden.

Dat wilde ik zeggen, alleen ben ik niet zo ster in dingen kort maar krachtig uitleggen Clown

Navy schreef:
Om even in te haken op Lenneke/Anouar; ik rijd ook veel tempo in mijn trainingen met Navy. Daarentegen verkort ik wel de afstanden. Ik train Navy vooral op tempo, waar ik bv. Sam op afstand train. Elk paard is anders en krigjt een andere training, met een ander doel voor ogen en een andere historie van training.

Ik trainde ook zo'n beetje met 13 km/uur en dan rondjes van 20 tot 30 km. In de wedstrijd bleef ik dan dezelfde snelheid rijden, maar wel opeens veel meer kilometers. Dat klopt natuurlijk niet Clown Maar zo doende leert men.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:17

Ibbel schreef:
Daarnaast is algemene uitputting een reden om een te hoge hartslag te houden - wordt uiteraard eveneens als metabool aangeduid, maar hoeft zich niet te uiten in darm- of uitdrogingsproblemen.

Dit laatste klopt niet helemaal.
Een paard is een vluchtdier en als een staat van grote stress wordt bereikt, bv doordat paard zeer moe is, dan worden de (op dat moment) minst belangrijke functies in het lichaam stilgelegd. Darmen zijn 1 van de eerste systemen die bij beginnende metabole problemen zullen reageren.
Daarom is de DA ook altijd bezig met die borborygmy. Als de darmen nl een poosje stilstaan (en de bacterien gewoon doorwerken) dan krijg je gasvorming in de darmen.
Daarom zie je bij paarden waar men een kelin beetje vermoed dat ze metalbool slechter aan het worden zijn de DA ook soms met de vingers op de buik tappen. Aan het geluid dat ze terug krijgen kunnen ze horen of er sprake van gasvorming is.
De darmen zijn dus naast hartslag en turgor een belangrijke bron van info over de algehele staat van het paard.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:08

Lenneke_ schreef:
Ik merk vooral in klasse 2 dat mensen heel hard van start gaan en dat je ze uiteindelijk wel weer tegenkomt. Zo zat ik een keer achter en flinke groep. Ik bleef lekker één tempo rijden (gps, dus dat is makkelijk) en soms zat ik weer een stuk achter die groep en dan zag ik ze weer een hele tijd niet omdat ze weer een heel stuk voor reden.
Vlak voor de finish schroefde ik het tempo iets op en ging ik voor die groep over de finish Lachen

Navy schreef:

Dat wilde ik zeggen, alleen ben ik niet zo ster in dingen kort maar krachtig uitleggen Clown

Navy schreef:

Ik trainde ook zo'n beetje met 13 km/uur en dan rondjes van 20 tot 30 km. In de wedstrijd bleef ik dan dezelfde snelheid rijden, maar wel opeens veel meer kilometers. Dat klopt natuurlijk niet Clown Maar zo doende leert men.

@Lenneke en Navy,
Maar als ik het goed begijp rijden jullie dus bijv. 17/18 km per uur in een training op 30 km-rondje en dan 3x (?) per week. Op een wedstrijd rijden jullie dan 16 km per uur op een 70/100 km-rit?
Dus het principe in training harder rijden dan in wedstrijd?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:20

Voor paarden die net beginnen is het nog niet zo aan de orde om in de training harder te rijden. Die hebben vooral baat bij long slow distance, dus kilometers maken op lager tempo.
Maar als je hoger komt ga niet 3 keer in de week 100 km trainen. Dus maak je de afstand korter en voer je het tempo op, zodat je in de wedstrijd iets rustiger kunt rijden en het langer vol kunt houden.

De training rij je op 100% van z'n kunnen op dat moment en de wedstrijd op 70%.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:27

scoxxx schreef:
@Lenneke en Navy,
Maar als ik het goed begijp rijden jullie dus bijv. 17/18 km per uur in een training op 30 km-rondje en dan 3x (?) per week. Op een wedstrijd rijden jullie dan 16 km per uur op een 70/100 km-rit?
Dus het principe in training harder rijden dan in wedstrijd?

Mijn training is een verhaal apart. Ik maak met Navy namelijk weinig kilometers in de training, zeker na haar peesblessure. Hoe meer kilometers, hoe meer slijtage; zo simpel is het. Ik wil met Navy hetzelfde doel bereiken, met minder kilometers. Ook omdat 3x per week 35km trainen, gewoon niet werkt voor haar. In 2006 heb ik haar tot haar blessure zo getraind, en fysiek kreeg ik toen steeds signalen door dat dit niet werkte; slecht in de vacht blijven, afvallen, humeurig.

Ik train Navy 'maar' 3x per week en daarvan 'maar' 2x per week in het bos. De andere keer hang ik haar aan de longeerlijn en zet ik haar bij om de Dressuurmatige knopjes/spiertjes erop te houden. In het bos train ik Navy zo'n 15 tot 20km met hoog tempo. En mijn hoge tempo, ligt hoog. Ik denk tegen de 23km/u aan, met uitschieters naar boven. Daarnaast rijd ik eens per 2 á 2,5 weken een langere afstand, 30 á 40km, met een redelijk tempo (denk aan 16-17km/u).

Maar, Navy heeft natuurlijk een enorme basis opgebouwd in de afgelopen 7 seizoenen Endurance. Met een groen paard kan zoiets niet. Simpelweg omdat je dan voortdurend in het anaerobe zal trainen en het lichaam hier niet op voorbereid is.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:15

@ Navy en Len: dat is een duidelijk verhaal, keibedankt! Ja
Weten jullie de "lactaatgrens" c.q. "aerobe-naar-anaerobe-verbranding" -grens van jullie paardjes? Schatten jullie dat of is daar een trucje voor?
God, wat is de juiste benaming? Begrijpen jullie wat ik bedoel?

Bemerken jullie een sneller herstel door op "hoger-tempo-met-kortere-afstanden" te gaan trainen dan vroeger? M.n. direct na de prestatie/ 24 uur na de prestatie? Of ervaren jullie geen verschil qua dit specifieke herstel (allé, dus niet de soort overtraining(?) die Navy beschrijft).

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:55

Overtraining klopt ja. Ik had Navy misschien niet te zwaar in training staan, maar doordat de training niet bij haar paste, was deze wel te zwaar voor specifiek Navy.

Ik trainde altijd al korte, snelle afstanden. Pas toen ik in 2005 Fasna 160km-plannen kreeg, ben ik anders gaan trainen, namelijk door meer kilometers te maken op een rustiger tempo. Ik legde in die periode 2x per week 35km af 1x per week 20 op hoger tempo. Daarnaast 1x per week dressuurmatig aan de slag. Dat paste niet bij haar en hoewel zij met deze training hele nette wedstrijden heeft gelopen (Bierbeek CEI** 120km en Fischerhude CEI** 100km), was het gewoon niet haar manier van trainen.

Na haar blessure zijn we weer begonnen met onze 'oude' trainingsmethode. Hoe dit zich resulteert in wedstrijden zullen wij nog merken in 2008. Voorop staat dat Navy net zo vrolijk en enthousiast blijft als ze nu is Lachen

Het aerobe/anaerobe verhaal is heel lang en ingewikkeld. Een paard kan namelijk niet lang op zijn anaerobe systeem lopen, ik geloof nauwelijks 2 minuten. Daarna schakeld het altijd over op het aerobe systeem. Bovendien begint een paard vrijwel altijd in zijn anaerobe systeem tijdens trainingen. Je traint je paard onder andere om om te gaan met dit anaerobe systeem (een paard dat met 15km/u een heuvel opdraaft kan dan gerust anaeroob lopen, je wilt echter trainen dat dit niet lijdt tot verzuring en uitputting maar dat het paard al dravende/galoperende hersteld van deze anaerobe inspanning).

Je kan inderdaad de grens verhogen, zo kan een ongetraind paard bij een hartslag van 140bpm al overschakelen op zijn anaerobe systeem, waar een volleerd Endurancepaard misschien pas overschakeld bij een hartslag van 180bpm. Om de fysieke inspanning maar achterwege te laten (klein heuveltje t.o.v een grote berg, etc).

Maar dit kunnen anderen op het forum veel mooier en duidelijker uitleggen dan.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:58

Ik ben nog een beetje aan het zoeken met alles omdat dit het eerste seizoen wordt met een gezond paard

Ik heb een stuk gevonden in een BIT over trainen met de hartslagmeter.
Heb het voor de helft overgetypt. De rest doe ik straks Clown

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:00

Lenneke_ schreef:
De training rij je op 100% van z'n kunnen op dat moment

Dat hoop ik toch niet voor je paard. Knipoog

Ik weet of ik het goed hebt, maar hier wordt een beetje de indruk gewekt dat korte afstanden op hoog tempo een training kunnen zijn voor lange afstanden op lager tempo. Dat is niet waar: het gaat om 2 verschillende vormen van inspanning, spiergebruik, tussentijds herstel enz.
Dus je kunt bijv. zware intervaltraining doen (zoals interval-tempo waarbij je steeds over de anaerobe drempel heen gaat), maar dat zal helemaal niks toevoegen aan het duurvermogen van je paard. Bovendien is het risico op blessures en overtraining hoger.

Op hoger niveau kan intervaltraining wel nuttig zijn, bijv. om de extra inspanning van een beklimming op te vangen, of meer over te hebben voor een eindsprint. Maar dat is in de lagere klassen allemaal nog niet aan de orde. Ik zou me dus vooral richten op basistraining, kilometers maken op rustig tempo, op verschillende ondergronden. Steeds langere stukken draven en later ook galopperen (afhankelijk van de gangen van je paard kun je eerder of later voor galop kiezen).
Als je een 30 of zelfs 60 km bijna helemaal in draf kunt doen, zit je met het tempo echt wel snor hoor. Meer snelheid komt eventueel later wel!

@ Navy: iedere keer dat je paard over de anaerobe drempel heen gaat verzuurt hij. Of hij daar wel of niet uitgeput van raakt is een tweede. Maar iedere keer over die drempel verbruikt het paard glycogeen, dat maar in heel beperkte mate in de spieren aanwezig is, en dat niet 1-2-3- weer opgebouwd kan worden (zeker niet tijdens een wedstrijd). Dus iedere keer dat je van die voorraad 'snoept', is er minder over, zo simpel is het. Lachen
Wel kun je door heel gerichte training inderdaad zorgen dat het punt waarop verzuring optreedt vooruitgeschoven wordt, en en dat het paard na een verzuring sneller herstelt (al zal dat herstel dus pertinent onvolledig zijn). Maar dan moet je echt weten waar je mee bezig bent, anders maak je meer kapot dan je opbouwt.