[END]Wel of geen beenbeschermers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Smoske

Re: [END]Wel of geen beenbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:26

Goed dat dit toppic loopt, Mix tikt ook en de DA raadde me ook bescherming aan en ik ben daar helemaal niet in thuis!
hij heeft altijd een wondje op dezelfde plek en ik had laatst bescherming geleend maar het bloedde evengoed terug dus heeft niet echt geholpen...ik neem jullie tips van harte!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 18:26

Helaas, z'n benen liggen weer open Huilen
Dit keer zelfs boven de pijpkousen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 20:14

Echt te raar Lenneke! Ik zou hem toch verder na laten kijken... Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 20:21

Ik laat hem twee keer per jaar nakijken door de DA die hem toen ook behandeld heeft voor z'n rug.

De hoefsmid heeft hem wel heel veel gecorrigeerd. Hij dacht dat het daar door zou komen (weet ik haast wel zeker) Maar hij vond het ook wel belangrijk om z'n hoeven zo te laten.

Ik betwijfel het of dat goed is. Hij heeft nu wel mooie voeten, maar hij is inmiddels 12 en heeft altijd zo gelopen als hij liep.
Ik denk dat ik er zowiezo ook eens een andere hoefsmid naar laat kijken.
Niet dat dit geen goede is, maar een mening van iemand anders is altijd fijn.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 20:35

Nou, zo te horen komt het daar inderdaad door dan. Goed plan er eens iemand anders naar te laten kijken. Ja

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 21:08

mijn pony sloopt zijn benen gelukkig niet. Toch doe ik hem buiten zijn beenbescherming om. Ik heb niet het idee dat hij er last van heeft (heeft ook niet van die witte strepen op zijn benen van die dingen, en doet nooit raar met lopen ermee of omdoen) dus ik voorkom liever dat het een keer mis gaat.

ik ben ervan overtuigt dat hij van wonden meer last heeft als van zijn beenbescherming dus dan is de keus voor mij wel simpel. Maargoed hier zijn de meningen wel ruim over verdeelt

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 09:14

Lenneke_ schreef:
De hoefsmid heeft hem wel heel veel gecorrigeerd.

Tja, dan lijkt het me toch vrij simpel. Nagelbijten / Gniffelen Echt corrigeren is sowieso vragen om problemen bij een 12-jarig paard! Of je moet het echt beetje bij beetje doen, maar zelfs dan is het heel riskant.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 09:31

woeliej schreef:
ik ben ervan overtuigt dat hij van wonden meer last heeft als van zijn beenbescherming dus dan is de keus voor mij wel simpel. Maargoed hier zijn de meningen wel ruim over verdeelt

Kijk toch maar uit want ook vanuit de proffecionele hoek (de DA's bijvoorbeeld) hoor je steeds meer dat oververhitting eigenlijk vaak de oorzaak is van peesblessures. En dat je al veel sneller oververhitting hebt dan wij zelf denken. En al helemaal met de afstanden die wij afleggen.

Dus voor mij is het geen mening meer maar gewoon een vastgelegt feit.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 11:15

woeliej schreef:
mijn pony sloopt zijn benen gelukkig niet. Toch doe ik hem buiten zijn beenbescherming om. Ik heb niet het idee dat hij er last van heeft (heeft ook niet van die witte strepen op zijn benen van die dingen, en doet nooit raar met lopen ermee of omdoen) dus ik voorkom liever dat het een keer mis gaat.

Oververhitting zorgt niet direct voor een peesblessure, maar het maakt de pees heel zwak waardoor de kans op een peesblessure veel groter wordt.

Witte strepen op de benen staan helemaal los van het feit dat beenbeschermers niet best zijn voor de pezen.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 12:33

dat wist ik allemaal niet Nagelbijten / Gniffelen

Heb nooit echt stil gestaan bij oververhitting. Is dat alleen bij hogere temperaturen en langere ritten of heb je daar al snel last van?

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 12:47

mazzeltje schreef:
Jorie schreef:
Het liefst doe ik alles zonder beenbescherming. Maar helaas lukt dat niet bij Lady. Ze strijkt vanachter. Boos!
En Murphy wappert met zijn voorbenen.... Clown Lekker handig, NOT!!
Maar ik heb sinds kort ademende bescherming. Kan ik je zeker aanraden:
http://www.bluebalance.nl/index.php?id=37

Die heb ik oooooooooooooooook!

Ik oooooooooook Clown Haha! Fijne beschermers en in een mooi kleurtje Tong uitsteken

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 15:12

woeliej schreef:

Heb nooit echt stil gestaan bij oververhitting. Is dat alleen bij hogere temperaturen en langere ritten of heb je daar al snel last van?

Bij neopreen beschermers en bandages heb je daar echt veel sneller last van dan je zou denken.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 17:09

Lenneke_ schreef:
woeliej schreef:

Bij neopreen beschermers en bandages heb je daar echt veel sneller last van dan je zou denken.

zouden lamsvellen peesbeschermers beter zijn denk je?

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:57

Nee die van rendier huid, dat is de nieuwste trend

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:24

bestaat dat ook al? Verward zal ook wel belachelijk duur zijn ofniet?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 21:52

Hoe warm denk je dat schapenvacht wordt?
Ze scheren schapen niet voor niets in het voorjaar

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:39

Velletjes, neopreen, geldingen, bandages, met alles worden de pezen eronder warm. Bij bv SGW heb je ze echt nodig. En zelfs daar zijn ze ademende dingen aan het ontwikkelen.

Zodra je je paard beweging geeft gaan de pezen aan de slag met warm worden natuurlijk. Wat ik bv ook doe is bij een langere trailerrit peeskappen om voor het geval ze naast de klep gaat komen en in de trailer doe ik ze uit.

Ik zag laatst (nou ja, laatst.... jaar geleden alweer bij het WK in Aken) dat sommige paarden de strijklappen aan de voorbenen hadden. Vond ik ook wel een plan. Je beschermt dan wel de kogel maar het stuk neopreen is minimaal dan vergeleken met peeskappen of pijpekousen.

Nog een bijkomend probleem met peeskappen in combi met door mul zand rijden: er komt zand onder en gaat schuren.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:59

zojuist geleerd bij de cursus van in kwb dat er peesblessures ontstaan bij een temperatuur van 47 graden op de benen. Aangezien we lang doorrijden zit je er denk ik vrij snel aan als je ook nog eens bescherming draagt

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:06

splash1999 schreef:
zojuist geleerd bij de cursus van in kwb dat er peesblessures ontstaan bij een temperatuur van 47 graden op de benen.

Niet precies, nog veel eerder zelfs: vanaf 42,5 graden beginnen peesvezels af te sterven. Zie o.a. deze studie, waarin Hall (1988) geciteerd wordt: "Temperatures above 42.5 degrees C are known to result in fibroblast death in vitro".

In dezelfde studie meten ze kerntemperaturen die oplopen tot 45 graden. De temperatuur aan de oppervlakte van de pees (de huid dus) was gemiddeld 5.4 graden lager dan de kerntemperatuur, maar dat verschil kon wel oplopen tot 11 graden. M.a.w. het is in de pees nog veel warmer dan je kunt voelen aan de buitenkant.

En dat allemaal nog zonder beenbeschermers aan de buitenkant! Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:11

Op de eerste pagina van dit topic zei ik dit:

Karin schreef:
Ik heb het gevraagd aan de DA die Ret heeft begeleid toen hij een peesblessure had. Hij heeft jarenlange ervaring met de begeleiding en behandeling van endurancepaarden.

Hij gaf aan dat het allebei nadelen kan hebben. Gebruik je bescherming, dan kan het daaronder (te) warm worden. Gebruik je geen bescherming, dan bestaat de mogelijkheid dat het paard zichzelf raakt. Het advies was om te doen wat voor jou en je paard het beste voelt, kies voor datgene waar jij je het prettigst bij voelt.

Ikzelf gebruik alleen bescherming bij het longeren en als ik met balkjes werk (springen, trailoefeningen). Dan is de kans op aantikken bij mijn paard het grootst.

Ik denk niet dat het een kwestie is van goed of fout. Ik denk dat het een kwestie is van het afwegen van risico's en op grond daarvan bepalen wat jouw paard blijkbaar wel of niet nodig heeft.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:57

Lenneke_ schreef:
Hoe warm denk je dat schapenvacht wordt?
Ze scheren schapen niet voor niets in het voorjaar

ja oke, maar het lijkt me iets beter ademen als neopreen

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:54

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 22:00

Karin schreef:
Ik denk niet dat het een kwestie is van goed of fout. Ik denk dat het een kwestie is van het afwegen van risico's en op grond daarvan bepalen wat jouw paard blijkbaar wel of niet nodig heeft.

Precies!!! Ik zie ook vaak dat men gewoon maar peeskappen omdoet voor het omdoen. En als je dan naar het paard kijkt dan zou die ze helemaal niet nodig hebben.
Ik hoop dat men goed naar zijn/haar paard kijkt en zich gaat afvragen, heeft mijn paard het echt wel nodig??

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 23:19

Maar andersom ook. Als jouw paard om wat voor reden dan ook niet voorzichtig met zichzelf is en dat wordt niet beter door ander beslag of een andere manier van bekappen, dan kun je IMO beter voor bescherming kiezen om erger te voorkomen.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 08:15

buiten heb je ook te maken met takken, en dat beest van mij word zo druk dat hij niet meer goed oplet, dus dan kan ik soms te laat zijn met er omheen sturen, (of ik zie de tak gewoon nooit door hoog gras ofzo) dat is voor mij ook een rede om peesbeschermers te gebruiken