eind van het endurance seizoen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: eind van het endurance seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:28

Lenneke_ schreef:
Ik reed hiervoor al heel veel buiten, op de stal waar we eerst stonden voornamelijk over de harde weg, op de andere stal ook nog redelijk veel over de harde weg en daarnaast heel veel in het bos en op de hei.
Maar toch is dit ons eerste echte endurance seizoen.
Geldt voor Anouar nou hetzelfde als voor een groen paard?
Ik heb het niet over een 100+, maar klasse 2. Bij de 100 zijn we nog lang niet.

doordat je elk seizoen 1 klasse promoveert bouw je de pezen e.d. dus op. Daarom kun je niet ineens een 100+ rijden. DAT is dus je endurance-training waarmee je alles uithard...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:31

fransje23 schreef:
griebels schreef:
ja, maar een verharde pees die alleen dressuur heeft gereden en buitenritten (dus geen specifieke endurance-training) is niet geschikt om een 100+ endurance-wedstrijd mee te rijden, ook al zou het paard de conditie hebben, de pezen en gewrichten kunnen het niet aan. Ze zijn het niet gewent!

Dat snap ik maar zal het verder uitharden bij die pezen en gewrichten dan ook 3 jaar duren? Het lijkt mij dat ze toch wel een beetje een voorsprong hebben ten opzichte van een volledig groen paard.

Daar durf ik niet met zekerheid te zeggen, moet ik even opzoeken. Wel ging Jannet niet uit van een jong paard, maar gewoon van de paarden van diegene die daarbij aanwezig waren (o.a. ik ibv een 10jarige arab). Dus groene paarden mbt de endurance...
Ik denk dus dat dit geldt voor bijna alle paarden...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:33

Even voor de duidelijkheid, heb het idee dat het verkeerd begrepen wordt...
Het is niet zo dat je pas na 3jr een klasse 1 kan starten maar dat je 3 jaar nodig hebt om volharde pezen enzo te krijgen... En dus op topnivo endurance kan rijden...
Tenminste.. ik dacht dat het 3 jaar was, maar zoals ik al zei moet ik dat nog even napluizen Ja

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:58

Ik kan me nog een artikel herinneren uit BIT van Eric v. Breda (trainingsfysioloog). De omschakeling van dressuur naar endurancepaard. Ook hij benadrukte dat de pezen (veel) tijd nodig hebben voor ze genoeg afgehard zijn.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:01

3 jaar zou best kunnen. Als je elk jaar één klasse promoveert ben je na 3 jaar klaar voor een klasse 4

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:07

Ik zei al dat er iets van 3 jaar in mijn hoofd rond spookt, maar echt zeker durf ik het niet te zeggen...
Wat me wel opvalt is dat Willem niet meer aanwezig is... Wil hij niet leren?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:08

Westernfreak schreef:
Ik kan me nog een artikel herinneren uit BIT van Eric v. Breda (trainingsfysioloog). De omschakeling van dressuur naar endurancepaard. Ook hij benadrukte dat de pezen (veel) tijd nodig hebben voor ze genoeg afgehard zijn.

Dat artikel heb je zeker niet meer?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:09

griebels schreef:
Even voor de duidelijkheid, heb het idee dat het verkeerd begrepen wordt...
Het is niet zo dat je pas na 3jr een klasse 1 kan starten maar dat je 3 jaar nodig hebt om volharde pezen enzo te krijgen... En dus op topnivo endurance kan rijden...
Tenminste.. ik dacht dat het 3 jaar was, maar zoals ik al zei moet ik dat nog even napluizen Ja

Ik begreep dat wel maar het altijd goed het nog even duidelijk te maken.
Met die drie jaar zit je volgens in ieder geval aan de veilige kant.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:10

Ik heb dat ook gelezen. Ik zou eens kijken of ik het kan vinden. Dan zou ik het wel even scannen.

Misschien is het leuk om een topic te maken met allerlei leerzame artikels, uit tijdschriften, van internet of tips voor boeken enzo.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:11

griebels schreef:
Westernfreak schreef:

Dat artikel heb je zeker niet meer?

Ik heb het nog wel maar....thuis geen scanner.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:12

Ik heb het artikel ook nog wel, zal ook even gaan zoeken Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:14

Thanx.. ik wil altijd meer leren Ja

en Lenneke, dat zou indd een goed idee zijn...
Iedereen traint anders en ik neem vaak iets aan van degene die in elk geval al bewezen hebben. De rest vergelijk ik met mijn wijze van trainingen, of ik daar iets van verbetering bij kan vinden, of juist niet en wil dan ook graag weten waarom die ander bijv zo en zo traint...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:16

Ik heb trouwens mijn plannen voor 2007 onderaan in mijn profiel gezet.. iemand daar nog suggesties voor...

Ik heb een tijd heel slecht kunnen trainen, vandaar dat ik dit jaar een tijdje niet gestart ben en daarna weer korte ritten ben gaan rijden...

Achteraf bleek Liek het makkelijk te kunnen, maar liever voorzichtig dan teveel willen en mijn paard naar de knoppen rijden...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:20

Ik ben de stapel bitten eens even aan het doorspitten. Heb het betreffende artikel nog niet gevonden, maar wel andere endurance stukjes. Ik zou proberen er vanavond een paar te scannen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:21

Ok... zet je even een link in dit topic als je een nieuw topic opent? Ik ben zo weg namelijk Knipoog

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:22

Fijn Lenneke!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:29

griebels schreef:
Wat me wel opvalt is dat Willem niet meer aanwezig is... Wil hij niet leren?

Geduld, mensen hebben ook andere bezigheden dan achter de pc zitten...

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:41

ik denk dat Willem zeker van zich laat horen aangezien hij de discussie juist interessant vond. en ik ben erg benieuwd naar zijn trainings methodieken....

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:42

Ik zal het met spanning afwachten. misschien heeft hij wel een super training Knipoog

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:01

Tja, ieder zijn ding. Mijn keuze zou het ook niet zijn om zo snel zo veel te doen en en mijn ogen is het dan ook niet verstandig. Of Tempter dit vol kan houden, de tijd zal het leren. Aan de andere kant weten we ook niet wat Willem zijn doelstellingen voor de toekomst zijn.

Persoonlijk vind ik het erg jammer is dat dit verslag hierheen is gelinkt, voor iedereen te lezen. Daarin schuilt volgens mij een groot gevaar, nl. dat bij onervaren/aspirant endurance ruiters de indruk wordt gewekt dat je er zo even doorheen stoomt. Iedereen die ik hier tot nog toe heb zien reageren is toch al redelijk tot zeer ervaren in de Endurance en zal dit dus niet proberen na te doen.

Ik ben zo bang voor de onervaren ruiters die na het lezen van Willem z'n seizoenverslag denken dat even na te doen, met alle gevolgen van dien. En dat zal de Endurance dan weer negatief in de publiciteit brengen, en nog meer aan-banden-leggende-regeltjes tot gevolg hebben.

Kortom, het is leuk, en volkomen begrijpelijk dat iemand trots is op z'n prestaties, maar houd wel in het oog dat dit soort "successtories" een heel slecht voorbeeld kunnen zijn.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:04

Ik ga morgen verder met scannen, dan ben ik toch vrij.

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:07

Dan hier een hopelijk toekomstig (na mijn studie ga ik een paardje kopen en wil ik de endurance proberen)endurance ruiter. Ik zal eerlijk bekennen dat ik best competatief ben ingesteld, en graag hoog wil rijden. Maar, ik ben mij wel bewust dat het traject dat Willem heeft doorlopen niet bepaald standaard is. Vandaar ook dat ik al een tijdje in stilte dit topic volg, om veel informatie over de sport in al zijn facetten te verkrijgen.
Uiteraard ben ik daarmee niet representatief voor iedere onervaren/toekomstige endurance ruiter, maar ook zal ik ongetwijfeld niet de enige zijn die zich eerst en goed verdiept, alvorens te beginnen!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:10

Maar Willem heeft wel voor een leerzame "discussie" gezorgd Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:11

Alvaron schreef:
Persoonlijk vind ik het erg jammer is dat dit verslag hierheen is gelinkt, voor iedereen te lezen. Daarin schuilt volgens mij een groot gevaar, nl. dat bij onervaren/aspirant endurance ruiters de indruk wordt gewekt dat je er zo even doorheen stoomt. Iedereen die ik hier tot nog toe heb zien reageren is toch al redelijk tot zeer ervaren in de Endurance en zal dit dus niet proberen na te doen.

Dat gebeurde ook toen in de Bit een interview verscheen met een internationale enduranceruiter die vertelde over zijn planning door het jaar heen. Om het heel zwartwit te stellen: in het zomerseizoen zes maanden flink ertegenaan, in het winterseizoen zes maanden weiderust. Ik weet even uit mijn hoofd niet meer om welke ruiter het ging, volgens mij een Belg. Anyway, 'wij' weten wel wat hij daarmee bedoelt, maar door de manier waarop het beschreven stond, werd bij de leek op het gebied van endurance op die manier toch een vrij vertekend beeld van onze sport geschetst.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:24

It's not the distance that kills the horse, it's the speed.

Deze onliner, ongetwijfeld voor iedereen bekend, is nu ook heel mooi van toepassing. Het is niet zozeer de afstand waar naar getraind wordt, het is vooral de snelheid waarmee naar deze afstand getraind wordt.

En; competatief zegt niet dieronvriendelijk. Ik ben ook zeer ambitieus, maar mijn paarden staan ten alle tijden op 1. Nogmaals, een goede wedstrijd komt wel weer, een goed paard daarentegen...

Over het uitharden van pezen en gewrichten. Ik geloof zeer zeker dat een paard pas na 3 jaar in staat is gezond te pieken, ik denk dan dus wel aan 160-werk en niet aan 80km met 12km/u. Niet alleen de pezen en gewrichten hebben deze tijd nodig, ook het hart en de spieren. Veel paarden zijn té anaeroob getraind, bv. renpaarden, springpaarden, sgw.., en deze moeten leren aeroob te bewegen. Om eventjes kort wat feitjes over tafel te gooien:
Een paard dat in zijn eerste seizoen al bij een hartslag van 140 op zijn anaerobe (zonder zuurstof, ongewenst, want melkzuren in de spieren-->verzuring met alle gevolgen vandien) systeem overschakeld, doet dit na 3 jaar misschien pas bij een hartslag van 165. Dus: als het lichaam aerober leert te lopen, kan een inspanning die voorheen anaeroob was, aeroob geworden zijn. Daarom is het ook mogelijk om het laatste rondje van een EK (bijv.) met 30km/u te rijden. Een normaal paard zou dan een geheel rondje anaeroob lopen (en dat houden ze maar 2 minuten zonder verzuring vol, dus kan je nagaan..), terwijl deze getrainde paarden gewoon happy ovefr de finish 'racen'.
Daarnaast heeft een paard natuurlijk mentaal de tijd nodig om de wedstrijden te gaan begrijpen (want dat gaan ze echt doen), te verwerken, etc.
Ik geloof dus zeker wel dat een paard dat bijv. tot zijn 9e in de anaerobe sporten is uitgebracht (springen bv.) alsnog 3 jaar nodig heeft. Een paard dat tot zijn 9e recreatief bereden is en dagelijks op pad gaat, de bossen in, voor de kar, over straat.. heeft natuurlijk een zekere voorsprong.

Carmen heeft Fadilah ruim 2 jaar geleden gekocht met als doel; na 2 jaar in Aachen pieken. Door een kleine blessure is dat niet doorgegaan, maar met deze merrie (destijds 7) is zij wel Europees Kampioen YR geworden. Deze merrie had waarschijnlijk al een zekere voorsprong en laten we niet vergeten dat Carmen héél veel ervaring heeft. Ik geloof dat zij inmiddels al een jaar of 12(??) in de sport actief is, en ook op de langere afstanden. Deze familie weet waar zij mee bezig zijn, maar laten we dat nou niet allemaal kopieren. Zeker niet als je níet weet waar je precies mee bezig bent.
Carmen heeft haar paard nóóit in 6 weken tijd 4x laten starten. Het kan dus ook anders!!