ArwenLune schreef:Misschien ligt het bevallen van een boomloos zadel op de echte lange afstanden ook aan je rijstijl/techniek. Als je altijd in je zadel blijft zitten, in draf en in galop, zal het waarschijnlijk minder problemen geven dan wanneer je lichtrijd en / of (ver)lichte zit rijd.
Dat heeft er ook wel mee te maken, alhoewel ik je vergelijking niet helemaal passend vind..
Als iemand een matras op mij legt en daarop gaat springen dan heb ik idd druk belasting, maar als er een plank tussen word gelegt is de punten belasting alleen maar groter (dit komt volledig op de delen van mij die uitsteken boven de rest. Maak je een 'perfecte' mal van mij en leg je die eronder is de belasting minimaal, maar zodra ik ook maar een spier aanspan klopt de mal niet meer (deze is immers keihard) en krijg je alweer punten belasting.
De stijgbeugel ophanging bij de boomlooszadels zijn zo ontworpen dat ze niet op één plek 'hangen' maar verdeeld over de lengte van het zadel, de inlages zijn hard genoeg om niet ingedrukt te worden door de druk, maar flexibel genoeg om punten druk dus gelijk matig te verdelen.... En dan heb ik het niet over een randolls of bareback pad, die hebben dat uiteraard niet en daar komen ook wel meer problemen mee voor.
Maar het is wel zo, je zit en balans is in een boomloos zadel veel belangrijker dan in een boomzadel. Ik rij wel veel licht (al kom ik minimaal uit het zadel, en doe ik het meer vanuit mijn dijen dan vanuit de stijgbeugels), maar zit nooit in verlichte zit, ook in rengalop blijf ik zitten (western zadel he).