Wat voor (endurance)zadels hebben jullie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 15:18

ArwenLune schreef:
Misschien ligt het bevallen van een boomloos zadel op de echte lange afstanden ook aan je rijstijl/techniek. Als je altijd in je zadel blijft zitten, in draf en in galop, zal het waarschijnlijk minder problemen geven dan wanneer je lichtrijd en / of (ver)lichte zit rijd.

Dat heeft er ook wel mee te maken, alhoewel ik je vergelijking niet helemaal passend vind..

Als iemand een matras op mij legt en daarop gaat springen dan heb ik idd druk belasting, maar als er een plank tussen word gelegt is de punten belasting alleen maar groter (dit komt volledig op de delen van mij die uitsteken boven de rest. Maak je een 'perfecte' mal van mij en leg je die eronder is de belasting minimaal, maar zodra ik ook maar een spier aanspan klopt de mal niet meer (deze is immers keihard) en krijg je alweer punten belasting.

De stijgbeugel ophanging bij de boomlooszadels zijn zo ontworpen dat ze niet op één plek 'hangen' maar verdeeld over de lengte van het zadel, de inlages zijn hard genoeg om niet ingedrukt te worden door de druk, maar flexibel genoeg om punten druk dus gelijk matig te verdelen.... En dan heb ik het niet over een randolls of bareback pad, die hebben dat uiteraard niet en daar komen ook wel meer problemen mee voor.

Maar het is wel zo, je zit en balans is in een boomloos zadel veel belangrijker dan in een boomzadel. Ik rij wel veel licht (al kom ik minimaal uit het zadel, en doe ik het meer vanuit mijn dijen dan vanuit de stijgbeugels), maar zit nooit in verlichte zit, ook in rengalop blijf ik zitten (western zadel he).

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 16:29

Ik heb op de Fasna Trail redelijk veel boomloze zadels gezien (meestal Torsion) En daar worden geen kleine afstanden gereden

Moragh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 16:32

Anouar15 schreef:
Ik heb op de Fasna Trail redelijk veel boomloze zadels gezien (meestal Torsion) En daar worden geen kleine afstanden gereden

Wat noem jij redelijk veel dan?
1 op de 10, of 1 op de 50?
Ik heb er eens stuk of 3 gezien....
Waarbij 1 van de paarden een rug had om eng van te worden... Datzelfde paard heeft trouwens wel best condition gewonnen op de 105 km... Dat is dan wel weer goed...

Het wordt weer een boomloos topic.....

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 16:35

Ik bedoel met redelijk veel, meer dan ik had verwacht. En ik had 0 verwacht omdat ik veel negatieve verhalen hoor, dus dan is het al gauw redelijk veel
Ik heb er geloof ik een stuk of 5 gezien, bij de laatste post heb ik alle deelnemers langs zien komen

Moragh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 16:39

Op de posten kan je alles altijd mooi bekijken inderdaad!

Er zijn er elk jaar wel een aantal die ermee rijden... Meestal wel hele lichte ruiters....)
5 op een veld van totaal een 50 starters is dan 1 op de 10 ...

bella24

Re: Wat voor (endurance)zadels hebben jullie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 17:01

... en ik heb veeeeeeel Podiums gezien. Viel me echt op, ik denk wel een stuk of 20!

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 07:37

pony25 schreef:
Marjo82 schreef:
ik zat ook te twijfelen tussen boomloos (de testweek met de gewone barefoot is mij prima bevallen) en dressuur.. Ik heb niet genoeg geld om beide te kopen...

dus ik was gevallen op de nieuwe trekker dressage, komt in augustus uit...

zie www.stocksattel.com

ik ben benieuwd!

Waarom maakt iedereen nou die fout
Het zadel wat nieuw uit komt in Augustus is de MASTER.

Zelf heb ik de DRESSAGE en ben er wel tevrede mee al ligt het nog niet super lekker op mijn pony
Ik heb waarschijnlijk hetzelfde probleem als Balder
Ach ja arabierenbloed daar moet je mee kunnen leven

Ik heb nu de MASTER besteld en moet dus nog ff wachten, helaas.

Ik heb mijn pony altijd boomloos gereden nadat ik zo veel verschilende zadel had geprobeerd en zelf 1tje op maat heb laten maken wat gewoon toch weer drukkingen veroorzaakte
Ik reed erg veel en elk weekend gemiddeld 30km per dag en nog nooit problemen met puntbelasting of iets dergelijks.
Zelfs niet met mijn eerste boomloze zadel en dat is een Randols (wel de betere versie en niet die slechte van nu).

Voor mij geen boom meer op mijn pony

Ach ja, kan gebeuren he... (die fout, niet erg belangrijk lijkt me)

Goed dat het zadel je beviel! Ik ben ook echt aan het uitkijken naar het zadel!!! Wat is je reden dat je voor deze koos? En niet voor die barefoot london?

Moragh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 23:34

mensen... er is een boomloostopic in de huiskamer....
Goede plaats voor de voors (want tegens lijken er nooit te zijn) te noemen?

Ik ben benieuwd op wat voor zadels men nog meer rijdt en waarom.....

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 00:12

Met mijn Arabiertje rijd ik endurance in de hogere klasse met een Australisch stockzadel. Met mijn BWPers rijd ik met een Prestige trekker, met één van hen ook in de hogere klasse.
Beide zadels wegen rond de 12kg, wat voor mij een voordeel is daar ik anders nog meer lood moet meenemen. De Prestige trekker is ideaal voor mensen met rugklachten of voor paarden die hoog opgooien. Het is een soort hangmat in leer waar je in zit en die alle schokken opvangt. Vooral voor paarden met een heel hoge schoft, het laat de rug volledig vrij zodat er geen druk is op de schoft.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 00:16

Ik rijd met een Hulsebos dressuur, gewoon omdat ik dat al had. Ik rijd nog steeds klasse I, het is niet ideaal voor ons, maar voorlopig doen we het er maar mee. Ik zit scheef, waardoor het zadel scheef wordt, maar Lou zet me ook wat naar rechts, wij versterken elkaar daarin. Ik ben hard aan het werk om recht te zitten, ik vind dit zadel een heel fijn zadel, als het goed ligt is het voor Lou ook een goed zadel, dus ik moet met mezelf aan het werk blijven om te zorgen dat het voor ons beiden acceptabel is. Als ik een ander zadel ga nemen, heb ik waarschijnlijk hetzelfde probleem, dus daarom dat ik met mijn zit aan de gang ben. Ik zelf zit niet lekker in een zadel dat geen diepe zit heeft, Lou heeft af en toe aparte streken en dan vind ik een zadel met diepe zit wel zo prettig.

Moragh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 08:56

Mordysh schreef:
Waarbij 1 van de paarden een rug had om eng van te worden... Datzelfde paard heeft trouwens wel best condition gewonnen op de 105 km... Dat is dan wel weer goed...

Oeps... dit moet zijn BC op de 125 km... Roos had de BC op de 105 en die heeft niet zo'n probleemrug geloof ik ...

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:06

Roos heeft idd geen probleemrug. Yvonne rijdt er rustig een km of 60 op zonder zadel....

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:30

60 km zonder zadel
Mij kan je na een half uurtje zonder zadel al opvegen en dan kan ik 3 dagen niet fatsoenlijk lopen. 60 km, dat is 3 maanden niet kunnen lopen?

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:32

Ze doet het trouwens alleen als Roos geen zadel meer past omdat ze te dik is Maar ze rijdt liever met zadel omdat zonder zadel het risico op drukkingen door puntbelasting natuurlijk erg groot is.

Inn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:35

Anouar15 schreef:
60 km zonder zadel
Mij kan je na een half uurtje zonder zadel al opvegen en dan kan ik 3 dagen niet fatsoenlijk lopen. 60 km, dat is 3 maanden niet kunnen lopen?

Hangt ook een beetje van paard tot paard af. Een paard zonder of met veel schoft is een groot verschil om zonder zadel op te rijden. Bij sommige van mijn paarden gaat dat heel goed en heb ik ook al ritten van 40km mee gereden anderen zijn na een kwartier al niet meer uit te houden, vooral als je de ruggegraat scherp voelt doordrukken.

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:46

ik rijd endurance op mijn KN Tango. Ik had eerst een veelzijdigheidszadel, maar die lag niet lekker meer. Omdat ik ook dressuur rijd, heb ik Yvonne van de Velde gemaild op wat voor zadels zij rijden. Tot 90/120 km doen zij alles op dressuurzadels, dus daar ben ik ook voor gegaan. Het bevalt mij echt prima, en voor het springen geburik ik een stuebben.

Ik heb ook een week een testzadel van barefoot gehad, en dat beviel mij niet helemaal goed. Ik had toen een half jaar zonder zadel gereden omdat ik er geen kon vinden die paste, maar op de barefoot kon ik niet fijn zitten. Het is een soort mix tussen een zadel en een barebackpad, en ik reed er zeg maar net zo op als op een bbp, waardoor ik gigantisch in de knoop raakte met de beugels. Het liefst rijd ik nog op mijn bbp, maar mijn dressuurzadel bevalt erg goed voor zowel dressuur als endurance.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:52

Inn schreef:
Met mijn Arabiertje rijd ik endurance in de hogere klasse met een Australisch stockzadel. Met mijn BWPers rijd ik met een Prestige trekker, met één van hen ook in de hogere klasse.
Beide zadels wegen rond de 12kg, wat voor mij een voordeel is daar ik anders nog meer lood moet meenemen. De Prestige trekker is ideaal voor mensen met rugklachten of voor paarden die hoog opgooien. Het is een soort hangmat in leer waar je in zit en die alle schokken opvangt. Vooral voor paarden met een heel hoge schoft, het laat de rug volledig vrij zodat er geen druk is op de schoft.

Zit je niet heel ver van je paard met de Prestige Trekker? Ik vind het idee van zo'n zwevende zit wel heel erg leuk, maar het lijkt me dat je weinig contact meer hebt met je paard?

Ganna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:11

Sterker nog Yvonne heeft een keer de 80 km op de Waterberg zonder zadel gereden.

Ik rijd met een Massimo Trail en ben hélemaal verliefd!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:14

Het is natuurlijk ook een kwestie van wat je gewend bent als je zo'n eind zonder zadel rijdt.
Tenslotte kan iemand die nog nooit paardgereden heeft na twee rondjes in de bak ook al niet meer lopen van de spierpijn.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 17:46

80 km zonder zadel...brr moet er niet aan denken zeg , mijn stuitje begint al na een kilometer rauw te worden Ik krijg rugpijn omdat m'n benen niet ondersteund worden , Rena gaat wat stijfjes lopen omdat ze het ook niet fijn vindt dat alle gewicht steeds op dezelfde plek op haar ruggegraat zit , haar vachtje wordt warrig en schurig en mijn stuit-gebied wordt rauw.... komt ook door naad van spijkerbroek

Draf vind ik niet fijn , galop begin ik niet eens aan met die spichtige race-eend...ik ben ook helemaal op na een rondje van een half uurtje zonder zadel en heb het meteen weer voor een paar maanden afgeleerd

Zit je op een betrouwbaar rond paard dat geen hele onverwachte dingen doet en fijne gangen heeft , dan kan ik me nog voorstellen dat je er lekker mee zonder zadel weggaat. Maar zo'n end...getverdemme zeg , daarvoor heb ik nog veel meer respect dan die 160 km ritten

Maaike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 17:48

bella24 schreef:
... en ik heb veeeeeeel Podiums gezien. Viel me echt op, ik denk wel een stuk of 20!

Ik moet zeggen dat dat me niet verbaast....
Ik heb geen eigen paard maar rij al wel wat jaartjes, en heb nog nooit ZO lekker gezeten als die paar keren op een podium. Zelfs een keer 3 uur achter elkaar (en dat is voor mijn 1-keer-in-de-week-les billen echt lang!) en ik had nergens last van, heen stijve k*nt, rug, spierpijn, niks! Als ik een eigen paardje krijg, wordt het sowieso een podium, al moet ik het paard erop uitzoeken

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 21:38

[/quote]
Zit je niet heel ver van je paard met de Prestige Trekker? Ik vind het idee van zo'n zwevende zit wel heel erg leuk, maar het lijkt me dat je weinig contact meer hebt met je paard?[/quote]

Dat dacht ik eerst ook, maar ik voel daar niets van. Het is ook het enigste zadel van de 20 tal die ik op dat paard geprobeerd heb waar ik op kan blijven doorzitten. Dat paard heeft enorme zweefgangen en gooit hoog op. Ze is heel temperamentvol en heel gevoelig op gewicht -en been hulpen. Ik heb zelfs met dit zadel een veel beter contact omdat mijn zit nu veel beter is. Ook op mijn hengst zit het aangenamer dan een veelzijdigheids zadel. De roc en de podium daar kon ik mij niet goed in vinden omdat ik daar wel het gevoel bij had dat ik ver boven mijn paard zat en naar voor viel. Een dressuurzadel leek me wel wat maar geen enkel pastte op de hoge schoft van mijn paard.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 22:01

Inn schreef:
Citaat:

Zit je niet heel ver van je paard met de Prestige Trekker? Ik vind het idee van zo'n zwevende zit wel heel erg leuk, maar het lijkt me dat je weinig contact meer hebt met je paard?

Dat dacht ik eerst ook, maar ik voel daar niets van. Het is ook het enigste zadel van de 20 tal die ik op dat paard geprobeerd heb waar ik op kan blijven doorzitten. Dat paard heeft enorme zweefgangen en gooit hoog op. Ze is heel temperamentvol en heel gevoelig op gewicht -en been hulpen. Ik heb zelfs met dit zadel een veel beter contact omdat mijn zit nu veel beter is. Ook op mijn hengst zit het aangenamer dan een veelzijdigheids zadel. De roc en de podium daar kon ik mij niet goed in vinden omdat ik daar wel het gevoel bij had dat ik ver boven mijn paard zat en naar voor viel. Een dressuurzadel leek me wel wat maar geen enkel pastte op de hoge schoft van mijn paard.

Interessant Inn... Draagoppervlak is dus ook mooi groot?

Ik zit erover te denken om ze ooit naast de Gaston Mercier en Guichard te gaan verkopen, maar juist over de verweg zitten twijfelde ik...
Het zijn zeker leuke zadels!
Mooi dat het zo goed werkt voor jullie!

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 22:45

Ik ga dit weekend (zondag) eens de tijd nemen dit topic door te lezen.
Zelf rijd ik nog geen endurance, ik heb een westernzadel waar ik een redelijk harde kont van krijg.
Boomloos lijkt mij erg fijn, maar vind het toch ookk wel een beetje eng.. deze zadels ken ik ook niet en zou ze dus eerst willen proberen

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:17

ik train momenteel met een renzadel. Een berney van een paar 20 jaar oud
Afbeelding
Het fijne vind ik is dat ze niet te zwaar zijn(slechts vijf kilo)

van de frabicant:
Made on a traditional wood and steel tree, this model has leather lined,flocked panels, buffalo hide girth straps and a correct narrow thoroughbred fitting.

Geen idee hoe duur ze zijn, ik geloof dat je voor een renzadel iets bij de 500 euro betaald? geen idee. kreeg deze en het werkt bere best