Hoe jong paard endurance klaar maken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Re: Hoe jong paard endurance klaar maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 14:33

Ja wat wij nu doen is denk ik ook interval. Ik draaf 2 min en dan stap ik 10 min en dan weer 2 min draf enz.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:41

Toydoll schreef:
Je hebt vast genoeg input gehad, maar.....
Mijn paard kocht in toendertijd als net 3 jarige (kwam wel uit semiwild) in het voorjaar. Zomers ingereden en meteen buitenritten gaan maken, en ook al best op lengte. Stukken asfalt ook mee genomen, dit wel opbouwend uiteraard. In de winter met hartslag meter gaan trainen en in Maart (toen ze net een week 4 was) eerste wedstrijd klasse 1 gestart.

Dat hele jaar klasse 1 gestart en door getraind met hartslagmeter (gewoon flinke training hoor en heel veel asfalt, juist voor hoeven en benen).

Dit was geen arabier maar kruizing connemara (1.55 hoog, zwaar gebouwd) die die training ook echt wel nodig had; was geen natuurtalent zegmaar.

Ik ben helaas na dat eerste wedstrijd seizoen gestopt omdat ik toen weer werk had en het qua tijd echt niet redde met school, werk en training/wedstrijden.
Daarna wel zeker weer (onregelmatig) hele lange buitenritten en hoog tempo gereden (rustig 2 uur alleen maar galoperen XD) en 5 jaar later nog eens een endurance impulsje gestart (zonder training, draaide ze haar hoef uiteraard niet voor om)
Heeft springwedstrijden met mij gelopen en ondertussen loopt ze wedstrijden in de Western (reining).
Flink zwaar belast dus en ze is nu 13 jaar en heeft nog nooit een dag kreupel gelopen en dat verwacht ik ook niet en conditie is er altijd binnen een week weer aan te rijden. Super vast ter been.

Dus, het kan best hoor, maar het zal wel een beetje van het paard afhangen.

Goh, jou verhaal lijkt sprekend op mijn haf!
Leuk om te lezen :D

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:42

Snadrem schreef:
Bij mij werkt de interval training heel goed. Mijn paard wordt dit jaar tien. We rijden steeds 15 minuten op snelheid (draf of galop) en 5 minuten rust. Ben begonnen met 7 minuten op snelheid en heb dat zo uit gebouwd (ze was toen overigens al 8 jaar). Ik merk dat de conditie erg snel om hoog gaat Door de interval training. Maar vandaar ook mijn vraag over twee uur achter elkaar een hoog tempo: ik vraag me af hoe je dat verantwoord aanleert. Bij mijn paard hoef ik daar echt niet mee aan te komen. Langste interval wat ik tot nu toe heb kunnen trainen is 20 minuten en dat vind ik voor waar wij staan ook wel prima.

Wat voor tempo noem jij hoog tempo?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:45

Djilna schreef:
Snadrem schreef:
Bij mij werkt de interval training heel goed. Mijn paard wordt dit jaar tien. We rijden steeds 15 minuten op snelheid (draf of galop) en 5 minuten rust. Ben begonnen met 7 minuten op snelheid en heb dat zo uit gebouwd (ze was toen overigens al 8 jaar). Ik merk dat de conditie erg snel om hoog gaat Door de interval training. Maar vandaar ook mijn vraag over twee uur achter elkaar een hoog tempo: ik vraag me af hoe je dat verantwoord aanleert. Bij mijn paard hoef ik daar echt niet mee aan te komen. Langste interval wat ik tot nu toe heb kunnen trainen is 20 minuten en dat vind ik voor waar wij staan ook wel prima.

Wat voor tempo noem jij hoog tempo?

een flinke arbeidsdraf tot middendraf en galop a midden galop. Mijn paard loopt in het bos altijd een stuk harder dan in de bak.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 14:47

Ik wil juist dat ze rustig loopt. Was volgens tonkie ook heel belangrijk.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:02

Klopt, eerst afharden en conditie opbouwen op rustig tempo, daarna kan tempo omhoog of afstand. Hoe hoger het tempo, hoe belastender voor het beenwerk. Kan later prima voor verder afharden en prikkelen, maar niet met zo'n jong paard. Ja, misschien een keer zo eens tussendoor :) Maar niet standaard opgenomen in schema.

Zelf ben ik eerst de afstanden gaan verhogen tot 160km, daarna ben ik pas harder gaan rijden.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:02

Bij mij staat in de training ook altijd een rustige draf of galop.
Hard wil ze zelf maar al te graag maar ik probeer juist een stabiele rustige gang te krijgen waarbij ze haar passen afmaakt en recht over haar rug loopt.
Dat zal ze het langste vol kunnen houden.
Ze is het daar lang niet altijd mee eens maar dat is wel waar ik naar toe werk en ook in de rijbak aan werk.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 15:29

Kiki heeft nog geen goede balans gaat soms wat schreef lopen en dit vind ik het beste te corrigeren in een rustig tempo. Daarbij liggen mijn ambities niet bij het winnen maar bij het uitrijden. Dus echt snel rijden doe ik niet zo snel.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:48

Hier en daar het topic doorgespit ...

Ik zou me toch eens afvragen hoe het komt dat je zo met een schema wilt rijden. Dat je dat zo nodig hebt. Ik heb nooit met schema's gereden, behalve dat ik de 1000 km van Tonkie in mijn hoofd heb voordat ik start (en nu de 'afstand-regel per week' voor opbouw naar k2). En dat ik om conditie op te bouwen bij een jong(er) heel veel op flink tempo stap, afgewisseld met wat draf. En dan gedurende die 1000 km gaat dat langzamerhand verschuiven.
Voordat ik endurance (of zoiets, ik rij k1 hooguit k2 dus vind mezelf niet echt een endurance ruiter) reed had ik als stelregel dat het (minimaal) een jaar kost om een jong paard in conditie (fysiek en psychisch) te krijgen voordat je er wedstrijden mee gaat rijden (heb van alles gereden t/m Z).
Daar krijg je coole en gezonde paarden van.

Een paard bouw je niet op in weken of maanden, dat duurt jaren. Uren achter elkaar draven of galopperen zonder stappen is totaal niet waar, je zult toch moeten groomen, je heb je vetgates en geloof me ook k3 / k4 ruiters stappen heus wel eens. Maar voordat je daar bent zul je eerst gezond en wel k1/k2 door moeten. Niet op winstpunten (dan kun je na 5x al k3 starten zeker nu met de nieuwe reglementen). Maar op gevoel voor je paard en ervaring opdoen.

Super dat je hulp hebt en dat je inziet dat je dat ook nodig hebt, maar probeer terwijl je die hulp opvolgt te gaan kijken naar en luisteren naar je paard en hoe vraag (plus luister naar hoe!) de ervaren mensen die je raadpleegt luisteren naar en kijken naar een paard. Daar kweek je horsemenship mee en dat is 1000x meer waard dan een schema.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:07

Ik vind het juist verstandig dat ze niet lukraak maar wat gaat doen en graag een schema aan wil houden. Met daarbij dus de opmerking dat ze zich er niet blind op moet staren.

Natuurlijk gaat het ook om gevoel, maar schema's hebben absoluut hun nut. Het geeft juist houvast. Voor de een werkt het niet op die manier, voor de ander heel goed. Je moet tenslotte wel weten wat trainen is en wat je wil trainen voor je resultaat kunt behalen zonder een vergroot risico op blessures ed.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 16:17

Ik heb eerder altijd paarden gehad die al op conditie waren en al waren afgehard. Nu bij het begin beginnend wist ik niet goed na het zadelmak maken verder te gaan. Een ding wist ik wel...de bak uit. Lekker recht uit lopen. Heb veel gestapt op rustig tempo door stappen hou ik niet van. Gewoon rustig stappen. En dan draafte ik een keer en 100 meter galop en toen wist ik niet hoe ik verstandig verder kon uitbouwen. Daar vind ik zo'n schema zo fijn voor. En natuurlijk blijf ik naar me paard kijken of alles wel goed blijft gaan. Het is ook niet de bedoeling dat ze er dit jaar klaar voor is. Wil gewoon fijn rijden met hier en daar een kleine wedstrijd op de dooie gemakje.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:27

Weten wat trainen is is wat anders dan je koste wat het kost aan een schema houden. Daar ging het me even om. Natuurlijk heb ik ook wel in mijn achterhoofd dat ik x, y of z doe in een bepaalde periode. Maar om nu altijd elke minuut te timen als ik rij, moet er niet aan denken.

Dat zal puur persoonlijk zijn :)

Wat me ook bevreemd is dat zadelmak maken niet een proces is van een week of twee, drie maar een maand of twee, drie, vier.... Voor mij horen de eerste buitenritten, het in de bak rijden, keer naar lesje gaan e.d. allemaal nog bij gewoon paard 'mak' maken en niet zozeer bij trainen. Maar goed, denk dat ik er gewoon heel anders in sta. Net als het in balans lopen bijv. Over 4 benen stappen, draven, galopperen. Daar ben je zo een paar maanden mee kwijt.

Hoe dan ook, ik hoop dat het je helpt van je paard te genieten en dat je veel fijne en gezonde kilometers gaat maken.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:32

Oja, daar heb je gelijk in. Ik tel dat alleen wel mee bij mijn basiskm.
Ik zie het niet als losstaande zaken, maar een totaal aansluitend proces.

In het begin reed ik zelf zeker niet volgens tijdschema, ik hield alleen de km in de gaten. Het terrein gaf en geeft bij mij de snelheid aan.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 16:45

Ja dit zijn ook gewoon basis km hoor. Alleen wil ik haar goed op vier benen laten lopen ook in draf moet je gaan draven ergens. En ik deed dat draver liever volgens een schema. Kiki loopt wel en als ik niet uit kijk zo een kwartier in draf. Maar ik was daardoor bang dat ik te enthousiast zou worden. En ipv bij 2 min draf zou beginnen bij 15 min.
Kijk ons andere paard heb ik ook zelf zadelmak gemaakt. Maar die was harstikke flegmatiek daar hoefde ik echt niet bang mee te zijn dat ik te veel ging doen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:56

gekvanfleur schreef:
Nou ts, als je nu graag wil weten hoe je het niet moet doen..heb je hier een prachtig voorbeeld. Bovendien is het paard nooit verder gestart als klasse 1, dus daar heb jeniets aab als je verder wilt komen.

Wat jij wilt ;-) Zoals ik al zei, dier loopt nu hoog nivo Reining; dus blijkbaar allemaal niet zo schadelijk als men denkt. Er wordt altijd zo overdreven met die beesten en op bokt helemaal.

gekvanfleur schreef:
iemand die aangeeft dat ze met haar jonge
paard rustig 2 uur galopeert, krijgt als reactie of dat serieus is en dan reageer jij: wat dacht je dan dat je deed bij endurance. niet zo vreemd dat ik dan deze conclusie trek.. ;)

Hoho, ik zei niet dat dat met jonge paard was. Dat was uiteindelijk het resultaat. Is dus in 3/4 jaar naar toe gewerkt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:05

@Djilna OK duidelijk, ik begin eigenlijk pas na een paar maanden te 'tellen', als ik het idee krijg dat ik iets serieus kan doen :) meestal is dat als de basis er dressuurmatig inzit en na een flink aantal kortere buitenritjes en wandelingen . Nu met Hero (onze pony van nu 3.5) ook. Het wandelen en straks de 1e ritjes tot dat ik wat langer buiten rij dan een uurtje ofzo tel ik nog niet als in die 1000 basiskilometers.

Citaat:
Maar die was harstikke flegmatiek daar hoefde ik echt niet bang mee te zijn dat ik te veel ging doen.

Dat is inderdaad anders dan bij een fanatiek dier. Onze Ollie is ook goed zuinig op zichzelf, zo noem ik het maar. Ze wil graag lopen hoor, maar je moet het niet overdrijven :+ Ze toont ook eigenlijk nooit moe :+ tot nu toe dan. Hoop dat dat zo blijft trouwens want het geeft mij wel het idee dat we zuinig genoeg op haar zijn. Mijn paardje Bente bleef maar lopen, op die manier merkte je niet dat het teveel voor haar kon zijn. Maar dan keek je de volgende dag en zag ze er toch opgetrokken uit, ook dat zie ik bij Ollie eigenlijk nooit. Of dan at ze slecht. Ollie eet altijd :Y)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 18:21

Ik begreep van Tonkie dat alle km die je maakt zodra je er op zit mee mag tellen. Dus de handpaard /fiets ritjes voor ze zadelmak zijn tel je niet mee. maar de eerste ritjes van 3 km al wel.
Paarden vierdaagse epe telt ook mee aan de basis km

Ik ga in aug een rustige klasse 1 rijden en die mocht ik best mee tellen met de basis km als ik maar rustig reed en bij wijze van van te voren al besluit om als laatste te eindigen.

Ik wil dan ook gewoon gaan voor de ervaring, veel andere paarden, gepluk aan dr lijf, onderweg ( vaak) ingehaald worden. Als ik me vriend zo ver krijg kennis maken met koelen. Dat is tenslotte toch weer anders als het oefenen er mee wat ik thuis al ga doen.

En verder rij ik vooral voor de lol, heb nooit de mentaliteit gehad om te winnen.
Heb jaren met verschillende haflingers met veel plezier klasse een gereden. bij nader in zicht was ik al lang klasse 2 gerechtigd maar dat hoefde van mij niet.

En ik wil nu wel meer maar ben niet iemand die wilt dat ze volgend jaar 5 wedstrijden loopt en het zelfde seizoen nog klasse twee start.
We zien wel hoe het loopt.

En dat ik verder aan de hand van een schema rij heeft er ook mee te maken dat mijn vorige paard ( draver) een ernstige dubbele peesblessure kreeg. Was helemaal niet mij schuld en eigenlijk niet te voorkomen zodra ik meer km ging maken....maar wil er nu alles aan doen dat te voor komen.

Ik had de eerste 6 of misschien wel een 1 in de bak kunnen blijven rijden en allerlei '' dressuur miepen" kunnen vragen hoe ik die eerste maanden zou trainen maar dan had ik nooit geweten hoe ik die pezen hard kan maken.

Dus ik heb zeker wat gehad aan dit topic, dit soort tips was ook waar ik naar op zoek was

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 18:29

[quote="VanHuisUit
Citaat:
Maar die was harstikke flegmatiek daar hoefde ik echt niet bang mee te zijn dat ik te veel ging doen.

Dat is inderdaad anders dan bij een fanatiek dier. Onze Ollie is ook goed zuinig op zichzelf, zo noem ik het maar. Ze wil graag lopen hoor, maar je moet het niet overdrijven :+ Ze toont ook eigenlijk nooit moe :+ tot nu toe dan. Hoop dat dat zo blijft trouwens want het geeft mij wel het idee dat we zuinig genoeg op haar zijn. Mijn paardje Bente bleef maar lopen, op die manier merkte je niet dat het teveel voor haar kon zijn. Maar dan keek je de volgende dag en zag ze er toch opgetrokken uit, ook dat zie ik bij Ollie eigenlijk nooit. Of dan at ze slecht. Ollie eet altijd :Y)[/quote]

Ja otje is ook heel zuinig op zich zelf, ondertussen heeft hij wel wat meer loop lust. En ik heb vele km gemaakt met hem. Maar 30 km op rustig tempo 8/9 km per uur is hard genoeg voor hem.
Hij loopt wel heel makkelijk maar het is nogal een buffel en het kost hem veel energie.

Heb er een keer een kennismakings klasse mee gereden in haarle.......ik was meer moe als hem.
Hij is echt niet moe maar hij heeft gewoon geen zin meer.
In de les gaat hij bij me instructeur staan vragen om knuffels.

Nou kiki loopt wel in de les, die denkt er echt niet over over stil te gaan staan uit zich zelf.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:57

Da's idd wel heel relaxed :)ddd

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 19:00

Welke vind jij dan relaxt. Doe mij kiki maar. Otje is erg vermoeiend

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:38

Bedoel dat dat tempo erg relaxed is. Als ze niet willen lopen is het hard werken. Ollie wil graag lopen hoor maar van mijn paarden is ze wel de rustigste. ZE is gewoon geen heethoofd vind dat erg prettig.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 19:55

VanHuisUit schreef:
Bedoel dat dat tempo erg relaxed is. Als ze niet willen lopen is het hard werken. Ollie wil graag lopen hoor maar van mijn paarden is ze wel de rustigste. ZE is gewoon geen heethoofd vind dat erg prettig.

Ahh zo, ja erg relaxt mag wel iets minder af en toe. maar het heeft verder ook voordelen.
Hij is pas vijf en me vriend rijd hem en die plukt hem rustig uit de wei om een keer te rijden al heeft hij twee weken stil gestaan. Dus op zich is die combi met me vriend samen prima

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:48

Als hij nog maar 5 is en je gaat er regelmatig mee op pad kan maar zo zijn dat ze uiteindelijk toch langzamerhand steeds vlotter worden. Mijn ervaring is dat dat 9 vd 10 keer met jonge paarden echt gebeurt als je ze regelmatig traint en conditie laat opbouwen.

Vaak is het een kwestie van in het begin vooral regelmatig (elke dag/5x per week) licht trainen (half uurtje hooguit drie kwartier, dat is dan incl longeerwerk, freestyle of bijv wandelen) en dat heel langzaam uitbouwt qua intensiteit en duur (dan heb ik het over maanden). Als ze de ene keer in een week 4x worden gepakt dan een week maar 1`x of niet en dan weer 2x , ja dan bouw je niets op en worden ze ook niet vlotter. Dat heeft ook vrijwel niets met endurance training te maken, maar gewoon met een paard klaar maken dat je er lekker op kunt rijden, welke richting je ook kiest/neemt.

Ik moet zeggen dat ik dat stuk dus mis in hoe je nu bezig bent. Kan zijn dat het een totaal andere trainingswijze is die ik dus niet ken / waar ik niet mee bekend ben. Maar het is niet mijn manier om jonge paarden in wedstrijdconditie te krijgen (wat voor wedstrijden dat ook zijn).

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 18:41

Mijn slome paard is niet het paard waar het hier nu over gaat.

Wat doe ik nu. Longeren eigenlijk nooit. Mijn eigen evenwicht is niet zo goed daarom doe ik het nooit. We hebben eens in de week les. Ene weer dressuur andere week springen. Al kan je nu nog niet van springen spreken. Het is nu vooral balkjes draven. Galop balkjes en een mini sprong van 30 cm.

verder rijden we buiten. Vaak thuis in de buurt maar ook regelmatig in het bos. Ben vooral bezig met verkeersmak maken. Kennis maken met bruggetjes en viaducten enz

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 18:42

Ik rij buiten de les om drie keer per week. Soms vervalt me les en dan rij ik dus enkel die drie keer buiten