endurance met je koudbloed.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Re: endurance met je koudbloed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 08:08

Oké, dus jij bent niet begonnen met lange staptrajecten? En waren jullie voor mei ook al aan het opbouwen? Hoeveel km leggen jullie gemiddeld af per rit/week?

Ons draftempo lag erg laag en hoewel ik meer inzet op stap en alleen draaf ter afwisseling, wordt de draf wel steeds sterker, ruimer en dus ook sneller. Maar ik probeer wel vast te houden aan een rustige opbouw, want ik wil niet stranden in klasse I/II.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 08:17

Toen hij 4 was stonden we op een stal in Strijbeek, onze vorige stal. Ik was heel bang dus als we naar buiten gingen waren dan alleen maar stapritjes want drAven durfde ik niet laat staan galop. Pas met de verhuizing ben ik gaan draven in het bos en onze allereerste galop is ook in het bos geweest maar de eerste goede galop op het strand (geen idee waarom ik dat dan wel durf) maar galop blijft hij moeilijk vinden dus dat ga ik niet forceren.

Gemiddeld rijden we ong. 20 km soms iets meer soms iets minder. Met weinig tijd is het zo' n 12 km en de langste was ruim 45 km

Ohja en bakwerk hebben we echt laten versloffen en daar gaan we vanaf deze week mee beginnen

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 08:19

Blingh schreef:
Hee wat leuk dit topic!
Ik heb gisteren de eerselpostel rally gerede , ontzettend leuk. Ben in het bezit van een Tinker nu 5 in maart wordt ie 6. Hij was superbraaf! Alleen heeft hij de drang constant voorop te moeten lopen. We hadden wel geoefend voor de rit maar van een oefenrit vanuit Udenhout naar Vught en weer terug was hij veel meer moe als na gisteren. Hij vind het wel heel leuk constanten oren naar voren.

We rijden zonder ijzers en hebben ook wel op asfalt gedraafd. Hij heeft nu een scheur in zijn hoef. De endurance wedstrijd die in Drunen wordt georganiseerd lijkt me een goed begin :j

Even of Topic; Ik zie in je profiel dat Rogan van de Bonte Hoeve komt, kennis van mij heeft pas geleden pas Chiara zijn volle zusje daar gekocht!

Hoe groot is Rogan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 08:24

Wauw ik kom steeds meer aankopen van de bonte hoeve tegen. Rogan is groot ik denk 1.53? Misschien wel 1.55? Hij is gigiantisch gegroeid de laatste jaren.

Maar goeie aankoop!

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:21

Hier ook paard die kaal is en ik train gewoon door. Vorige week onze laatste trainingen gedaan. En deze week heeft hij lekker rust zodat we vrijdag uitgerust naar Stuhr kunnen!
Zaterdag rijd een vriendin de 120 km met haar haflinger en ik zelf zondag de 40 km met mijn haf!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:48

Alvast succes Marika, voor het geval ik je niet meer spreek!

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 16:39

He wat leuk, het leeft hier weer helemaal op!
wij zijn leekker een dikke week op vakantie geweest met de paardjes.
en proberen elke week het bos te pakken, maar met dit weer word het toch ( overdekte) rijbanen weer.
kunnen we weer dressuren.
Heb britt haar voer verdubbeld, dat scheelde al een hele hoop kwa extra energie.
Armebdier had gewoon geen puf voorbdat vele werk wat ze moet doen.
Ben me momenteel ook heel erg aan het oriënteren voor de trec, ervaringen mischien?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:14

Nee, geen praktijk- ervaringen nog, wil met mijn Bonte Jaopie (kruising Tinker x Fries van nu 9 jaar) voor het eerst aan de TREC NOORD 2014 (beginnersklasse uiteraard!) mee doen.
We trainen er op, hoewel ik een typische dressuur-minded ruiter ben, gaan we na het stukje dressuur in de buitenbak (er is ook geen binnenbak) altijd nog een stuk buitenrijden, en nemen daarbij alles mee wat we tegenkomen. Ik hou erg van afwisselingen, en Japie ook, en vooral SAMEN met je paard iets voor mekaar krijgen, is het allerleukste, de uitdagingen dus.... niet alleen in de dressuur, maar ook zeker in andere omgeving.
Hij vindt het ook enorm leuk, het is ook goed voor zijn lijf en leden. Hij "groeit" er van als iets lukt.
Hij kan ook helemaal "voor iets gaan", dat is zowel in dressuur als in eigenlijk alles wat je ook samen met hem wil doen, dat is het leukste aan zijn karakter, ofschoon hij dus niet qua bouw of zo wat je noemt een typisch ENDURANCE of TREC paard is. Hij zal zich er voor in zetten tot zijn laatste zweetdruppel.
Je hoeft daar echt geen Arabier of weetikveel voor te hebben... als je paard het leuk vindt, en jullie samen een goede vertrouwensband hebben, kom je een heel eind!
Met Japie heb ik nog wel even te gaan... dat is een zeer opgewonden, snel afgeleid standje, dat nauwelijks een sprongetje kan nemen, en is ook nog eens snel bang van groter verkeer. Aan inzet, trefzekerheid en uithoudingsvermogen ligt het bij hem zeker niet.
Maar goed... daar train je dus ook gericht op, op die zwakkere punten.
En dat gaat dan ook steeds beter, intussen zijn er ook tussendoor-oefenings-trainingen voor de TREC, waar wij ons binnenkort voor zullen aanmelden, om alvast iets te proeven.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:02

Ik heb vorig jaar aan TREC Noord meegedaan, suuuuuperleuk maar best moeilijk!! De POR was vet lastig qua snelheden, zo knap hoe mensen dat precies kunnen.. op traject A-B mag je dan bijvoorbeeld gemiddeld 10 km pu en dan op B-C weer 7 en je moet allerlei checkpunten en vragen 'handelen' en ook echt wel kaart kunnen lezen. Ik heb het laatste checkpunt gemist en de finish ook, gheghe! De 'cross' was echt gaaf! De sfeer was fantastisch! Kamperen was koud maar leuk!

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:31

Ik meld ons ook. Wij zijn dit seizoen begonnen met endurance.
Het bevalt ons erg goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 09:18

Hoeveel voeren jullie als ik vragen mag? Ik ben sinds een maand flink aan het trainen geweest en ik vind Rogan erg schraal worden. Hij krijgt al iedere keer slobber na training, daarbij zijn hooi en brok (kilo per dag). Zijn brok wilde ik zo houden, ook omdat ze niet meer op de wei gaan maar nu op de paddock (helaas geen andere mogelijkheid) ik heb al gevraagd voor meer ruwvoer en dat krijgt ie nu. Even dit aankijken anders misschien toch luzerne of iets gaan bijvoeren. Hij hoeft niet meer energie te hebben want dat heeft hij wel genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:24

Verschilt heel erg per paard. Die van mij kan heel goed veel energie uit gras halen waardoor ik bijna niks bij voer. Zo 2kg krachtvoer per week.
Maar paard staat ook zo 24h op gras.
Kan wel goed voorstellen dat je bij paard op hooi wel stuk meer krachtvoer in gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:33

Joram schreef:
Verschilt heel erg per paard. Die van mij kan heel goed veel energie uit gras halen waardoor ik bijna niks bij voer. Zo 2kg krachtvoer per week.
Maar paard staat ook zo 24h op gras.
Kan wel goed voorstellen dat je bij paard op hooi wel stuk meer krachtvoer in gaat.

Ja de mijne krijgt nu dus geen gras meer -O-

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:39

Ik heb ook een fjord en die heeft dus wel veel nodig. Staat hele dagen op het gras en krijgt 2 kilo sportbrok per dag en ook veel hooi. IN de trainingspieken voer ik hem ook nog muesli van Havens bij. Gewoon naar je paard kijken. Die van mij is nu, nadat ie geschoren is, wat traag dus ik moet weer even sleutelen aan het voer. Soms helpt overstappen op wat anders goed, soms een aanpassing in de training. Goed kijken naar je paard en dan daarop reageren. :) Niet doen wat een ander doet want alle paarden zijn verschillend, kijk maar naar Tobbe van Joram, ook een fjord en Beer, mijn fjord. :)

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:43

Ik voer sinds kort de balancer en basic van Equilin bij, ben super tevreden. Paard is veel gespierder geworden en herstel veel beter na wedstrijden en trainingen.
Veder krijgt hij onbeperkt kruiden hooi en gras. En ik voer 1 kg luzerne met 150 ml olie.
Luzerne is een goed product vanwege de essentiële aminozuren en daarbij heel vezelrijk en bevat veel mineralen meer dan gewoon hooi/kuil.
Erg fijn product omdat ik liever bij sobere rassen gebruik maak van ruwvoer.

De olie krijgt hij omdat ik geen krachtvoer bij voer en hij wel ergens energie vandaan moet halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:17

Mariekyy,
Gebruik jij lijnzaad olie of gewoon olie ?
Want ik heb in periode van half augustus + september 20ml lijnzaad olie per dag gevoerd met als resultaat dat nu geen september dip heeft gehad.

Blingh,
Dat begreep ik al dat die op hooi staat. Mijn ervaring is dat paarden op hooi meestal meer krachvoer nodig hebben dan wanneer ze gras tot hun beschikking hebben.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:29

Joram, dit is wat ik als advies kreeg wat betreft olie:

Waar het met de olie omgaat is als je het als energie geeft dat het zo min mogelijk dubbele bindingen heeft omdat er dan minder bederf optreed en juist dat bederf is schadelijk en moet je eigenlijk tegen gaan met antioxidanten (extra vitamin e ). Je moet dus olie hebben waar je in mag bakken. En als het kan uit de natuurvoedingswinkel, kokos en pindaolie voldoen daar het beste aan maar hebben ook hun prijskaartje. Op zich kan een slaolie dus ook wel (heeft veel omega 3) maar die moet je dan goed koel en donker bewaren.
En dan beginnen met 25 ml en opbouwen naar 150-200 ml per dag.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:48

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:58

Dankje. ik denk dat ook keer sla olie ga proberen. En is in de koelkast goed of is dat weer te koud?
(En dan in winkel de achters fles pakken want die vaak nieuwst en heeft minst in licht gestaan).

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 16:31

Hoi, wat een interessant topic! Ik heb zelf een Welsh Cob (niet helemaal koudbloed :o ) maar wil wel gaan trainen richting de endurance en m'n E rijbewijs halen. Zit namelijk in de kop van Noord Holland en het strand is (nu nog) te ver weg, 14 km, en het bos nog verder... helaas.

Maar, eigenlijk had ik een vraag.
Roos is nog niet zelfstandig op buitenrit, terwijl we vrijwel altijd alleen en heel vaak buitenritjes maken. Ze schrikt vrij snel en wil altijd erg graag vooruit. Galop kan ze alleen maar hard met dr hoofd in de lucht, ik kan haar wel houden en makkelijk terugbrengen naar draf, maar op de een of andere manier komt het niet in haar op dat ze ook langzaam/normaal kan galopperen, wat ze in de bak dus fantastisch kan (rij reining (western) gericht). Hoe hebben jullie paard zelfstandig en volledig onder controle gekregen buiten? Heel vaak doen heeft dus niet zo heel veel nut blijkt bij mij...

Om ook maar bij de olie's in te vallen: Roos kreeg altijd lijnzaadolie, maar nu probeer ik de omega 3,6,9 olie van de Paardendrogist. Puur voor haar vacht, ze staat zonder dekens en dan is een extraatje altijd handig. Maar ze krijgt het sowieso het hele jaar door.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 21:08

Maart, ik kan niet echt een zinnig antwoord geven op je vraag. Die van mij heb ik zelf ingereden en is -op een gekke bui na af en toe- altijd onder controle. De zelfstandigheid was een leerpuntje, maar daar is hij inmiddels ook overheen.

Wij hebben vandaag heuveltjestraining gehad en ik ben echt kapot! :D Hoop dat mijn pony er minder last van heeft dan ik. Op de trailer terug had hij in ieder geval nog steeds praatjes, dus ik vraag me af wie er hier vandaag precies getraind is. Ben wel superblij dat ik hem gedeeltelijk heb laten scheren, hij zweette beduidend minder dan zijn rijmaatje, die niet geschoren is en een véél betere conditie heeft.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 21:28

Maart, met wat voor bit rijd je? Mijn paard wou ook nooit langzaam galopperen, nu met een iets scherper bit en veel galoptrainingen gaat het een stuk beter!

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 21:43

Ik rij met een western myler bitje level 1, houdt in dat er een rollertje in het midden zit, sweet iron, anatomisch gevormd, dun en beide zijkanten bewegen onafhankelijk van elkaar. Reed eerst met een enkel gebroken d trens in mn dressuur tijd maar ze doet het hier beter op. Ook regelmatig bitloos. Dat is ook meteen het vervelende, in de bak kan ze alles fatastisch, maar buiten ineens niet meer... Aan wat voor bitje dacht je..?

En wat heb jij bv met galoptraining gedaan?

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 22:01

Ik rijd zelf ook met myler bitjes, dus ken ze :) Sinds kort nu een baby shank voor buiten. En daar reageert hij echt super op!

De galoptraining bestaan gewoon uit intervallen en per training voer ik het aantal min. galop op.
Maar zolang je klasse I rijd is denk ik galoptraining niet nodig. Ik heb 3 jaar alleen maar wedstrijden gereden in draf en kleine stukjes galop. Pas sinds we klasse II rijden ben ik aan die galop gaan werken.
Werk liever eerst aan een constant draf tempo en doe galop er tussen door voor de afwisseling. Die galop komt van zelf wel.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 22:12

Ik haak even in hier :)

Ik zit te denken volgend jaar met mijn tinkermerrie endurance te proberen. Ik heb er alleen totaal geen verstand van :').
Mijn merrie heeft van zichzelf altijd al een hele goede basis conditie en kan heel fijn lange stukken in een fijn tempo draven. Dus denk dat die het wel in zich heeft het leuk te doen in de endurance.

Enige probleempje... Ze is nogal bang voor verkeer := Komt je veel op de weg tijdens en endurance rit?