Enjoy the Endurance 12 aug te Kootwijkerbroek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WendyBZ

Re: Enjoy the Endurance 12 aug te Kootwijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 08:58

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 09:00

Handige link via afstandmeten ( tenminste dat denk ik, want dat zien we de 12e wel :P ).

Ik vind een cross vooraf aan een endurance ook erg pittig :o

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 10:16

Attitude schreef:

Wat moet je dan doen voor een endurance, kijken hoe je paard in de wei staat te vreten? Ik denk dat voor haar een dressuurtraining zwaarder (en veel minder leuk is) dan een crosstraining van een uurtje met 4 personen... Tis geen priveles van anderhalf uur, dat zou misschien wat te veel zijn van het goede! Zoals gezegd, ik doe dat wel vaker, en ze leeft nog steeds hoor :j Na de cross van vorige week liep ze de dag erna gewoon nog fris voorop in het bos... (iets meer dan 2 uur, gem snelheid 9 km/h en we deden 'rustig aan') Ze is dus wel wat gewend. Daarnaast komt het gewoon zo uit. In juli en augustus zijn de data waarop gelesd kan worden gewoon niet zo dik bezaaid. Verder hebben we het over een impuls wedstrijd van 26 km over een goed terrein. Ben daar vorige maand nog geweest en de paden zijn super. Niks 'bijzonders' dus! Daar doen ook genoeg ongetrainden aan mee. En ik snap dat het wat pittig is voor diegenen om de dag ervoor een training te rijden. Met mijn andere paard zou ik het dan ook niet doen, die loopt daar voor te weinig. Zowel in de cross als in het bos...
Natuurlijk mag iedereen zijn of haar mening daar over hebben, maar ik ben van mening dat mijn beestje het prima aan kan :o Overigens zullen we het ervaren op de 12e. Misschien zit ik er wel helemaal naast ;)

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 10:20

WendyBZ schreef:
anders is dit nog wel een leuke, kan je zo voor jezelf invullen met verschillende snelheden en dan uitprinten: http://www.bluebalance.nl/index.php?id=26

Handig, dank je! Kan ik deze van te voren als richtlijn aan mijn groom geven.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 13:14

Loetie84 schreef:
Attitude schreef:

Wat moet je dan doen voor een endurance, kijken hoe je paard in de wei staat te vreten? Ik denk dat voor haar een dressuurtraining zwaarder (en veel minder leuk is) dan een crosstraining van een uurtje met 4 personen... Tis geen priveles van anderhalf uur, dat zou misschien wat te veel zijn van het goede! Zoals gezegd, ik doe dat wel vaker, en ze leeft nog steeds hoor :j Na de cross van vorige week liep ze de dag erna gewoon nog fris voorop in het bos... (iets meer dan 2 uur, gem snelheid 9 km/h en we deden 'rustig aan') Ze is dus wel wat gewend. Daarnaast komt het gewoon zo uit. In juli en augustus zijn de data waarop gelesd kan worden gewoon niet zo dik bezaaid. Verder hebben we het over een impuls wedstrijd van 26 km over een goed terrein. Ben daar vorige maand nog geweest en de paden zijn super. Niks 'bijzonders' dus! Daar doen ook genoeg ongetrainden aan mee. En ik snap dat het wat pittig is voor diegenen om de dag ervoor een training te rijden. Met mijn andere paard zou ik het dan ook niet doen, die loopt daar voor te weinig. Zowel in de cross als in het bos...
Natuurlijk mag iedereen zijn of haar mening daar over hebben, maar ik ben van mening dat mijn beestje het prima aan kan :o Overigens zullen we het ervaren op de 12e. Misschien zit ik er wel helemaal naast ;)

Je vraagt 2 dagen achter elkaar best een pittige spier inspanning van je paard.
Die van mij krijgt idd vrij voor een endurance. Zoals ook vele ervaren endurance rijders aangeven. Lichte training om te zorgen dat je paard eventuele spierspanning/pijntjes kwijt is voordat je een endurance rijdt.
En vrij is idd vrij bewegen en geen zware inspanning.

Maar goed , de ervaring zal het leren.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 13:18

Als je paard erop getraind is, moet het makkelijk kunnen hoor :j. Zeker als crossen niks nieuws is voor je paard, zie ik het probleem niet zo :D. Ze rijd daarnaast Impuls, dus als haar paard aangeeft een tandje lager te willen, zal ze daar heus naar luisteren.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 13:23

Pff heus niet Amber_: Zweep dr over een luisteren naar mij ~~}> Gewoon doorlopen!
Vandaar dat we in Ermelo 51 seconden te laat binnen waren wat me mijn 3e plek heeft gekost in het klassement. Mijn paardje kan niet zo goed tegen hitte en met 30 graden in de volle zon, vol tempo vond ze iets te zwaar. :D

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 13:24

Amber_ schreef:
Als je paard erop getraind is, moet het makkelijk kunnen hoor :j. Zeker als crossen niks nieuws is voor je paard, zie ik het probleem niet zo :D. Ze rijd daarnaast Impuls, dus als haar paard aangeeft een tandje lager te willen, zal ze daar heus naar luisteren.

Daar moet je dan maar vanuit gaan. Maar geeft het paard het goed aan, luistert de ruiter genoeg naar het paard..? Dat kan je zo moeilijk zeggen.

Het zou mijn keuze ook niet zijn, zeker als je niet veel endurance rijdt. Voorbeeldje: http://www.endurancepeelrand.nl/trainingsschema.pdf hier wordt ook aangeraden om de laatste training aan het begin van de week te doen, niet vlak voor de wedstrijd.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 13:27

En hoe vaak wordt er niet geroepen dat je ongetrained een endurance klasse 1 kunt rijden met een paard wat 3/4 keer per week gereden wordt?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 13:28

Ik begrijp het verband even niet?

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 13:34

Aan de ene kant roepen mensen dat je moet trainen en dan t endurance KK zwaar is, aan de andere kant roepen ook genoeg mensen dat je endurance KK ongetrained kunt rijden. Tis dus maar net hoe je er in staat en hoe je er tegen aan kijkt.
Wij rijden veel lessen en trainingen en rijden daarnaast ook nog veel op tempo in het bos. En geregeld ook twee dagen achter elkaar wat intensiever. Dat kan een paard echt wel een keer hebben hoor! TIs niet zo dat ik iedere dag lange afstanden rij of op crosswedstrijd/training ga. Zolang het geen 30 graden is, gaan we daar geen probleem mee krijgen. Maar zodra het warm is, krijg ik sowieso wel een zware dobber aan de 26 km, ook zonder cross ervoor, omdat mijn beessie het gewoon moeilijk heeft met hitte.
Maar zoals al gezegd is, er hangt helemaal niks van af en bovendien worden we in de gaten gehouden door een DA. De beren die jullie op de weg zien, zie ik dus in de bosjes staan...

Overigens ken ik het schema dat je in de link zet. Heb het er bij gehad toen ik me inschreef voor de wedstrijd.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:02

Voor wat betreft zo'n wedstrijd: het ligt aan de reden waarom je de wedstrijd rijdt.

Is de wedstrijd een piekmoment waar je naartoe hebt getraind, dan ben je al weken eerder klaar met gericht trainen en onderhoud je in de tussenliggende weken de soepelheid en gehoorzaamheid van je paard. Is de wedstrijd onderdeel van een training die je gepland hebt voor je paard, dan kan het juist zo zijn dat je de dag ervoor of de dag erna ook een inspanning vraag.

Edit: in dat laatste geval zou ik het paard na het weekend wel voldoende weivrij geven, beetje bijkomen, (spier)pijntjes eruit, etc.

Een KK (of willekeurige EtR van een wat langere afstand) kun je prima rijden met een paard in conditie: it's not the distance that kills the horse but the speed. En afmelden als de training toch zwaar is gebleken kan altijd nog :j

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 15:35

Loetie84 schreef:
Pff heus niet Amber_: Zweep dr over een luisteren naar mij ~~}> Gewoon doorlopen!
Vandaar dat we in Ermelo 51 seconden te laat binnen waren wat me mijn 3e plek heeft gekost in het klassement. Mijn paardje kan niet zo goed tegen hitte en met 30 graden in de volle zon, vol tempo vond ze iets te zwaar. :D

Joh he, voel je toch niet zo aangevallen.

Het zou MIJN keuze niet zijn, wat je zelf doet moet je helemaal zelf beslissen.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 15:39

Attitude schreef:
Loetie84 schreef:

Joh he, voel je toch niet zo aangevallen.

Het zou MIJN keuze niet zijn, wat je zelf doet moet je helemaal zelf beslissen.

Was geen aangevallen reactie van mij op Amber_ Maar juist een met een knipoog. ;) misschien niet helemaal duidelijk in deze context... Maar genoeg gezegd hierover lijkt me. De tijd zal het leren of het te zwaar was of niet.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:20

Loetie84 schreef:
En hoe vaak wordt er niet geroepen dat je ongetrained een endurance klasse 1 kunt rijden met een paard wat 3/4 keer per week gereden wordt?

Ik reed de eerste keer ook een ETR van 26 km terwijl hij ervoor denk ik 3/4 weken maar 2/3x per week werd gereden andere keren los of longe. Deed het prima en volgende dag was hij helemaal happy.

Paard wat goed in zijn vel zit moet het kunnen. Hoeveel Km rij je als je gewoon in de bak rijdt dan denk ik dat ik ruim de 26km haal.

Toch maar eens meten.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:16

Prisca, maar ik kan me niet voorstellen dat je die 26 km dan op een hoge snelheid gereden hebt? Op een lage snelheid kan een ongetraind paard het idd misschien wel aan ;)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:24

Lijkt mij ook geen probleem om de ene dag crosstraining te doen en de dag erna KMK.. Tenzij je paard 4 is en net een half jaar onder het zadel :P

Maar er is wel ongetraind en ongetraind ;) Je moet geen KMK/klasse I willen starten met een paard dat je zo uit de wei plukt zonder dat daar regelmatig mee gewerkt wordt.
Het betekent dat als je paard regelmatig werkt je in principe op rustig tempo ook een 25km kunt afleggen. Alleen hoé rustig hangt dus van de conditie van je paard af.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 10:41

Even een vraagje :
Misschien weten jullie dat al?

Waar en wanneer komen de startlijsten en programmaboekje op de site te staan?
En komt dat op de www.endurancekwb.nl te staan?

Ik kan nu namelijk alleen die van maart 2012 openen.
En niet van aankomende zondag 12 aug. 2012.

:o

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:14

Hopelijk eerdaags. Ligt eraan wanneer de organisatie ze af heeft :j

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 15:08

Ik heb geen groom, zijn er water punten in de route :D?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 15:28

In maart stond bij de P/A water.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:08

Ik ben zooo benieuwd en nieuwschierig :D
Het is voor mij de allereerste keer endurance
daarom starten we ook enjoy the endurance

Vindt t heel spannend... ben ook wel benieuwd hoe laat ik van huis moet met de trailer enzo... ( woonachtig in Deventer.... paard in Rijssen )

Hoop dat de lijst er 1 deze dagen opstaat

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:54

Starttijden staan erop :j

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:07

Oh heerlijke tijd :))! Hopelijk is de voorbespreking niet heeeeel vroeg haha

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:10

JIPPIEEEE

Thanx Hili

11.42 uur :D

Kan alleen het programmaboekje niet aanklikken...