Startkaartenellende (endurance)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 22:30

De coupons zullen toch net zoals dressuur en springen zijn? Als je hoger gaat met een paard kan dat gewoon met 1 set, normaal zijn die van bv 2003 ook in 2004 en andere jaren geldig. Met een ander paard moet je andere coupons hebben.

arabianfrend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 11:03

JONGENS ALLES STAAT NU OP DE DER SITE TE LEZEN!!

endurance alleen starten?
dan moet je lid zijn van de der en een startkaart voor alleen endurance kopen € 20 per paard.

wil je ook andere dissiplines starten bv dressuur, dan koop je een algemene kaart van € 31.50.
je MOET dan wel lid worden van de der.
én VERPLICHT een abonement op paard en sport.

effe de korte samenvatting over de kaarten.
verder moet iedereen maar even op de der site lezen want het is nogal een heel lang verhaal nl.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 11:57

ik had het al gezien...

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 17:11

Jeetje zeg, dus iemand die dressuurd en endurance rijd krijgt zo wel een hoog kostenplaatje

arabianfrend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 17:34

ja maar volgens mij ook niet meer dan eerst.
want als je nu bv dressuur reed dan had je een startkaart.
en je bent lid van een vereniging toch?
je wilt dan ook endurance rijden dus moest je ook lid worden van de der.
dat is nu dus ook hetzelfde gebleven.
en jullie hoeven geen extra kosten te maken voor de startkaart want die had je al en die koste dus ook al 31.50.

voor jou veranderd er volgens mij weinig, als ik alles goed begrepen heb dan hoor wat ik gelezen heb.
wanneer start jij trouwens weer eens een keer?
is al lang geleden volgens mij toch?

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 18:15

Ja maar ik vind het een beetje onzin om lid te zijn van 2 verenigingen die allebei onder de KNHS vallen Scheve mond Maar ja, als het niet anders kan.

Als alles mee zit starten we Katwijk en Wanroij, de laatste keer was in 2000 geloof ik Bloos! Beetje erg druk gehad.

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:01

liberty schreef:
Ja maar ik vind het een beetje onzin om lid te zijn van 2 verenigingen die allebei onder de KNHS vallen Scheve mond Maar ja, als het niet anders kan.

De DER geldt ook als een landelijke vereniging, dus je dressuur-, spring-, en SGW-proeven kun je ook onder de vlag van de DER starten als je bij hen een algemene startkaart aanvraagt.

Je kan dan je lidmaatschap van die andere vereniging gewoon opzeggen.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:10

Arabendu"]
[quote="liberty schreef:

De DER geldt ook als een landelijke vereniging, dus je dressuur-, spring-, en SGW-proeven kun je ook onder de vlag van de DER starten als je bij hen een algemene startkaart aanvraagt.

Je kan dan je lidmaatschap van die andere vereniging gewoon opzeggen.
[/quote]

was ik niet bepaald van plan, die vereniging is hier thuis op onze stal Lachen Dan kan andersom gewoon ook vind ik, en misschien zijn er meerdere die zo denken?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 10:18

liberty schreef:

was ik niet bepaald van plan, die vereniging is hier thuis op onze stal Lachen Dan kan andersom gewoon ook vind ik, en misschien zijn er meerdere die zo denken?

Nee, ik vind dat de DER moet blijven bestaan en dat als je endurance wilt gaan starten je dus ook lid van de DER moet worden of blijven...

Anders is het dus zoiets van beide verenigingen vallen onder de KNHS, dus kunnen we er net zo goed eentje opheffen Verward

Dat was niet de bedoeling van het toetreden van de DER tot de KNHS.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 10:21

Nee ik zeg niet opheffen! Er zijn ook enduranceruiters bij die alleen maar endurance rijden. Laat diegene die bij een LR rijden gewoon daar zitten, en die alleen endurance rijd bij de DER. Zo blijft der DER gewoon bestaan.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 10:54

Ah, dan snap ik je wat beter Knipoog
Maar dan nog. De DER zal dan best veel leden kwijtraken denk ik, want er zijn toch al meerdere leden die ook dressuur, springen en/of SGW rijden...

Die mensen betalen nu ook al voor 2 rijverenigingen. Trouwens, rijden via de DER (dressuur en springen e.d) is toch wel goedkoper dan via een lokale vereniging als je niet rijdend lid bent, want de DER is minder duur dan de meeste verenigingen.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 11:30

Tja, ik ben rijdend lid, en dat wil ik toch wel blijven Lachen En dan alsnog, hoe zou het dan bijvoorbeeld gaan met kampioenschappen e.d., de DER zit niet bij ons ij het zuiden.

Guinni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 14:28

Als ik oud genoeg ben verhuis ik gewoon naar Andora of zoiets en dan richt ik gewoon mijn eigen Endurance vereniging op en rijdt ik wel in spanje en Frankrijk, dan heb ik dit gezeur tenminste niet zeg, Pffff Dan kan ik gewoon rijden, want niet te vergeten, ik doe het voor m'n lol!
We gaan of in februari pas startkaarten kopen of we zijn dan lid van een of andere buitenlandse vereniging. De KNHS gaat zo min mogelijk aan mij verdienen, bah wat een stomme geldtrekkerij vereniging!

arabianfrend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 14:41

ja ik stuur ze ook nog niet in hoor de brief.
uhh die ik NOG steeds niet gekregen heb trouwens.
ik denk dat ik volgend jaar lekker belgie ga rijden.
en dan hier thuis lekker lange ritten maak gewoon lekker voor ons eigen plezier.
en er naar toe werken om nog eens die 110 km van mijn stal naar zeeland te rijden.
alleen dan met me ander paardje, maar voor dat kan moet ze eerst nog stukken verkeersmakker worden.
maar heb wel een doel haha om naar toe te werken.
verder volgend jaar eens lekker een weekje naar yvonne van der velde en daar eens kijken, paardjes lekker mee en rijden maar.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 08:28

mandymonica schreef:

't Zou toch wel
erg oneerlijk
zijn als iedereen met een algemene startkaart voor klassering mee mag gaan rijden met endurance-ritjes, zonder lid te zijn van de DER. En de kennismakingsklasse wordt er gelijk overbodig door, daar start niemand meer...

waarom is dat oneerlijk? Ik krijg bij het lezen van dit topic wel sterk het wij- endurance ruiters clubje tegen de grote boze buitenwereld. Niet bij iedereen, en ik vind zeker dat de communicatie vanuit de DER weinig effectief is, maar ik krijg hier wel een naar gevoel van.

Ik zou me (als fanatiek spring- dressuur- en sgw-ruiter en beginnend endurance ruiter) prima kunnen vinden in een systeem waarbij je een keer een startkaart aanvraagt en vervolgens met dat paard in alle disciplines kan uitkomen zonder verdere onzin over lid worden van een discipline vereniging.
Nu heb ik gekozen om lid te worden per 1 augustus (mijn moeder ook) en mee te doen in de klasse I in Wanroy. Kostenplaatje voor 1 keer starten voor ons samen: 35 euro lidmaatschap + 42 euro inschrijfgeld. En ja, ik had ook kennismakingsklasse willen starten, maar daarvoor ben ik te fanatiek wedstrijdruiter. Dan kan ik ook wel zelf een buitenrit maken.

Als KNHS lid met twee startkaarten (en voor mijn moeder nu 1 en binnenkort ook 2) voel ik me niet erg gewenst bij de DER. Meedoen mag best, maar wel een extra lidmaatschap betalen!

Zo, de visie van een buitenstaander Haha!

brig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 09:00

Ik zou eerst goed uitzoeken of de der na de fusie nog steeds als een landelijke rijvereniging wordt gezien. Na de fusie is het een aparte disipline geworden, misschien kan je nu nietmeer een startkaart dresuur aanvragen op naam van de DER. Zou het eerst maar goed schecken.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 13:13

Lielle"]
[quote="mandymonica schreef:

't Zou toch wel erg oneerlijk zijn als iedereen met een algemene startkaart voor klassering mee mag gaan rijden met endurance-ritjes, zonder lid te zijn van de DER. En de kennismakingsklasse wordt er gelijk overbodig door, daar start niemand meer...

waarom is dat oneerlijk? Ik krijg bij het lezen van dit topic wel sterk het wij- endurance ruiters clubje tegen de grote boze buitenwereld. Niet bij iedereen, en ik vind zeker dat de communicatie vanuit de DER weinig effectief is, maar ik krijg hier wel een naar gevoel van.

Ik zou me (als fanatiek spring- dressuur- en sgw-ruiter en beginnend endurance ruiter) prima kunnen vinden in een systeem waarbij je een keer een startkaart aanvraagt en vervolgens met dat paard in alle disciplines kan uitkomen zonder verdere onzin over lid worden van een discipline vereniging.
Nu heb ik gekozen om lid te worden per 1 augustus (mijn moeder ook) en mee te doen in de klasse I in Wanroy. Kostenplaatje voor 1 keer starten voor ons samen: 35 euro lidmaatschap + 42 euro inschrijfgeld. En ja, ik had ook kennismakingsklasse willen starten, maar daarvoor ben ik te fanatiek wedstrijdruiter. Dan kan ik ook wel zelf een buitenrit maken.

Als KNHS lid met twee startkaarten (en voor mijn moeder nu 1 en binnenkort ook 2) voel ik me niet erg gewenst bij de DER. Meedoen mag best, maar wel een extra lidmaatschap betalen!

Zo, de visie van een buitenstaander Haha!
[/quote]

Lielle, het zou gewoon niet kloppen als je als dressuur-ruiter direct gewoon in klasse I kan starten voor de punten, terwijl je geen lid bent van de vereniging. Zoals het er nu uitziet, zullen de endurance-ruiters vanaf nu ook lid moeten worden van een gewone rij-vereniging als ze een keer een dressuur-wedstrijd willen starten.

En de kennismakingsklasse is er niet voor niets! Het is heel goed om eerst eens een rit zonder het wedstrijdelement te rijden, zeker als je een winnaars-mentaliteit hebt. Als SGW-ruiter heb je wel geleerd om naar je paard te luisteren neem ik aan, maar ook een cross-parcours is geen 30 km. Het is toch weer anders, vereist weer een andere manier van rijden. De kennismakingsklasse is niet "minder": je wordt ook gekeurd en je moet je paard netjes rijden. Er is alleen geen klassement. Nou en? Als het goed is kom je in het begin toch in de onderste regionen uit, dan kan je net zo goed niet geklasseerd worden.

Wat mij het meest tegenstaat is die drempel voor niet-wedstrijdruiters waar ik het in een eerdere reactie al over had. Het wordt allemaal gewoon minder gemakkelijk en vrijblijvend. Het is juist heerlijk als je de eerste keer gewoon kan starten, een gechipt en correct geeënt paard is de enige vereiste. Daar zouden ze bij de dressuur en het springen eens een voorbeeld aan moeten nemen. Dat je "om te proeven" op het laagste niveau en buiten mededinging, maar dan ook zonder startkaart e.d., aan een wedstrijd kan deelnemen. Voor de ervaring en om te kijken of het je ligt.

Maar goed, dat is mijn mening...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 13:26

mandymonica schreef:
Lielle, het zou gewoon niet kloppen als je als dressuur-ruiter direct gewoon in klasse I kan starten voor de punten, terwijl je geen lid bent van de vereniging. Zoals het er nu uitziet, zullen de endurance-ruiters vanaf nu ook lid moeten worden van een gewone rij-vereniging als ze een keer een dressuur-wedstrijd willen starten.

maar waarom klopt dat dan niet? We zijn allemaal KNHS rijdend lid en IMO zou je dan alle bereden disciplines (dressuur, springen, sgw, endurance) zonder meer moeten kunnen starten (met evt kwalificatie eis zoals bv 1 wp in dressuur voordat je B gaat springen). Ik heb nog geen ekel steekhoudend argument gehoord voor het verplichte lidmaatschap van de DER. Net zo goed als ik trouwens vind dat je als lid van de DER ook 'gewoon' dressuur en springen moet kunnen starten zonder verder lidmaatschap.

Wat verplicht kennismakingsklasse betreft, ik denk dat ik mijn eigen paard vrij redelijk kan inschatten en ik heb nu eenmaal een hekel aan voor spek en bonen rijden (= niet hetzelfde als per se moeten winnen!). Een goed getraind wedstrijdpaard kan een rit van 30 km op zijn sloffen aan, en ik stel het op prijs om een klassement te zien van een rubriek waaraan ik meedoe. Dat weet ik ook waar ik sta tov andere deelnemers.

Citaat:
Wat mij het meest tegenstaat is
die drempel voor niet-wedstrijdruiters
waar ik het in een eerdere reactie al over had. Het wordt allemaal gewoon minder gemakkelijk en vrijblijvend. Het is juist heerlijk als je de eerste keer gewoon kan starten, een gechipt en correct geeënt paard is de enige vereiste.

maar als endurance ruiter ben je wedstrijdruiter, toch? Wanroij kent een recreatierit, dat is nou net ideaal voor de niet-wedstrijdruiters. Bovendien vind ik de eis van gechipt veel zwaarder en ingrijpender dan een startkaart.

Misschien dat ik er heel anders tegenover sta, ben al 20 jaar gewend aan startkaarten, maar ik vind het niet meeer dan logisch dat er een goede registratie van ruiters, paarden, combinaties en hun resultaten is.

Maar zo vallen me wel meer zaken op bij de DER. Bv het mogen starten in een lagere klasse dan je 'normale' klasse en gewoon meedingen naar de prijzen.

Oh, en nog even een knuppel in het hoenderhok Extreme duivel Bij de KNHS mag je alleen met een hengst starten als je minimaal L2+1 bent Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 13:28

Ik heb vorige week woensdag een mail gestuurd naar de KNHS t.a.v. mevrouw Peeters en kreeg daarop vrij snel een hele nette reactie van haar. Ben een paar dagen weg geweest, las 'm dus pas vanmorgen. Zal proberen de essentie samen te vatten als ik wat meer tijd heb.

BTW een goed getraind wedstrijdpaard kan conditioneel gezien zeker 30 km aan, maar ik train zelf niet voor niets ook op gehoorzaamheid (lees: constant tempo lopen over tig kilometer, niet hangen, niet vechten). Sommige paarden vergeten nog wel eens dat ze niet met een cross bezig zijn, zelfs als het al hun tigste wedstrijd is. Het rijden van lange afstanden (tempo, energieverdeling) is toch iets wat je ook moet leren, zowel ruiter als paard. En zelfs de Nederlands kampioen gaat nog wel eens op 50 km aan de kletter op een wedstrijd van 160 km. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Karin op 18-08-03 13:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 13:36

maar dat constante tempo, niet hangen en vechten, wil ik in de cross, dressuur of springen net zo goed hebben Haha! Maar goed, na Wanroy meer over mijn eigen prestaties Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 13:42

Wat ik probeer te vergelijken, is dit: een menselijke atleet die conditioneel de 100 meter horden aan kan (lees: een springparcours), zou met zijn basis ook best een 10 km-loop kunnen lopen. Alleen komen daar weer andere vaardigheden bij kijken.

De basis is er, maar om goed mee te draaien in een andere discipline moet je toch ook bepaalde andere (specifieke) vaardigheden ontwikkelen die voor die discipline noodzakelijk zijn. Alleen conditie en doorzettingsvermogen is niet voldoende om ook in een verwante tak van sport goed mee te komen, die vaardigheden ontwikkel je door te doen en te leren van anderen. Maar goed, ik dwaal af. Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 13:45

helemaal mee eens Karin, alleen vraag ik me af in hoeverre dat van toepassing is op de klasse I. Voor zover ik nu kan oordelen kun je met een fit wedstrijdpaard, dat regelmatig een buitenrit maakt en goed aan de hulpen is prima de klasse I rijden. Hoger zal het een ander verhaal worden Haha!
Maar ik zal ook ophouden met off topic gaan *LOL*

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 13:53

Om het weer on topic te laten gaan: juist in de klasse I vind je paarden die nog nooit van hun leven op een wedstrijdterrein zijn geweest, net zoals je die vindt in de B bij dressuur-, spring- en crosswedstrijden. En door alle gedoe er omheen kunnen dat soort onervaren paarden (maar ook paarden die zich op een dressuurwedstrijd wel weten te 'gedragen') nogal opgefokt raken. Vooral in het veld: je wordt regelmatig ingehaald door mededeelnemers die ook een aardig tempo hebben, en dat is toch een andere situatie dan die buitenrit waarin je in je eentje rijdt of in een groepje dat bij elkaar blijft. Kortom, je kunt wel een paard hebben dat goed aan de hulpen staat, maar in een (nieuwe) wedstrijdsituatie kan je paard net even anders reageren dan je gewend bent. Daarom ben ik ook zo gelukkig met die kennismakingsklasse (en dat is dus weer het on topic-verhaal): je weet alleen of je paard er geschikt voor is als je het probeert. En wat de onderlinge wedstrijden bij rijverenigingen zijn voor sommige ruiters die willen weten of dressuur/springen iets voor hen is, is de kennismakingsklasse bij de endurance. Alleen op een andere manier georganiseerd, namelijk tijdens een reguliere wedstrijd (in Wanroij worden de kennismakingsklasse en de klasse I naar mijn weten op verschillende dagen georganiseerd, maar wel over dezelfde route). En ik hoop van harte dat die mogelijkheid er blijft, dat dat iig niet verandert in het nieuwe stelsel bij de KNHS.
Laatst bijgewerkt door Karin op 18-08-03 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 13:55

ik heb ook niets tegen de kennismakingsklasse, ik begrijp alleen de ophef over startkaarten niet zo.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 13:58

Ik wel: door het gebrek aan communicatie, zoals ik al verschillende malen heb laten weten in dit topic.

Met een registratiesysteem op basis van startkaarten heb ik persoonlijk geen problemen (ook dat heb ik aangegeven), maar ik vind wel dat de DER-leden er recht op hebben om te weten wat voor kostenplaatje er aan hangt en wat je verder met zo'n kaart kunt. En uiteraard moet het registratiesysteem dat bij de KNHS gaat worden gebruikt wel zijn toegespitst op endurance (in België schijnt een goed systeem gebruikt te worden). Maar daarover is niets gecommuniceerd, en dat is een punt dat deze onvrede heeft veroorzaakt.