Vraag: Een fijn dressuur zadel voor endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CxX

Vraag: Een fijn dressuur zadel voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 12:11

Ben heel druk bezig met een nieuw zadel. Maar ik vroeg me af of als je een fijn zittend en goed liggend dressuur zadel hebt. Of je daar goed endurance mee kan rijden? Ik wil er namelijk ook graag gewoon dressur mee kunnen rijden. Maar het is wel de bedoeling dat het fijn is voor mijn paard.

Ik wil graag wat advies of ervaringen?

adnariM

Re: Vraag: Een fijn dressuur zadel voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:13

Ik heb de wintec pro dressuur, een echte aanrader.
Weinig gewicht, en je zit comfortabel. Zowel in de zomer
als in de winter. Ik heb wel een extra bontje onder m'n kont
tijdens de echte lange ritten.

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 12:20

adnariM schreef:
Ik heb de wintec pro dressuur, een echte aanrader.
Weinig gewicht, en je zit comfortabel. Zowel in de zomer
als in de winter. Ik heb wel een extra bontje onder m'n kont
tijdens de echte lange ritten.

Okee! Dankje! Haha!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:43

Ik ben nog niet begonnen met wedstrijden, maar heb pas wel een rit van dik 4 uur kunnen maken met mijn Kieffer Lusitano Kur. Geen problemen, zalig zadel!!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:00

Ik hoor idd goede verhalen over Kieffers in de endurance.

Verder heb ik zelf met een Hulsebos Endurance gereden. Dat is een dressuurmodel met extra opties (wrongen, ringen aan de achterkant, kussentje boven de stijgbeugelgesp). Ik heb er zelf vier seizoenen heerlijk endurance mee gereden (t/m afstanden van 100 km). Mijn zusje reed er de dressuurproeven van haar SGW's mee. Helaas groeide mijn paard eruit (ik rijd nu met een Massimo Trail).

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:02

Karin schreef:

Ik denk dat dat is omdat ze zo zacht zijn. Ik had 0.0 zadelpijn na die rit, terwijl ik nog nooit zo lang op een paard had gezeten en ik heel erg snel overal pijn krijg. Dit is één van de enige zadels waar ik nooit pijn van krijg, ook in de rug. Bij andere zadels heb ik dat heel snel.

Had wel andere pijntjes achteraf, maar dat kwam door mijn val Clown

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 17:32

Daan rijdt met een Massimo dressuur. Is ook een heel erg fijn zadel.

louw01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 17:57

Een dressuurzadel is mi. niet echt geschikt voor endurance. De zit is zo anders, wat men je ook wil vertellen. Ik heb nog nooit de dressuurploeg op een endurancezadel de wedstrijden zien rijden. En er zijn zat hele goede endurance zadels....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:02

Hoeveel ervaring heb jij met endurance, Louw?

In Nederland ken ik toch écht redelijk wat mensen die afstanden van 80 km en meer naar volle tevredenheid met een dressuurzadel rijden. Zelf kan ik echt niet rijden met een zogenaamd 'echt' endurancezadel zoals een Podium.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:13

louw01 schreef:
Een dressuurzadel is mi. niet echt geschikt voor endurance. De zit is zo anders, wat men je ook wil vertellen. Ik heb nog nooit de dressuurploeg op een endurancezadel de wedstrijden zien rijden. En er zijn zat hele goede endurance zadels....

absoluut onzin.. ik heb al 3x een 160km rit op een dressuur zadel gereden.. heerlijk.. uiteraard gaat deze ook mee naar het WK in Maleisie.. ik zweer bij een dressuur zadel.. heb een Euroriding Diamant..

en dat de dressuurploeg niet met een endurancezadel rijdt is appels met peren vergelijken.. bij dressuur heb je juist de lange zweetbladen nodig.. een endurance zadel heeft korte of geen zweetbladen, komt niet echt over in je dressuurproef.. maar andersom kan gemakkelijk.. wat ook een groot voordeel is is dat een dressuurzadel wat zwaarder is.. ook erg belangrijk.. op CEI*** (FEI) wedstrijd moet je voldoen aan 75kg gewicht van ruiter (met eventueel zadel), CEI** moet je aan 70kg voldoen..

Louw01, je hebt vast nooit bij het enduranceteam gekeken, want ik rijd weldegelijk met een dressuurzadel !!! welke klasse/niveau rijd je zelf????

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:49

Een dressuurzadel is nog het beste van de drie gewone engelse zadels (springzadels en vzh zadels zijn waardeloos qua drukverdeling)
Zolang hij goed past en jij er goed in zit kan het prima. Let alleen wel op dat de beugelophaning niet helemaal vooraan de boom zit (meestal alleen bij de hele goedkope dressuurzadels ala Zadelmarkt)

Wat betreft endurancezadels bij dressuurwedstrijden, je mag geen dressuurwedstrijden rijden met een zadel met westernboom en veel endurance zadels die er ook echt uit zien als een endurance zadel (Podiums bijvoorbeeld) hebben een westernboom.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:06

Ik heb nu zelf 2 ritten gereden ( 1 x kenningsmaking 1 x klasse 1) op mijn kiefer en mijn billen blijven prima heel. Ik heb een kiefer Malmo, voor mij en mijn paard prima.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:59

Ik rijd ook met een dressuurzadel. Een Kentaur, heerlijk zadel, ook voor de langere ritten Ja
Ik persoonlijk kon niet zitten op een podium en mijn paard ging zijn rug, schoft en hals vastzetten...

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 21:23

We hebben nu een afspraak voor vrijdag staan om zadels te passen. Ik ben nu van plan een dressuur zadel te nemen. Maar nog niks is zeker. Ben benieuwd. Lachen

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 07:39

Only_Hellen schreef:
Daan rijdt met een Massimo dressuur. Is ook een heel erg fijn zadel.

Ik ook Lachen

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 08:31

Lenneke_ schreef:
Een dressuurzadel is nog het beste van de drie gewone engelse zadels (springzadels en vzh zadels zijn waardeloos qua drukverdeling)

Ik heb ook ergens gelezen dat een dressuurzadel juist het meest geschikt is voor endurance ten opzichte van de andere modellen.
Ik rij zelf met een Kieffer Munchen vzh en dat gaat ook prima. Bloos

Ik hoor ook veel positieve verhalen over de Massimo, schijnt errug lekker te zitten.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:03

Ik ben net overgestapt op een dressuurzadel voor endurance. Reed op een veelzijdigheidszadel, maar mijn houding was daar prut in.
Als je er zelf goed op zit en hij ligt goed is een dressuurzadel een hele goede optie. Je kan je benen goed langhouden en bij een goed passend zadel is de drukverdeling ook goed.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:05

heb zelf een kiefer wien. Tot nu toe gaat dat prima in de klasse 2

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:22

CxX schreef:
We hebben nu een afspraak voor vrijdag staan om zadels te passen. Ik ben nu van plan een dressuur zadel te nemen. Maar nog niks is zeker. Ben benieuwd. Lachen

succes Marijke, ik zweer erbij.. Haha!

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:30

Ik heb een Massimo Trail, rij er ook dressuurwedstrijden mee. Heb er flexrides aan hangen dus dat levert nog wel eens verbaasde blikken op maar het rijdt helemaal prima, zowel voor de endurance als dressuur. Ik mag er van mijn springjuf alleen niet meer mee springen omdat het mij daar bij onvoldoende steun geeft.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:41

Karin schreef:

Ik rijd klasse 2 met mijn Kieffer Lech Profi met excellent boom en dat gaat erg goed. Zadel is voor paard en mezelf erg comfortabel.

Vicky Larsens rijd ook met een Kieffer en nog wat meer mensen.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 14:10

Ik rijd ook met een Kieffer.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:22

Ik heb 3 seizoenen met een County competitor 2000 dressuurzadel gereden. Heerlijk zadel, helaas is Omar eruit gegroeid en heb ik nu een Massimo Trail zadel voor hem, ook een heerlijk zadel. Juist dressuurzadels worden best veel in de endurance gebruikt omdat je je benen ook zo mooi lang kunt houden, zoals hierboven ook al gezegd Haha!

pmlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:42

Tieneke schreef:
Karin schreef:

Ik denk dat dat is omdat ze zo zacht zijn. Ik had 0.0 zadelpijn na die rit, terwijl ik nog nooit zo lang op een paard had gezeten en ik heel erg snel overal pijn krijg. Dit is één van de enige zadels waar ik nooit pijn van krijg, ook in de rug. Bij andere zadels heb ik dat heel snel.

Had wel andere pijntjes achteraf, maar dat kwam door mijn val Clown

het is idd lekker zadel Cool

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 07:16

Karin schreef:

Verder heb ik zelf met een Hulsebos Endurance gereden. Dat is een dressuurmodel met extra opties (wrongen, ringen aan de achterkant, kussentje boven de stijgbeugelgesp). Ik heb er zelf vier seizoenen heerlijk endurance mee gereden (t/m afstanden van 100 km). Mijn zusje reed er de dressuurproeven van haar SGW's mee. Helaas groeide mijn paard eruit (ik rijd nu met een Massimo Trail).

Hoi Karin....

Onze Andra loopt nog steeds met volle tevredenheid met jou Hulsenbos.
Al zijn de afstanden die ze loopt niet langer dan max. 50.
Maar het ligt als een huis.

En zadelspeurder,

Ik heb wel gemerkt dat een Hulsebos voor de langere afstanden (> 100)
wel erg vaak naar de zadelmaker moet om zich te laten aanpassen.
(kussens vullen etc.)

Het leer slijt niet zo vlug.
en het zit voor de ruiter geweldig.
En ik heb gemerkt dat je er ook rustig dagen achter elkaar op kan zitten zonder
een hinder voor je paard te worden (als je moe wordt, geeft het veel steun)

Maar zoals ik al zei....
ik moet erg vaak naar de zadelmaker om er zeker van te zijn dat het goed blijft liggen.
Dus qua bijhouden vind ik het wel een erg duur zadel.
Maar gelukkig heb ik maar 1 paard dat soms een afstand over de 100 loopt.
( mijn zadel is ook een dressuurmodel met extra ringen ,,,en dergelijke..iedere keer als Jan van de Hulsebos zadelmakerij komt voor het zadel zet hij er wel weer iets op voor me... dat is wel weer heel prettig)

Alloewel ik voldoende kennisen heb met een Massimo, en toch niet datzelfde probleem hebben.
(kan dus ook wel aan mij en mijn paard liggen dat het zo vaak moet worden aangepast...

sucses met de zoektocht Pling

Ps. ben wel beniieuwd waar straks je keus opvalt. Haha!

Ps. Voor de mensen die denken dat je alleen endurance kan rijden op een endurance zadel...
Kijk eens rond en geniet van het feit dat je vrije keus hebt om te gebruiken wat voor jou en het paard het fijnste is. En dat dit het enige is dat telt.
Ik moet er niet aan denken dat ik mijn paard onder een podium moest rijden... Ik zou er nog geen 5 km. op blijven zitten... gewoom niet genoeg steun voor mij...
Donna heeft helemaal gelijk... kijk eens naar de verschillende zadels die er zijn in de Nederlandse top van de endurance... heerlijk toch... zoveel keus.

sucses met de zoektocht.