stethoscoop kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

stethoscoop kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 21:48

wer zijn van plan om endurance te gaan rijden met onze knol. maar ik vroeg me af waar je een stethoscoop kan kopen? Ik weet dat goedhard er eentje in hun assorti hebben, maar kunnen we elders nog zo'n ding kopen en waar? Hebben jullie een idee?

lesilla

Re: stethoscoop kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:49

Gewoon in elke medische/verzorg winkel

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:52

rachelmarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:45

Als je voor de endurance een stethoscoop wilt kopen kun je beter gelijk een goede aanschaffen (dubbelzijdig ipv enkelzijdig). Die zijn handiger aangezien de hartslag dan beter te horen is...

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 11:26

Heb er zojuist eentje gehaald bij zo'n medische/verzorgwinkel. Ja

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:40

En leer er ook mee werken want dat is niet zo evident Knipoog

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:49

Ik heb er enen, goed te horen bij mensen, maar bij mijn paard kan ik zijn hartslag maar niet vinden... Kan iemand hier een oplossing voor geven?

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 21:12

jantie: ik wil er ook mee gaan oefenen. Lijkt mij wel handig. Ik had hem al wel uitgeprobeerd op onze baby-poezen. Knipoog Dat ging niet zo, want ze gingen heel hard knorren en toen had ik een helikopter in mijn oren Haha! . Op de hond lukte het beter. eerst had ze een snelle hartslag van : o jee, wat ga jij nou doen en na een tijdje (10 sec of zo) zakte de hartslag. Nu ligt de stethoscoop op de manege en morgen gaan we oefenen op paard.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:14

SFCAP schreef:
Ik heb er enen, goed te horen bij mensen, maar bij mijn paard kan ik zijn hartslag maar niet vinden... Kan iemand hier een oplossing voor geven?

duw je hem er echt goed tussen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:17

En wacht lang genoeg, hoor beide kanten enz. Paard klinkt heel anders dan hond of kat, veel verder weg. Wel mooier Tong uitsteken

Via de website van de rijvereniging van diergeneeskunde kan je ook bestellen. www. solleysel.nl dacht ik. Dan heb je ook meteen een goede, ben je wel wat kwijt.

Anders misschien 2de hands?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:25

bij mij duurde het vreselijk lang voor ik doorhad hoehet klonk. ik hoorde ook niks alleen maar andere dingen

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:14

RianneH schreef:
Via de website van de rijvereniging van diergeneeskunde kan je ook bestellen. www. solleysel.nl dacht ik. Dan heb je ook meteen een goede, ben je wel wat kwijt.

Een dure Littmann is echt de grootste onzin voor een endurance ruiter. Die dure stethoscopen zijn nuttig als je bijgeruizen wilt beoordelen enzo, absoluut onnuttig voor endurance. Als endurance ruiter kan je maar beter een stethoscoop van 10 euro ergens kopen, dan hoor je het net zo goed hoor na even oefenen.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 17:23

kan er iemand de preciese plaats zeggen waar je er best de stetohoscoop oplegt?j

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:15

Aan de linkerkant, een handbreedte achter de elleboog, ongeveer waar normaal de singel ligt. Lachen

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:19

Nina_rex schreef:
Aan de linkerkant, een handbreedte achter de elleboog, ongeveer waar normaal de singel ligt. Lachen

Bij de meeste paarden zit je dan niet goed hoor. Je kan het beste de stethoscoop goed ónder de elleboog duwen, dus tussen het voorbeen en de borstkas.

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 22:07

Heb vandaag tijdens een buitenrit eens even geoefend op ons paard en het andere paard dat mee was. Bij mijn eigen paard kan ik de hartslag haast niet vinden. Uiteindelijk heb ik mijn vingers onder/in de kaak geduwd en zo geteld. Dat lukte wel. bij het andere paard (een arabiertje) kon ik de hartslag er duidelijk horen. Ik oefen regelmatig maar even, je moet toch wat he. ben er ook nog niet helemaal achter waar ik bij mijn eigen paard het duidelijkste de hartslag kan vinden.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:25

Kwestie van uitproberen denk ik.
Ik ga er binnekort ook ene aanschaffen, ook wel handig voor de darmgeluiden bij koliekerige paarden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:37

bij mijn eigen paard kon ik het ook niet horen bij een andere wel

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 08:21

Om de hartslag goed te horen hanteren we bij de studie de volgende plekken. Je luistert dan wel specifiek op de plaats waar de hartkleppen zitten, en dat is in dit geval denk ik niet zo relevant, maar toch. De linker AV klep luister je 2 vingers achter de elleboog. Voor de Pulmonaalklep duw je je hand zo ver mogelijk tussen de elleboog en de ribbenkast in naar voren. In het midden van die twee punten kun je de aortaklep luisteren. Deze hoor je het beste wanneer je de stethoscoop iets naar boven verplaatst (tov de vorige twee punten). De Rechter AV klep luister je ter hoogte van de aortaklep links (over dit laatste begin ik nu te twijfelen, maar in elk geval verder naar voren toe dan de linker AV klep).

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 08:32

De rechter AV-klep ligt tussen de pulmonaal- en aortaklep op de rechterkant geprojecteerd. Maar is het voor endurance niet vooral belangrijk om gewoon de hartfrequentie te luisteren?

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:17

ja dat denk ik ook.. vandaar dat er ook in mn bericht staat dat het ws niet relevant is. Maar er wordt wel gevraagd naar waar het het beste te horen is...en dan kom je toch in dat gebied uit!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:10

Bij de voorkeuring wordt wel degelijk geluisterd of er geen rare dingen te horen zijn (ruis, AV-blok...), dat kan een reden zijn om niet te mogen starten, of iets om later in de gaten te houden.
Bij latere keuringen wordt volgens mij voornamelijk op de frequentie gelet en niet meer.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 10:55

idd tenzij er iets anders zoals een bijgeluid vermeld staan dan letten ze er extra op.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:24

En als er eenmaal een ruis oid genoteerd is ben je mooi de sjaak want dan kan je een sportbrief gaan regelen als je ooit nog eens wilt starten.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 22:08

Bij mijn paard is er vorig jaar een ruis geconstateerd, bij de nakeuring moest ik het nog eens goed laten naluisteren en toen was er niets meer te horen...
Wel was op de kaart geschreven dat ik MOEST laten luisteren door de hoofdvet bij de nakeuring. Ik schrok me een hoedje, nog nooit wat van gehoord, ook niet thuis van de dierenarts