Endurance wedstrijd- ijzers verplicht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Endurance wedstrijd- ijzers verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 15:19

Even een vraagje voor een vriendin die niet bokker is en in buitenland woont.

Ze was pas op bezoek bij een vriendin in Frankrijk .Daar was een internationale endurance wedstrijd en er was een ploeg uit kachistan(als ik het goed schrijf) met kleine keiharde paardjes.Die paardjes hadden gen ijers onder en ook nog nooit van hun leven ijzers aangehad.Nu mochten ze ijzerloos niet starten.Dus is er eenhoefsmid opgetrommeld maar die kreeg er zelfs geen ijzer onder zo hard zijn die hoefjes van die paarden.Dus was die ploeg die zo'n eind kwam reizen van deelname uitgesloten.

Nu wilde mijn vriendin eigenlijk ook aan de endurance beginnen ,maar zijn woont in een berggebied in Spanje en de paarden zijn daar ook geboren.Eigenlijk het zelfde verhaal.Hoeven zijn zo hard dat je er geen ijzers onder krijgt bovendien zijn ze dat ook niet gewoon en zou het gevaarlijk zijn waar ze woont om het paardje met ijzers op de rotsgrond te laten lopen.
Betekent het dan dat je met dit soort paardjes nooit geen endurance kan rijden?De paardjes waar mijn vriendin op rijd zijn PRE x arabier,leven daar op 10hectare grond.Dus zijn uitermate gehard en geschikt voor dit soort dingen.

Bluem

Re: Endurance wedstrijd- ijzers verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 15:22

Vreemd, heb hier met Endurance nog nooit van gehoord dat een paard ijzers móet hebben. Maar hoe het ginder zit?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 15:25

Ook in Nederland zijn ijzers niet verplicht. Sommige organisaties raden ijzers wel aan, omdat hun gebied bijvoorbeeld behoorlijk stenig kan zijn, maar dan nog is het niet verplicht.

Je vriendin kan er dus het beste de Spaanse reglementen op naslaan als ze het zeker wil weten hoe het precies zit.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 16:39

Ik rijd mijn wedstrijden tot nu toe zonder problemen ijzerloos. In Nederland is het dus niet verplicht. Hoe dat in het buitenland zit weet ik niet. Je vriendin zal de spaanse regelementen goed moeten doorlezen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:38

Dat zal ze zelf moeten doen ik spreek geen spaans Haha! .
Maar ze woont in een gebied waar telefoon en internet nog geen vanzelfsprekendheid zijn.Ze heeft af en toe verbinding via sateliet telefoon,en dan mailt ze.Maar tijd zoals wij om te surfen is er niet.

Dus als iemand meer weet over regels in het buitenland ?Want om nu 2000 km te rijden voor een wedstrijdje is ook zo gek.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:42

Ik snap het niet mogen starten wegens geen ijzers niet. Als de voeten dat niet aankunnen gaan ze kreupel en vliegen ze er bij de vetgate uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:46

Wij snappen het ook niet?Denk ook niet dat je van zover met je paard komt rijden om dan zo'n rit niet te kunnen.Sommige paarden hebben gewoon geen ijzers nodig.We weten dus niet of dit een internationale regel is of dat het een Franse regel is?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:48

Internationale endurancewedstrijden vallen onder het reglement van de FEI. Ik weet niet of die op alle wedstrijden ijzers verplicht stellen of dat dat per wedstrijd wordt bekeken, daarvoor zou je op http://www.fei.org moeten kijken.

Jouw vriendin in Spanje zal met nationale wedstrijden beginnen. En die vallen onder het reglement van de nationale endurancevereniging of de nationale paardensportorganisatie (zoals we hier het disciplinereglement van de KNHS hebben). Zij kan dit dus het beste navragen bij de organisatie/federatie/bond die over de Spaanse nationale endurancewedstrijden gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:55

Oké ,ik zal eens spitten en het eens doormailen.Dank je

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 22:22

Lijkt me heel vreemd. Het is zowiezo geen standaart regel bij de FEI. Weet je wel heel zeker dat je het goed begrepen hebt?

Ze kunnen volgens mij een paard niet afkeuren omdat hij geen ijzers heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 19:28

Ik heb het verhaal en vraag naturlijk van vriendin.Maar ik neem aan dat zei het wel goed begrepen hebben omdat ze er bij stonden.
De smid kreeg geen nagels door de hoeven hen genageld.

Ik weet alleen dat ik wel ergens gelezen heb over tochten ie blootsvoet waren gemaakt,maar ik meen dat dit Amerika Was?

Ik heb de regls tot drie kwartal door gelezen.En heb gelezen dat er voor het tuig geen regels zijn.Dat je verplicht ben met krte mouwen en een kraag te starten,dat sandalen niet mogen en je een broek met lange pijpen moet dragen.Over ijzers ben ik nog niks tegen gekomen.

Dus ik vroeg me af als er voor tuige geen regels zijn zou je dan ook zonder zadel mogen starten hoewel me het voor je achterwerk niet zo prettig lijkt Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 20:37

Je mag zonder zadel starten. Maar idd, of het een pretje is is een ander verhaal (lijkt mij voor zowel paard als ruiter niet ideaal)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:45

Ik kan me niet voorstellen dat een land ijzers verplicht zou stellen. Bij de FEI is het voor zover ik weet ook niet verplicht (al heb ik er bij CEI's nog nooit een ijzerloos paard tussen gezien).

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 08:51

Mijn eerste wedstrijden in de Ardennen werd ik wel raar bekeken omdat mijn paard geeen ijzers had. En ik had het gevoel dat ik elke vetgate extra goed in de gaten werd gehouden. Knipoog En toen ik eens in Vlaanderen een tweede ronde met hoefschoenen reed moest ik ze wel uitdoen bij het voordraven. Maar een CEI heb ik steeds met ijzers gestart denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:38

Dus in belgie mag je in ieder geval ijzerloos starten.Dat is al fijn om te weten ,maar je hebt er dan toch zelf ook ijzers onder laten zetten begrijp ik?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:46

Ik vond het van Inn altijd heel knap dat ze zonder ijzers in de Ardennen reed (zelfs 80 km uitgereden, toch?), en zo zijn er nog enkele die het klaarspelen.
Maar vanaf een bepaald niveau heeft toch iedereen die ik ken voor beslag o.i.d. moeten kiezen (óf moeten kiezen om niet verder/hoger te gaan in de sport, die mensen zijn er ook). Op internationale wedstrijden zul je dan ook geen enkel paard tegenkomen zonder beslag, schat ik zo...
Maar op lager niveau kan het in sommige gevallen best goed gaan hoor. Lachen Hangt o.a. af van de ondergrond, hoefkwaliteit en trainingsomgeving van het paard.

katrien214

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:44

Als je me laat weten waar je vriendin in Spanje woont wil ik wel even zoeken op internet wat de regelementen zijn.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:21

Inn schreef:
Mijn eerste wedstrijden in de Ardennen werd ik wel raar bekeken omdat mijn paard geeen ijzers had. En ik had het gevoel dat ik elke vetgate extra goed in de gaten werd gehouden. ;) En toen ik eens in Vlaanderen een tweede ronde met hoefschoenen reed moest ik ze wel uitdoen bij het voordraven. Maar een CEI heb ik steeds met ijzers gestart denk ik.

Ik had idd het zelfde gevoel toen ik mijn eerste 20 km zonder ijzers reed. Ik kreeg zelfs de opmerking op formulier " pas des fers"...
Ze vonden dat daar allemaal heel raar. Ik denk , dat ik de enigste van al de deelnemers was zonder ijzers. Maar ik heb wel hoefschoen, maar die vliegen veel te gemakkelijk uit... Spijtig, maarja

Heb ik nu wel besloten en ook aangeraden gekregen om er wel op te zetten als ik verder wil starten en langere afstanden wil rijden.
Ik rij ook id ardennen, of toch bijna, en de ondergrond is niet altijd ideal, veel steentjes, lukte wel zonder ijzers, maar gaat veel beter met ijzers, is nu minder gevoelig.

Maar wanneer seizoen gedaan is gaan ze er weer af voor een paar maand.

Vraag ik mij nu toch af hoe groot de kans is dat een paard zichzelf aantikt (heeft de mijne wel nog nooit gedaan) en of je beter bescherming draagt of niet (ookal heb ik gehoord dat dat zorgt voor teveel opwarming van de pezen...

Wat doen jullie?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:58

Onze paarden hebben zich nog nooit aangetikt, ook niet vroeger toen ze nog op ijzers stonden (nu staan 3 v/d 4 op kunststof).

Bescherming alleen doen als het echt nodig is, anders niet. :n De kans dat er zand onder komt en het gaat schuren is groot, het gaat snel knellen (omdat benen soms dikker worden door de warmte), en de temperatuur eronder loopt erg snel op tot zelfs een punt waar de peesvezels beginnen af te sterven.
Er zijn meer beenblessures ontstaan door beenbescherming, dat dat ze er tegengehouden hebben, denk ik.

Als een paard zich structureel aantikt dan is daar meestal iets aan te doen door samen met een goede smid te kijken of de manier van lopen gecorrigeerd kan worden. En/of door dressuurmatige training de looptechniek, kracht en coördinatie proberen te verbeteren.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:08

Hoe bevallen de kunststof ijzers? Houden ze even lang als gewonen? En is de plaatsing hetzelfde of zijn er speciale technieken om te bevestigen, en als laatste: prijs?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:10

Kijk even op www.kunststofbeslag.tk , daar heb ik jaren geleden de antwoorden op al die vragen maar eens bij elkaar gezet. :D De site is wel al een tijd niet bijgehouden. :o

Onze paarden doen er minstens even lang mee als destijds met gewone ijzers, zelfs iets langer (maar Rex wil ik toch met 6-7 weken opnieuw laten doen i.v.m. lange tenen).

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:21

bedankt!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:41

Anouar was een drama met aantikken. Na een ritje zonder beschermers zaten z'n voorbenen vanaf z'n knie tot z'n hoef onder het bloed. Zelfs met peesbeschermers of pijpkousen kreeg hij het nog voor elkaar zich onder en boven de beschermers te verwonden. Maar dankzij een goede smit is dit nu beperkt tot alleen nog de kogel en daar gebruiken we nu strijklapjes voor.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:53

wow, das ook nie niks... Ga het wel regelmatig controleren, maar dit weekend nog geen blessures...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:01

Een keer een wondje vind ik helemaal niet erg. Ik heb nog altijd liever een keer een wondje dan oververhitte pezen door beenbeschermers. Maar bij Anouar was het zo erg dat sommige plekken gewoon niet meer dicht gingen (één plekje is zelfs een soort wild vlees geworden)

Daarom gebruik ik nu strijklapjes, die beschermen waar hij het nodig heeft, maar zijn niet warm om de pezen.

Bij Anouar hoefde ik het niet eens te controleren, je zag het van een meter afstand en zag ik het niet dan zagen andere mensen het wel 'kijk dat paard heeft bloed' :roll: