Welk paard voor endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amosje

Welk paard voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 21:43

Ik ben van plan om Trec wedstrijden te gaan rijden
maar voor mijn paard wat in conditie te brengen
dacht ik om eens een endurance wedstrijdje mee te doen van 20 km ongeveer
Doen wel iedere week een lange rit dus hij heeft wel een beetje conditie
mijn pony is dus een haflinger
zijn er nog mensen met haflingers die endurance doen of zijn het alleen arabieren

groetjes

HHenny

Re: Welk paard voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 06:50

je ziet heel veel verschillende rassen,ook haflingers
maar volgens mij is klasse 1 minimaal 26 km

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 06:53

alle rassen mogen mee doen. en wat ik heb gelezen doen er ookl een hoop soorten mee...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 06:56

In de lagere klasses zie je echt van alles. In de hogere klasses is de grote meerderheid toch wel arabier of kruising arabier.

Maar conditie bijbrengen doe je thuis en niet op wedstrijd.
In Nederland zijn er geen ritten van 20 km.

bagheera2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 07:22

Loopt inderdaad van alles rond, zeker in de kennismakingsklasse en klasse 1.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 07:27

Ik heb 1x mee gedaan met mijn Haflinger. Er liepen zelfs Friezen rond, dus waarom zou je het niet kunnen doen?

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 08:18

het is inderdaad 26 km
wist het niet meer zeker heb het nog eens opgezocht
@ lenneke: ik doe het gewoon als basis voor de trec dat hij al wat gewend is...
ok dan ga ik gewoon met mijn haf eens een keer de lage klasse mee doen
bedankt voor de reacties

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:08

Endurance rij je (meestal) een beetje op een constant tempo, TREC is meer afwisseling in de gangen (ivm even stoppen om goed te kijken op je kaart, stukje terugrijden, nee toch weer heen want het pad was wel de goede, even een sprintje om je tijd op het traject in te halen, dan weer even rustigaan omdat je te snel gaat), maw het is een heel ander soort lange afstandsrit.

Natuurlijk kan je gaan trainen en ook endurance gaan rijden, maar ik wil wel even de misvatting uit de wereld helpen dat de POR (orientatierit) een soort van endurance is, want de enigste overeenkomsten zijn dat je in het bos rijdt en je een bepaald aantal km's rijdt. Meer niet!! De nadruk bij de TREC ligt echt op het orienteren met de kaart en kompas.

Inderdaad zoals Lenneke zegt; op conditie brengen moet je toch echt thuis doen (voor beide takken van de sport).
Wat niet wegneemt dat endurance rijden nuttig kan zijn voor TREC; je zult je paard goed op conditie moeten hebben voor beide sporten, en je paard raakt gewend aan wedstrijdterreinen en andere paarden.

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 10:06

ik doe het idd ook eens gewoon voor het eens meegemaakt te hebben en dat mijn paard ook maar eens aan ander paarden gewend raakt.. En zeker doe ik op conditie brengen thuis ook hoor
ik ga iedere week met hem de bos in, straks ga ik ook, dus dat is niet dat ik de endurance alleen gebruik voor de conditie..
kga nu meer met hem rijden zodat hij zo een endurance wedstrijdje aan kan en ik doe de endurance ook gewoon om te kijken hoe hij dat doet, hoe hij zich gedraagd enz...
en weet dat por niet een soort van endurance is Knipoog
maar trec is ook een lange rit, dus heeft hij al endurance ervaring daar gaat het om..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:50

Maar endurance is natuurlijk wel heel leuk omj te doen Lachen

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:28

Volgens mij zijn er juist veel haflingers!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:35

Anne_26 schreef:

Volgens mij zie jij dan niet zo het verschil tussen een haflinger en een arabier *LOL*

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 08:20

Anne_26 schreef:

Er zijn er wel, vooral in de klasse 1, maar véél zou ik toch echt niet zeggen!

jen_lion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:31

doen er ook niet veel (ex)dravers mee?

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 09:17

Er doet van alles mee Haha! Ook dravers!

tamara45

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 09:23

Ik weet meerdere mensen die met een haflinger endurance rijden. En dat gaat prima! Ik ben het ook van plan met Anna.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 09:28

Er zit van alles tussen. Haha! Ik rij af en toe een wedstrijd met mijn fjord bijvoorbeeld Haha!

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 09:34

leuk dat er nog zijn Haha!
maar heeft een arabier niet meer kans om te winnen dan bv een haflinger?
of heeft een haflinger (of een ander zwaarder gebouwd paard) even veel kans als die een goede conditie heeft

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 09:54

Uhm nou als het om winnen gaat.... in klasse I zou een haflinger in principe wel kunnen winnen omdat daar de regels zijn aangepast en niet degene die het snelst heeft gereden (en goedgekeurd is) heeft gewonnen. In klasse II en hoger wint degene die het snelst heeft gereden (en is goedgekeurd). Vanaf klasse II en hoger wordt het voor met name koudbloeden denk ik steeds lastiger om te winnen omdat er met steeds hogere snelheden wordt gereden (zo tussen de 15 en 20 km p/u!). Er was laatst wel een haflinger die gewonnen heeft in klasse II, het is dus wel mogelijk Lachen Kijk anders eens bij de uitslagen op www.deronline.nl daar staan ook de rassen vermeld in de uitslagen.

Het motto van endurance is to finish is to win! Het gaat er uiteindelijk om dat je helemaal goed over de finish komt! Het belangrijkste is dat je de wedstrijd gewoon goed uitrijdt en een fijne dag hebt gehad!

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 10:35

ik doe ook alleen maar mee voor de lol hoor
voor mij part zijn we altijd bij de laatste
maakt mij niet uit. Haha!
ben idd al blij als we het tot het einde halen
maar vroeg het mij gewoon even af Knipoog

ga zo eens op de site lezen

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:40

Moet je even kijken onder het kopje wedstrijden, daar staan ook de uitslagen!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:06

jen_lion schreef:
doen er ook niet veel (ex)dravers mee?

Oei oei! Whoosh! De haakjes redden je een beetje, maar ex-dravers bestaan natuurlijk niet. Tong uitsteken

Je kunt de vraag op 2 manieren stellen:
1. Is mijn paard geschikt voor endurance?
2. Is endurance geschikt voor mijn paard, en kunnen we er samen veel lol mee beleven?

Of nog een beetje anders:
1. Als ik echt (op hoog niveau) endurance wil rijden, zou ik dan voor mijn huidige paard kiezen?
2. Kan ik met het paard dat ik nu eenmaal al heb leuk endurance rijden?

Op beide 1. is het antwoord al snel nee, als je het echt hebt over langere afstanden (80+) en/of hogere snelheden. Daar geldt over het algemeen: hoe meer bloed, hoe beter. Maar als je het hebt over jaar na jaar veel kilometers maken, dan kan een koudbloediger paard juist prima meekomen; je wint dan misschien wel nooit, maar in de endurance geldt toch nog altijd "to finish is to win", en altijd netjes uitrijden mag ook een prestatie genoemd worden! Lachen

Dat beantwoordt meteen vraag 2. een beetje: endurance is altijd goed voor je paard (mits gezond, natuurlijk), en voor jezelf! Je leert er ontzettend veel van over je paard, en je doet het als een team. Het ligt er maar aan wat je doelen zijn, zoals ik al zei, keer op keer netjes uitrijden kan ook een streefdoel zijn, niet iedereen vindt het nodig om te winnen. Knipoog
En mocht je zo enthousiast worden dat je wel voor de echte top wil gaan, nou tegen die tijd zie je dan wel weer verder toch?

Bedenk ook: vrijwel iedereen is vanuit situatie 2. begonnen, met een paard dat ze niet in eerste instantie hebben gekocht om endurance te rijden. Sommigen daarvan zijn met dat betreffende paard wel degelijk heel erg ver gekomen ook nog! En de ervaring die je opdoet is onmisbaar, mocht je later hogerop willen komen.

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 17:48

ik zag op de site die anneOmie gegeven heeft
(wel op lagere afstanden) dat er ook een haflinger op 1ste plaats stond en een kwpn'er
en als ik echt hogerop wil raken (wat ik niet echt zie gebeuren)
want echt lange afstanden rijden zegt mij niet echt veel meer ..tot nu toe dan misschien dat het nog terug komt als ik een keer bezig ben..
heb hier nog een 3jarig paardje staan waar de vader half arabier van was, dus tegen dan kan ik hem ook gebruiken voor endurance
en mijn haf voor trec.

mijn streefdoel is idd dat ik door iedere vetgate kom en niet als eerste aankomen(dit zou tuurlijk wel mooi meegenomen zijn moest het gebeuren Tong uitsteken )

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:14

amosje schreef:
en als ik echt hogerop wil raken (wat ik niet echt zie gebeuren)

Ik geloof best dat je dat niet ziet gebeuren, maar iedereen die ik ken is begonnen met de instelling "leuk een rondje rijden, meer hoeft niet". Haha! Ik verklaarde mensen die na afloop voor nóg een rondje vertrokken echt een beetje voor gek. Schijnheilig Maar voor je het weet... Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:01

Nina_rex schreef:
Ik geloof best dat je dat niet ziet gebeuren, maar iedereen die ik ken is begonnen met de instelling "leuk een rondje rijden, meer hoeft niet". Haha! Ik verklaarde mensen die na afloop voor nóg een rondje vertrokken echt een beetje voor gek. Schijnheilig Maar voor je het weet... Knipoog

Zeg dat Clown Toen ik ruim 2 jaar geleden begon met de endurance vond ik 30 km echt een heel eind en als ik ooit een klasse 2 zou kunnen rijden zou ik dat echt geweldig vinden.
Nu heb ik m'n eerste klasse 4 en CEI uitgereden.