Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
splash1999 schreef:daar moet je voor trainen maar dat geld ook voor de draf. voor je dat geheel in draf kan uitrijden ben je weer een poosje verder
splash1999 schreef:wat was je snelheid vorig jaar?
splash1999 schreef:wat was de afstand
Lenneke_ schreef:Lees dit topic eens door, daar staat heel veel informatie in over dit onderwerp
[END] Hoe verantwoord trainen op snelheid?
Lenneke_ schreef:Daar is niet zo een kant en klaar antwoord op te geven.
Dat je paard door training langer kan galoren is logisch. Maar hoe die training er dan uit ziet is van zoveel dingen afhankelijk.
En hoe ben je langs de groompunten gegaan? In draf of ben je stil gaan staan? Daar kan je al enorm veel tijd verliezen.
Heb je het al eens geprobeerd om een langer stuk rustig te galoperen? De hartslag in een rustige galop hoeft niet eens veel hoger te zijn dan in een vlotte draf
. bij de pa ook zeker wel een half uur stil gestaan om zelf een broodje te eten en paard te laten drinken ( hier dronk ze wel
). en nee ik heb het nog niet geprobeerd om eens een langer stuk rustig te galoperen.. ben wel aan het trainen op een zo rustig mogelijke galop en dit doet ze heel goed:) was alleen benieuwd of het heel veel uitmaakt of je nou een rustig galopje rijd ( als je daarop hebt getraint) of een wat hardere draf. maar denk dat ik gewoon ga oefenen op dat rustige galopje, dat ik dan gewoon een rustig galopje inzet:) 
omdat ze niet snel uit een emmer drinkt.33Bonita33 schreef:een vraagje..
kun je je paard ook trainen om in een rustig galopje afstanden af te leggen?
dat het net zo min vermoeiend wordt als draf?
want dat zit er sneller in dan dat je het er weer uit krijgt)Ibbel schreef:33Bonita33 schreef:een vraagje..
kun je je paard ook trainen om in een rustig galopje afstanden af te leggen?
dat het net zo min vermoeiend wordt als draf?
Kijk eens naar hoe de mensen op de langere afstanden rijden: bijna allemaal grotendeels of geheel in galop (zeker de echte lange en internationale wedstrijden) Dus ja, je kunt je paard leren/trainen om zelfs 160 km in galop te gaan.
Dat doe je niet van de ene op de andere dag, en dat hangt ook heel erg van je paard af.
Rústig galopperen is iets wat je het beste van begin af aan kunt aanleren (dus geen 'lekker even scheuren op dat lange pad' meerwant dat zit er sneller in dan dat je het er weer uit krijgt)
Als je een hartslagmeter gebruikt kan je zien wat de hartslag van je paard is in draf en galop. Als-ie ongeveer even hoog is in galop als in draf zal jouw paard goed langere afstanden kunnen galopperen. Is de HF van je paard in draf bv 120 maar in galop eigenlijk altijd 150 dan is het géén geboren galoppeur en zou ik er niet van uit gaan dat je ooit 30 km achter elkaar kunt galopperen met je paard.
Ibbel schreef:Hoe zwaarder het paard, hoe moelijker galoppeur, over het algemeen. Dus Fjorden, Haflingers, IJslanders, Welsh Cobs, Friezen, zware warmbloeden (die je allemaal endurance ziet lopen) galopperen over het algemeen met een hogere hartslag dan Arabieren, Engelse Volbloeden, dravers, NRPSers en warmbloeden met veel bloed.
33Bonita33 schreef:omdat het misschien sneller vermoeiend is om een afstand van 30 kilometer voor een groot gedeelte in een rustige galop te doen in plaats van draven?
splash1999 schreef:dat is nog echt niet nodig die van mij drinkt ook pas vanaf 40 km en echt niet eerder. Dus dat komt vanzelf wel. Wees maar niet bang. gewoon blijven geven wil je paard het niet is dat echt geen ramp
AnneOmie schreef:33Bonita33 schreef:omdat het misschien sneller vermoeiend is om een afstand van 30 kilometer voor een groot gedeelte in een rustige galop te doen in plaats van draven?
Jazeker kun je daarop trainen! Overigens kun je m.i. in klasse I beter meer draven dan galoperen want in galop ligt je gemiddelde snelheid veel hoger en in klasse I zit je met je max. snelheid. Belangrijk is een constant tempo, zowel in draf als galop.
Ibbel schreef:Als je een hartslagmeter gebruikt kan je zien wat de hartslag van je paard is in draf en galop. Als-ie ongeveer even hoog is in galop als in draf zal jouw paard goed langere afstanden kunnen galopperen. Is de HF van je paard in draf bv 120 maar in galop eigenlijk altijd 150 dan is het géén geboren galoppeur en zou ik er niet van uit gaan dat je ooit 30 km achter elkaar kunt galopperen met je paard.