mooie turgor waarde

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

mooie turgor waarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 20:32

Hoe zorgen jullie op wedstrijd dat je paard mooie turgor waardes heeft? Dan bedoel ik met name de moeilijke drinkers onder ons.

Mijn pony is er ook 1 die het vertikt om te drinken.. Hooguit 1 slokje in de 30 min wachten voor de nakeuring..

Nou kreeg ik een tip van een stalgenoot ide ook endurance rijdt om hem bietenpult te weken. De dag van te voren een flinke hoeveelheid laten eten zodat hij dat vocht tijdens de wedstrijd kan verbruiken. Slobber heb ik ook geprobeert maar het gars is te intresant Nagelbijten / Gniffelen En het hooi in de waterdak mikken zet ook niet echt genoeg zoden aan de dijk..

Hoe zorgen jullie dat paardjelief toch genoeg water binnen krijgt?

Anoniem

Re: mooie turgor waarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:32

S'ochtens vroeg krijgt Cloud altijd een emmer hele waterige slobber, meestal gaat hier de helft wel van in. Daarnaast nog geweekt hooi, maar dat krijgt hij wel vaker (anders doet hij het zelf)

Al appeltjes, wortels, appelsap ect. geprobeert door het drinkwater heen? Gras bevat ook behoorlijk wat vocht, en als het echt zo lekker is, daar eens een hand van door het water gooien?

Het is deels ook wel een questie van leren drinken onderweg. Nu we langer rijden gaat Cloud ook meer drinken.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 21:40

appeltjes en wortelen helpen niet, die vist hij er heel handig uit zonder al te veel water mee te nemen en ligt de wortel te diep dan paktie hem gewoon niet. Appelsap heb ik nog nooit geprobeert. Bedoel je dan dood gewone appalsap zoals wij die drinken?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:42

Hooi kan heel veel vocht opnemen, dus je kan hooi een nacht in water weken.

Is de turgor ook echt minder goed?
Veel paarden hebben het vocht de eerste ronde niet eens echt nodig.

Ik ben gezegend met een zuiplap, maar die drinkt het eerste rondje ook niet.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 21:44

turgor is altijd goed geweest, maar ik zorg liever dat het zo blijft. Ik hoop dit seizoen ook klasse 2 te gaan starten dus ik denk dat hij dan wel meer nodig heeft. Probleem is ook dat hij zich geen tijd gunt om te drinken omdat hij veel te druk bezig is met de andere paarden..

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:50

Gebruik je ook electrolyten?

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 21:51

ja, in de paar dagen voor en na de wedstrijd

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:52

woeliej schreef:
Nou kreeg ik een tip van een stalgenoot ide ook endurance rijdt om hem bietenpult te weken.

wie of wat is hem???

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 21:58

ikenindi schreef:
woeliej schreef:
Nou kreeg ik een tip van een stalgenoot ide ook endurance rijdt om hem bietenpult te weken.

wie of wat is hem???

de pony Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:03

??????

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 22:06

beetje rare zin mischien maar komt er gewoon op neer dat ik bietenpulp moest weken voor de pony en hem dat dus moest gaan voeren.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:11

oke, het leek nu alsof je de pony onder moest zetten in water, een snorkel op moest doen, en hem dan een dagje moest laten weken;)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:58

het is het beruchte meewerkend voorwerp vanuit de zinsontleding, dat wij allen op school hebben gehad:
Ik moest hem bietenpulp weken. Of ik moest voor hem bietenpulp weken.

Als je er "aan" of "voor"voor kunt zetten, of weglaten...dan is het 't meewerkend voorwerp.
"hem" is in dit geval dus meewerkend voorwerp...

Sorry...voor dit verhaal...maar dit kwam even in me opborrelen bij deze spraakverwarring.

stephanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 02:10

veel paarden drinken weinig of niet in de klasse 1.

mijn paard had het inde klasse 2 snel door en drinkt nu prima!!

Ze had er kennelijk nog geen behoefte aan.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 06:38

stephanie81 schreef:
veel paarden drinken weinig of niet in de klasse 1.

mijn paard had het inde klasse 2 snel door en drinkt nu prima!!

Ze had er kennelijk nog geen behoefte aan.

Dat is vaak zo.

Ik zou me er niet zo druk om maken en ook nog geen elektrolyten geven. Elektrolyten zijn pas nodig vanaf 70-80 km en dat drinken komt bij de meeste paarden vanzelf als de afstanden groter worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 07:53

In een trainingsrondje van 30 km drinkt mijn paard ook niet, en ik denk dat er niet heel erg veel zullen zijn die in hun trainingsrondje op elk hoekpunt alsnog een groom zetten. Hij krijgt hooguit een slok water binnen uit een plas.

In het eerste rondje van de wedstrijden drinkt hij dan vaak ook niet, hoewel we toch blijven aanbieden. Wie weet word hij ineens wel zo gek dat hij gaat drinken. Maar hoelanger we weg zijn hoe meer hij drinkt.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 09:15

Mijn paard is best een goede drinker maar ik doe nog wel een paar dingen om de turgor goed te houden. Ik geef appelsap voor & na de rit. Hij blijkt dat erg lekker te vinden en drinkt dat sneller dan gewoon water. Onderweg geef ik wel gewoon water, anders wordt het voor de grooms zo’n gedoe met die zoete zooi Haha!

Als ik aankom op het wedstrijdterrein dan maak ik een emmer appelsap klaar en dat geef ik terwijl hij op de trailer staat. Hij drinkt dan eigen altijd wel een halve emmer leeg. Zodra ik hem heb uitgeladen dan hoef ik niet meer met drinken aan te komen. Alles is dan zo interessant dat hij even geen tijd heeft om te drinken.

Het is even uitzoeken wat bij jouw eigen paard werkt, dit drinken op de trailer is voor ons een supermethode. Tijdens de eerste 20km drinkt mijn paard dan niet maar dat is ook niet nodig (scheelt ook weer tijd Knipoog ). De appelsap is overigens een flesje diksap (wordt bij Kruidvat en Ethos verkocht bij de kindervoeding) en dat leng ik aan met water.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 09:17

Dus gewoon diksap, aanlengen met water en verder niks?

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 09:21

Afgezien van het feit dat ik electrolyten in klasse I zéér onverstandig vind, en zeker in combinatie met niet drinken, drinken de meeste paarden pas na een km of 40 bij normaal weer. Gewoon even afwachten dus.

Buiten alle voorgenoemde tips, kun je ook nog altijd bidons leeg knijpen in de mond Knipoog Niet leuk, werkt wel Tong uitsteken

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 09:28

Silence schreef:
Dus gewoon diksap, aanlengen met water en verder niks?

Ja!

Citaat:
Afgezien van het feit dat ik electrolyten in klasse I zéér onverstandig vind, en zeker in combinatie met niet drinken, drinken de meeste paarden pas na een km of 40 bij normaal weer.

Eens, ik zou geen electrolyten toevoegen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 09:53

Oke, nooit geweten.

Ik heb eigenlijk wel het geluk dat Silence een hele makkelijke drinker is.
Die drinkt overal uit en duikt ook eigenlijk altijd in de emmer als je die voorhoud.

Wil dus eigenlijk ook nog niet aan electrolyten beginnen.

Snozzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:07

Ook mijn pony is een slechte drinker, maar inmiddels weet ik dat hij het eerste groompunt na de vetgate gaat drinken.
Daarvoor niet en je hoeft ook niet met water aan te komen dan.
Wat hij erg lekker vind is een scheut (rietsuiker)melasse door het water om het zoet te maken.
Ook de diksap werkt wel aardig.

Navy schreef:
Afgezien van het feit dat ik electrolyten in klasse I zéér onverstandig vind, en zeker in combinatie met niet drinken, drinken de meeste paarden pas na een km of 40 bij normaal weer. Gewoon even afwachten dus.

Ook in klasse I kunnen electrolyten nodig zijn, ligt aan het paard en de omstandigheden!

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 10:47

polly2 schreef:
het is het beruchte meewerkend voorwerp vanuit de zinsontleding, dat wij allen op school hebben gehad:
Ik moest hem bietenpulp weken. Of ik moest voor hem bietenpulp weken.

Als je er "aan" of "voor"voor kunt zetten, of weglaten...dan is het 't meewerkend voorwerp.
"hem" is in dit geval dus meewerkend voorwerp...

Sorry...voor dit verhaal...maar dit kwam even in me opborrelen bij deze spraakverwarring.

dus zo slecht had ik mijn zin nog niet geformuleerd? Clown

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:53

Snozzie schreef:
Navy schreef:

Ook in klasse I kunnen electrolyten nodig zijn, ligt aan het paard en de omstandigheden!

Mee eens! Denk bijv maar als het erg warm is en het paard veel zweet. Dan kreeg mijn paard toch ook echt wel wat elektrolyten door de slobber na de rit hoor!

Het is dus een kwestie van nadenken waarom je iets wel of niet wil of moet geven en je goed te laten informeren. Nooit klakkeloos van alles in je paard kiepen want dan kan het fout gaan...

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 11:03

mijn pony zweet erg snel en veel. Heeft hij altijd al gedaan, ondanks zijn conditie dus daar ligt het niet aan. Dus vandaar dat het mij slim leek om hem electrolyten bij te voeren.