1 van mijn verzorgpaarden is ook zo'n stresskipje, maar daar is de eigenaar gewoon mee gestart. Eerste keren was het een ramp, bij de voorkeuring hartslagen van 120 enzo, terwijl er 5 minuten later niks meer aan de hand was (keuring was in de manège, ze heeft angst in kleine/donkere ruimtes). Maar ze mocht wel gewoon starten ... Ze is wel 1x na 20 km uit de wedstrijd gehaald (wedstrijd van 40 km) omdat ze bij de keuring zo stond te trillen dat de veearts dacht dat ze in shock zou gaan. We zijn daarna ook nog terug moeten gaan om te kijken zodat ze haar nog eens konden onderzoeken. In tussentijd was er niks met haar aan de hand (hartslag rond de 50) maar bij de 2e keuring zeg maar weer over de 100 .. Totdat de eigenares vroeg of de veerarts niet even buiten wilde komen meten.. hartslag 57 ofzo ... Dus ja, paardje was helemaal ok, het was gewoon de situatie waar ze niet mee om kon 
Maarja, zij heeft het dus vooral in donkere ruimtes, maar die van jou heeft het gewoon in het algemeen? Dat maakt het natuurlijk wel een stuk moeilijker..
Ik vind het moeilijk om hier van achter mijn pc te zeggen wat je moet doen of hoe je het moet aanpakken. Maar gewoon veel naar ander terrein gaan, ook bv. tijdens dressuurwedstrijden ofzo .. Volgens mij moet dat mogen? Natuurlijk is dat niet zo makkelijk als je geen eigen vervoer hebt, maar zoals ik het begrijp geraak je op een endurancewedstrijd bij wijze van spreken nog niet tot bij de veearts, dus ik weet niet of het zo'n goed idee is ... Je kan natuurlijk altijd gaan, maar jij steekt in je hoofd dat je persé die wedstrijd wil rijden.. en dat lijkt mij persoonlijk niet zo'n goed startpunt