Spanning en jong paard in endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Spanning en jong paard in endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 20:44

Ik wil mijn merrie een aantal keer starten in de endurance. Nu is het zo dat zij snel onder de indruk is van dingen, en haar spanning nog niet goed onder controle kan houden. Ze blijft echter wel braaf maar loopt zowat te trillen van spanning.
Hoe kan ik haar dan leren om die spanning onder controle te houden als ze bijv al niet door de voorkeuring heen komt ivm hoge hs door de spanning? Ze vertrouwt heel erg op mij of op haar verzorgster...

Iemand een idee en/of tips?

We gaan nu al regelmatig plekken opzoeken die spanning kunnen veroorzaken, maar soms moeten we halverwege het terrein al omdraaien.
Het is een paardje wat heel gevoelig is, en als ze gedwongen wordt of het echt eng gaat vinden gaat ze freezen, dus zodra we aanvoelen dat het teveel gaat worden draaien we om en gaan we weer naar 'veilig' terrein.
Het gaat natuurlijk wel lukken met veel geduld, maar endurance is meteen een heel goede oefening voor haar lijkt me...

alvast bedankt voor de tips!

Ps alleen even op en neer rijden om haar te laten wennen aan het terrein is voor ons te ver weg om te doen, ook heb ik geen eigen vervoer...

Jeddah

Re: Spanning en jong paard in endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 22:11

Ik vraag me af of het wel slim is om elke keer wanneer je spanning voelt komen om te draaien. Dat bevstigd alleen voor haar dat ze bij spanning stoppen mag. Lief bedoeld natuurlijk, maar het "confronteerd" haar nooit.

Ik zou toch proberen eerst met rust natuurlijk "door" de spanning heen proberen te komen. Kijken of het nadat ze mega gespannen is toch iets minder wordt, en dán terug keren naar veilig terrein.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 22:29

Ben het eigenlijk wel met Jeddah eens.
Als je continu omdraait, bevestig je haar angst.

Dus ik ga helemaal met Jeddah mee.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 22:47

We stoppen wel, wachten tot ze wat ontspant en dan draaien we om. Doorlopen heeft geen zin, werkt averechts...

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 09:23

Worden er geen dressuurwedstrijden (eventueel onderling) georganiseerd in de buurt?
Met mijn jonge ding ga ik volgend jaar gewoon een paar onderlinge wedstrijdje starten. Komt ook spanning bij kijken.
Afgelopen zomer heb ik haar zelfs meegenomen naar een feestdag waarbij ook een rassendefilé voor paarden was. Luidsprekers, veel andere paarden, overal mensen, wapperende tenten en mevrouw stond het met dr mond vol gras en een pootje op rust een rustig te bekijken. Ik had 3 ervaren paarden mee en dat zorgde voor veel rust.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 14:26

Tja, ik zal toch eerst met zo'n paardje gaan oefenen / trainingsritjes op vreemd terrein gaan doen hoor. Want als ze zo reageert, lukt het je ook waarschijnlijk niet om een endurance rit goed uit te rijden en dat lijkt me ook niet helemaal eerlijk voor het paardje als ze zo snel gestresst is.
En als je vervoer hebt naar endurancewedstrijden, dan moet een paar keer een trainingsritje toch ook gaan lukken???

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 15:15

Uiteraard wordt er geoefend en op wedstrijdterreinen aanwezig zijn. Trainingsritjes gaan niet, want ik mag geen 2 paarden vervoeren en ik rijd mijn merrie niet, dat doet mijn bijrijder Knipoog

De rit goed uitrijden zal wel lukken, drukte in het bos vind ze niet zo eng meer. Maar het gepluk aan haar, geschreeuw, veel mensen, vooral veel trailers etc dat is wat haar spanning geeft...

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 18:22

Mmm... maar wie gaat haar op wedstrijden uitbrengen dan? Ook je bijrijder?

Misschien eens een wedstrijd 'nabootsen'? Of meenemen naar een wedstrijd en dan gewoon een beetje rondwandelen op het terrein en vragen bij de vet's of ze even haar willen 'nep-keuren', dat willen ze vast wel als het rustig is (lees: als ik vet ergens ben wil ik dat wel doen als ik even geen wedstrijdruiters heb hoor).

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 19:05

Mijn bijrijder indd, en misschien dat ik zelf ook nog tijd vind om haar weer te gaan rijden. Maar vind het niet eerlijk om alleen wedstrijden op haar te rijden...

Alleen naar een wedstrijd gaan om te proeven zie ik niet zitten. Wil er ook rijden, niet perse in wedstrijdverband, maar wil alles nabootsen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 09:41

Er was een plan om een training te houden m.b.t. voorbrengen ect. Weet niet hoever dat nu is, misschien een idee om haar daar mee naar toe te nemen?

Als je het voorkeuren kan nabootsen kan je toch ook prima daarna een rondje met haar rijden en nog een keer keuren?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 09:57

Ja dat is wat ik bedoelde...
Alleen keuren zeg maar, vind ik niet voldoende. Ze moet weten dat ze het niet alleen eng is, maar ook leuk.
Voor nu heeft ze nog een laadprobleem dus ik weet wanneer die cursus gehouden zou worden maar ik ga niet eerder dan dat ze het aankan Knipoog
Liever alles op het gemakje dan iets verpesten door haast Ja

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 09:09

misschien iets van schiktraining dat zou je mooi op stal kunnen doen verder is alles al gezegt zoek het op ga van het erf

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 09:51

Op stal is ze nergens bang van Knipoog
En we gaan al vreemde dingen opzoeken...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:08

Hmm. Je hebt dus een laadprobleem, je rijdt het paard niet zelf, maar je wil wel Endurance starten... Wil je bijrijder dat eigenlijk ook wel?

Op stal heb je geen probleem, maar ergens heen gaan om 'fake' te keuren wil (vind je niet genoeg) en kan (laadprobleem, geen eigen trailer) je niet. Op vreemd terrein (kennelijk dus op loop-afstand, dus hoe vreemd is dat terrein nog?) merk je spanning. Wachten tot die spanning vermindert werkt wel, doorpakken werkt niet. Maar kennelijk schiet dat niet op, want je wil tips. De tips die je krijgt heb je of al geprobeerd, of je wil/kunt ze niet uitvoeren (zie boven).

Vat ik het zo goed samen?

Is het niet verstandig eerst eens op een rijtje te zetten wat je nou eigenlijk wél wil en kunt doen?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 11:21

Ik wil pas endurance starten (bijrijder dus) als ze probleemloos op de trailer gaat, daar gaan we dus eerst aan werken. Het is niet zo dat ik volgend seizoen al wil oefenen met haar, maar wilde wel vast tips hebben.
Ik ben indd al bezig met een heleboel dingen, maar misschien staan er nog dingen bij die ik nog niet geprobeerd heb.
Het is dus niet iets voor op de korte termijn.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:34

Dan zou ik eerst de trailer aanpakken inderdaad en verder gewoon doen.

Als je bijrijder een kennismakingsklasse wil starten gewoon doen. Een wedstrijd uitkiezen waar van je weet dat het daar rustiger is, trailer parkeren zo mogelijk aan de rand (ivm andere paarden en trailers) en gewoon doen.

Het is geen ramp als ze niet door voorkeuring/PA of nakeuring komt. Het is allemaal ervaring. Als ze het maar vaak genoeg doet dan wordt het vanzelf normaler en bekender.

Wellicht ook naar andersoortige evenementen toe. Onderlinge dressuurwedstrijdjes bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 15:50

1 van mijn verzorgpaarden is ook zo'n stresskipje, maar daar is de eigenaar gewoon mee gestart. Eerste keren was het een ramp, bij de voorkeuring hartslagen van 120 enzo, terwijl er 5 minuten later niks meer aan de hand was (keuring was in de manège, ze heeft angst in kleine/donkere ruimtes). Maar ze mocht wel gewoon starten ... Ze is wel 1x na 20 km uit de wedstrijd gehaald (wedstrijd van 40 km) omdat ze bij de keuring zo stond te trillen dat de veearts dacht dat ze in shock zou gaan. We zijn daarna ook nog terug moeten gaan om te kijken zodat ze haar nog eens konden onderzoeken. In tussentijd was er niks met haar aan de hand (hartslag rond de 50) maar bij de 2e keuring zeg maar weer over de 100 .. Totdat de eigenares vroeg of de veerarts niet even buiten wilde komen meten.. hartslag 57 ofzo ... Dus ja, paardje was helemaal ok, het was gewoon de situatie waar ze niet mee om kon Knipoog

Maarja, zij heeft het dus vooral in donkere ruimtes, maar die van jou heeft het gewoon in het algemeen? Dat maakt het natuurlijk wel een stuk moeilijker..

Ik vind het moeilijk om hier van achter mijn pc te zeggen wat je moet doen of hoe je het moet aanpakken. Maar gewoon veel naar ander terrein gaan, ook bv. tijdens dressuurwedstrijden ofzo .. Volgens mij moet dat mogen? Natuurlijk is dat niet zo makkelijk als je geen eigen vervoer hebt, maar zoals ik het begrijp geraak je op een endurancewedstrijd bij wijze van spreken nog niet tot bij de veearts, dus ik weet niet of het zo'n goed idee is ... Je kan natuurlijk altijd gaan, maar jij steekt in je hoofd dat je persé die wedstrijd wil rijden.. en dat lijkt mij persoonlijk niet zo'n goed startpunt Nagelbijten / Gniffelen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 17:08

Nee ik hoef niet perse die wedstrijd te rijden maar wil wel een stukje mogen rijden. Zodat ze er ook een leuke ervaring aan overhoudt ipv alleen het vervelende.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 17:10

Waarom ga je er van uit dat op het terrein zijn en gekeurd worden vervelend is, en gaan rijden (tussen vreemde andere paarden, dus net zo goed stress) wél leuk is?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 19:04

omdat ik nu al regelmatig met andere paarden ga rijden en ze dat leuk vind.
En omdat een vreemde niet aan haar mag komen.
De dierenarts heeft al moeite als hij aan haar moet zitten. Dan zien we alle hoeken van de stal Bloos!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:07

Waarom nodig je niet met veel regelmaat vreemde mensen uit om aan haar te komen? Dat lijkt mij een vrij gemakkelijk, en zeer belangrijk, probleem om op te lossen als eerste. Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 19:58

Ja dat kan ik eens proberen, en dan ook op vreemde terreinen...
Thanx.
DAt is al een stap in de juiste richting.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:38

Yups, inderdaad, vreemde mensen er aan laten zitten Lachen.

Ons altijd erg relaxte paard moesten we het eerste jaar op de voorkeuring ook voorbrengen met hoofdstel/longeerlijn/handschoenen aan (en dan nog het halve terrein over gesleept worden Clown ).

Zo ondertussen kan dat gewoon aan halster en halstertouw.

Vaak doen, veel verschillende indrukken laten opdoen. Dat heeft bij ons echt geholpen.

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:08

Prosjah was vorig seizoen ook zo'n stresskip. Bang van vreemden, hartslagen die in het begin van het seizoen een beetje boven limiet waren, maar door simelweg gewoon wedstrijden te rijden is het er bijna grotendeels uitgegroeid. De laatste wedstrijd had zelfs hartslagen van 43 Bloos

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 20:12

Ben vandaag over het viaduct met haar gegaan en toen deed ze me versteld staan... Zo braaf Ja
Sommige dingen kan ze niet beheersen en andere enge dingen weer wel Verward