voedingssupplementen Endurance paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

minopino

voedingssupplementen Endurance paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 14:50

Ik ben benieuwd wat jullie aan je 'endurance paarden' voeren aan supplementen en welke merken??
ik ben benieuwd naar Reacties!!!
Groetjes!!

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Re: voedingssupplementen Endurance paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:59

ik voer geen supplementen, alleen olie in het seizoen!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:40

Ik voer ook geen supplement, gewoon goed voer (Kentucky Lite E van Havens) waar verder alles al in zit en goed hooi. Daarnaast staat hij het hele jaar door overdag op het land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:04

Geen, alleen olie in het seizoen inderdaad.

Verder krijgt hij alleen goed hooi, gras, muslie en granenmix.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:05

Ik voer ook geen supplementen, alleen olie (en dat krijgt hij het hele jaar door)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:37

Olie, Subli EM, Subli Zonder, Selenium + Vitamine E, onbeperkt goede kwaliteit hooi, zemelen + bietenpulp en lucerne. That's it. Vork

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:41

Ik geef alleen voor, tijdens en na de wedstrijd elektrolyten. Ik heb het zo lang mogelijk zonder gedaan. Maar mede door een gebrek aan elektrolyten is hij na een wedstrijd afgekeurd, dus nu ben ik het toch maar gaan geven.

Verder krijgt hij niets, zelfs geen krachtvoer. Alleen hooi en gras

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:08

Onze paarden krijgen alleen een vitaminen- en mineralensupplement (Pavo brokjes), omdat ze heel weinig (en eentje zelfs helemaal geen) krachtvoer krijgen. Ze doen het dus vooral op gras, hooi en goede voordroog. En van hooi en gewoon gecultiveerd gras weet je dat er nauwelijks vitaminen en mineralen inzitten.
Verder krijgen ze een scheutje olie. Rex krijgt Subli EM bij zijn muesli, maar dat zou ik niet echt een supplement noemen.

Electrolyten (oftwel keukenzout Haha! , evt. gemengd met dieetzout waar meer Kalium inzit) krijgt Rex alleen de dagen voor een wedstrijd als het warm is.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:04

Electrolyten bij extreem naar weer (warm/benauwd/bedompt), tijdens wedstrijden van meer dan 70km of extreme omstandigheden, in appelmoes gemengd, van Cavalor.

Olie hele jaar door voor Sam, Navy alleen in het seizoen. In januari een pot MaxH, tegen de winterdip en om de training probleemloos te hervatten ondanks het ruien (voor Navy althans).

Navy krijgt in aan- en afloop naar de 100+ers toe ook dagelijks een scheut Neutradex (extreem duur supplement waar ik nog steeds misselijk van wordt als ik naar prijskaartje kijk.. tegen verzuring en afvalsstoffen).

In verband met een gevoelige rug krijgt Navy eens in de zoveel tijd een pot Myoplast. Meer als kuur zegmaar, eens per 1,5 jaar.

Beiden krijgen dagelijks Subli EM, wat ik aanpas op arbeid en wedstrijden, en natuurlijk voer (zowel muesli als brok) en onbeperkt ruwvoer. Subli EM zie ik echter als voer en neit als supplement.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:07

In principe geef ik geen supplementen, maar toevallig ben ik nu bezig met het geven van Naf Opkikker omdat Femcke zo lusteloos bleef na een virus. Ik geef wel vaak elk half jaar oid een vitaminespuit.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:10

Het enige wat ik naast ruwvoer en muesli voer is Subli EM. Maar dat zie ik net als degenen hierboven niet als supplement, maar als onderdeel van het voer waarmee ik kan spelen naarmate mijn paard meer of minder nodig heeft (meer/minder training, wedstrijden, zomer/winter).

En electrolyten in de aanloop naar een wedstrijd en op de dag zelf, maar alleen bij 80 km en meer en/of bij warm weer.

Toen hij vorig jaar aan het opbouwen was na zijn blessure heb ik een half jaar Equitop Myoplast bijgevoerd om de spieropbouw te ondersteunen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:17

Als je olie voert, moet je eigenlijk ook altijd vitamine E bijvoeren. Anders wordt de olie niet goed opgenomen. Vitamine E werkt als anti-oxidant en als 'katalysator' om de olie te verwerken. Het wordt ook toegevoegd aan olie om de olie niet ranzig te laten worden, maar naarmate olie langer staat wordt de vitamine E afgebroken. Wat wel jammer is, is dat je vit E niet los kunt krijgen, maar altijd samen met Seleen. Seleen bijvoeren hoeft in principe niet, heeft alleen zin bij paarden die snel stijf worden/neiging tot spierbevangenheid hebben.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:24

Ik moet eigelijk nu gaan proberen om Anouar weer krachtvoer te geven, dit is een betere tijd dan midden in het seizoen. Maar ik durf het niet. Aangezien hij laatst al 2 weken kreupel is geweest door mok na het geven van krachtvoer.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:28

Heeft hij mok gekregen door het voeren van krachtvoer???

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:32

Hij heeft leverbot gehad. Dus z'n lever z'n werk niet doen waardoor de afvalstoffen op die manier uit z'n lichaam gegooid werden.
Nu is hij van de leverbot af, dus als het goed is moet hij ook weer krachtvoer kunnen hebben. Maar ik vind het best wel eng om te proberen

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 20:45

Alleen een probleem met Vitamine E en Seleen is dat veel paarden dat dus echt niet eten. Die van mij eet bijvoorbeeld helemaal niet meer van zijn eten. Idem als ik hem Subli Em bij zijn voer doe. Dan eet die wel zijn normale eten, maar hoe dan ook de subli blijft in zijn voerbak achter.

Vitamine E geef ik als het moet om een of andere reden met een spuit vermengt met water.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:02

sportmineralen van subli Knipoog
bevat ook electrolyten, info staat dacht ik wel op hun site

om de dag een schepje en bij weinig rijden geef ik het niet.

okee ik rijd dan geen wedstrijden,maar maak wel kilometers Knipoog

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:42

Ik geef dagelijks een schepje Kompleet plus (helft van de aanbevolen hoeveelheid) om te garanderen dat ze voldoende vitamines en mineralen krijgt. Ze krijgt namelijk beduidend minder krachtvoer dan aanbevolen.

Verder ook Subli EM, afhankelijk van de training en het seizoen tussen de 100 en 200 gram.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 09:02

Ohja ik geef een halve pavo koek per dag. Krachtvoer krijgt hij bijna niet en poeders eet hij niet.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 09:10

ik voer alleen olie. maar hoe werkt dat nou met electrolyten? hebben jullie dat laten voorschrijven door de DA of gewoon zelf aan begonnen? en hoe weet je dan hoeveel je moet geven en hoelang van tevoren etc?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 09:14

Die vraag wilde ik ook net stellen Knipoog , ben benieuwd.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 09:16

Electrolyten geef ik aan de hand van advies van ruiters die veel meer ervaring dan ik hebben in de sport (en dan bedoel ik ook echt tientallen jaren ervaring).

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 11:56

Ik ook, en ik ben op advies van Margreet Lockhart en Marjolein de Rooij uit het C-kader begonnen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 14:37

Lockhart? Was dat niet die vage Professor of Defences against the Dark Arts uit deel drie van Harry Potter? Clown

Lokhorst bedoel je denk ik Haha!

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 18:08

Haha, geen idee hoe ik HIER nu weer bij kom. Nouja, ik heb wel een idee. Lees een engelstalig flutboekje. Maar goed, goeiemorgen... Knipoog