mouwen shirts verplicht, maar waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

mouwen shirts verplicht, maar waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 16:30

Bij kootwijkerbroek had ik vanwege de warmte in een spaggeti hempje gereden. Bij de finish sprak een vrouw me er op aan dat dat niet mocht, ik moest mouwen dragen.

Maar wat is dit voor onzin? Ik dacht dat het er bij endurance om ging je paard en jezelf het zo makkelijk mogelijk te maken?! Verward
Laatst bijgewerkt door woeliej op 20-09-07 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

koetjeboe

Re: mouwen shirt verplicht, maar waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:37

ben ik ook wel benieuw naar mischien vanwege insecten.
of vieze oude mannetje die je tegen kunt komen haha

woeliej

Re: mouwen shirts verplicht, maar waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 16:47

insecten zal dat kleine lapje stof niet veel tegen doen, en vieze mannetjes.. wie weet! Clown

Denk dat het 'netter' is, maar sinds waarneer is dat een punt? Comfort gaat toch boven net? Verward
Ik kan persoonlijk erg slecht tegen warmte dus ben er zeker niet blij mee...

GuitarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:51

Bij de fitness zijn shirts met mouwen ook meestal gewenst. Waaorm precies is mij nooit helemaal duidelijk geweest. Het heeft iig iets te maken met dat het netter staat en dat andere mensen zich niet 'ergeren' aan het feit dat andere mensen in een hemdje lopen.
Bovendien (heb ik gehoord) zijn er mensen die jaloers kunnen worden op anderen omdat ze zelf het figuur er niet naar hebben ofzo om dat te dragen en als ze dan andere mensen het zien dragen vinden ze dat niet leuk. Tja, ze schijnen er te zijn Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:06

Volgens mij is het gewoon een fatsoenregel. Dat mensen niet half naakt op hun paard zitten.
En ik vind dat wel terecht. Ook naar buitenstaanders van de sport.

GuitarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:12

Ben het met Lenneke_ eens Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:14

Meende ook dat het een fatsoensregel was. En die kleine stukjes stof meer of minder maken weinig uit tegen de warmt. Je kan beter een losser t-oliebol aan trekken als het erg warm is dan een strak spagetietopje.

Vind het er zelf ook veel netter uit zien. En tjah je kan het onzin vind of niet. Het blijven de regels.

julietink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:47

[quote][Bij de fitness zijn shirts met mouwen ook meestal gewenst. Waaorm precies is mij nooit helemaal duidelijk geweest/quote]

nou mij wel, als je fitnesst en je moet op een apparaat waar net iemand op geweest is, waarbij het zweep ervan afdruipt, is het heel wat aangenamer als die persoon een t-shirt met mouwen aanheeft.

en ik heb, toen ik het ruiterbewijs haalde, ook een t-shirt met mouwen aan moeten trekken, toen zeiden ze, dat is veiliger, want in het bos kunnen takken langs je heen schuren en dan heb je een beetje bescherming. dit heb ik dus niet zelf bedacht.

ik denk zelf ook dat het met fatsoen te maken heeft, blote buiken zien ze in de paardensport ook niet graag en dat is vast ook heel koel bij warm weer.

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 22:18

Er waren op een gegeven moment mensen die in sport-bh reden, en dan natuurlijk het hesje erover, en die laatste dan als 'truitje' gebruikten.

Het is dus gewoon een fatoensregel, zodat de sport niet het beeld krijgt van dames halfnaakt op hun paard Knipoog

Geeft toch niet dat je een mouwtje moet dragen?

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 08:57

nou vind wel minder fris opzich.. Zo'n bezweet t-shirt.. Oke, in een BH rond rijden vind ik ook niet vatsoenlijk maar zo'n hempje is toch 'normaal'?

even offtopic. Ik heb de goldfinch broek gisteren gekregen, en hij zit erg fijn. Is alleen heel stuk te lang maar sla hem wel om, kandie mooi mee naar ommen! Haha!

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:13

woeliej schreef:
nou vind wel minder fris opzich.. Zo'n bezweet t-shirt.. Oke, in een BH rond rijden vind ik ook niet vatsoenlijk maar zo'n hempje is toch 'normaal'?

Ja een hempje heb ik persoonlijk ook geen probleem mee, maarja.... je mag ook niet met korte broek. Zou ik zelf nooit doen, maar heb er ook geen last van als een ander het doet. Tong uitsteken

woeliej schreef:
even offtopic. Ik heb de goldfinch broek gisteren gekregen, en hij zit erg fijn. Is alleen heel stuk te lang maar sla hem wel om, kandie mooi mee naar ommen! Haha!

Ik hoor vaker dat ze vrij lang uitvallen, maar beter te lang dan te kort toch? Knipoog Inkorten kan, bijplakken niet denk ik altijd maar.
Veel plezier ermee Lachen

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 10:29

Ik heb wedstrijden gereden in idd mouwloze hemdjes. Nooit de dunne bandjes; dat zou er niet uit zien met die sportbh's van mij Knipoog , maar ik ben op nationale wedstrijden nog nooit aangesproken. Nu is het er waarschijnlijk de afgelopen 3 jaar ook niet van gekomen.

Ik ben echt wél een keer bijna uit de wedstrijd gegooid op de Fasna Trail. Na 100km mocht ik niet meer verder, behalve als ik heel snel iets aan zou doen met mouwen. Dat was niet te vinden en dus reed ik met bijna 30 graden en benauwdheid maar met een fleece-vest rond Knipoog

Ik neem het risico dus maar niet meer Tong uitsteken

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 11:04

woeliej schreef:

Nou ja, er wordt in het reglement volgens mij niks gezegd over de lengte van de mouw (er staat volgens mij iets als 'enige mouw' - wat dat dan ook inhoudt). Je kunt dus evt. iets met een kapmouwtje uitzoeken - dat is bijna mouwloos, maar toch net niet. Zoveel warmer dan een hemdje is dat niet en je voldoet toch aan de regels Lachen

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 12:01

ja oke dat ga ik dan maar doen, heb immers weinig keus Knipoog

maar ik blijf erbij dat ik het eenigsinds overdreven vind, zolang je iets over die BH aantrekt is het goed en heeft toch niemand er last van?

Merens schreef:
woeliej schreef:

Ik hoor vaker dat ze vrij lang uitvallen, maar beter te lang dan te kort toch? Knipoog Inkorten kan, bijplakken niet denk ik altijd maar.
Veel plezier ermee Lachen

iid beter te lang als te kort, even omslaan en probleem opgelost. Bedankt! Haha!
Laatst bijgewerkt door woeliej op 21-09-07 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:03

Het is niet alleen bij endurance hoor.
Bij mij op de manege is het sinds kort ook verplicht om een tshirt met mouwtjes te dragen, zelfs pofmouwtjes mogen niet.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 15:10

Het is inderdaad bedacht om het imago van de sport hoog te houden Clown , maar ik vind zelf niks mis met bijv. een hemdje met brede bandjes eigenlijk. Spagettibandjes kan ik me wel iets bij voorstellen, hoewel je hebt toch dat alles verhullende hesje erover... Haha!

Iemand die ik ken moest op een wedstrijd haar shirtje met kapmouwtjes (duidelijk niet mouwloos iig) verruilen voor een shirtje met meer mouw. Een ander jurylid zei later dat zij haar wel zou hebben laten starten met dat shirtje. Dus het is een beetje vaag, maar als je geen risico wil nemen doe je gewoon iets aan dat mouwtjes heeft natuurlijk. Lachen

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 15:33

Nina_rex schreef:
Het is inderdaad bedacht om het imago van de sport hoog te houden Clown , maar ik vind zelf niks mis met bijv. een hemdje met brede bandjes eigenlijk. Spagettibandjes kan ik me wel iets bij voorstellen, hoewel je hebt toch dat alles verhullende hesje erover... Haha!

Iemand die ik ken moest op een wedstrijd haar shirtje met kapmouwtjes (duidelijk niet mouwloos iig) verruilen voor een shirtje met meer mouw. Een ander jurylid zei later dat zij haar wel zou hebben laten starten met dat shirtje. Dus het is een beetje vaag, maar als je geen risico wil nemen doe je gewoon iets aan dat mouwtjes heeft natuurlijk. Lachen

denk dat ik maar een aantal shirt mee ga nemen, t is kennerlijk niet gauw goed Nagelbijten / Gniffelen

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 15:35

woeliej schreef:
denk dat ik maar een aantal shirt mee ga nemen, t is kennerlijk niet gauw goed Nagelbijten / Gniffelen

Misschien kun je kijken voor die "lichtgewicht" shirts die goed ademen enzo - lijkt mij lekkerder zitten dan een t-shirt.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 15:38

poloshirt waaien over het algemeen ook nog wel aardig door, denk dat ik maar zoiets mee neem, kijk wel even wat ik nog heb. Zo als het weer er nu uit zet hoef ik me voor ommen en wanrooij toch geen zorgen meer te maken Clown

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 15:42

Judith_ schreef:
Je kan beter een losser t-oliebol aan trekken als het erg warm is dan een strak spagetietopje.

ROFL

Ben het trouwens helemaal met je eens, het is gewoon fatsoenlijker.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 16:40

Wat nou enige mouw is is niet helemaal duidelijk.
Maar ik vind dat iig je schouders bedekt moeten zijn.

En of die mouw nou 1 cm of 10 cm lang is, qua warmte merk ik geen verschil

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 19:45

De regel staat in het officiele reglement en is een afgezwakte eis van die in het FEI reglement - waar ook een boordje verplicht is.

Bij dressuur en springen mag je pas je jasje uitdoen als het 35 graden is,dus zo rot hebben wij het nog niet...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 00:52

Nina_rex schreef:

Iemand meld zich Haha!

Dit gaat dus over mij. Ik had netjes een shirtje met kapmouwtjes aan. Zo zag het eruit mijn hesje erover. Daar mocht ik dus niet mee starten. Nou ja, ik werd vriendelijk verzocht een shirtje met wat meer mouw aan te trekken. Gelukkig heb ik altijd reservekleding mee (is ook frisser na een lange rit of lekker na een regenbui) dus was het geen probleem. Nu doe ik voor de zekerheid altijd een shirtje met mouwen aan.
Het regelement is met de omschrijving: iets van een mouw, een beetje vaag natuurlijk.

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:33

Ik vind dat ook wat netter staan. En zoveel maakt het qua warmte toch niet uit?!

Farouche

Re: mouwen shirt verplicht, maar waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:35

kimmy1985 schreef:
ben ik ook wel benieuw naar mischien vanwege insecten.
of vieze oude mannetje die je tegen kunt komen haha

Dat zal wel niet Tong uitsteken

In een manege schijnt het ook te moeten, al vermelden veel manege's dat niet.