Ik was wel benieuwd naar jullie top 5 (of 10) van rassen die je het meest geschikt vindt voor de endurance.
Nou kom maar op
. edit: typfoutje
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.
Mijn eigen focus ligt meer op het gebied van kilometers maken, jarenlang met hetzelfde gezonde paard meedraaien, veel minder op snelheid.
fransje23 schreef:Een top tien aan de hand van behaalde resultaten, nationaal en wereldwijd, lijkt mij ook wel interessant. De arabier zal dan wel op 1 staan maar ik erg benieuwd naar de rest.
Lenneke_ schreef:Ik heb qua rijden alleen ervaring met een arabier en ook maar met eentje. Maar mijn top 5 zou er ongeveer zo uitzien.
1 Arabier
2 Akhal Teke
3 Anglo Arabier
4 Draver x arabier (NRPS dus, maar niet alles NRPSers vind ik geschikt)5 Draver

) voor het allerhoogste niveau, maar voor alles wat daaronder zit zie ik wel degelijk voordelen. De tölt zoals een Ijslander die laat zien is weliswaar verre van economisch, en met de Paso Fino ga je de minimumsnelheid niet halen vrees ik
, maar andere (Amerikaanse) gangenpaarden hebben veel economischere viertaktgangen.
Ook merkte mijn trainingsmaatje een keer op dat een gangenpaard steeds andere spieren gebruikt, omdat je ook nog zoveel tussenvormen hebt.
Melina schreef:Volgens mij hoeft er maar 12,5 procent Arabisch bloed in je paard te zitten, dan kan je hem/haar al bij het NRPS inschrijven.
Girlgamer schreef:Ik heb niet echt een top 5.
Maar Haflingers dan? Nieuw type.
Jodie_ schreef:1. Arabier
2. Mangalarga Marchador
3. Akhal Teke
4. Anglo-Arabier
5. Draver
Karin schreef:Jodie, jij rijdt toch zulke paarden? Ik kan me wel vinden in de redenatie van Nina. Gangenpaarden schijnen ook erg comfortabel te zijn op de langere afstanden. Ik ken mensen met een (lichte) lichamelijke beperking (artrose, reuma) die met een gangenpaard prima langere afstanden kunnen rijden terwijl hen dat met een Arabier bijvoorbeeld te veel problemen oplevert.
Het zijn ideal endurancepaarden omdat ze ook in Brazilië (land van herkomst) voor lange afstanden en veedrijven worden gebruikt. Door de extra gang die ze hebben is het met name voor de ruiter ideaal over lange afstanden omdat je erg stil in het zadel zit. Verder zijn het hele harde paarden met een ontzettend uithoudingsvermogen.
).
Nina_rex schreef:Het is natuurlijk wel belangrijk dat ook je gangenpaard netjes kan voordraven bij de keuring. Anders kan hij nog zo goed lange afstanden rijden, maar mag je niet eens starten!
Melina schreef:1. Arabier
2. NRPS
3. Anglo Arabier
4. Draver
5. Engels Volbloed
fransje23 schreef:Nina_rex schreef:Het is natuurlijk wel belangrijk dat ook je gangenpaard netjes kan voordraven bij de keuring. Anders kan hij nog zo goed lange afstanden rijden, maar mag je niet eens starten!
Dat kan je thuis natuurlijk oefenen.
Er zijn gangenpaarden die gewoon nauwelijks kunnen of willen draven, die zijn dan wel minder handig als endurancepaard denk ik.