Endurancepaarden op stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Endurancepaarden op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 20:10

Gewoon uit nieuwsgierigheid, wil hier geen discussie starten over het wel/niet op stal houden van paarden Knipoog
Maar ik vraag me dus af: zijn er mensen met endurancepaarden waarvan de paarden 24/7 op stal staan?

Bv. bij dressuur/springpaarden komt dit nogal eens voor, evenals manègepaarden. Maar endurancepaarden? Voor zover ik weet niet... (bij ons staan ze 24/7 op de weide), maar misschien ook wel?

En zo ja: wat is de reden hiervoor?

Nagyl

Re: Endurancepaarden op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 20:43

Tja denk niet dat iemand van de endurance rijders hun paarden 24/7 in de stal heeft staan. Misschien wel in de winter met echt wintersweer....

Maar ken er wel eentje die de 80km reed in Belgie, deze stond eerst wel 24/7 op stal. Maar nadat het paard vaak was afgekeurd, hebben ze een tijdje rustig aan gedaan en van stalling gewisseld, waar het paardje wel naar buiten kon. Nu gaat het veel en veel beter met dat paardje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 20:44

Ik dènk dat het voor een groot deel ligt aan de mogelijkheden die je hebt met je paard. Het is in bijvoorbeeld Drenthe een ander verhaal dan in de Randstand.

Het is hier al moeilijk om een stal te vinden waarbij je paard een aantal uur buitenkomt (buiten wat je zelf met je paard doet om dan)

Ik heb het geluk op een mooie stal te staan waar ook mijn paardje nog eens, zomers en winter, de hele dag buiten wordt gezet!

Hier in de omgeving zijn er veel stallen waar je ze alleen zelf even in de paddock kunt zetten en dan soms nog niet eens langer dan een half uur...

C_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 20:47

ik woon bij een endurance ruiter in de straat:)
die heeft zijn paarden nooit 24/7 binnen, ook in de winter niet!
snachts gaan ze wel naar binnen

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 21:02

Mijn pony staat niet de hele dag buiten. Als het zomers redelijk weer (lees: als ze niet tot hun oren in klei wegzakken zoals nu) is staat ze overdag een groot deel van de dag in het land. In de winter probeer ik haar elke dag wel even los te gooien in een bak, maar de bij de stal waar ik sta is (nu) niet mogelijk om je paard zoveel buiten te zetten. De stal gaat verhuizen en dan is er ook meer land, dus daar kijk ik zeker naar uit.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 21:26

Mijn hengst stond halve dagen buiten als ik geluk had en ben daarom van stal verwisseld...
Hij staat nu van 7u tot een uur of 20u buiten.
Ik heb wel wat luxe laten liggen, maar ik vind weidegang het belangrijkste voor hem. Daar lever ik graag een binnenbak voor in Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 21:53

Ik vind het zeker na de wedstrijd zo fijn dat Anouar meteen de wei weer ingaat. Doordat hij rustig blijft bewegen heeft hij nooit last van spierpijn of stijfheid.

tepaard2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:42

Mijn paardje Lista staat op stal, niet 24/7 maar wel 19/7! Bij mij op stal is het probleem dat de weiden te nat geworden zijn, anders zou ze in de zomer een viertal weken dag en nacht buiten staan en verder vanaf mei tot en met oktober overdag buiten

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 13:35

Jip staat in het weideseizoen 24/7 buiten en heeft dan ook nooit spierpijn of last van stijfheid na een wedstrijd, in de winter kunnen ze hier niet de wei op, maar we hebben het ondeling zo geregeled dat alle paarden minimaal 2 keer per dag in de paddock staan. Jip komt er meestal 3 keer per dag uit in de winter en staat gemiddels op een dag een uur of 6/7 in de paddock. voor de randstad is dat echt wel mooi!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 16:06

Anouar staat ook 's winters 24/7 buiten. Die komt dus eigelijk gewoon nooit in een stal.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 16:08

Ik ken zelf geen enkele enduranceruiter die zijn/haar paarden 24/7 binnen heeft staan.

Mijn paard staat in de zomer zoveel mogelijk 24/7 buiten (is het heel slecht weer - met onweer bijvoorbeeld - dan gaat hij 's nachts naar binnen) en in de winter staat hij iig buiten tijdens de uren daglicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 17:11

Ik denk dat de meeste endurance ruiters hun paard zo veel mogelijk buiten hebben. Voor de een is dat het hele jaar door 24/7 voor de ander is dat een paar uur per dag.

In de zomer staat Cloud 24/7 in het land rond oktober gaan ze s'nachts naar binnen en tegen december gaan ze overdag de bak in. Van 9 tot 6, dat is voor ons het langste. Als het wat langer licht word blijven ze ook langer buiten. Met hooi en speeldingen ect.

Alleen met echt heel erg slecht weer gaan ze een uurtje naar buiten terwijl de stallen worden gemest. Vorig jaar is dat slechts een keer voor gekomen. Hoelanger Cloud op stal gaat hoe stijfer hij is. Ook na het rijden laat ik hem zeker nog een half uurtje in de bak zodat hij kan rollen en zich zelf kan 'uitstappen'

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 17:16

Vorig jaar moest Anouar om medische redenen een paar dagen full time op stal (hij mocht alleen onder toezicht buiten) Je zag hem zielig worden, hij had totaal geen fut meer, had nergens zin in, stond maar wat voor zich uit te staren

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 18:21

Die van mij staat bij een pensionstalling. Gaan de hele dag naar buiten, maar komen iedere nacht binnen. Voor hem vind ik dat een prima oplossing aangezien hij zijn buikje niet vol eet tijdens de hele dag op de wei,dus kan die in zijn stal nog het nodige hooi binnenwerken.

In de winter staan ze veelal ook overdag buiten. Maar aangezien de mijn regen in de winter echt haat, word die meestal effe losgegooid in de bak en daarna weer naar binnen. Want anders staat die de hele dag voor de poort te wachten dat iemand hem komt halen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:38

Hier staan de paarden van mei tot eind september dag en nacht buiten. In de andere maanden staan ze overdag de hele dag op het land. Ik vind het heerlijk en zou niet anders meer willen. Pablo is met name in de winter veel fijner als voorheen Haha!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 23:16

Die van mij staat het hele jaar door 24/7 buiten, wel met schuilstal.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 08:17

Omar staat in de herfst/winter 24/7 op stal, nou ja overdag wel in stapmolen en paddock. In het voorjaar/zomer staat hij overdag van 8 tot 20.00 uur op het land en 's nachts binnen. Bij ons op stal hebben we helaas veengrond en is het niet mogelijk in de winter het land op te gaan.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 08:20

tepaard2 schreef:
Mijn paardje Lista staat op stal, niet 24/7 maar wel 19/7! Bij mij op stal is het probleem dat de weiden te nat geworden zijn, anders zou ze in de zomer een viertal weken dag en nacht buiten staan en verder vanaf mei tot en met oktober overdag buiten

Jij staat volgens mij ook bij mij in de buurt op stal toch? Ik sta in Oostzaan, helaas ook erg natte weides vanwege de veengrond.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 11:35

hier in de polder is het niet echt mogelijk je paard de hele dag buiten te laten. Dus deze gaat na 8 uur naar binnen. Als de mogelijk heid er is zou ik haar zelf de keuze willen geven om binnen of buiten te staan. In de winter laat ik haar in de paddock zetten omdat de wei geen doen is

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:12

Cookie staat het gehele jaar door op het weiland in ieder geval overdag. In de zomer staat ze bij mooi weer ook 's nachts buiten. Nu met die vele regen en onweersbuien gaat ze gewoon 's avonds op stal. Ten eerste voor mijn gemoedsrust anders en ten tweede omdat ze slecht eet met slecht weer. Nu krijgt ze op stal een flinke berg kuil.
In de winter staan ze gedurende daglicht ook lekker buiten tenzij het weer echt heel slecht is zoals met een flinke storm, windkracht 12. Sneeuw en wat regen zijn zeker geen reden tot binnen blijven overdag.
De paarden kunnen trouwens bij ons jaarrond op het weiland omdat wij op voormalig bollenland zitten. Het water zakt zo weg en bij veel regen staan de sloten ook nog eens laag omdat de bollen droog moeten staan. Heerlijk staan op een pensionstal met weiland en bak zonder modder etc. Daar kan ik hele vaak van genieten trouwens. Op mijn vorige stal was wel veel modder etc.
Ik zou trouwens nooit gaan staan op een stal waar de paarden helemaal niet los buiten komen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:14

Ik heb niet echt een 100% endurance paard, maar hij staat wel op stal. Wel regelmatig wat paddock, maar inderdaad, voornamelijk stal.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 07:25

Ook in de zomer, vraagteken doet het niet

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 07:32

[***] schreef:
Gewoon uit nieuwsgierigheid, wil hier geen discussie starten over het wel/niet op stal houden van paarden Knipoog
Maar ik vraag me dus af: zijn er mensen met endurancepaarden waarvan de paarden 24/7 op stal staan?

Bv. bij dressuur/springpaarden komt dit nogal eens voor, evenals manègepaarden. Maar endurancepaarden? Voor zover ik weet niet... (bij ons staan ze 24/7 op de weide), maar misschien ook wel?

En zo ja: wat is de reden hiervoor?

Ja hoor, Tjo stond voorheen ook meerendeel op stal dan buiten. Puur omdat er geen wei of gelegenheid was om ze buiten te zetten behalve een bak die ze met 12 andere paarden moest delen, dus omstebeurt 2 uurtjes buiten en dan 's avonds nog lekker rijden natuurlijk. Ze heeft er nooit onder geleden gelukkig. Hier in de buurt zijn er niet veel stallen waar ze de hele dag buiten kunnen helaas (en waar de rest van de voorzieningen ook naar wens is).
Gelukkig sta ik nu op ene privestal waar ze wel lekker buiten kan maar ze stata net zo lief binnen, maakt haar niks uit gelukkig.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:52

Mazzel, ook in de zomer.

Mn paard is psychisch nogal een lastig geval, hij heeft erg last van verlatingsangst.
Ik heb hem ooit een poosje 24/7 op het land gehad, maar dat was op zn zachts gezegd geen succes. Ondanks bijvoeren bleef hij afvallen. Hij was bezig de kudde te bewaken (kwam je weer eens langs en jawel: alles met de kop in het gras op 1 exemplaar na) en als er eentje uit de kudde gehaald werd dan was er grote paniek (tsja, mensen willen toch iets met hun paard doen).

Alternatief zou een dagdeel op het land zijn en de rest van de dag op stal. Dat kan alleen als er paarden zijn die exact hetzelfde regime hebben zodat hij nergens alleen achter blijft. Niet alleen in het land en niet alleen op stal.

Nu houden we hem op stal, regelmatig in de paddock en altijd in gezelschap van anderen. Dit gaat goed.

Enige stress uit zich ook gelijk in zn gewicht, dus dat is ook lastig.

Overigens is er ook een duidelijke genetische component: zn moeder heeft hetzelfde, staat wel 24/7 op het land, maar deze heeft een vaste kudde die altijd bij elkaar blijft.
Bij de vorige eigenaar stond hij trouwens een dagdeel op het land, maar dat was geen succes. Zelfde verhaal, alles kop aan de grond op 1 exemplaar na.

Zou alleen nog kunnen als ik nog 1 of 2 paarden zou hebben zodat ik ze exact volgens hetzelfde regime kan houden zonder dat hij alleen komt te staan.
Dat geldschip is nog niet binnen gevaren.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:56

Mijn pony is na een dag in het land ook altijd 'moe', ze staat onderaan in de rangorde en is de hele dag bezig om andere paarden te ontlopen en zich druk te maken of ze niet weer 'gepakt' gaat worden. Ze heeft nu een vast groepje waar ze aardig mee over weg kan, maar ze lijkt het dan ook niet vervelend te vinden 's avonds weer op stal te komen na een dag in het land...eindelijk rust Knipoog