boomlooszadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fareeh

boomlooszadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 21:53

Ik hoorde laatst van iemand dat voor de endurance een boomlooszadel ideaal is. Andere zeggen juist dat het luxe is en dat je net zo goed met een `normaal` zadel kunt rijden. Wie kan me hier meer over vertellen?

kler

Re: boomlooszadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 03:50

Ik vind boomloze zadels geen succes. Ik rijd nu nog geen endurance, maar weet wel dat op de lange afstanden toch wel problemen ontstaan doordaat de druk bij een boomlooszadel minder goed wordt verdeeld. Je ziet op die afstanden dan ook nooit een boomlooszadel voorbij komen, alleen op korte afstanden en je hoort vaak dat mensen na problemen (drukplekken e.d.) overstappen op een boomzadel. Kortom, ik raad het niet aan, zou het geen luxe noemen om met een boomzadel te rijden, eerder een must.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 08:00

Ik rij met boomloze zadels klasse I en nu ook klasse II en ben erg tevreden. Het is wel erg goed opletten geblazen en natuurlijk loop je weleens tegen problemen aan, net als menig ruiter dat met een boomzadel heeft. Het ligt allemaal aan de combinatie paard/ruiter en het type zadel en het type dekje. De een heeft er veel succes mee, de ander totaal niet.

Fareeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 11:47

Jeddah schreef:
Ik rij met boomloze zadels klasse I en nu ook klasse II en ben erg tevreden. Het is wel erg goed opletten geblazen en natuurlijk loop je weleens tegen problemen aan, net als menig ruiter dat met een boomzadel heeft. Het ligt allemaal aan de combinatie paard/ruiter en het type zadel en het type dekje. De een heeft er veel succes mee, de ander totaal niet.

oke, en welk merk zadel heb jij dan?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:55

Verschillende.. Knipoog De beste ervaring heb ik tot nu toe met de FreeForm en de Ghost. Beide met goede pads eronder, met vilten inlages.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 13:51

Fareeh schreef:
Ik hoorde laatst van iemand dat voor de endurance een boomlooszadel ideaal is. Andere zeggen juist dat het luxe is en dat je net zo goed met een `normaal` zadel kunt rijden. Wie kan me hier meer over vertellen?

Ik heb met beide gereden en het maakt niet echt verschil ofzo, voor mij niet in ieder geval. Tot een jaar terug reed ik met mijn kieffer dressuurzadel en sinds een jaar met een barefoort cheyenne (en een arizona voor de western). Ik vind deze net zo lekker rijden, geen last van drukplekken (ik rij met hafpads met dubbele inlages) ofzo.

Maar je hoeft dus niet speciaal een boomloos zadel ana te schaffen voor endurance, met een boomzadel kan die net zo goed.

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 13:54

ideaal is naar mijn idee toch gewoon een endurance zadel (de naam zegt het al Haha! )

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 13:59

kler schreef:
Ik vind boomloze zadels geen succes. Ik rijd nu nog geen endurance, maar weet wel dat op de lange afstanden toch wel problemen ontstaan doordaat de druk bij een boomlooszadel minder goed wordt verdeeld. Je ziet op die afstanden dan ook nooit een boomlooszadel voorbij komen, alleen op korte afstanden en je hoort vaak dat mensen na problemen (drukplekken e.d.) overstappen op een boomzadel. Kortom, ik raad het niet aan, zou het geen luxe noemen om met een boomzadel te rijden, eerder een must.

Hoe vaak ga je bij die wedstrijden kijken dan, ik heb er op de fasna en andere langere ritten toch wat voorbij zien komen hoor (de torsion is zelfs ontwikkeld door een enduranceruiter) en dat waren geen 30km ritjes. En ik ben juist vanwege drukplekken overgestapt op een boomloos (rijd al wat jaartjes endurance) en heb er geen seconde spijt van, geen drukplekken meer en mooi rond gespierd. Drukverdeling is ook prima door de juiste pad te gebruiken.
Ieder paard draagt wat hem pas zeg ik altijd maar.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 14:03

kler schreef:
ideaal is naar mijn idee toch gewoon een endurance zadel (de naam zegt het al Haha! )

Ben ik niet met je eens, want wat is een endureancezadel??? Podium, Massimo, Gaston mercier??? Moet ook maar net op je paard passen net zoals iedere ander zadel. De Torsion (boomloos) is door een enduranceruiter ontwikkeld dus net zo goed een endurancezadel dan toch?? Knipoog Knipoog
Je kunt met ieder zadel endurance rijden namelijk Haha!

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 14:18

Ik weet wel dat je met ieder zadel endurance kan rijden (een passend zadel dan) maar op hele lange afstanden wordt er toch iets meer gevraagd van je zadel. En ik ken meerdere mensen die drukplekken hebben gekregen door een boomlooszadel (met goede pads en inlages e.d.). Vooral bij de stijgbeugelophanging krijg je echt een grote opeenhoping (beetje vaag woord, maar kom ff niet op een beter) van druk. Maargoed ik ben dus van mening dat een goed passend boomzadel de druk sowieso beter verdeelt dan een boomlooszadel. Dan zul je alsnog natuurlijk wel paarden hebben die beter lopen met een boomlooszadel (of er in ieder geval geen last van hebben). Een goed passend boomzadel is nou eenmaal moeilijk te vinden en hoe veel mensen rijden er wel niet op een niet perfect passend zadel zonder dat te weten? Ik heb in ieder geval vaak mensen gesproken die van een boomlooszadel (waar ze eerst heel tevreden over waren) zijn overgestapt op een boomzadel, omdat ze tegen problemen (als drukplekken) aanliepen.
Nu wil ik niet zeggen dat ik tegen boomloze zadels ben hoor, ik denk dat het een hele goede oplossing kan zijn voor paarden waarbij een boomzadel lastig passend te krijgen is (om welke reden dan ook). Alleen niet voor lange afstanden, maar recreatieritjes kunnen er prima mee denk ik.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 14:35

kler schreef:
Alleen niet voor lange afstanden, maar recreatieritjes kunnen er prima mee denk ik.

Ik ben het dus niet eens met deze uitspraak, ik rij er fanatiek endurance mee en met succes. Dus ze zijn zeker niet geschikt voor alleen recreatieritjes. Ik irriteer me echt enorm aan deze uitspraak van mensen die niet tevreden zijn over hun (boomloze)zadel of het hebben van horen zeggen en het dan meteen maar bombarderen tot recreatiezadel. Elk zadel heeft zijn voor en nadelen ongeacht met of zonder boom.
Maargoed de discussies zijn al meerdere malen gevoerd over boom/boomloos. Ik ben voorstander van een passend zadel ongeacht of dit met of zonder boom is, het is maar goed dat er zoveel verschillende zijn dat iedereen een zadel naar wens kan kopen, dat was vroeger wel anders.

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 14:48

ja idd de meningen zijn erover verdeeld, de ts heeft in ieder geval 2 kanten van het verhaal kunnen horen dus ach. Let's just agree to disagree Haha! .

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 16:36

ik heb net mijn boomloos zadel weg gedaan en een masimo trail gekocht. Eerst was ik super tevreden over het zadel maar later ergerde ik me er dood aan.. Mij schuift het te veel en schoft van de pony is ook te hoog. Boomloos zit erg fijn en is goed voor je rug maar voor een endurance wedstrijd schuift het dus te veel is mijn ervaring.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:27

kler schreef:
Ik weet wel dat je met ieder zadel endurance kan rijden (een passend zadel dan) maar op hele lange afstanden wordt er toch iets meer gevraagd van je zadel. En ik ken meerdere mensen die drukplekken hebben gekregen door een boomlooszadel (met goede pads en inlages e.d.). Vooral bij de stijgbeugelophanging krijg je echt een grote opeenhoping (beetje vaag woord, maar kom ff niet op een beter) van druk. Maargoed ik ben dus van mening dat een goed passend boomzadel de druk sowieso beter verdeelt dan een boomlooszadel. Dan zul je alsnog natuurlijk wel paarden hebben die beter lopen met een boomlooszadel (of er in ieder geval geen last van hebben). Een goed passend boomzadel is nou eenmaal moeilijk te vinden en hoe veel mensen rijden er wel niet op een niet perfect passend zadel zonder dat te weten? Ik heb in ieder geval vaak mensen gesproken die van een boomlooszadel (waar ze eerst heel tevreden over waren) zijn overgestapt op een boomzadel, omdat ze tegen problemen (als drukplekken) aanliepen.
Nu wil ik niet zeggen dat ik tegen boomloze zadels ben hoor, ik denk dat het een hele goede oplossing kan zijn voor paarden waarbij een boomzadel lastig passend te krijgen is (om welke reden dan ook). Alleen niet voor lange afstanden, maar recreatieritjes kunnen er prima mee denk ik.

ik meen zelf dat carmen als ik het goed heb gezien vorig jaar 160km heeft gereden op een wintec zadel of in ieder geval kunststof dus tja wat is een endurance zadel naar mijn mening een zadel dat goed ligt en lekker zit waar je goed je balance in kan vinden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:34

Boomloos is zeker niet per definitie ideaal voor de endurance. Anouar kreeg flinke drukplekken op de langere afstanden en ik hoor meer verhalen van mensen die toch weer terug gaan naar een zadel met boom omdat het op de langere afstanden niet werkt

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:38

Lenneke_ schreef:
Boomloos is zeker niet per definitie ideaal voor de endurance.

dat is ook eigenlijk alleen maar wat ik wilde zeggen

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:16

Boomloos en Endurance vind ik zeker niet ideaal voor de langere afstanden. In klasse I kan het wel hoor, maar ik zou in de hogere afstanden nog liever een 'gewoon' veelzijdigheidszadel willen wat goed past dan een boomloos zadel.
Ik heb helaas wel meer foute gevallen van boomloos gezien in de endurance en zou er zelf dus nooit voor kiezen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:18

Maar je hebt Jeddah ook afgelopen Onstwedde gezien, waar haar rug helemaal goed bevonden werdt na 54 km met een "zwaargewicht" erop. Haha!
Wat jammer is, is imo dat veel mensen in Nederland de Barefoot geprobeerd hebben, en die is niet te vergelijken met bijvoorbeeld de FreeForm of de Ghost waar veel meer stevigheid in zit.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:19

Maar ook bij een boomzadel moet je goed opletten. Bij veel zadels zit de beugelophaning helemaal vooraan de boom en dan wordt de druk van de beugelriemen nog niet verdeeld en komt het juist op een vervelende plek terecht.
De beugelophanging kan beter iets naar achteren zitten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:29

Yvonne van der Velde rijdt/reed 160 km ritten op een boomloos zadel, en ook een voormalige wereldkampioene uit de VS heeft 100-milers gereden op een boomloos zadel. Dat gezegd hebbende, denk ik dat deze beide voorbeelden toonbeelden zijn van zelf goed in balans zitten, een uitstekende lichamelijke conditie hebben en hun paard niet hinderen (en er zo nodig zélf 15 of 20 kilometer rennend naast lopen bv). Als je dat níet kunt, kan je een paard meer hinderen dan plezieren met een boomloos zadel. Boomloos is zeker niet per definitie hét zadel voor Endurance. Maar ook is het niet per definitie af te keuren voor Endurance, want de historie heeft allang bewezen dat het wel degelijk ook op 100 milers werkt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:33

Als ik zie hoeveel ruiters schots en scheef op hun paard zitten...
Ik zit zelf ook niet perfect, ik heb de neiging om wat met een bolle onderrug te zitten (dus m'n bekken gekanteld), maar ik let er wel op dat ik recht boven m'n paard zit vanaf de achterkant gezien.
Soms zie je ruiters zo scheef zitten dat een van de kussens midden op de ruggegraat ligt. Ook op de Fasna heb ik er heel wat voorbij zien komen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:59

Dank je voor de info Ibbel, wist ik niet van Yvonne van der Velde. Weet je toevallig op wat voor zadel het was?
Inderdaad rijden er aardig wat met de FreeForm in de VS. Ook zwwrdere ruuiters.

@Lenneke, dat is inderdaad van groot belang, maar net zo bij een boom als boomloos zadel natuurlijk. Als de boom op de ruggegraat ligt is dat niet best...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:02

Ik bedoelde boomzadels, maar bij alles is het natuurlijk van belang dat je recht zit, ook zonder zadel.
Het viel me echt op, zeker op de Fasna, waar je toch wel wat verwacht van de deelnemers

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:07

Jeddah, dat klopt. Maar ik heb het dan ook over mijn eigen ervaringen die ik heb gezien op wedstrijden. Daar heb ik meer foute dan goede dingen gezien, en dus zou ik er zelf nooit voor kiezen. Dat het kan, tja, dat geloof ik wel, maar ideaal vind ik het zeker niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:00

@ Jeddah: Yvonne van der Velde reed op Roosje boomloos, en ik denk dat dat een Torsion of een Barefoot was.