endurance gaat steeds harder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kmvreter

endurance gaat steeds harder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 08:05

Valt het jullie ook op hoe hard er tegenwoordig gereden wordt? Ik die nu al 8 seizoenen mee en toen won je nog in klasse II als je 12/13 km per uur reed. Nu rij ik 12/13 k/u en dan zit je laag in de middenmoot.

Ik zie ook veel nog onervaren combinaties wel heel hard langkomen.........

sandyQ

Re: endurance gaat steeds harder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 08:43

ja mij is het ook opgevallen,ik mag al blij zijn als sandy 11 km/u haalt

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:27

Was mij ook opgevallen. Maar misschien is het volgend seizoen weer heel anders. Ik vraag me bij de onervaren combinaties dan soms af of ze een heel goed paard onder de kont hebben dat het vol gaat houden of dat we ze volgend jaar of het jaar daarop niet meer terugzien...

Maar met 12/13kmh winnen is er al een tijdje niet meer bij volgens mij hoor. Eerder 15 dacht ik Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 11:04

Ik rijd gewoon met een tempo daar waar liekie het minste energie mee verspilt. Dat is in zijn geval dus best snel. Als ik hem tegen moet houden omdat hij te snel gaat, gaat hij drammen en verspilt dus veel energie.
Het is niet dat ik tegen die 15km/h wil zitten maar soms is dat makkelijker te rijden, en een andere keer is hij wel makkelijker tegen te houden en kan ik gewoon een rit rijden tegen 12km/h...

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 11:16

ik heb zelfs gehoord dat ze binnen enkele jaren van plan zijn de minimumsnelheid voor de cei wedstrijden de minimumsnelheid op te trekken van 12 naar 15 km/u. Of het waar is valt af te wachten, maar ik vind het best wel hard

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 11:52

15 km/u.. Nagelbijten / Gniffelen
Na een klasse 1 die we 12 km/u rijden lig ik er al bijna naast van vermoeidheid Haha!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 12:00

kmvreter schreef:
Valt het jullie ook op hoe hard er tegenwoordig gereden wordt? Ik die nu al 8 seizoenen mee en toen won je nog in klasse II als je 12/13 km per uur reed. Nu rij ik 12/13 k/u en dan zit je laag in de middenmoot.

Ik zie ook veel nog onervaren combinaties wel heel hard langkomen.........

Zie je die na een paar jaar nog denk je?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:31

griebels schreef:
Ik rijd gewoon met een tempo daar waar liekie het minste energie mee verspilt. Dat is in zijn geval dus best snel. Als ik hem tegen moet houden omdat hij te snel gaat, gaat hij drammen en verspilt dus veel energie.
Het is niet dat ik tegen die 15km/h wil zitten maar soms is dat makkelijker te rijden, en een andere keer is hij wel makkelijker tegen te houden en kan ik gewoon een rit rijden tegen 12km/h...

Tja, als ik Kanway of Ed hun gang laat gaan, dan ga ik wel met 25 km/u! Maar dat doen we toch maar niet! Niet in een training, en niet op een wedstrijd.
Ik weet welke afstand we nog moeten doen, maar het paard niet. Dus ik rij op het tempo wat IK aangeef. En drammen? Tja, dat doen ze een paar wedstrijden, maar dan leren ze wel dat drammen geen zin heeft en doen ze het niet meer.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:42

Carola, Liekie kennende wil hij ook héél graag harder dan die evt 15 km/h Knipoog Dus op dat tempo is Griebels hem ook nog aan het inhouden.
En trouwens, in een training kan je best wel eens wat harder. Je moet alleen zorgen dat je op een wedstrijd nooit harder gaat dan dat je getraind hebt...

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:44

Ja, in een training kan je wel harder. Maar daar haal ik ook geen 25 km/u! Kan ook niet, want met zo'n snelheid kan je niet eens van de natuur genieten! haha

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:48

Het was mij ook opgevallen. Ik heb er in rengalop langsgehad, dat ik dacht dat ze hun paard niet meer onder controle hadden. Maar nee, dat was de bedoeling. We zien wel of ze over 2 jaar nog steeds rijden.
Ik kan na 6 seizoenen met hetzelfde paard nog steeds zeggen dat ik nog nooit ben afgekeurd. Of hun dat lukt zal de toekomst uitwijzen.

En dan rijd ik tegenwoordig ook al 15-16 km/u, waar ik vroeger 13-14 al een hele snelheid vond (en nog hoger eindigde ook). Met de snelheid waarmee ik de tweede keer tijdens de 90 km van Zelhem 7e werd was ik het jaar ervoor ruimschoots eerste geworden....

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:17

Nou, ik denk dat dat hetzelfde verschil is dat je in andere disiplines ziet. Het verschil tussen snel willen scoren en een goede basis willen opbouwen met je paard. Het is gewoon geen langetermijnvisie in mijn ogen. Dat doen jullie dan weer wel.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 19:12

beautyke schreef:
ik heb zelfs gehoord dat ze binnen enkele jaren van plan zijn de minimumsnelheid voor de cei wedstrijden de minimumsnelheid op te trekken van 12 naar 15 km/u. Of het waar is valt af te wachten, maar ik vind het best wel hard

DAt is indd behoorlijk hard... Hoop niet dat dat erdoor komt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 19:19

Djilan schreef:
Carola, Liekie kennende wil hij ook héél graag harder dan die evt 15 km/h Knipoog Dus op dat tempo is Griebels hem ook nog aan het inhouden.
En trouwens, in een training kan je best wel eens wat harder. Je moet alleen zorgen dat je op een wedstrijd nooit harder gaat dan dat je getraind hebt...

Klopt, Liekie wil het liefste zo hard mogelijk... En dat is heel hard Bloos!
Maar ik kan hem beter bij me houden zonder al te veel drammen op een 15km/h dan dat ik hem 12km/h moet laten lopen als hij harder wil. Dat kost hem teveel energie... Soms kan ik hem ook wel langzamer laten maar dat doe ik dan door wat meer te stappen tussendoor...
Na een 40km ofzo is hij wat meer los te laten en loopt hij zonder al te veel drammen door in dat tempo.
Vorig jaar, in topconditie voor zijn klasse toen, kon ik een uur galoperen, en dan nog moest ik hem inhouden Ja

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 19:20

@Carola, Liekie dramt al 3 jaar dat hij harder wil. Het gaat er gewoon (nog) niet uit.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 22:41

Niet alleen de hoge snelheden (idd ook door "nieuwkomers" ) vallen mij op maar ook dat je sommige mensen kort achterelkaar ziet starten op een lange afstand.

Tja, de toekomst zal leren of die paarden er tegen bestand zijn. Misschien wel...misschien niet.

Elles_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 17:53

zou het ook niet komen omdat er steeds meer mensen endurance rijden?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:45

Nee. Meer mensen die gaan marathonlopen maakt niet dat de koplopers opeens onder de 2 uur gaan lopen Haha!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 12:29

Viel mij idd in Vaassen en Kootwijk ook al op. In de klasse II en klasse III reden de winnaars daar gemiddeld rond de 19/20 km p/u! Met 12/13 km zit je idd in de middenmoot.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 13:07

Dat is indd erg! hard... Vind 15 al hard maar wel haalbaar Ja

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 13:15

een winaar in klasse 2 op 19 km per uur met een zeer ervaren klasse 4 paard (ruiter ook) daar kijk ik echt niet van op.
wel van nieuwe combinaties. onervaren endurance ruiters... die zichzelf al erg ervaren vinden met 5 wedstrijden in de pocket....
we zullen zien wat die paarden doen over een tijdje.

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 14:05

gerritje schreef:
we zullen zien wat die paarden doen over een tijdje.

Ik vind zelf ook dat je een bepaald doel voor ogen moet houden waarbij je paard inderdaad op de eerste plaats blijft komen. En het doel moet realistisch zijn.

Ik heb ook altijd graag voor een 'winstplekje' gereden maar bij de endurance heb ik al meteen gemerkt dat ik mijn doel anders moet gaan bekijken en me niet kan meten met de meer ervaren endurancepaarden en ruiters.

Ik ben ook geschrokken van het tempo, was met 9.3 km per uur ook 10 minuten te laat binnen de max tijd. Maar mijn doel is de volgende keer niet om ook de 13 km te behalen maar wel om binnen de max tijd aan te komen én daarbij ook goed de dierenartscontrole door te komen!

En hopelijk kunnen we dan op een verantwoorde manier het tempo keer op keer een beetje hoger leggen.
Ik denk ook dat je paardje op die manier 'langer in de sport kan meegaan'.

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 16:31

ik denk ook dat het aan je doel ligt idd. wil je naar d e160 of is je doel klasse 2 en hier bijvoorbeeld kampioen in worden.

en smoske, je bent zo toch goed bezig. En snelheid daar win je een klasse 1 niet mee hoor met het nieuwe punten systeem.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:45

Ik verbaas me er ook over!
Van de andere kant is het in lijn met de ontwikkelingen op CEI-niveau, daar gaat het langzaam richting hele lange vlakkebaanraces: 160 km door de woestijn in minder dan 7 uur (23.9 km/u gemiddeld! Bloos), 100 km in 3 uur en 41 min. (dus zelfs met 29 km/u Nagelbijten / Gniffelen). Niet echt mijn ding... Knipoog

Ibbel schreef:
Ik kan na 6 seizoenen met hetzelfde paard nog steeds zeggen dat ik nog nooit ben afgekeurd. Of hun dat lukt zal de toekomst uitwijzen.

Idem hier, 5e seizoen met hetzelfde paard en nog nooit afgekeurd. En daar ben ik ook wel trots op. Voor mij is dat belangrijker dan een paar keer goed scoren, of snel doorstromen naar een hogere klasse.

Maar ja, door schade en schande wordt iedereen wijs, alleen jammer dat de schade in dit geval het paard betreft...

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:46

gerritje schreef:
ik denk ook dat het aan je doel ligt idd. wil je naar d e160 of is je doel klasse 2 en hier bijvoorbeeld kampioen in worden.

en smoske, je bent zo toch goed bezig. En snelheid daar win je een klasse 1 niet mee hoor met het nieuwe punten systeem.

Ik heb het hele puntensysteem nog niet zo goed door. Maar in België is het zowiezo al anders dan in Nederland als ik het goed begrepen heb.
Mijn paard had bij de start een hartslag van 40 en na 28 km en een half uurtje wachten was die 45. Er komen een heleboel ruiters op het juiste tijdstip aan dus het draait volgens mij bij ons om de dierenartscontrole waarbij er sterk naar de hartslag gekeken wordt.
Vanaf hartslag 45 is er al 1 strafpunt dus mijn doel is gewoon ééntje zakken voorlopig en binnen de tijd blijven.
Als ik zie dat de winnaar in onze klasse zijn paard een hartslag van 29 had! De meeste schommelden tussen 39-40-41.