ex-renpaard en hackamore in de endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

ex-renpaard en hackamore in de endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 11:15

Ik heb gisteren te horen gekregen dat ik ivm het laaghangend rooster van Liekie beter zonder bit kan gaan rijden.
Nu is bitloos bij Liekie niet echt veilig (wil altijd racen) dus wil ik graag naar ervaringen vragen met een ex-renpaard (of een paard met dezelfde sterke wil om te racen) en een hackamore in de endurance.
Ik ken de hackamore wel, maar weet niet hoe het allemaal in zijn werk gaat, welke soorten en maten je hebt etc etc...

sabino

Re: ex-renpaard en hackamore in de endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:56

kan heel goed dat hij door de hackamore juist rustiger en minder sterk is,of heb je al eens geprobeerd zonder bit.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 18:58

Zonder bit is niet te doen, heb ik al geprobeerd...
Vandaar dat ik de hack wil proberen...

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:10

of een minder dik bit zodat je er met het hangend rooster geen last van hebt.iets wat in iedergeval niet in het gehemelte komt als je hem wil terugnemen.mylerbit ligt vaak fijn in de mond en wordt stangetje als je met beide handen ophouding maakt en zit dus minder of niet inde weg en je hebt veel verschillende is er vast wel een die bij jou paard past.
Maar er zijn ook heel veel verschillende soorten hackamores.
Weet uit ervaring(veel renpaarden gereden zowel engels als arabisch volbloed)dat het moeilijk is om te zorgen dat ze het bit wat loswillen laten.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 19:13

Er past GEEN bit in zijn mond. Hier is naar gekeken door Erik Laarakker, vandaar dat ik vraag om ervaringen e.d. van de hackamore...

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:36

0ke(ik wist niet dat je kwaad werd hoor)ik zou voor een s hack gaan,succes ermee

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:40

Ik heb ook een hack, die van Sprenger.
Korte scharen en leren riempje ipv ketting, daardoor is deze wel redelijk 'zacht' in vergelijking met hacks met lange scharen.
Ik heb alleen ervaring met deze hack, dus echt veel kan ik er niet over zeggen Bloos

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 20:47

sabino schreef:
0ke(ik wist niet dat je kwaad werd hoor)ik zou voor een s hack gaan,succes ermee

Ik ben niet kwaad hoor, maar probeer duidelijk over te komen. Op advies moet ik met Hack gaan rijden, geen andere optie mogelijk

Maar waarom de S-hack??

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 20:47

jakary1511 schreef:
Ik heb ook een hack, die van Sprenger.
Korte scharen en leren riempje ipv ketting, daardoor is deze wel redelijk 'zacht' in vergelijking met hacks met lange scharen.
Ik heb alleen ervaring met deze hack, dus echt veel kan ik er niet over zeggen Bloos

en wat zijn je ervaringen? Knipoog

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 10:03

Ik rij met een touwhalster en dat is ook goed te doen hoor...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:25

Ik heb een ex-renpaard, ook een Arabier. In hogere klasses rijd ik het eerst rondje met trens. Ik heb gemerkt dat-ie niet echt blij is met een S-hack in de eerste ronde, dan wil-ie toch teveel, en werkt zo'n hack te fel in, of te onrustig? iig dusdanig dat hij er tegenin wil. Mijn paard laat zich overigens heel fijn rijden op een simpel dubbelgebroken trensje, dus ik heb niet jouw probleem van willen racen.

Na de eerste vetgate rijd ik hem graag met de hack, en loopt hij er ook fijn op.

S-hack heeft korte scharen met een slag erin, vandaar de naam. De slag erin heeft een 2-ledig doel: ten eerste is de werking minder direct (hetzelfde principe als bij stangbitten met een slag erin, zgn grazer bits), ten tweede zitten ze hierdoor minder in de weg als je paard uit een emmer moet drinken. Met eten en drinken bij de groomsplaatsen is bitloos ideaal.

Ik denk dat je een harde dobber gaat krijgen met Liekie op een hack. Ook omdat het een hengst is lijkt het me niet echt lekker.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 18:47

Bedankt voor je info Ja

Ik begrijp alleen het onderstaande niet? Waarom (gewone vraag omdat ik het niet weet Knipoog ) zou het moeilijker worden met Liekie op een hack? En waarom heeft dat hengst zijn er mee te maken?

Liekie is een ruin met ballen Schijnheilig
Buiten wat hinnikjes en brabbelen doet hij niets. Of begrijp ik je verkeerd?

Ibbel schreef:
Ik denk dat je een harde dobber gaat krijgen met Liekie op een hack. Ook omdat het een hengst is lijkt het me niet echt lekker.

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 20:13

Ik vind de s hack het fijnste zitten(pasvorm)en door de s-vorm in de scharen(waardoor ze iets verder naar achteren wijzen) is er minder kans dat je paard de scharen probeert te pakken(dat doet die van mij) en hoe langer de scharen hoe scherper de inwerking.Dat het een hengst is maakt natuurlijk geen BAL(haha)uit.Is inderdaad ook fijner met drinken,andres zitten de scharen in de weg.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 08:32

griebels schreef:
Ik begrijp alleen het onderstaande niet? Waarom (gewone vraag omdat ik het niet weet Knipoog ) zou het moeilijker worden met Liekie op een hack? En waarom heeft dat hengst zijn er mee te maken?

Naar aanleiding van wat je aangeeft: ik heb een paard dat op m'n pinken te rijden is met een zacht bitje, en zelfs hij maakt 'misbruik' van de hack. Jij hebt een paard dat met bit al wil racen. Jij kunt bovendien je paard absoluut geen bit meer in doen. Jij moet dus meteen het diepe in. Ik kon een overgangssituatie creeren door met dubbele teugel te rijden, wat erg handig is.

Jij hebt een hengst (waar je evt zelfs mee wilt gaan dekken), als er wat fout gaat heb je een veel groter probleem - naar anderen, en naar de organisatie toe - dan wanneer mijn ruin er vandoor gaat.

Kortom, de sitauties verschillen als dag en nacht.

Overigens snap ik niet dat er nu opeens geen bit meer in z'n mond zou passen, want hoe heb je dan tot nu toe altijd gereden?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 09:59

Ik wist al dat hij een laaghangend rooster had van een DA een tijd terug. Ik ben toen op een dunner bitje gaan rijden.
Bij Erik Laarakker heb ik er nog eens naar laten kijken. Maar zijn rooster hangt zo laag dat het zelfs het dunnere bitje raakt.
Advies was dus om zonder bit te rijden. Ik kan misschien als nood wel een bitje inhangen voor de omschakeling, maar vind het zelf niet eerlijk tegenover Liek. Ik neem aan dat een bit dus pijn doet. Misschien dat hij wel fijner gaat lopen zonder bit op den duur... Ik weet het niet hoor, maar ik hoop het heel erg.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 10:01

In elk geval bedankt voor je uitleg. Ik zal er indd rekening mee moeten houden Knipoog

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:59

Is zo'n leren bitje niks? Dat is niet gebroken en lijkt me als het in zijn mond zit wel zacht te zijn. Alleen als het opdroogt....bleh!
Maar geen ervaring mee verder dus t is maar een idee!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:04

ja, ik weet het, het klinkt drastisch, maar waarom probeer je het niet gewoon een keer dubbel?

in springparcoursen zie je ook soms ruiters rijden die met bit én hack rijden..
gewoon eerst even een paar keer om hem te laten wennen...
als hij misbruik maakt van de hack, kun je het gewone bit erbij pakken en als het goed gaat weer ompakken, etc...
totdat hij het door heeft en je hem de kans niet geeft om te klieren..

en ja, ik weet dat hij eigenlijk niet meer met bit gereden mag worden, maar kan het niet misschien nog 2 ofzo? gewoon voor je eigen gemoedsrust, dat je even met hack buiten kan gaan rijden om te proberen en hem de eerste 2x eventueel met bit kan corrigeren?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 13:05

barbaras schreef:
Is zo'n leren bitje niks? Dat is niet gebroken en lijkt me als het in zijn mond zit wel zacht te zijn. Alleen als het opdroogt....bleh!
Maar geen ervaring mee verder dus t is maar een idee!

Ben bang dat hij daarmee onder me vandaan loopt...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 13:06

Liezel, ik denk indd dat ik dat wel moet doen.. Vind het alleen niet eerlijk tegenover mijn paard... Maar ik denk dat het wel verstandig is.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:07

griebels, het hoeft niet drastisch uit te pakken... als hij zich gedraagt..
het is maar puur een extra'tje voor jouw, voor je eigen veiligheid, wie weet valt het mee en heb je het dubbele na 1x al niet meer nodig!
maar om ongelukken te voorkomen...

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 14:49

hey griebels,
als je wilt heb ik nog wel een hackamore liggen die je een tijdje kunt lenen! of we gaan een keer met zijn 3en naar de bossen (marriette met die ijsco ook mee) kun je op 2 bonte konten remmen Haha!:D

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 14:55

uhh en hoe krijg ik Liekie bij jullie Haha!
Hij staat niet meer op de wei
Maar ik zou hem wel graag willen proberen Ja
Ik wil zoveel mogelijk verschillende proberen zodat ik de beste kan uitzoeken voor Liek...

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:07

je belt maar een keer, en dan kun je die hack komen halen. ik denk dat je hem wel aan je eigen hoofdstel moet doen, want bij mij zit ie op een full! en dat gaat niet passen... waar staat liekie nu dan? staan er nu toch 3 in jou wei??? (mar idd geen witte meer;)
maaruh hoe krijg je liekie bij ons: trailer? hahaha

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:42

Ik heb ofir (ex-koerspaard) met hack gereden en rij nu Tammy (ook ex-koerspaard) ook met s-hack. Ik heb bij Ofir 1keer met een halster eronder gereden als overgang, maar dat was eigenlijk helemaal niet nodig. Tammy ben ik ook zo opgestpt met hack en was ook geen probleem, Rival ook niet. Alle zijn ze juist veel rustiger zonder bit.
Ik wilde om de reden die jij geeft ook een hack ipv een touwhalster of een bitloos hoofdstel. Ik wil de zekerheid dat als ze een loopje nemen, dat ik ze wel terug kan nemen. Ik heb alleen maar goede ervaringen met mijn s-hacks, vandaar dat ik er inmiddels al twee heb Haha!