Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

carola schreef:Die L2+ regel moet je halen met een ánder paard, met een ruin of merrie, waardoor je laat 'zien' dat je goed genoeg kan rijden om dus ook een hengst uit te kunnen brengen in de dressuur.
Ik heb echt geen idee of je enige kans maakt hiermee, ik vrees van niet eigenlijk. Wel weet ik dat je de wedstrijden van het AVS (stamboek) een uitzondering vormen. Daar mag je wel (officieel) B starten met een hengst zonder dat je L2 bent geweest, tenminste, dit was 2 jaar terug nog zo. Veel mensen met een arabische hengst begonnen daar dus, net zolang tot ze L2 waren en dan mochten ze overal starten.
NienkeMulder schreef:Gewoon voorleggen! Je wil de punten niet gebruiken om op een bepaald niveau in te stromen begrijp ik, maar om aan te tonen dat je wedstrijdervaring hebt en dus met je hengst mag starten. Lijkt me een redelijke vraag, maar goed, regeltjes zullen wel regeltjes zijn

Jet schreef:Dat kan tegenwoordig niet meer.Of dat nog zo is weet ik niet, maar vroeger kon je dispensatie aanvragen. Je moest dan proefrijden en laten zien dat je je hangst goed onder controle hebt in een bak met andere paarden etc.
Citaat:Ik denk zelf dat endurance zo'n andere situatie is dan dressuur dat dat niet als compensatie kan gelden voor het L2-dressuur moeten zijn om met een hengst in de L2-dressuur te mogen starten. Maar je kunt er altijd naar informeren bij de KNHS.
(wat ik een hele slechte graadmeter blijf vinden trouwens)
Vippie schreef:Zal me niks verbazen als ze straks verzinnen dat je eerst klasse 4 gestart moet zijn met een ander paard voor je met een hengst klasse 1 mag starten.

Ibbel schreef:Vippie schreef:Zal me niks verbazen als ze straks verzinnen dat je eerst klasse 4 gestart moet zijn met een ander paard voor je met een hengst klasse 1 mag starten.
Zou ik niet zo'n slechte regel vinden. Ik héb er mensen met volslagen onopgevoede hengsten tussen zien lopen dat ik m'n hart vasthield.
Ibbel schreef:Vippie schreef:Zal me niks verbazen als ze straks verzinnen dat je eerst klasse 4 gestart moet zijn met een ander paard voor je met een hengst klasse 1 mag starten.
Zou ik niet zo'n slechte regel vinden. Ik héb er mensen met volslagen onopgevoede hengsten tussen zien lopen dat ik m'n hart vasthield.

gomir schreef:Ik ben benieuwd wat ze hierop zeggen Griebels. Denk dat ze het niet doen, veel te bang dat dan iedere gek met een hengst even een paar endurancewedstrijden gaat rijden en vervolgens de wedstrijdterreinen onveilig komt maken...Veel makkelijker dan eerst L2 worden
Jet schreef:Gomir, je hebt gelijk dat Griebels gewoon met haar hengst in de B wil starten, ik had het wel goed gelezen, maar in mijn reactie domweg verkeerd getypt..... Toch denk ik, zeker met indoorwedstrijden, dat er wel verschil zit in het inrijden met dressuur en het starten van een endurancewedstrijd.
Griebels, rijd je ook wel eens in een bak met meerdere andere ruiters en gaat dat dan zonder problemen? Dat is een heel andere situatie voor mijn gevoel dan met zijn allen dezelfde kant op vertrekkenen vervolgens verspreiden.....
Lou bv. heeft er geen problemen mee als ze op een endurance gepasseerd wordt of als ze tegenliggers heeft, maar in een bak is dat wel anders, daar heeft ze grote problemen met tegenliggers. Dat wordt wel weer beter, maar het is nog niet vlekkeloos.
Hij zal alleen wat brabbelen, niet eens gillen. Ik weet dit uit ervaring. Ik heb altijd in groepslessen met hem gereden en dat gaat zonder problemen. carola schreef:Jep Vippie, daar ben ik het mee eens!
Wel zou ik het goed vinden als je bijv. 'klasse II gerechtigd' ofzo moet zijn. Of bijv. L dressuur / springen. Klasse IV vind ik nogal onhaalbaar, dan kan bijna niemand meer starten met een hengst.

Of het betreffende kind de hengst wel aan kan. Maar het werkt bij de paarden dus ook zo?