Endurance zadels, welke zijn makkelijk aan te passen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Endurance zadels, welke zijn makkelijk aan te passen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 14:23

Anouar heeft een hele moeilijke rug. Doordat hij steeds zo veranderd hebben we inmiddels al zoveel zadels gehad, ik kan zowat elk half jaar een andre zoeken.
Daarom zijn we overgestapt naar boomloos. Dat leek de oplossing, tot hij ineens twee flinke drukplekken kreeg. Aan beide kanten van de ruggengraat, precies bij de beugelophanging.
Dinsdag gaan we met hem naar de DA, hij kijkt z'n rug en het zadel na. Omdat Anouar vorig jaar flink last van z'n rug heeft gehad vind ik een jaarlijkse check ook wel fijn.
Maar of dit zadel nu volgens de DA wel of niet goed is, ik wil toch weer terug naar een zadel met boom.
Enige verschil is dat als dit zadel wel goed is (wat ik betwijfel, waar komen de plekken anders van) ik iets langer de tijd heb om een ander zadel te zoeken.

Omdat Anouar zoveel veranderd gedurende het jaar wil ik graag een zadel dat makkelijk aan te passen is.
Ik heb al iets gelezen over de Pegaso en dat zadel van Yvonne van der Velde. Wel hele dure zadels, maar elk half jaar een andere is uiteindelijk ook duur.
Welke zadels zijn er nog meer en hebben jullie ervaring met deze zadels?
Kortom, alle info is welkom.

Nina_rex

Re: Endurance zadels, welke zijn makkelijk aan te passen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:10

Mijn ROC I is ook aan te passen aan de rug. De westernboom is gemonteerd op flexibele panelen (bewegen dus mee met het paard), en daar omheen zitten de kussens (die tegelijk het dekje zijn). De vulling daarvankun je gemakkelijk aanpassen, ook zelf als je weet waar je mee bezig bent.
En nee, goedkoop is ook dit zadel niet... Maar wel goed. Haha! In Duitsland waar het vandaan komt, en ook in België, is het een heel populair zadel. En de verkoper rijdt er zelf ook al jaren mee (internationaal).

Ik was zaterdag trouwens bij een clinic van ex-wereldkampioene Valery Kanavy, die door boomloosverkopers/fans vaak gebruikt wordt als voorbeeld van iemand op hoog niveau die boomloos rijdt. Maar dat is al jaren geleden, en zij antwoordde zaterdag desgevraagd dat ze het wel een fijn zadel vond, maar echt niet voor langer dan 80 km, dan kreeg je geheid druk- en schuurplekken. En dan hebben we het over een klein vrouwtje van nu 54 kg (vroeger nog minder), laat staan zwaardere personen dus...

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:57

Enigzins vergelijkbaar met de ROC (volgens mij) is de Podium. Die is ook aan te passen aan de rug.

Mijn paard heeft ook een hele moeilijke rug en op hem ligt de Podium uitstekend. Ik heb echter ook gehoord van arabieren waar de Podium ondanks aanpassingen niet goed bleek te liggen. Het is toch een kwestie van uitproberen. Ik heb goede ervaringen met Equestor.nl (zij heeft ervaring met endurance-zadels en met arabieren).
Podium wordt veel verkocht in NL en wordt daardoor ook regelmatig tweedehands aangeboden, hoeft niet duur te zijn dus.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 19:01

De podium vind ik niet lekker zitten. Daarbij heb ik echt het idee dat je een meter boven je paard zit.

Heeft iemand ervaring met de equiflex endurance?

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:09

Ik hou dit even in de gaten Knipoog

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:09

Lenneke_ schreef:
De podium vind ik niet lekker zitten. Daarbij heb ik echt het idee dat je een meter boven je paard zit.

Hangt er nogal vanaf welk model (en met welke vulling) je geprobeerd hebt maar het kan natuurlijk 'je ding' gewoon niet zijn Knipoog
Heb geen ervaring met de equiflex endurance...

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:38

ik heb sinds enkele weken het pegaso zadel, tot nu toe bevalt die prima. Dus als je daar wat over wilt weten vraag maar raak.

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:10

Lenneke_ schreef:

volgens mij heeft hanifa zo'n zadel. ooit bij marek gekocht dacht ik. pb haar anders even.

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:58

Ligt er ook maar net aan welk model Podium je hebt hoor, ik had een iets luxer geval en die zat lekker zacht.
Daarna had ik een equiflex endurance waar je het over had, heerlijk zadel! maar volgens mij is er maar 1 boommaat van (die op het plaatje) en ik denk dat die te breed is voor een arabier. Ik heb een brede welsh cob en die paste hem goed (voor 1 jaar, ze is er nu uitgegroeid Boos!)

Ik heb nu een American Flex, die heeft panelen die met de rug mee blijven bewegen. Ideaal dus want Fen vernaderd ook nogal van omvang door het jaar heen. Ik ben er alleen nog niet uit of dit nu ons droomzadel is....

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 19:54

DA is net geweest. Dit zadel was idd niet goed en hij raad aan een ander zadel te gaan zoeken.
Gelukkig was Anouar verder in orde, hij vond dat Anouar er goed uitzag.
Ik ben op tijd gestopt met rijden toen ik merkte dat hij drukplekken kreeg. Er is geen lichamelijke schade ontstaan, om het zo maar even te zeggen.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 23:07

De meeste zadels zijn niet heel makkelijk aan te passen, en de zadels die dat wel zijn vereisen toch een behoorlijke hoeveelheid paard en zadelkennis om dat zelf te doen.

Je hebt altijd met 2 dingen te maken die wel of niet aanpasbaar zijn: de boom en de panelen.
Meeste bomen zijn niet aanpasbaar (ze kunnen wel verschillend zijn in flexibelheid), panelen zijn er in veel verschillende soorten en maten met verschillende aanpasbaarheidsmogelijkheden.

Ik lees in je profiel dat je paardje inmiddels 10 jaar is, dus zijn skelet is in princiepe uitgegroeid. Wat nu met name zal veranderen is de bespiering, afhankelijk van het werk dat je met hem doet.

In endurance zie je dat paarden naarmate ze langere afstanden lopen eerder smaller worden dan breeder (op de kortere afstanden vaak eerst breder, vanaf 60 tot 80 km krijgen ze de "marathonloperlook")

Ook de zogenaamde flexibele zadels kunnen te wijd of te nauw worden als je paard erg veranderd. Zaak is dus om goede afspraken te maken met de verkoper van het zadel dat je kiest over hoe en wat en wanneer aanpassen.
Succes!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 21:27

Ik de podium toch ook maar aan m'n lijstje toegevoegd omdat ik daar wel positieve verhalen over hoor.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 11:39

heb je al eens gekken naar het wow zadel, prachtig ding en wordt aangepast door een fysio, olivia eloi op ef heeft er een

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 11:42

Ik zelf heb voor pom de zaldi record, en ik vind het een erg fijn zadel, veel contact met je paard.
Echter kreeg mandy (NaVy!) geloof ik bij de 100+ km ook wat problemen met dit zadel.
Tot nu toe ben ik in ieder geval erg tevreden over dit zadel.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 13:17

Voordat ik dit zadel had had drie andere zadels. Die heb ik toen verkocht, maar bij elkaar was dat natuurlijk veel meer geld dan de barefoot. Ik dacht dat dat geld allang op was, maar dat was dus niet zo. Het stond nog ergens op een rekening.
Komt dat even mooi uit Lachen Nu heb ik alles bij elkaar genoeg geld voor een zadel (rond de 1000 euro)

Ik ga binnenkort naar Goedhard, Country Mill en Horsemans Outfitter, eens kijken wat ze daar allemaal hebben en wat voor advies ze mij kunnen geven.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 13:24

Nog even een vraagje. Die westernmodel zadels, zonder kussens, wat voor pad moet daaronder? Een pad met inlages zoals de grandeur en HAF of een andere?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:53

Lenneke, over het algemeen zijn westernmodel zadels niet altijd geschiikt om langdurig op te lichtrijden, volgens een aantal zadel experts. Ook moet je daarbij erg opletten dat het zadel ook past wanneer het paard rond gereden wordt, ze willen van achteren nogal eens omhoog komen, das weer de keerzijde van een grote boom vind ik.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:55

En het startrekk zadel dat AM te koop heeft, is dat geen optie?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 16:04

Startrekk is toch ook boomloos? Ik wil zowiezo geen boomloos meer. Leuk voor korte wandeltochtjes, maar als boomloos al problemen gaat geven bij 50 km, vrees ik het ergste als we richting de 100 gaan (kan natuurlijk nooit zeggen dat we de 100 halen, maar ik wil het wel en ik koop een zadel voor de langere termijn)

Dus de HO endurance flex (van Yvonne van der Velde) is ook niet geschikt om langdurig op licht te rijden?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 16:07

Dat weet ik niet Lenneke, ik zeg alleen wat ik altijd hoor over Western bomen/zadels, vaak zit de beugel ophanging ook veels te ver naar voren. Als je ook kijkt op de site van Tevis staat dat de meest gebruikte zadels toch de echte Endurance zadels zijn, alleen staat niet bij op welke boom ze gemaakt zijn.
Ik neem aan dat die van HO veel meer geschikt is dan een gewonen westernboom, daar had ik het over.

Ik ben ook erg benieuwd naar zo'n flex boom.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 16:10

Ik bedoelde dus eigelijk, wat moet er voor pad onder een zadel zonder kussens?

Ik wil echt kijken voor een endurance zadel, dus geen gewone western of engels zadel.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 16:19

Indien het zadel zelf al ruggegraatvrijheid geeft neem ik aan dat een dikke westernpad geschikt is, en die heb je in zoveel verschillende soorten, vilt/luckt/gel/fleece you name it....

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 16:38

Lenneke_ schreef:
maar als boomloos al problemen gaat geven bij 50 km, vrees ik het ergste als we richting de 100 gaan

Je bent waarschijnlijk al goed op de hoogte Lachen maar je weet dat de cheyenne echt in het niet valt bij de startrekk qua degelijkheid en vooral op het gebied van beugelophanging?
De ST heeft panelen die vergelijkbaar zijn met de kussens van een boomzadel, en vangen juist ook die druk van de beugels goed op.
Ik heb zelf een cheyenne en moet er eerlijk gezegd niet aan denken om langere tijd in de buegels te gaan staan.
Ook niet met een orrecte pad er onder.
Daarvoor vind ik het model (dat het prima doet als recreatiezadel overigens) niet degelijk en stabiel genoeg.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 19:47

Ik heb dus ook de pegaso, echt een topzadel! Zoooo makkelijk aan te passen, hij is het geld echt waard!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 23:03

Heel veel endurancezadels zijn op westernboom (o.a. Podium). Knipoog Omdat het draagvlak groter is dan (gemiddelde) Engelse bomen, het meer schoudervrijheid biedt, je meer ruimte hebt in de zit, en het zwaartepunt wat verder naar achteren ligt. Maar de skirts zijn dan wel korter en ronder, en de bars zijn meestal minder recht dan die van gewone westernzadels.
En de beugelophanging van een gewoon westernzadel zit inderdaad te ver naar voren, net als bij een VZH- of springzadel. Dat is ontzettend vermoeiend met lichtrijden (merkte ik pas goed toen ik 3 jaar geleden van een westernzadel overging op mijn ROC), omdat je niet alleen omhoog maar ook naar voren moet komen. Bij mijn huidige zadel hoef ik alleen maar een beetje omhoog! Haha!

En onder mijn zadel zit geen pad of dekje, dat is min of meer geïntegreerd in het zadel. Pling