Welk paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meissie17

Welk paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 15:08

Hee allemaal,
Samen met mijn vriend ga ik binnenkort op zoek naar een eigen paard alleen lijkt het mij harstikke leuk om mee te doen aan endurance.. Ik ben nogal zwaar ongeveer 90 kilo zelf wou ik graag een fjord of haflinger maar ik denk misschien is een paard wel wat beter?

waar zouden jullie voor kiezen??

Lenneke_

Re: Welk paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:17

Voor mij geen ander ras meer dan een arabier. Echt niet alle arabieren zijn iel en klein. Anouar is 1,60 en vrij stevig (stevig gebouwd, niet dik, hoevel er nu weer een paar kilo'tjes afkunnen)

Wil je er echt endurance mee gaan rijden? Zo ja, vind je klasse 1 en 2 al prima of heb je echt ambities om richting klasse 4 te gaan? Als je dat laatste hebt zou ik geen fjord of haflinger of ander zwaarder ras nemen

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 15:20

Lenneke_ schreef:
Voor mij geen ander ras meer dan een arabier. Echt niet alle arabieren zijn iel en klein. Anouar is 1,60 en vrij stevig (stevig gebouwd, niet dik, hoevel er nu weer een paar kilo'tjes afkunnen)

Wil je er echt endurance mee gaan rijden? Zo ja, vind je klasse 1 en 2 al prima of heb je echt ambities om richting klasse 4 te gaan? Als je dat laatste hebt zou ik geen fjord of haflinger of ander zwaarder ras nemen

nee ik vind klasse 1 en 2 al prima Haha! Ik denk niet echt dat ik verder ga

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:12

ik wil proberen met mijn nieuwe fjord endurance te gaan rijden... er zijn meerdere mensen die starten met een fjord hoor Lachen maar zo als lenneke al zei met klasse 4 ambitie zou ik niet voor een koudbloed gaan.... het zou wel kunnen (ze zijn er wel geloof ik) maar het kost meer moeite

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:26

Wordt er veel endurance gereden met arabieren?
Het lijkt mij ook super om (op den duur) endurance te rijden, en ben al zolang ik me kan herinneren verknocht aan arabieren *zwijmel* Knipoog

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:29

Zou een berber misschien iets zijn? sterke geharde paarden met veel loopvermogen als ik het goed heb onthouden.

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 18:25

Maar een haflinger of fjord zou je dus wel kunnen in klasse 1 en 2

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:27

Meisje21 schreef:
Wordt er veel endurance gereden met arabieren?
Het lijkt mij ook super om (op den duur) endurance te rijden, en ben al zolang ik me kan herinneren verknocht aan arabieren *zwijmel* Knipoog

Je ziet hoofdzakelijk arabieren

Je zou wel hoger kunnen komen met een wat robuuster ras. Volgens mij was er een ijslander die een klasse 4 had gelopen. Maar het kost veel meer tijd en moeite

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:33

Ik denk dat je je niet teveel aan rassen vast moet houden, een kruising kan ook stralen op een endurance rit Knipoog

Er zijn vlotte hajes en fjorden en er zijn luie dikkies, dat geld voor elk ras wel. Kijk gewoon naar het paard zelf, en vooral ook naar het karakter. Ik heb een pony die zo'n klasse 1/2 rit zeker makkelijk maken kan en met meer training misschien ook wel klasse 3, maar ze vind trailerrijden niks en van veel vreemde paarden word ze heel onzeker. Een karakter zoals Anouar heeft lijkt me ideaal voor endurance, hij ziet er op de foto's tijdens een rit helemaal happy uit!

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 09:59

Thanks voor de antwoorden!
Ik heb een volbloed arabier op het oog, de eigenaar denkt dat ze erg geschikt zal zijn voor endurance.
maar ik moet zelf nog gaan kennismaken met het paardje Knipoog
Ben wel héél benieuwd! Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:51

Evenaar schreef:
Een karakter zoals Anouar heeft lijkt me ideaal voor endurance, hij ziet er op de foto's tijdens een rit helemaal happy uit!

Ken je hem?

Nu sarcastisch hoor. Er duiken wel vaker mensen op die Anouar kennen (mensen die ik niet ken)

Roanneke

Re: Welk paard?? Ook ik heb een vraag:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:48

Ik ben op zoek naar een leuk paard voor mijn man. Hij is helemaal weg van endurance. We hebben al een paard, maar deze gaan we voor de dressuur gebruiken.
Mijn man is 1.84 m en weegt zo'n 85 kg. Nou hebben wij al gekeken naar paarden met arabisch bloed, maar ze zijn allemaal zo klein of erg duur in aanschaf. Heeft er iemand een suggestie, naar welke stokmaat wij minimaal moeten gaan zoeken? Alvast bedankt! Knipoog

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 11:50

Roanneke schreef:
Ik ben op zoek naar een leuk paard voor mijn man. Hij is helemaal weg van endurance. We hebben al een paard, maar deze gaan we voor de dressuur gebruiken.
Mijn man is 1.84 m en weegt zo'n 85 kg. Nou hebben wij al gekeken naar paarden met arabisch bloed, maar ze zijn allemaal zo klein of erg duur in aanschaf. Heeft er iemand een suggestie, naar welke stokmaat wij minimaal moeten gaan zoeken? Alvast bedankt! Knipoog

een 1,60 of 1,65 zou prima kunnen hoor!

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:06

@Lenneke, nee ik ken hem niet maar heb jouw beschrijvingen over hem gelezen Tong uitsteken

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:12

je kunt ook ver geraken met een paardje wat geen arabier is, mijn pony is een welsh arabier, vanachter iets breder gebouwd dan een arabier maar hoe verder het seizoen vordert hoe beter het hem begint af te gaan. de langste afstand die we tot nu toe gestart zijn is 56 km en dat loopt prima Haha!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:53

Ik ga wel een beetje met Evenaar mee. Ik denk dat het het allerbelangrijkste is om te kijken naar het paard zelf en je niet blind te staren op een bepaald ras. Het karakter en de looplust is erg belangrijk. er zijn een aantal fjorden en hafjes die het super doen in de endurance en ik dacht ook klasse 4 starten. Er lopen in de endurance veel arabieren en kruisingen met arabieren rond. Een arabier heeft het doorgaans, vooral met deze warmte van de laatste weken makkelijker om zijn warmte kwijt te raken dan een koudbloed. Maar ik denk dat dat ook weer per arabier verschilt. Je hebt ook arabieren die bijvoorbeeld de looplust ook niet hebben of een te nerveus karakter hebben waardoor het heel moeilijk is om de hartslag laag te krijgen/houden.

Ga gewoon op zoek naar een leuk paard waar jij je prettig bij voelt en wat ook goed klikt met jouw karakter. Ik heb zelf een volbloed arabier van 1.57 m en die is redelijk fors gebouwd (voor foto's zie mijn profiel) en ga binnenkort mijn 1e klasse II met hem starten. Of ik ooit een klasse 3 of 4 wil/kan starten weet ik niet want ik weet niet of ik dat zelf wel trek Knipoog Succes met je zoektocht!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:55

Meissie17 schreef:
Roanneke schreef:

een 1,60 of 1,65 zou prima kunnen hoor!

Een arabier van 1.65 is denk ik wel een beetje aan de maat hoor Knipoog Voor de endurance schijnt trouwens dat de wat kleinere paarden het meest geschikt zijn.

De grootste maat arabier is zo ongeveer tussen de 1.57 - 1.60 m. Uitzonderingen daar gelaten Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:59

Dravers of draver x arabier doen het ook wel goed.
Karakter is heel belangrijk, maar paarden met arabisch bloed en volbloeden hebben het lichamelijk gewoon iets makkelijker dan zwaardere paarden. Ze kunnen hun warmte beter kwijt doordat ze meer huid oppervlak hebben in vegelijking met hun volume (of hoe zeg je dat)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:19

Arabieren hebben niet zozeer meer huidoppervlak, ze hebben gewoon letterlijk een groter hart en dus een betere 'koelpomp'.

Kruisingen van Arabier met warmbloed (NRPS bv, of Quarab) of Arabier x draver (kan ook bij NRPS zijn ingeschreven), of Arabier x engels volbloed (Anglo-Arabier, ook NRPS dus) doen het prima en hoeven helemaal niet zoveel te kosten. Volbloed Arabieren trouwens ook niet. Vaak zijn de showarabieren duur, maar dat zijn dan ook niet de Arabieren die je persé zou moeten willen hebben. Je kunt beter naar iets meer gebruiksgefokte Arabieren kijken - áls je een Arab zoekt. Maar nogmaals, de kruisingen zijn vaak wel zo interessant, zeker als je net een maatje groter zoekt omdat je zelf wat groter en zwaarder bent. Je kúnt best met 85 kg op een Arab van 1,55 rijden, maar persoonlijk zou ik tóch een iets passender combi zoeken. Hoewel de manier van zitten en rijden natuurlijk uitmaakt, maak je mij nooit en te nimmer wijs dat een paard van 1,55 en 450 kg niet liever iemand van 65 kg op z'n rug zou hebben. Vergeet niet dat het zadel tenslotte ook nog meeweegt... Dus die persoon van 85 kg schoon aan de haak weegt met zadel en een van koelwater doordrenkt zeiknat zadeldek al gauw tegen de 100 kg. Dat is véél. Ik zeg niet te veel, maar wel gewoon veel. Ik zou dat liever een wat zwaarder paard van 1,65 en 650 kg willen aandoen - over een afstand van 90 km bij 15 km/h. Bijvoorbeeld...

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 13:58

Ja ik heb ongeveer 2500 te besteden .. Maarja ik vind die grotere paarden toch een beetje eng misschien wat vreemd want ik rij altijd op een kleinere paard.. Maar ik kan het natuurlijk wel eens gaan proberen.. in ieder geval bedankt voor je info Haha!

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 17:41

Trouwens een tinker wat denken jullie daarvan?

Ik wil maar 1 of 2 wedstijden endurance in het jaar doen gewoon voor mijn plezier Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 20:51

Meissie17 schreef:
Trouwens een tinker wat denken jullie daarvan?

Ik wil maar 1 of 2 wedstijden endurance in het jaar doen gewoon voor mijn plezier Haha!

Dan is de keus heel makkelijk. Zoek een gezond paard met een karakter dat goed bij jou past.
1 of 2 wedstrijdjes per jaar kan ieder gezond paard wel

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 20:53

een merens is een kleine fries, oersterke paarden, gemaakt voor in de bergen en zin dus supersterk. Zien er heel gaaf uit en gemaakt om door te zetten. Even googelen en je vind tal van informatiesites.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 20:58

roxje21 schreef:
een merens is een kleine fries

*kuch* laat de merens-liefhebber het niet horen! Arjanne heeft aardig wat bereikt met haar merensen: www.sportmerens.nl

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 21:17

roxje21 schreef:
een merens is een kleine fries, oersterke paarden, gemaakt voor in de bergen en zin dus supersterk. Zien er heel gaaf uit en gemaakt om door te zetten. Even googelen en je vind tal van informatiesites.

Bij mij op stal staan 1 hele (= echte tank ramt dwars door je heen) en 2 halve merensen (allemaal merries). Allemaal hebben ze een grotere neiging tot slaan en bijten dan de rest van de paarden op stal. Stalhouder heeft ook een ruin gehad en die kwam over de deur om je te grijpen. Ik heb er dus geen goede ervaringen mee. Plus 2 ervan zijn exzemers.

Voor de endurance heb je een paard nodig wat lekker zit, economisch loopt en zich niet kapot laat rijden, gemakkelijk is met allerlei vreemde paarden en niet makkelijk gek te krijgen is. Daarnaast natuurlijk gezond en stevig op de benen, maar niet te rond in de romp, omdat dat meer warmte vasthoud.

Voor een wat zwaardere ruiter zou ik een kruising met arabier aanraden of iets als een berber-arabier of een zuivere criollo (niet de polo kruisingen, dat zijn bloedkikkers). Eigenlijk dus een goede boscross/recreatiepony.