[END] Iemand van 1.68 op een pony van 1.42, kan dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kuzzie_anne

[END] Iemand van 1.68 op een pony van 1.42, kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 15:27

Ik ben op zoek naar een geschikte pony voor de endurance. Nu ben ik een pony tegengekomen die me erg aanspreekt, alleen is er 1 nadeel, zijn stokmaat is 1.42, en aangezien ik zelf ongeveer 1.68 ben zou deze pony wel iets te klein zijn voor mij, qua "plaatje".
de pony is 3 jaar, dus hij zal vast nog wel enkele centimeters groeien.
Nou maakt het "plaatje" voor de endurance niet zo veel uit, maar ik zou toch graag jullie meningen willen weten;
kan het, iemand van 1.68 op een pony van (nu nog) 1.42?
(qua gewicht zou het wel kunnen trouwens, ik weeg zo'n 50 kilo)

Alvast bedankt voor de reacties

Groetjes, Anne
Laatst bijgewerkt door Djilna op 17-07-06 10:17, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

Diana_14

Re: iemand van 1.68 op een pony van 1.42, kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:35

Ik zou zeggen, ga gewoon even proefrijden en kijk hoe je het zelf vind rijden. Knipoog

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 16:10

idd even gaan proefrijden. het "plaatje" ligt er ook aan of je benen lang zijn, je bovenlichaam lang, of dat het een beetje gelijk loopt.
ik denk persoonlijk dat het wel kan. maar even proefrijden en kijken wat jij en de pony er zelf van vinden. denk je dat de pony je makkelijk kan hebben en voel jij je geen lange slungel erop, dan zie ik geen reden om het niet te doen!

ik ben ook 1.68m en zit voor de lol nog wel eens op een pony van 1.36m... daar voel ik me wel te groot voor, misschien ook omdat ik een paard van 1.75m gewend ben Clown !

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 16:11

Volgens mij past dat perfect!

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 16:12

ik ben zelf 1.70 en heb een pony van 1.41.. ik moet zeggen tjaa ik vind het ook niet zo mooi maar als je niet te veel weegt waarom niet? een paard van 1.65 gaat echt wel proberen om met een meisje van 50 kg te lopen dan denkt ie ook van was da voor lichtgewicht op mijn rug...

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 16:19

Moet passen toch.
Je moet je niet druk maken over het plaatje.
Als jij er lekker op kan rijden en het zit het paardje niet in de weg, dan doe je het toch gewoon lekker.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 17:31

Als je de pony niet in de weg zit lijkt me het geen enkel probleem?
Als je dressuur wedstrijden zou wil rijden zou ik wel gaan kijken voor een wat groter paardje. Knipoog

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 17:33

Joh ik ben 1.68 en mijn pony is 1.33.... is geen probleem...
Als het lekker rijd en lekker zit en er is een klik zou ik zeggen kopen!

kuzzie_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 17:42

Ach ja, jullie hebben vast ook wel gelijk. Knipoog
Maar ik hoor van iedereen in mijn omgeving dat ze het raar/dom vinden dat ik een pony koop, dat ik beter een paard kan kopen omdat ik bijna 18 ben etcetc ..
Maarja, pony's liggen me nu eenmaal meer, heb daar gewoon een zwak voor Bloos , en voor de endurance maakt het ja ook niet uit of je heel iets te groot bent ..

ik ga binnenkort een keer proefrijden, en kijken of het goed voelt!

Bedankt voor jullie reacties iig!

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 18:01

Ik ben 1.60 en mn pony 1.36 zie mijn profiel.. kan dus makkelijk, ik ben niet eens te groot.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 18:21

mijn pony is 1.44 en ik ben 1.74, maar mijn pony is heel erg fors.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 23:48

Ik zou het niet doen... endurance is een redelijk zware sport, vraagt veel van de lichamelijke conditie van de pony, ik zou uitkijken naar een dier wat je makkelijker kan dragen en wat ouder is... 3 is echt heel jong voor endurance...

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 00:01

D-ponys mogen ook met de paarden meerijden!! haha ziet er wel een beetje apart uit als je zoon ponyke ziet rond huppelen tussen de grote paarden maar toch!! dat je het even weet

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 00:03

Ik rij op een pony van 1.50 en ben zelf 1.72, het kan best, alhoewel ik mijn beugels toch een gaatje langer moet hebben op deze foto Haha! Bloos , Afbeelding
maar als je dus echt intensief endurance wil gaan doen zou ik eerder voor een grote E pony gaan Ja

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 00:13

Ik vind dat je te groot bent.
Lijkt me ook niet echt prettig voor de pony als hij dan in de Endurance moet gaan lopen.

De pony kan nog groeien,maar je weet nooit precies hoeveel.
Ik zou voor een andere gaan kijken.. Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 00:13

Een van de toppers uit het A-kader endurance - al jarenlang maken ze daar deel van uit - is Yvonne van der Velde met haar NRPS-pony Joy La Vie en Rose. 'Roos', zoals ze genoemd wordt, is het ukkie van de klas: ze is 'maar' 1.41 m groot. En Yvonne is ongeveer van mijn lengte (ik ben 1.69 m).

Yvonne en Roos hebben samen al behoorlijk wat (wedstrijd)kilometers afgelegd, voornamelijk internationale wedstrijden. In 1998 reden ze hun eerste 160 km (de maximale afstand) uit en vorige week reden ze hun achtste 160'er. Roos is nu 17 en liep vorige week op die 160'er een persoonlijk record. Zie dit bericht op VN: viewtopic.php?sid=&f=11&t=617280 -

Foto's van Yvonne en Roos, eind mei tijdens de Fasna Trail in Ermelo waar ze met grote voorsprong 1e werden op de 106 km:

Afbeelding

Afbeelding

Tel hierbij nog op dat er een verplicht gewicht is (ruiter + kleding + zadel) bij internationale wedstrijden: op een 160 km moet dat minimaal 75 kg wegen en op een 80-120 km moet dat 70 kg wegen. Nou heb je het wel over een al sinds jaar en dag goed getraind paard, maar ook Roos is ooit in klasse 1 en 2 begonnen met diezelfde ruiter op haar rug.

Ik ken meerdere anderen die met een 'kleintje' in de endurance rijden: Lepeltje hier op Bokt rijdt succesvol klasse 2 met haar pony van 1.36 m, de pony van Mandymonica is ook nog geen 1.45 m en heeft vorige maand haar eerste klasse 3 (over 85 km) uitgelopen. En ook Lepel en Mandy zijn geen vlieggewichten, gewoon normaal gebouwde meiden. Verder is er een Nederlandse IJslander van nog geen 1.40 m die dit weekend in Duitsland een 24-uurswedstrijd over 160 km loopt met een vrouw op zijn rug die nog langer is dan ik en op het oog normaal van gewicht voor haar lengte. Ook dat beestje heeft daar totaal geen moeite mee.

Kortom, hoogte van het paard en lengte van de ruiter zijn echt niet doorslaggevend in de endurance. Als jij lekker op die pony rijdt en hij geeft aan dat-ie geen moeite heeft met jouw gewicht en lengte, dan zou ik niet twijfelen: gewoon DOEN!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 00:15

Ik ben ook precies 1.68m en mijn NF is ook precies 1.42m. Dat gaat perfect. Ik rijd wel western en dat scheelt wel iets. Kleine maatjes zijn daar normaal en op zo een zadel is het anders. Op een dressuurzadel op deze pony krijg ik wel iets lange benen, maar lekker boeiend. Ik weeg ook rond de 52 kilo en ben 30+, dus al lang toe aan de paarden als je het zo bekijkt. wilde gewoon niet over op de paarden en dus ook nooit gedaan. heb wel ooit een e-pony gehad van 1.55m. Je rijdt voor je plezier hoor, dus kies een paardje uit dat je aanstaat en geschikt is voor wat jij ermee wil!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 00:17

Chrissetje schreef:
Lijkt me ook niet echt prettig voor de pony als hij dan in de Endurance moet gaan lopen.

Yamcha schreef:
Ik zou het niet doen... endurance is een redelijk zware sport, vraagt veel van de lichamelijke conditie van de pony,

Zie mijn reactie hierboven. Knipoog

Citaat:
ik zou uitkijken naar een dier wat je makkelijker kan dragen en wat ouder is... 3 is echt heel jong voor endurance...

Waarom zou ze geen 3-jarige mogen kopen voor de endurance? Ze zegt toch nergens dat ze er direct mee wil starten? Om in de endurance te mogen uitkomen, moeten ze sowieso 4 zijn. En veel mensen wachten zelfs nog een jaartje, die starten pas als hun paard 5 is. In die tussentijd kun je ze mooi opleiden voor die tak van sport.

Ik denk overigens dat deze vraag op END beter op zijn plek is, dus ik verplaats het topic even. Knipoog

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 06:24

En als je puur naar het plaatje kijkt: het hangt er heel veel van af hoe breed de pony is. Mijn Arabier waarmee ik endurance rijd is vrij smal, mijn benen hangen er dus een redelijk eind onderuit. Ik ben 1.72, hij is 1.54. Ik heb ook een Paso van 1.48, daar hangen mijn benen minder ver onder vandaan omdat zij gewoon veel breder is. En dat is ze geworden door het werk, het was ook maar een ieletje toen ik haar kocht.
Zie foto's in profiel...

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 06:42

Ik denk ook dat het wel kan hoor. In mijn onderschrift staat een link van foto's van mij (1.72 m) op mijn pony van 3 (1.42 m).

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 07:57

Ik ben ook van mening dat het wel kan.
Ik ben 1.63 en heb een welsh van 1.20. Die heeft ook absoluut geen moeite met mijn gewicht, zelfs de shetlander van 1.03 van een vriendin van mij heeft absoluut geen moeite met mijn gewicht als we een lange tocht gaan maken.
Kijk al zou ik met 1 van de 2 endurance willen gaan rijden is niet zo'n heel goed idee, maar in jouw geval kan het makkelijk!
Je moet natuurlijk ook een beetje naar het paardje kijken, dat verschilt ook erg. Als ze bijvoorbeeld erg werklustig zijn dan gaat het lukken.
Hier even een foto van mij op mijn pony:
http://i22.photobucket.com/albums/b326/ ... oto126.jpg
Maar geef mij toch maar mendurance (in de toekomst dan Knipoog )

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 08:03

Pony is eerder te groot voor je dan te klein hoor!

Ik snap niet waarom iedereen daar toch altijd zo'n probleem van maakt (niets persoonlijks bedoelt hoor) maar als je met je voeten iets onder je paard uit komt kan je pas echt goed je been eraan leggen!

Ik rijd mijn 1.45 grootte arabje (iel beest dus) met mijn 1.75 en 66 kilo, en hij houd me makkelijk hoor. Ik rijd dan nog wel geen endurance met hem maar ben het wel van plan
Afbeelding

De pony waar ik nu endurance mee rijd is wel groter; zij is nu 4,5 en 1.53. Vind het erg jammer, had het eigenlijk wel leuker gevonden als ze kleiner was gebleven, maarja, haar grootte word ze niet minder om.
Afbeelding

Beugels zitten bij beide ponys exact even lang, en dat is erg lang, rijd immers western.

Ik vind dit plaatje mooier dan al die mensen die op een veelste groot paard rijden, maar dat is net als dat mensen het 'plaatje' niet mooi vinden als het paard klein is, persoonlijk en daar zou ik zeker geen keuze op baseren.

Ga lekker proefrijden en als het bevalt, neem je hem en ga je lekker endurance rijden.

kuzzie_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 08:23

Karin schreef:
Chrissetje schreef:

Yamcha schreef:
Ik zou het niet doen... endurance is een redelijk zware sport, vraagt veel van de lichamelijke conditie van de pony,

Zie mijn reactie hierboven. Knipoog

Citaat:
ik zou uitkijken naar een dier wat je makkelijker kan dragen en wat ouder is... 3 is echt heel jong voor endurance...

Waarom zou ze geen 3-jarige mogen kopen voor de endurance? Ze zegt toch nergens dat ze er direct mee wil starten? Om in de endurance te mogen uitkomen, moeten ze sowieso 4 zijn. En veel mensen wachten zelfs nog een jaartje, die starten pas als hun paard 5 is. In die tussentijd kun je ze mooi opleiden voor die tak van sport.

Ik denk overigens dat deze vraag op END beter op zijn plek is, dus ik verplaats het topic even. Knipoog

Nee tuurlijk wil ik nog niet direct beginnen. De Pony moet eerst nog goed doorgereden worden, en nog wat meer conditie krijgen .. Het duurt dus nog zeker een jaar voor ik zou kunnen beginnen met wedstrijden! Karin, dankjewel voor je reacties, daar heb ik echt wat aan!
en uiteraard de rest ook bedankt! Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 08:26

Je moet natuurlijk wel realistisch blijven. Als je voeten zowat de grond raken of je pony geeft aan dat hij moeite heeft met je gewicht, dan is het in het belang van de pony en van jezelf dat je je eisen bijstelt. Dan ga je geen inspannende dingen van hem vragen.

Maar het is dus niet per definitie zo dat een lengte van rond de 1.70 m en een stokmaat van rond de 1.40 m niet samengaan omdat je dan te lang (en misschien wel te zwaar) voor je pony zou zijn.

kuzzie_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 08:34

Karin schreef:
Je moet natuurlijk wel realistisch blijven. Als je voeten zowat de grond raken of je pony geeft aan dat hij moeite heeft met je gewicht, dan is het in het belang van de pony en van jezelf dat je je eisen bijstelt. Dan ga je geen inspannende dingen van hem vragen.

Maar het is dus niet per definitie zo dat een lengte van rond de 1.70 m en een stokmaat van rond de 1.40 m niet samengaan omdat je dan te lang (en misschien wel te zwaar) voor je pony zou zijn.

De pony is gelukkig al wel licht ingereden, dus ik kan er iig wel een proefritje op maken.
Hij kent nog niet heel veel, dus kan nog niet al te veel van hem vragen dan, maar ik kan iig kijken of het kan qua lengte+gewicht, of ik gewoon lekker kan rijden er op, of het goed voelt, etc Lachen