Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

) als ze er altijd vandoor is gegaan met het trens bit en sinds het pelham bit echt nooit meer! Het probleem zat er ook in dat ze het bit vastpakte en dat lukt haar met dit bit niet. Ik rijdt overigens in de bak wel met trens wat meest van de tijd goed gaat, maar buiiten pakt ze die dus vast.
. Behalve dat je jezelf er een enorm plezier mee doet als er een werkende rem op zit, doe je je paard er ook een plezier mee. Hij weet waar hij aan toe is, blesseert zich niet (de kans op blessures is iig veel minder als je gecontroleerd rijdt) en kan eindelijk ontspannen in het bos lopen.
)
Sjen schreef:
Okee, ik denk niet dat jullie begrijpen wat voor een soort paard het is. Dit soort paard is echt niet even terug op zn gat te krijgen als ze op hol slaat. Ze pakt het bit vast, probeer dan maar eens teugelhulp te geven![]()
Het is niet gewoon: 'oh hij gaat wat harder, het lukt me niet om 'm te stoppen'. Nee, ze ging letterlijk als een dol paard op een auto af. Tuurlijk lukte het uiteindelijk om haar terug te krijgen, anders zat ik hier nu niet....maar dan moest er toevallig wel een pad in de buurt zijn waar ik haar in kon sturen, want op de weg lukte het echt niet. Ze heeft een keer ongeveer een km op een weg in rengalop gezeten. Met dat soort gevaarlijke situaties ga ik echt niet denken: ik moet consequent zijn. Dat helpt hier dus niet. Denk je niet dat ik altijd corrigeer? En hoe denk je dat ze reageert op zweep en hand? Helemaal niet dus, of ze wordt nog gekker. Ik heb haar ook vaak zat gewoon harder aangespoord als ze er vandoor ging in het bos, zo van: als je hard wilt, ga je maar. Dat werkt nog het beste. Zit ik ontspannen en paard raast uit.
Tuurlijk wil ik uiteindelijk altijd ontspannen rijden, anders vraag ik hier geen tips. Maar er vanuit gaan dat het altijd aan de ruiter ligt vind ik een beetje kortzichtig.
Maar ik probeer me al mentaal sterker te maken om het zo te noemen, door wat ik de laatste tijd zeker vaker hoor, dat ik haar meer moet aanpakken.
Jordy was vreselijk bang, en de oplossing die hij daarvoor had was dus rennen. Dit had hij al zo lang gedaan dat het ook een gewoonte was geworden.
Ik ben bang dat een endurancewedstrijd ook zulk soort stress op gaat leveren, zeker de eerste keren.
Echter, ik denk eigenlijk wel dat je andere mensen in gevaar brengt... Ik heb zelf alleen nog maar in de kennismakingsklasse op de Ginkelse Heide mee gereden en kan dus alleen vanuit die ervaring spreken. Op die wedstrijd was de klasse 1 helemaal vol en dan zitten er best veel ruiters op zo'n wedstrijdroute. In feite zie je bijna constant ruiters voor je of achter je rijden dus als jouw paard aan de kletter gaat dan zullen daar zeker andere mensen last van hebben. De 'regels' zijn dat je altijd vraagt of je rustig mag passeren met je paard omdat veel paarden het toch lastig vinden om ingehaald te worden. Om die reden lijkt het me dan ook erg gevaarlijk als jij in volle galop langs komt.
). Voor hen is het natuurlijk extra vervelend als er een op hol geslagen combinatie langs komt...
Ik vind het nog een hele prestatie (van hemzelf vooral) dat hij van hoe hij was naar een (op een paar spatjes na) vreselijk braaf paard is gegaan. Want vreselijk braaf is hij echt, mensen die hem alleen maar kennen uit zijn eigen omgeving en niet weten hoe hij was kunnen zich ook niet voorstellen dat hij zoiets zou doen. Hij heeft de bangste ruiters weer vertrouwen gegeven omdat hij zo koel is, maar hij kan zelf ook zó vreselijk bang zijn.
Die paniek komt echt puur van hemzelf.
Hij was overigens totaal niet onder de indruk. Zijn 2e officiële wedstrijd dacht hij dat het een massastart was (met zn tweeën, hij kwam wel van de renbaan) en hij wilde dus maar al te graag door de start racen
. Ach, hij had het daarna wel gauw geleerd hoor, 10 km omgereden en urenlang zeikende regen, blubber, modder en andere narigheid. Hij was voorgoed genezen van 'snel, sneller snelst'