Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Arabendu schreef:Dit heeft volgens mij net in de Her&DER (enduranceblad) gestaan (of waren dat de leeftijden van de paarden?) Vorig jaar in Holten waren er 3 meiden onder de 10 jaar, 1 van 8 in klasse 2 en 2 van 9 in klasse 1.
Ibbel schreef:De gemiddelde ruiter zal een jaar of 30 zijn, denk ik (wilde gok). Er rijden vrij veel oudere ruiters mee, tot aan ruim in de 60 en ouder toe, en dat drijft het gemiddelde natuurlijk wel omhoog.

NaVy! schreef:Ik ben op mijn 14e begonnen; inmiddels 19. Zie steeds meer ruiters van mijn leeftijd meerijden, dat was 6 seizoenen terug wel anders.
6 jaar geleden had ik ook jouw leeftijd nu. 
En degene die ook rond mijn leeftijd zijn, zijn weer een paar niveau's hoger.
1 jaar van het gemiddelde af dus.
Guinni schreef:Nou, hier nog een jonge ruiter erbij!
Toen ik 11 was ben ik begonnen, en nu 5 jaar later heb ik mijn eerste klasse IV gereden! Maar ik moet zeggen, als Junior heb ik bar weinig concurrentieEn degene die ook rond mijn leeftijd zijn, zijn weer een paar niveau's hoger.

, maar verder ziet het er niet naar uit dat ik serieus ga starten
Inn schreef:Volgens mij mag je in België niet deelnemen onder de 12 jaar daar je onder de 12 niet op de openbare weg mag rijden met een paard/pony tenzij een volwassenen die vast houd aan een touw. Vanaf 12 mag men onder begeleiding van een volwassene deelnemen vanaf 14jaar individueel en dat is ook het verkeersregelement. Ik vind het raar dat het in Nederland wel mag op die jonge leefdtijd. Wat staat er dan in jullie verkeersregelement? Ik woon vlak naast de grens daarom wil ik dat wel graag weten.
Lenneke_ schreef:Het ruiterbewijs mag je vanaf je 14e halen, dus als ze dat verplicht gaan stellen (geen idee of dat ooit gaat gebeuren) zou dat beteken dat je pas vanaf je 14e de weg op mag