Endurance - wat kom je onderweg allemaal tegen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Endurance - wat kom je onderweg allemaal tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 18:23

Ik ben al een tijdje mee aan het lezen op het enduranceforum hier omdat 'een keertje endurance' me wel aanspreekt naast de dressuur.
Mijn nieuwe paardje is erg braaf buiten (aan de hand dan toch, hij is nog niet zadelmak) maar... als hij iets ziet wat hij eng vindt dan gaat hij ook wel zo steil overeind dat ik voorlopig ook nog heel blij ben dat ik er niet opzit. Nou zijn we vandaag twee uur aan de hand gaan wandelen over de weg en door het bos en hij is maar twee keer ontploft en heeft een keer of drie gedribbeld dus dat vind ik voor een paard dat nog niet eens ingereden is al heel braaf, maar alles wat hij ooit heeft gezien is mooi meegenomen.

Nou vroeg ik me dus af wat zo'n endurancepaard allemaal tegenkomt onderweg, waar moeten ze tegen kunnen? Wat ben je tegengekomen waar jouw paard op ontplofte?

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 18:24

gewoon alles wat je kan tegenkomen tijdens een normale buitenrit... verder is het handig om je paard te laten wennen aan paarden die inhalen, dat vinden veel paarden vervelend

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 18:29

Ik kan me zo voorstellen dat 'een normale buitenrit' in Almelo of aan de kust of in Zuid-Limburg toch weer anders is dan hier, dus ik ben nog wel benieuwd. Moet je zelf hekken kunnen openen en sluiten, is de route afgezet voor verkeer of zit je daar gewoon tussen, ga je door dicht bos of is het allemaal relatief open, moet je over spoorwegen, dat soort dingetjes?

Lepeltje

Re: Endurance - wat kom je onderweg allemaal tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:02

Hangt een beetje van de endurance rit zelf af, in Onstwedde heb je een heleboel bruggen, je hebt er eentje waarbij je onder een viaduct(je) door moet, in zelhem heb je volgens mij een spoorweg. (weet eigenlijk ook niet meer zeker welke dat was, slecht geheugen )
Er is er ook een met een hele hoop hekkies maar ik ben ook weer vergeten welke dat nou was.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:05

Volgens mij heb ik Zelhem vals beschuldigd van het hebben van n spoorweg. Was het dan ommen?

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:44

Lepeltje schreef:
Volgens mij heb ik Zelhem vals beschuldigd van het hebben van n spoorweg. Was het dan ommen?

Jep, Ommen heeft 1 spoorwegovergang met metalen roosters zelfs .

En Ommen heeft een viaduct .

Over dat viaduct hoorde ik dat vrij veel paarden dat eng vonden. Maar aangezien ik daar bv regelmatig onderdoor ga sta ik er dus niet bij stil dat dit niet voor alle paarden normaal is.

Dat zal natuurlijk voor meer dingen gelden.

Ik weet wel dat er bij oversteekplaatsen over het algemeen verkeersregelaars staan.

Bos of open verschilt natuurlijk per gebied waar je doorheen rijdt.

Hekken ben ik nog niet dicht tegengekomen, en volgens mij zijn die gewoon open. Soms rijd je wel door speciaal opengesteld gebied voor de wedstrijd, dus normaal zitten er dan wel hekken . Maar tijdens de wedstijd zijn die dan open. We rijden tenslotte geen trail-wedstrijd .

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:09

Laag Soeren heeft volgens mij wel hekken die je moet openen en sluiten, daar kun je ook wilde runderen tegenkomen.

Verder hangt het inderdaad heel erg van de rit af...wild (reeën, vogels, runderen ), spoorwegovergangen, tunneltjes, sproeiers, kite surfers, enzovoort, enzovoort...

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:16

Westernfreak schreef:
Laag Soeren heeft volgens mij wel hekken die je moet openen en sluiten, daar kun je ook wilde runderen tegenkomen.

Dat zou idd wel eens kunnen kloppen. Maar daar ben ik nog nooit geweest.

We moeten tenslotte niet hebben dat de wilde koetjes weglopen

estas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:43

ik heb er nog nooit een gereden, maar is het niet zo dat er altijd wel andere paarden in de buurt zijn, zodat je er achteraan kan lopen? Dan zou mijn paard overal wel over/door/onderdoor gaan, denk ik...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 21:07

Oei, dat wordt zeker nog even oefenen! Spoorwegovergang en viaducten kan ik gelukkig wel opzoeken hier in de buurt en verder dan eens met de trailer op pad tegen de tijd dat hij onder het zadel is. Het leek me iig een goede manier om je paard bomproof te hebben ook voor concours
Estas, als iedereen daar op rekent....

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:31

Ik heb vorig jaar in Laag Soeren de 105 km gereden waarvan 72 km in mijn uppie. En ik heb heel wat hekken moeten openen en sluiten - in mijn uppie. Vrij zware hekken ook. Ik heb nauwelijks ervaring met hekken openen en sluiten vanaf het paard (wij hebben die hier in de omgeving niet) en daarbij vindt mijn paard het eng als een hek op hem af komt. In die wedstrijd kon ik mijn energie ook wel beter besteden dan aan klooien met hekken vanuit het zadel, dus ik ben netjes bij ieder hek afgestapt en weer opgestegen (er staan wel overal opstapblokken).

Geen idee hoeveel hekken het in totaal waren, ik zal het Joan nog eens vragen, die had die afstand een jaar eerder gereden en zij heeft ze geteld.

Bij sommige wedstrijden (KWB) staan de hekken ook open, maar daar zijn het er niet zo veel. Lage Vuursche had ook hekken, maar die wedstrijd bestaat niet meer.

Verder wordt de route niet afgesloten voor verkeer, op gevaarlijke punten staan oversteekhulpen of agenten om je veilig te laten oversteken.

En of je door bos of door open veld rijdt, hangt van de wedstrijd af. In Onstwedde en Zelhem rijd je relatief veel door open veld, op de Veluwe vrijwel alleen door bos en over heide. Spoorwegen en snelwegen net zo: liggen ze op de route, dan moet je eroverheen of eronderdoor.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 06:40

Als je een hele rustige rit wilt, zonder echt drukke wegen, zonder spoor en zonder hekken, kan ik de klasse I van Kootwijk aanbevelen. Je gaat zelfs niet meer vlak langs het militaire schietterrein.

Kootwijkerbroek (beide wedstrijden) gaat nog wel 1x over een vrij drukke weg (wel met oversteekhulp), maar het ene hek waar je door moet staat open.

Austerlitz steekt wel een paar drukke wegen over (1 zelfs met verkeerslichten), en gaat over het parkeerterrein van de pyramide van Austerlitz, maar is verder redelijk rustig - de wedstrijd komt echter waarschijnlijk niet meer terug op de wedstrijdkalender.

Ommen Vechtdal heeft een spoorwegovergang en een viaduct, Ommen Vlisteren had ook een spoorwegovergang (zelfde spoor, andere overgang - weet niet hoe dat dit jaar eruit gaat zien).

Zelhem heeft 'watervalletjes' - dammen en stuwen die af en toe wel en niet open staan, bruggen, en gaat veel over onverharde wegen waar in principe ook wel auto's mogen komen, maar met weinig verkeer verder.

Holten gaat een stukje door het dorp langs weggetjes waar ook auto's mogen rijden, rest is minder 'eng'.

Katwijk kan heel eng zijn met een heel druk strand met gillende kinderen, rennende honden, vissers, vliegers, zeilboten etc.

Ik heb zowel Holten als Katwijk met een 5-jarige net ingereden Arabier gereden zonder te verongelukken - hoewel ze in beide gevallen wel een keer met 4 benen tegelijk te lucht in ging, hihi - dus op zich valt het ook best wel weer mee.

Samen met een ervaren paard rijden - dus van te voren afspreken, niet rekenen op dat je wel bij iemand aan kan haken onderweg - kan de eerste paar keren wel fijn zijn. Ook voor jezelf voor de wedstrijdroutine trouwens is het fijn met een ervarren ruiter mee te rijden. Dan kun je de kunst een beetje afkijken.

Edit: spoor bij Ommen Vechtdal is in klasse I maar 1x.

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 06:49

ik ga zondag mijn eerste kennismakingsrit in ommen starten.
ik overnacht ook daar.
Zijn er meer die zondag voor het eerst starten?

bij de spoorovergangen,staan daar evt vrijwilligers die je bij het oversteken kunnen begeleiden?
Ik heb nml met mijn paard nog nog zoiets overgestoken,en oefenen gaat niet,er zijn geheel geen spoorwegovergangen bij ons te vinden.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 07:49

In Ommen is de spoorweg vlak na de start, aangezien je meestal met 2 of 3 tegelijk start zal je daar dus wel gezelschap hebben. Vrijwilligers staan er niet.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 08:37

Je kunt dus wel bijv. samen met een trainingsmaatje starten, ook in klasse I? Omdat in het reglement stond dat pas vanaf klasse II evt. een hoe-heet-het... start met zijn allen .... van toepassing was ging ik er vanuit dat je verder individueel startte.

Mijn paard geeft gelukkig niks om verkeer (zijn al langs de snelweg gestapt ) dus dan zouden Kootwijk, Kootwijkerbroek, Austerlitz (als het nog terug komt) en Holten wel iets voor ons zijn om volgend jaar of het jaar erop mee te beginnen?

Die hekken van Karin zie ik ook nog niet helemaal zitten en bij het horen van het militaire schietterrein moest ik ook even slikken

Ik krijg steeds meer respect voor jullie

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:40

Ik heb nog nooit meegemaakt dat er tijdens een wedstrijd in KWB schietoefeningen waren op dat terrein. Of zouden ze dat soort dingen niet doen op zondagen?

Vanaf klasse 2 heb je idd een massastart (hoewel klasse 2 soms ook nog wel individueel start, maar dat komt niet vaak voor). In klasse 1 start je individueel of in kleine groepjes (bijv. max. 5). Je kunt iig altijd aangeven dat je met iemand anders samen wilt starten en dat is dan ook gewoon mogelijk.

Het valt allemaal best mee hoor, gewoon een kwestie van doen. Het is ook maar net wat je gewend bent: een paard dat in 'Asfaltia' wordt getraind kijkt meestal niet op van wat verkeer terwijl dat stapeltje berkenstammen in de verte toch wel heel eng wit oplicht, en een paard dat alleen in het (rustige) bos wordt getraind kan zich misschien wel lam schrikken van langsrazende auto's.

En het zijn en blijven dieren die op onverwachte momenten iets eng kunnen vinden, hoe goed je er ook op traint. Mijn ervaring met mijn eigen paard en mijn bijrijdpaard is dat ze allebei 'schrikkeriger' worden naarmate ze beter in conditie zijn en ze geconcentreerder zijn tijdens de training (of wedstrijd). Dan kan een plotseling opdoemend 'eng ding' tien keer zo gevaarlijk zijn als wanneer ze toch al om zich heen lopen te kijken.

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:47

Nou ja, de wedstrijden zijn in het weekend en dan spelen de meeste militairen even geen oorlogje, lijkt mij.

Ik ben ook een beginner in deze wereld en heb het voordeel dat mijn paard en ook mijn trainingsmaatje al ervaring hebben, gelukkig. Ws. rijden wij op 4 juni in Lichtaart (België) onze eerste wedstrijd.

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:50

Ik heb een beetje de pech dat ik een vrij zenuwachtig paard heb. Hoop dus niet al te "vreemde" dingen tegen te komen, zodat we de ritten wel normaal uit kunnen rijden. Misschien is het geen verkeerd idee om eens samen te rijden met iemand met al wat meer ervaring. Dus; als er iemand is die zich geroepen voelt om Nans en mij op sleeptouw te nemen in Onstwedde; roept u maar.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:02

Bij de Ommen-Vilsteren omloop vorig jaar stond wel een post. Er waren geen bomen bij die overgang, dus die mensen keken of er een trein aan kwam.

Ik schrok er wel van, had ook niet echt verwacht een spoorlijn tegen te komen. Die hebben wij niet in de buurt. Gelukkig was mijn paard meer gewend als ik. Ik had er echter niet aan moeten denken dat er een trein langs was geraasd.

Verder zijn inhalende paarden ook erg vervelend, daar moet je paard echt wel tegen kunnen. (is ook leuk met een uitgekoersde draver, )

Je hebt er mensen bij die niet vragen of ze mogen inhalen en vervolgens in volle galop langs scheuren. Dat is dus slim om met je paard te oefenen. Gelukkig zijn er ook veel mensen die het gewoon even vragen, zodat je zelf even kan stappen of je paard stil zetten, zodat die ander rustig voorbij kan.

Het is ook belangrijk dat je paard goed kan stilstaan, voor evt kruispunten e.d. en natuurlijk voor de dierenarts bij de keuringen. Ook het voordraven is slim om van te voren te oefenen.

Verkeer e.d. is natuurlijk ook belangrijk om te kennen, net als een stapel boomstronken enz.

Ik denk zelf dat als je idd zo bezig bijft als dat je nu doet, je paard straks niet zo bang zal zijn. Hij kent dan al een heleboel.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:32

Karin schreef:
Ik heb nog nooit meegemaakt dat er tijdens een wedstrijd in KWB schietoefeningen waren op dat terrein. Of zouden ze dat soort dingen niet doen op zondagen?

KWB is idd beide keren op zondag, en dan doen ze idd geen schietoefeningen. Zondag = rustdag, het is wel de Veluwe hè.

Kootwijk is echter op zaterdag, en tot vorig jaar was de P/A naast het schietterrein, en werd er daar lustig op losgeknald. Niet bij elke wedstrijd, en niet continue tijdens de wedstrijd. Sommigen hadden daar knap last van. Ik denk dat dat bij het verplaatsen van de route en de P/A best zal hebben meegespeeld, hoewel je nu dus de klasse II en III ruiters hebt die op snelheid langs de P/A komen in hun tweede rondje. Dat had je vroeger dan weer niet

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:34

wreckh schreef:
Je hebt er mensen bij die niet vragen of ze mogen inhalen en vervolgens in volle galop langs scheuren. Dat is dus slim om met je paard te oefenen. Gelukkig zijn er ook veel mensen die het gewoon even vragen, zodat je zelf even kan stappen of je paard stil zetten, zodat die ander rustig voorbij kan.

Formeel volgens het reglement is het VERPLICHT ruiters aan te roepen voordat je ze passeert, en dat passeren moet met een aangepaste snelheid gebeuren. Iemand die zonder te roepen jou in rengalop van het pad blaast mag je daarop dus aanspreken, en zou je een klacht over kunnen indienen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:36

wreckh schreef:
Verder zijn inhalende paarden ook erg vervelend, daar moet je paard echt wel tegen kunnen. (is ook leuk met een uitgekoersde draver, )

Dat in galop inhalen zonder het te vragen mag dus niet
In draf nog wel, maar dan nog is het beleefd om even te vragen of roepen dat je wilt passeren.
Galop mag echt alleen na jouw toestemming....

Ik durf eigenlijk niet te zeggen of het ook zo in de reglementen staat, maar het is iig wel ruiteretiquette.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:36

Ah, Ibbel heeft het ook opgehelderd

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:40

Jah, ik weet die regel ook. Helaas zijn er veel mensen die die regel niet blijken te kennen, en dan is het toch fijn als je paard hier een beetje aan gewend is.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:45

Wat grappig is, is dat als ik train dus ook altijd mensen even aanroep dat ik wil passeren, en dat dat nogal eens als reactie oplevert: o, ben je voor endurance aan het trainen... Dus wie weet wordt de regel aan te roepen bij passeren wel gemeenplaats in de bossen, na verloop van tijd.

Het staat trouwens bij iedere wedstrijd ook nog eens duidelijk in het boekje vermeld, dus het is l*lkoek dat mensen de regel niet zouden kennen. Ik kan m'n paard niet houden is ook zo'n flauwekul argument. Dan moet je niet op wedstrijden komen, als dat het geval is.