Zadeltassen en Endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bella24

Zadeltassen en Endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 14:11

Ik wil tijdens lange ritten in de zomer en in de toekomst tijden endurance-wedstrijden graag iets van opbergruimte voor kleine spulletjes hebben. Nu heb ik gezien dat ze op de website van Goedhard VEEL zadeltassen te koop hebben maar is dat wel praktisch tijdens up-tempo ritten? Het lijkt mij dat zeker de grotere tassen te veel balast zijn en te veel bewegen tijdens draf en galop.

Hebben jullie iets van tassen aan het zadel? Zo ja, welke bevallen goed en bewegen niet?

Het gaat mij echt om een kleine tas voor dingen als een telefoon, pakje sultana etc. Ook zou ik graag een bidonhouder meenemen.
Ik zie ook wel mensen met een heuptasje rijden maar dat lijkt mij helemaal niet prettig zitten en vooral in de zomer zweterig.

Wat hebben jullie?

hobbelheks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:29

ik heb ana mijn westernzadel een knoptasje met vakje en een bidonhouder
komt van www.euro-horse.nl
deze dus
Afbeelding

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:36

Ik heb 3 kleine zadeltasjes / bidonhouders. Ik vind kleine losse tasjes makkelijker dan 1 grote, omdat ik niet al die ruimte altijd gebruik en dan wel met zo'n grote zadeltas loop te sjouwen.
Wat ik heb:
- een soort hoefschoen-tasje van ...-merk.
- Podium bidonhouder
- Bananatas voor achter het zadel, van Dabo-design

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 19:19

Ik heb een heuptasje van de ANWB, met een bidonhouder. Ik merk niks van dat tasje. Hij klappert niet ofzo. Deze heb ik: https://webwinkel.anwb.nl/published/heu ... 451014.jpg
Ik wil nog eens een kleine bananentas knutselen voor achter het zadel, zodat ik ook iets grotere dingen mee kan nemen.

bella24

Re: Zadeltassen en Endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 23:36

Citaat:
Ik wil nog eens een kleine bananentas knutselen voor achter het zadel, zodat ik ook iets grotere dingen mee kan nemen.

Ja, die heb ik ook gezien bij Goedhard, waren best goedkoop en het lijkt me dat die het paard helemaal niet hinderen.

De zadeltasjes van Carola en Susan; zitten die niet in de weg als je galoppeert? Ik bedoel, voelt je paard die tassen bewegen of zitten ze echt helemaal aan je zadel vastgesnoerd?
Daar ben ik zo benieuwd naar.

fransje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 07:58

Anouar15 schreef:
Ik heb een heuptasje van de ANWB, met een bidonhouder. Ik merk niks van dat tasje. Hij klappert niet ofzo.

Ik heb die een slagje groter en die bevalt prima. Met rijden merk ik er weinig van. Tasje blijft, door de brede band, stevig op zijn plek. Ik vind het ook niet zweterig ofzo.

Voordeel van een heuptasje is dat je die niet kwijtraakt als je van je paard afvalt! Stel je hebt je telefoon in je zadeltas, je valt van je paard en die rent weg.... (is een rampscenario maar zeker niet onmogelijk)

Als je dus een zadeltas gebruikt zorg dan dat je je telefoon daar niet in zit.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 08:04

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 08:21

fransje23 schreef:
Stel je hebt je telefoon in je zadeltas, je valt van je paard en die rent weg.... (is een rampscenario maar zeker niet onmogelijk)

Als je dus een zadeltas gebruikt zorg dan dat je je telefoon daar niet in zit.

Als je van je paard valt en je telefoon zit in je heuptasje, dan heb je wel weer grote kans dat je óp je telefoon valt, met als gevolg een kaduke telefoon - waar je dus ook niets aan hebt - en met pech ook nog eens fiks lichamelijk letsel - met een inwendige bloeding in je onderbuik als mogelijk ernstigste (en potentieel dodelijk) letsel.
Mijn telefoon zit dus in m'n zadeltasje. Loopt m'n paard weg, dan wordt-ie wel gevangen door iemand, en kunnen ze via de telefoon wel uitvinden van wie hij is. Bovendien kan je via het GSM netwerk positiebepaling doen.

Ik heb trouwens een stow-away tas, 1 vak bovenop, twee vakken aan de zijkant, voorop m'n Westernzadel. Bevalt prima, hangt zeer stabiel. Een heuptas vind ik vreselijk zweterig en klotserig.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 08:29

De tas die Jorie noemt kan ik je zeker aanraden. Ik heb hem ook bij Dabo gekocht en hij is heel mooi en praktisch.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 07:37

Ik wil de achtertas van stowaway bestellen, voor achter western zadel. Heuptas vind ik niets, ik ga mij daar gigantisch aan lopen ergeren.
Overigens heb ik mijn telefoon om mijn nek, omdat ik hem anders altijd vergeet of kwijt ben.

IngridL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 09:18

Ik heb de stowaway tasjes voor voorop het zadel. Had eerst de versie voor achterop maar die klotsten er steeds af. Hangt een beetje van de bouw van je zadel af denk ik of het goed blijft zitten. Die voorop bevallen goed. Ik heb heuptasjes geprobeerd maar dat irriteert me mateloos. warm, zweterig en 't klotst.....

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 09:37

Ik heb een pad voor onder mijn aussie waar ik zadeltassen op heb. Bevalt ook wel, maar aangezien het een erg dik en lijkt mij vrij warm ding is ga ik nog op zoek naar iets anders. Misschien maak ik wel een bananentas of als ik te weinig tijd heb bestel ik er 1 bij Dabo.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:59

Heb er ook eentje bij Dabo besteld.
Zoek nu alleen nog iets voor mijn 2 bidonnen... iemand tips?
Geen buiktasje want daar ga ik me aan ergeren.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:52

Mijn zelfbedachte bidonconstructie: bidonhouders van Perry, flesjes van de Hema, draadjes destijds van metaaldraad met coating, tegenwoordig waslijndraad. Je moet er alleen wel (stevige) ringen voor aan je zadel hebben en het spul zo vastmaken dat het niet klappert.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 08:34

Ik rij eigenlijk altijd met een heel simpel buideltasje.
Routekaart, vetkaart en eventueel een pakje drinken erin en klaar.

Bidoncontructie zoals Karin heb ik ook gemaakt, maar ik gebruikte de bidons eigenlijk helemaal niet. Dus ik rij er nu bijna nooit meer mee.
Om te koelen had dat water ook geen zin, daar heb ik veel meer water voor nodig.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 08:37

Ik heb ook een heel klein buideltasje (waar ik haast niets van voel). Daar zit mijn vetkaart in, twee mueslirepen en een hoevenkrabber.

Die grotere heuptassen vind ik erg vervelend, die zitten me in de weg. Net als tassen aan de voorkant van het zadel, daarom zitten mijn bidons aan de achterkant.

Ik wil ooit nog wel een Stowaway voor achterop het zadel.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:10

Ik rijd nooit met tassen. Mijn grooms kom ik regelmatig tegen dus pak ik daar aan wat ik nodig heb. Mijn telefoon en vetkaart heb ik gewoon in mijn broekzak. En tot nu toe mis ik ze ook niet eigenlijk.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:30

Silence schreef:
De tas die Jorie noemt kan ik je zeker aanraden. Ik heb hem ook bij Dabo gekocht en hij is heel mooi en praktisch.

thnxx
Ik heb ze nu ook in het legergroen. foto:
Afbeelding

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 09:18

Ik heb bovenstaande tasje bij Dabo besteld, bedankt voor de tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:47

Ik heb zelf western stowaways, maar die kunnen aan elk soort zadel (wintec en boomloos ook). Mij bevallen ze super, die liggen écht stil, en je kan er genoeg in kwijt, maar ook als je niet zoveel mee moet is het geen onhandig ding Daar zitten ook 2 bidons bij. Die van mij ligt voor overigens achter het zadel, heb 1 knoptas, maar dat is meer voor als je rustig rijdt Op tempo is niet handig.

Voor gewoon gebruik ik een klein buideltasje waar mobiel, hoevekrabber, mes en wat geld in zit

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 21:03

Even een aanvulling van mijn bericht hierboven:
Ik heb die tas van Dabo ook. Bevalt erg goed (nog maar 1 x mee gereden).
Al mijn tassen klapperen niet, maar ik snoer ze dan ook goed vast aan het zadel. Ik rij zelden met alle 3 de tassen, ik pak alleen wat ik nodig heb.
Telefoon heb ik altijd in mijn jaszak. Als ik met een gebroken been op de grond lig in het bos zie ik niet graag mijn paard + telefoon weggalopperen.
Heuptasjes vind ik persoonlijk hoogst irritant, en als je daar iets hards in hebt kan je inwendig letsel krijgen als je er verkeerd op valt.

Evenaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:35

Even een vraagje over de Stowaway achtertassen voor een westernzadel, hoe worden deze bevestigd? Heb je hiervoor ingen nodig aan het zadel? Ik heb namelijk alleen maar sliertjes aan eht zadel, niet zo handig voor een tas dus
Een weet iemand nog handige voortasjes voor een westernzadel zonder knop en ringetjes?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 14:42

Je hebt toch een ring voor de singel? Dat is voldoende voor een western stowaway Heb er nog wel foto's van mijn zadeltassen. Mits ik het niet vergeet zal ik vanavond de boel opladen.

Voor voortas voor een westernzadel heb ik zelf een knoptas van Just Western. Als jij alleen maar veters hebt, wordt het wel lastig Die knoptas die ik heb heeft verder wel ringen waar die veters aan vast moeten, maar weet niet of hij verder stil blijft liggen als er geen knop door het knopgat gaat.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 07:56

Evenaar schreef:
Even een vraagje over de Stowaway achtertassen voor een westernzadel, hoe worden deze bevestigd? Heb je hiervoor ingen nodig aan het zadel? Ik heb namelijk alleen maar sliertjes aan eht zadel, niet zo handig voor een tas dus
Een weet iemand nog handige voortasjes voor een westernzadel zonder knop en ringetjes?

Continental Equiflex type 131 (je zadel dus)?

Je kunt heel makkelijk ringetjes op je Westernzadel laten zetten. Country Mills doet dat bv. Het rozet waar de sliertjes aanhangen wordt even losgedraaid, schroefje eronder losgemaakt, kant en klaar D-ringetje eronder hangen, schroef weer vastzetten, rozet weer vastdraaien, klaar. Ik had dus 2 Westernzadels zonder ringen (hoe bedenken ze het) en bij beide laten doen.

De stowaways Western passen ook prima op een knoploos Endurancezadel op Westernboom. Trouwens, ze passen ook prima op een klassiek Endurancezadel.

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 19:18

Citaat:
Continental Equiflex type 131 (je zadel dus)?

Precies die ja
Bedankt voor de tip! Of ik het ga doen weet ik nog niet want binnen een jaar wil ik het zadel eigenlijk verkopen... Daarom lijken de Stowaway tassen mij ideaal omdat die bijna overal op passen.

Toch blijft het idioot dat ze een endurance zadel verkopen zonder ringen :S

Nog even iets wat mij niet kompleet duidelijk was, passen zowel de voor en de achtertassen van Stowaway op mijn Continental en een klassiek endurace zadel?