Waarom geen sporen in de endurance??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Waarom geen sporen in de endurance??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 15:12

Deze vraag zit me al een tijdje dwars...
Je mag niet met een spoortje rijden maar wel met een zweep???

ik rij zelf western en gebruik als verfijning van de hulp gewoonlijk mijn
sporen. Okee, ze zien er rinkelend en groot uit maar het ligt eraan hoe je ze gebruikt. (daar gaat het nu niet om..)
Ik rij nooit met zweep omdat we dat in de western bijna niet gebruiken (in mijn onderdelen niet...) en mijn paard is erg bang van zweepjes.

Als reactie hoor ik altijd dat je je paard zonder sporen voorwaarts moet
kunnen rijden...okee mee eens !!!
Maar als hij ergens niet langs wilt of bang van is kun je met een beetje hulp van je spoortje hem er toch langs rijden.

En dan de zweep, deze mag wel ( mits max 90 cm).
Daar kun je paard toch net zo hard mee slaan als dat je met een spoor kunt prikken ??
En een tikje bijgeven als ze bang zijn mag dan wel??

Kan iemand me misschien precies uitleggen waarom je geen sporen mag dragen en wel een zweep mag hebben ??

wreckh

Re: Waarom geen sporen in de endurance??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:14

Als ik het zo lees zeg jij dat sporen zijn ter verfijning van hulpen. Dat is iets anders als ze nodig hebben om je paard voorwaarts te krijgen als hij bang is.

Ik vind niet dat je een zweep of sporen moet gebruiken om je paard ergens langs te schoppen/slaan waar hij bang voor is. Van mij mogen ze ook de zweep verbieden in de endurance. Ik zou wel willen weten waarom deze nog niet verboden is.

(Dit is mijn persoonlijke mening, ik val niemand aan)

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:18

Ik denk het volgende maar zeker weten doe ik het niet.

Als een paard moe wordt dan wordt hij minder voorwaarts, dit is met een spoortje bijna onzichtbaar op te lossen. Met een zweep echter niet, dat valt erg op en je wordt dan ook gestraft en gediskwalificeerd bij overmatig zweep gebruik.

Goede vraag in ieder geval!

_SC_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:22

Hmmm ik moet zeggen dat ik het ook makkelijker vind met een spoortje! Als Fredje
een beetje terug deinst van iets engs, "spoor" ik hem even aan en dan is het goed. Dit vind
ik prettiger als met een zweepje, omdat ik dat zelf niet fijn vind rijden! En met een zweepje
gaat Fred zo lopen zwiepen met zijn staart, ook al kriebel je hem alleen maar met je
zweepje... Ik vind het niet prettig en hij ook niet!

Ik rij nu wel zonder sporen in het bos, om te oefenen! Alleen in de bak met de dressuur
rijdt ik wel met sporen, om zo gezegd de hulpen te verfijnen!

EDIT; als hij iets eng ziet waardoor hij iets terughoudender gaat lopen, SCHOP ik hem natuurlijk NIET...

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:34

Ik weet niet precies wat de officiele uitleg is van deze regels maar ik ben het er in ieder geval volledig mee eens. Ik zie nog zo vaak ruiters met sporen bij iedere pas aandrijven. Als je dat in de endurance doet (40, 80, 120, 160 km lang?) is dat pure dierenmishandeling. Als organisatie is het moeilijk te controleren of de sporen op een goede manier gebruikt worden (behalve bij wonden/littekens). Bij het gebruik van de zweep is veel makkelijker te zien of iemand daar fatsoenlijk mee omgaat.

Citaat:
Daar kun je paard toch net zo hard mee slaan als dat je met een spoor kunt prikken ??

Ik heb nog nooit iemand gezien die zijn paard (onbewust) bij iedere stap een klap gaf.

Citaat:
Van mij mogen ze ook de zweep verbieden in de endurance. Ik zou wel willen weten waarom deze nog niet verboden is.

Ik heb altijd een zweep bij mij als ik buiten ga rijden. Ik gebruik hem bijna nooit maar wel een enkele keer als mijn paard vanwege iets spannend enorm uit gaat wijken en door mijn been heen loopt. Ik gebruik hem ook als meneer niet langs iets spannends wil maar dat is slechts een zacht tikje op de achterhand. Dat heeft niks met slaan te maken. Ik zou niet weten waarom ze een zweep in de endurance moeten verbieden, ik zie bij wedstrijden ook nooit rare dingen.

Karien

_SC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:40

bella24 schreef:
Ik weet niet precies wat de officiele uitleg is van deze regels maar ik ben het er in ieder geval volledig mee eens. Ik zie nog zo vaak ruiters met sporen bij iedere pas aandrijven. Als je dat in de endurance doet (40, 80, 120, 160 km lang?) is dat pure dierenmishandeling. Als organisatie is het moeilijk te controleren of de sporen op een goede manier gebruikt worden (behalve bij wonden/littekens). Bij het gebruik van de zweep is veel makkelijker te zien of iemand daar fatsoenlijk mee omgaat.

Yep, daar zit zeker wat in! Ook mee eens, je heb er zat die het zo doen!

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:52

bella24 schreef:
.

Citaat:
Van mij mogen ze ook de zweep verbieden in de endurance. Ik zou wel willen weten waarom deze nog niet verboden is.

Ik heb altijd een zweep bij mij als ik buiten ga rijden. Ik gebruik hem bijna nooit maar wel een enkele keer als mijn paard vanwege iets spannend enorm uit gaat wijken en door mijn been heen loopt. Ik gebruik hem ook als meneer niet langs iets spannends wil maar dat is slechts een zacht tikje op de achterhand. Dat heeft niks met slaan te maken. Ik zou niet weten waarom ze een zweep in de endurance moeten verbieden, ik zie bij wedstrijden ook nooit rare dingen.

Karien

Ik heb zelf ook met buitenrijden een zweep bij me. Vooral tegen gemene blaffende honden. Heb al wat akkefietjes hiermee gehad. Ik ben op ich niet tegen het gebruik van sporen en een zweep. Snap alleen in de endurance het nut niet zo. Maar wat hierboven wordt genoemd klinkt wel logisch. Sporen zijn veel minder goed controleerbaar.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:32

Het is ook zo dat in de laatste ronde van een 160 km wedstrijd de zweep achtergelaten moet worden. Althans bij de Fasna geldt die regel - ik dacht dat het iig een FEI regel was. Misschien geldt het ook wel voor de laatste ronde van kortere ritten.

Reden om spoor te verbieden is dat je een dodelijk vermoeid paard ermee 'door kunt douwen' zonder dat het opvalt, en gebruik van een zweep valt wel op.

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:44

Wat ooit de officiele redenering is geweest kan ik je ook niet vertellen. Een zweepje vind ik erg handig om mee te nemen (met sporen kan ik niet rijden) niet alleen om aan te sporen maar ook voor de vliegen/dazen, om een hek mee open te maken zonder overdreven aan mijn paard te moeten hangen etc.
En idd is het een FEI regel dat je in klasse 4 de laatste ronde geen zweepje meer mee mag nemen.

het nut van sporen (heb ik altijd begrepen) is om de hulpen te verfijnen. Dat is in het western/dressuur misschien wel 'nodig/gewenst' maar in de endurance volledig overbodig en te makkelijk te misbruiken.

elkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:15

Volgens mij zijn sporen in de dressuur bedoeld om je hulpen te verfijnen niet zozeer om je paard aan te sporen. Voor het verfijnen van hulpen hebben ze bij endurance geen nut denk ik en om aan te sporen kunnen ze idd ongemerkt 'misbruikt' worden.

Ik heb zelf ook altijd een kort zweepje bij op buitenrit en vorige week tijdens mijn eerste wedstrijd heb ik het ook meegenomen. Ik gebruik het alleen al ze ergens niet voorbij wilt om een tikje bij te geven. Meestal heb ik het niet nodig maar ik neem het toch elke keer mee.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:49

elkie schreef:
Volgens mij zijn sporen in de dressuur bedoeld om je hulpen te verfijnen niet zozeer om je paard aan te sporen. Voor het verfijnen van hulpen hebben ze bij endurance geen nut denk ik en om aan te sporen kunnen ze idd ongemerkt 'misbruikt' worden.

Hier ben ik het wel mee eens.

Ik heb altijd een zweepje mee. Zit gewoon tussen m'n oren. Als ik langs een drukke weg rij hou ik hem aan de kant van de weg. Waarom? Geen idee, dat voelt veilig voor mij en daar gaat het uiteindelijk om.
Ik wil hem ook nog wel eens tegen vervelende honden gebruiken.
Voor Anouar gebruik ik hem niet, het is echt iets dat tussen m'n oren zit. En ach, wat maakt het uit, niemand heeft er last van.

Met sporen rij ik niet, simpel omdat ik m'n benen niet zo kan houden dat ik de spoor niet misbruik. En ik heb ze ook niet nodig

stiggeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:41

Ook ik neem een zweepje mee, puur voor het feit om ons te kunnen beschermen tegen ''vervelende'' honden e.a. en als extra aanwijsstokje (verlenging van mijn arm), bij wijs van spreke ik een hekje voor een mederuiter open wil houden en naar de kont van mijn paard kan wijzen als waarschuwing dat ze zich gedraagt en geen schop uit deelt of de vliegen en dazen onder de buik weg te schrapen. Inderdaad is het gebruikelijk in de hogere klasses dat je het laatste rondje je zweepje weglaat ( vind ik ook een goed punt om het hierdoor preventief tegen te houden dat je idd je paard naar de finisch 'door douwt')
Overigens niet alleen de klasse 4 hoor, tijdens de Fasna klasse 3, 80 km in 2003 moesten we ook de zweepjes bij het laatste rondje van 12 km weglaten.

Sporen zie ik zelf ook niet zo zitten en lijkt me ook overbodig...als je samen zoveel kilometers maakt dan moet je zo'n eenheid zijn dat je volledig op elkaar bent afgestemd. Tenminste das mijn theorie hoor...ik probeer het altijd voor elkaar te krijgen om op pure ontspanning te rijden en een perfecte samenwerking te krijgen, zodat als ik maar enigzins mijn been aan leg, teugels naar de hals( neckreining) dan weet mijn paardje direkt dat ze ff een tikkeltje moet wijken voor iets...heeel subtiel...soms lijkt t zelfs dat je het denkt..en je paard reageerd al, ken je dat gevoel ? Maar ongemerkt heb je dan toch al een lichte aanwijzing automatisch gegeven, denk ik dan maar ??

Verder kan ik nog wel een voorbeeld noemen dat ik blij was dat ik een zweepje bij had ; een aantal jaren terug stond er zo'n raar kereltje in de bosjes langs het ruiterpad dingen te doen die niet in de haak waren...gelukkig had k mn zweepje bij en m weg kunnen jagen..nu lach ik erom hoe hij weg rende met zn broek op zn knieeen, maar wat als ik geen zweepje bij had en mijn paard zich liet pakken door die man ???? Sindsdien ben ik verplicht gesteld door mijn man om altijd een mobieltje en zweep bij te hebben

Inn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 23:15

Ik heb niet altijd een zweep bij dat hangt er van af met welk paard ik rijd. Mijn Arabische merrie durft wel eens ineens 180° links om te draaien wanneer ik dan even een zweep links voor haar hoofd houd brengt dat haar op andere gedachten zonder dat ik moet slaan. Ook met mijn hengst rij ik met zweep om hem een tikje te geven wanneer hij op amoreuze gedachten komt. Zijn moeder echter rijd ik zonder. Ik dacht zelfs dat ik in het nieuwe reglement gelezen had dat het in België vanaf kl 2 niet meer toegelaten is om met zweep te rijden. Ik zal dat nog eens moeten opzoeken. Ik reed vroeger mijn hengst wel met sporen van die korte stompe was toen nog toegelaten. Ik ondervond dat als een paard (mijn hengst) wat luier is dan de andere paarden (mijn 2 merries) je toch de neiging hebt om ze meer en meer te gaan gebruiken om datzelfde vlot tempo te behouden. Daarom gebruik ik ze liever niet meer op endurance wedstrijden, en vind ik het goed dat het niet meer mag.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 07:54

bella24 schreef:

Ik heb nog nooit iemand gezien die zijn paard (onbewust) bij iedere stap een klap gaf.

Ik heb het 1 x gezien en ik heb het met verbazing lopen aanschouwen. Een ruiter voor mij ( die reed klasse II of III ) die was in galop, teugels in de ene hand, zweep in de andere hand en elke galopsprong een kledder op de kont. Geen idee waarom, paard liep op zich ook wat sloom maar als je zo naar de finish moet....

Sporen vind ik totaal overbodig, ik zou niet weten welke verfijnende hulpen ik zou moeten geven.

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 08:48

bella24 schreef:
Ik zie nog zo vaak ruiters met sporen bij iedere pas aandrijven. Als je dat in de endurance doet (40, 80, 120, 160 km lang?)

Ik denk ook dat dat de reden is! Al sporen veel fijner rijden dan een zweepje (verlies ik altijd, en je hebt je handen zo vol)
En ik denk dat kleine knopspoortjes niet echt veel kwaad zouden kunnen.
Maar heb verder geen problemen met die regel....

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:07

Ik heb altijd geleerd dat sporen voor de zijgangen zijn, niet om het paard voorwaarts te laten lopen. Ik snap dan ook niet waarom sporen ook in de Western in elk onderdeel zo "normaal" zijn, maar das een andere discussie.

Ik rij met niks, dus voor mij maakt het toch niet uit, maar ben blij dat je in de Endurance geen sporen mag gebruiken, net wat al gezegd is, je kan je paard daar (onbewust, want veel ruiters weten niet eens dat ze met de spoor het paard aanraken ) ongezien mee "door duwen".

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:08

In België is een zweep inderdaad toegelaten tot klasse 1, daarboven niet meer.

Ik heb geen zweep of sporen nodig, m'n merrie is van zichzelf voorwaarts genoeg en het helpt niet om stoutigheid te voorkomen, maar ik kan me voorstellen dat een zweepje in sommige gevallen wel handig is.

hobbelheks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:09

aan mezelf merkte ik vandaag dat ik als ik wat moeier wordt ik toch mijn ebenen echt niet mer stil houdt, dat is al niet prettig voor mijn paard laatstaan dat ik dan ook nog sporen om had gehad
sowieso vind ik sporen in de meeste gevalen onzin ook in de westernsport, maar nu begeef ik me op glad ijs

zweep rijdt ik ook niet mee maar ik heb wel heel gemeen splitreins die ik heel af en toe gebruik als zweepje in geval van omdraaien en miepen

Inn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:45

In de hogere dressuur kan sporen wel heel verfijnend werken zowel in engels als in Amerikaanse dressuur omdat je dan heel nauwkeurige fijne hulpen kan geven. Vooral om het paard met een lichte druk te doen wijken of om actief verzameld te rijden.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 09:55

Hmmm.... bedankt voor alle reacties

Mijn punt is gewoon dat ik mijn paard als hij ergens niet langs wil gewoon makkelijker met een spoortje erlangs krijg (licht aandrukken is al voldoende) en hij hysterisch wordt van een zweep...en alleen maar lastiger wordt.

Zit dus niets anders op dan veel te oefenen met aanraken met het zweepje...of afstappen als hij ergens echt niet langs wil...
Scheelt weer dat we de westernteugels als zweepje kunnen
gebruiken maar als ik mijn hand optil, weet hij al genoeg !!!

Enfin.... natuurlijk ben ik een voorstander van rijden zonder hulpmiddelen maar als je nu eenmaal al jaren wel ermee rijdt is dat toch wel lastig soms....

hobbelheks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 20:42

Inn schreef:
In de hogere dressuur kan sporen wel heel verfijnend werken zowel in engels als in Amerikaanse dressuur omdat je dan heel nauwkeurige fijne hulpen kan geven. Vooral om het paard met een lichte druk te doen wijken of om actief verzameld te rijden.

daarom staat er ook in de meeste gevallen

Ganna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 16:52

Ibbel schreef:
Het is ook zo dat in de laatste ronde van een 160 km wedstrijd de zweep achtergelaten moet worden. Althans bij de Fasna geldt die regel - ik dacht dat het iig een FEI regel was. Misschien geldt het ook wel voor de laatste ronde van kortere ritten.

Sterker nog na de tweede vetgate mag je de zweep niet meer meenemen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 22:00

wreckh schreef:
Ik vind niet dat je een zweep of sporen moet gebruiken om je paard ergens langs te schoppen/slaan waar hij bang voor is. Van mij mogen ze ook de zweep verbieden in de endurance. Ik zou wel willen weten waarom deze nog niet verboden is.
Op FEI-wedstrijden mag het volgens mij ook niet.

Ik mis zelf mijn spoortje ook weleens onderweg. otje kan nogal jolig gaan lopen springen en lopen te drammen vanwege enge dingen, op zulke momenten mis ik mijn spoortje even.
Maar ik kan me wel voorstellen dat het niet mag. Denk dat je heel vaak onbewust met spoor blijft drijven en dan rijd je met zulke afstanden de paarden toch snel stuk...

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 22:06

Ik zat in de richting Zal volgende keer eerst braaf het hele topic lezen voor ik wat zeg

SuperSander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:08

ik zou zeggen dat ze het allebei wel mogen gebruiken maar dat we gewoon goed op word gelet 'hoe' de mensen het gebruiken. want vaak word er zeker wel misbruik van gemaakt. arme diertjes!