Wat is een goed halsterhoofdstel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flore

Wat is een goed halsterhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 18:56

Ik wil een halsterhoofdstel gaan kopen, omdat ik mijn paard aan het trainen ben voor endurance lijkt me zo'n hoofdstel wel handig.

Wat is nou een goed merk en welk materiaal is het beste?
En niet geheel onbelangrijk is de prijs natuurlijk, welk hoofdstel heeft een goede prijs kwaliteit verhouding?

Ik heb al wat rondgekeken op marktplaats enz. Die van biothane zien er goed uit maar gaat dat spul waarvan ze gemaakt zijn (weet niet hoe het heet) niet schuren of brandplekken veroorzaken?
Een leren vind ik eigenlijk het mooiste maar is dit ook het prettigste voor het paard?

Kortom wie heeft er ervaring met halsterhoofdstellen?

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 19:17

Ik heb er eentje van het merk Podium, het materiaal is beta-biothane. Dat is mat biothane, niet van dat glimmende, maar het is wel minstens net zo sterk.

Hier als halster:
Afbeelding

Hier als hoofdstel:
Afbeelding

En nog eentje van de voorkant:
Afbeelding

Dat het er eentje van Podium is geworden, was toeval. Ik wilde een halsterhoofdstel waar ik dus het bit van kon losklikken, ik wilde geen glimmend kleurtje en ik wilde iets met niet al te veel gespen en grof metaal. Dat werd dus dit hoofdstel.

Ik heb 'm bij Goedhard in Wierden vandaan, www.goedhard.nl

Het schuurt en brandt absoluut niet. Bijkomend voordeel: na een zweterige wedstrijd spoel je het hoofdstel zo schoon onder de kraan of tuinslang, geen gepoets of leer dat hard wordt.

Ik heb er overigens iets van 60-70 euro voor betaald, exact weet ik het niet meer. Dat was zonder teugels (ik rijd met 'gewone' jachtteugels of leren teugels met rubber).

Flore

Re: Wat is een goed halsterhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 19:22

Die ziet er inderdaad wel erg mooi uit. Ik ga even op de site kijken

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:13

Ik rij al jaren met Running Bear rond. Nog nooit iets geschuurd of wat dan ook.
Ze leveren ze in Biothane. Niet kapot te krijgen! Ik heb paarden gehad die eraan zijn gaan hangen. Daar kunnen ze dus prima tegen.

Ik heb er ook een van webband gehad. Dat is leuk voor erbij ,maar niet voor dagelijks gebruik. Daar zijn ze echt te kwetsbaar voor.

De biothane en de webband komen bij Equestriannomads
( www. equestriannomads.nl ) vandaan. Verder heb ik ook een hoofdstel die bij de site die Karin noemt, vandaan komt.

Ik ben er zeer over te spreken , zou niet anders meer willen! Ik heb zelfs beugelriemen in de kleuren van mijn hoofdstellen.
heb 2 paarden ,dus 2 setjes

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:17

Ik heb een biothane. Heb hem bij Goedhard gekocht.
Ik vind het echt een heel fijn hoofdstel, mooi soepel materiaal en het is niet zo dik. Het materiaal van Norton is volgens mij dikker, dat leek iig zo.
En je kan ze in alle kleuren(combinaties) laten maken. Ze maken ze zelf, dus je kan al je wensen kenbaar maken.
Ben vandaag nog bij Goedhard geweest samen met Matthanja (van bokt) Zij wilde een blauw hoofdstel, maar ze hadden hem niet meer hangen, dus hij werd even gemaakt. Klaar terwijl je wacht

Ik heb deze:
Kan met en zonder bit, ik rij zonder bit.
Afbeelding

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:17

Running Bear is idd ook een merk dat goed bekend staat.

Ik had eerst een hoofdstel van Running Bear op het oog, maar dat hoofdstel zat niet lekker om het hoofd van mijn paard. Direct geruild voor het bovenstaande hoofdstel (ik woon vlak bij Goedhard) en uiteindelijk dus daarvoor gekozen.

Ik reed eerder ook met een halsterhoofdstel van een soort webband ('sporenbandjesspul' noemde ik dat) - zie oudere endurancefoto's in mijn profiel - maar daar zat een hoop onderhoud aan. Vuil en zweet gaat erin zitten, dan heb ik liever iets wat ik zo met een waterstraal en een doekje kan schoonmaken.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 21:20

Zo'n oranje vind ik wel erg mooi, dat geeft toch niet af he? Ik heb namelijk een schimmel. die site van equestrian nomads had ik ook al ontdekt maar die opent mijn pc niet (zal wel door firewall komen)

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:21

Nee, geeft niet af hoor.
En het kan in de vaatwasser

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:22

Ik ben geen endurance-ruiter, maar ik heb voor de buitenritten een leren halster-hoofdstel. (zadelmarkt). kost 35 euro.
het is een handig, solide maar wat grof hoofdstel. Vind ik voor mijn tinker overigens juist wel mooi. Ik vind het een goede prijs/kwaliteitsverhouding.
als we op buitenrit gaan, gebruiken we deze gewoon om ze vast te zetten in de trailer.
De bakstukken met bit haak je er zo af en aan.
Afbeelding
Ik heb er wel andere teugels aan (rubberdoorweven), omdat leren teugels snotglad worden in de regen.
Het lijkt me dat als je in de laagste klasse begint, het gewicht van een hoofdstel er nog niet zo toe doet. maar nogmaals: ik rijd geen endurance, dus ik heb niet zicht op de specifieke eisen.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 30-03-06 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:24

Ik vind de meeste leren halsterhoofdstellen ook best mooi.

Gewicht van een hoofdstel doet er IMO niet zo toe, maar volgens mij is dat iets persoonlijks.

Voordeel van kunststof is dat het niet wordt aangetast door zweet en koelwater (zeker tijdens een inspannende rit die meerdere uren duurt) - dit in tegenstelling tot leer.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:25

Als ik dan toch geld uitgeef voor een mooi endurance hoofdstel wil ik ook een mooie kleur

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:28

Ik vind zwart ook een mooie kleur.

Kleurtjes vind ik best mooi, maar dan bij anderen. Nou ja, misschien laat ik me nog wel eens verleiden tot een donkerblauw hoofdstel.

Die hoofdstellen van kunststof kunnen trouwens idd in de vaatwasser. Wel in de bovenste lade doen i.v.m. de temperatuur.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 21:42

Die oranje is dat beta of translucent?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:46

Heet dat translucent? Het is iig geen beta, het plastic is glimmend en een beetje doorzichtig.
Ze hebben wel oranje beta

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:47

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 21:48

ja dat zag ik op een site je kon kiezen tussen beta en translucent. Ik vind dat glimmende ook wel mooi maar zou ook graag een foto van de matte oranje willen zien. Heeft iemand die?

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 21:49

Wat heb jij eigenlijk eronder bij zijn neus?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:51

Een zacht dingetje, dat zit aan de bitloze hoofdstellen

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 21:51

Zit dat er standaard bij of moet je dat erbij kopen? Lijkt me wel fijn voor het paard.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:52

Aan de gewone halsterhoofdstellen zit dat niet omdat daarbij de neusriem gewoon los zit, net als bij een halster.
Bij een bitloos hoofdstel stuur je oa op de neus, dus dan is zo'n zacht dingetje wel lekker

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 21:54

O ja klopt

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:55

Mmm, 'k vin dat Norton ook nog mooie halsterhoofdstellen heeft!!
En die van HH, die kleuren vind ik gewoonweg super, maar ik heb vernomen dat de kwaliteit niet zo goed is.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 22:05

Die van HH zijn ook helemaal niet handig. Kenmerk van een endurancehoofdstel is (iig voor mij) dat je heel gemakkelijk het bit eruit kunt klikken (of dat het bitloos is) zodat je het in een handomdraai als halster kunt gebruiken. Dat is bij de hoofdstellen van HH niet het geval. Verder zijn er in de endurance maar heel weinig mensen die met een sperriem rijden, het HH-hoofdstel heeft een sperriem.

Ze worden 'endurancehoofdstellen' genoemd omdat ze van kunststof in felle kleurtjes zijn. Maar in het gebruik zijn het geen endurancehoofdstellen, het zijn gewoon 'Engelse' hoofdstellen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 22:07

De nieuwe HH hoofdstellen zijn wel echte halsterhoofdstellen, de roze en de zwarte.
Ik heb ze nog nooit in het echt gezien, maar ik hoor veel dat het materiaal heel eng aanvoelt. Dat het een beetje plakkerig en stroef is

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 22:13

Ze hebben musketons om het bit af te haken hoor.
Ik heb ook gehoord dat ze stroef zijn.
Jammer,want ze zijn echt cool
AfbeeldingAfbeelding