Wat voeren jullie je endurance paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Wat voeren jullie je endurance paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 22:04

Ik vroeg me af wat jullie je paard voeren.
Mijn paarden krijgen eigenlijk alleen hooi en als ze veel gedaan hebben 1/4 schep brok erbij.
Maar ik merk dat ik nu ik wat meer met mijn paard ga doen, dat hij wat sloom wordt en mager. Hij staat overdag 8-10 uur op de wei met niet heel veel gras, maar wel genoeg om de hele dag wat te knabbelen. Op stal krijgt hij 3x hooi, wat zo goed als onbeperkt is, alleen snachts staat hij misschien een paar uurtjes zonder.
Ik vraag me af of hij niet helemaal gezond is, of dat ik gewoon niet genoeg voer om hem fit te houden. Daarom vroeg ik me af wat ongeveer normaal is om te voeren en wat jullie aan krachtvoer geven.

Anoniem

Re: Wat voeren jullie je endurance paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 22:07

Endurance is natuurlijk wel een erg inspannende sport en dan zal je paard op de dagen dat je hem traint veel energie verbruiken. In hooi zitten niet alle voedingsstoffen natuurlijk. Misschien eens sportbrok proberen? Een wat vettere met eiwitten voor de bespiering?

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 22:21

Bella staat 24/7 buiten op de paddock met schuilstal en krijgt 2x daags voordroog en 1x per dag 1/2 of 1 schep gerstemix (ligt eraan hoeveel werk ze doet, ze loopt max 4x per week).

Als ik een trainingsrit gemaakt heb dan krijgt ze na afloop nog 1 voerschep slobber , is gelijk een beetje de wedstrijd nabootsen.

Wij rijden klasse 1 dus echt veel bijzonders hoeft ze niet te krijgen, ze is van zich zelf uit energievol dus dat scheelt al een hoop.

Er staat bij mij nog een paard in pension die loopt max 2x per week, ook klasse 1 en die heeft echt 3 scheppen gerstemix nodig om mooi vol te blijven in zijn lichaam terwijl die dezelfde leefomstandigheden heeft als Bella.

Zelf goed naar je paard blijven kijken is het beste wat je kunt doen

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 23:55

Die van mij krijgt 2 x hooi in de paddock en hooi in de box.
Daarnaast krijgt hij 2 keer een handje grasmix (geloof ik). Die krijgt hij omdat de rest het ook krijgt.
van mij zelf krijgt hij 1/2 schep muesli

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 05:07

Ik heb een Engelse volbloed en als we niets doen krijgt ze al 2 kilo sportbrok en 3x per dag veel hooi. En dan houd ik haar net aan op gewicht. Het verschilt dus echt per paard. Wel ben ik van mening dat hooi en gras in Nederland te weinig vitaminen en mineralen bevatten. Misschien kun je een mineralenbrokje bijvoeren? Dit wordt geadviseerd als je minder dan 3 kilo krachtvoer per dag voert. Dan blijk je pas de volledige behoefte afgedekt te hebben. Ik vind een kwart kilo brok wel weinig, eigenlijk zitten de meeste paarden die ik ken op minimaal 1 kilo per dag verdeeld over 2 voerbeurten. Ik heb zelf goede ervaring met pavo summerfit koeken, als je het niet prettig vindt meer krachtvoer te geven maar toch haar extra vitaminen wilt bijvoeren is dat misschien een idee. Mijn oudje doet het daar heel prima op, naast 1 kilo krachtvoer en haar hooi.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 06:34

Bedankt voor jullie reacties :) verschilt erg veel dus.
Dit gaat ook om een Engels volbloed dus wel grappig om te vergelijken.
Ik dacht dat het wel steeds normaler werd om geen krachtvoer meer te geven aangezien er vaak zoveel zooi in zit. Bijna alle paarden die ik ken leven op alleen hooi en doen het daar prima op. Heb ook wel gelezen dat het bij Endurance in de lagere klassen niet echt nodig was om veel te voeren, heb je ook nog een beetje speling voor hogere klassen. Als je in klasse 2 al 3 kg geeft, wat moet je dan mocht je paard ooit klasse 4 lopen :P

Maar ik denk als ik jullie reacties zo lees, dat hij wel wat meer mag hebben en dat het probleem toch misschien wel in die hoek zit.
Nadeel is dat hij dan helemaal druk wordt, dus ik zal eens gaan zoeken naar iets wat wel energie geeft, maar geen bommetje van hem maakt..

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 06:57

Als jouw paardje druk wordt van krachtvoer kun je voor de vitaminen en mineralen ook liquihorse geven. Ik geef het zelf ook over het hooi. Kan ook door het drinkwater.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 07:02

als je je paard meer energie wilt geven zonder dat die drukker word, denk dan ook eens aan het toevoegen van olie aan het dieet. Olie is slow release energy en dus ideaal voor endurance.

jael89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 08:35

Die van mij krijgt standaard een halve schep muelsi per dag (verdeeld over 2 voerbeurten). Daarbij krijgt ze bietenpulp (hoeveelheid hangt af van de training), omega 369 van subli, vitamine brokjes en onbeperkt hooi (in de zomer gras). Na trainen krijgt ze ook nog wat muesli, max een halve schep.

Toen ik haar net had was ze te dun en gaf ik op een gegeven moment meer dan 3kg per dag, dit haalde helemaal niets uit. Zoveel krachtvoer stond me ook tegen dus ben ik bietenpulp gaan voeren, dit werkte super. Later ben ik op aanraden ook die omega korrel gaan geven, dit in combinatie met de pulp werkt perfect voor die van mij.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 11:19

Mijn paard ( ranke draver) krijgt onbeperkt hooi van goede kwaliteit als ze op stal staat, s'ochtends krijgt ze max 100 gr vitamine brokje en haar avond dinner bestaat uit een flinke hand luzerne, omega 396 mix van subli( 150 gr) waar ik meer van ga voeren als we richting een wedstrijd gaan. En ze staat overdag buiten in de wei en daar heeft ze momenteel beschikking over hooi als ze daar zin in heeft. We rijden trouwens klasse 3.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 11:28

Mijn Draver krijgt 's ochtends een halve schep slobber met Soulmate 2G en een flinke hand dailyplus, 's avonds ook een flinke hand dailyplus met een hele schep DressuurPlus. Stond op de GersteMix maar vind hem daar niet "fit" genoeg op lopen. Mocht de DressuurPlus ook niet genoeg gaan werken (geef ik nu 2 weken) dan moet ik wat anders gaan zoeken.. Verder staat hij 24/7 buiten en krijgt hij 's avonds zoveel kuil dat hij er 's ochtends nog prima mee vooruit kan. Wij beginnen dit jaar trouwens pas officieel, dus het is nog een beetje uitzoeken wat hij écht nodig heeft.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 11:38

als ik jou was zou ik even op liquihorse.nl kijKen. Joyce van kuilen een fanatiek eventing ruiter en vele andere topsporters geven het aan hun paarden. Je kunt ze ook bellen voor een gratis voedingsadvies.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:00

Mijn draver staat 24/7 buiten waar ze in de winter onbeperkt hooi krijgt (en een paar korte sprietjes gras meepakt) en in de zomer ofwel 24/7 op gras ofwel 's nachts op de paddock met hooi om het gras te sparen. Van krachtvoer wordt ze ontzettend druk, dus wij houden het op werkdagen op 120 gram Marstall Force (vitaminen- en mineralenbrokje) met een scheut zonnebloemolie en een aantal wortels. Dit krijgt ze altijd na het rijden. De wortels voornamelijk voor het lekkere en omdat ze haar beloning dan niet in een paar happen op heeft. Als ze vrij heeft, krijgt ze 100 gram Marstall Force met een scheutje zonnebloemolie. Als we een rit maken van 25 km of meer (ongeveer 3 keer per maand) krijgt ze één handje Pavo Slobber erbij, ze heeft daarna toch een paar dagen vrij dus dan merk ik niet zoveel van het drukke.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:43

mijn pony 75% Arabier 25% fries. We zijn nu aan het trainen voor de klasse 1.
Op dagen dat ze vrij is krijgt ze twee scheppen lucerne van hartog en een halve schep corn muesli van marstall. en als ze heeft gewerkt krijgt ze er een halve schep amino sport muesli erbij.

Mijn draver kreeg altijd het zelfde die kreeg alleen als ik reed ipv amino nog een halve schep corn musli erbij.

Oja ik geef altijd elke dag een scheptje marstall force voor de vitamientjes erbij

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:32

Zoals hierboven ook al genoemd is, het Nederlandse hooi bevat te weinig mineralen en vitamines.
Noodzaak om deze dus bij te voeren, ook bij onbeperkt hooi.

Over dit onderwerp loopt ook al eea op ef.

Mijn KWPN-er is in training voor de klasse 2 en krijgt onbeperkt ruwvoer en 1 kg subli basisbrok ( vanuit stal gevoerd ).
Daarnaast dagelijks Metazoa, Lucerne en 1/4 endurix.
Bij arbeid 1 kg endurix en speedibeet.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 02:51

Mijn Arabier krijgt 1,2kg 18plus van Pavo. Ik vind dit ook een erg mooi voer voor niet senior paarden, het heeft een hoog gehalte aan vet, vitamine & mineralen en aminozuren en een relatief laag suiker & zetmeelgehalte.
Daarnaast krijgt hij onbeperkt graszaadhooi.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 04:15

Omega mix is een goede!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 07:08

Ik rij mendurance met mijn pony,s klasse 1 zij krijgen hooi of voordroog.voer zelf graag voordroog,maar als op is hooi.ze krijgen 2x per week handje muesli met marstall force is vit\min korrel.en een liksteen van paardnatuurlijk.

Ook heb ik een eng.volbloed word volgende mnd 21 nog super fit in winter moeilijk op gewicht te houden.maar met goede voordroog geen probleem deze krijgt ook 2x per week schep muesli met de marstall force en de liksteen van paard natuurlijk.

Dit hier boven is in de winter staan ,24/7 buiten. in de zomer krijgen ze 24/7 gras en soms voor de lekker. Wat muesli maar de liksteen ligt er ook altijd.met de volbloed wil ik ook graag eens klasse 1 starten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 07:50

Mijn engels volbloed was ook niet op gewicht te houden zonder krachtvoer en kreeg een minimaal van 2 scheppen basis brok en/of muesli. Daarnaast 's avonds nog een emmer bietenpulp met zemelen. Na het werk gaf ik hem gerust nog een halve schep muesli. Mijn paarden hebben altijd onbeperkt ruwvoer tot hun beschikking.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 07:57

Jessix schreef:
Mijn engels volbloed was ook niet op gewicht te houden zonder krachtvoer en kreeg een minimaal van 2 scheppen basis brok en/of muesli. Daarnaast 's avonds nog een emmer bietenpulp met zemelen. Na het werk gaf ik hem gerust nog een halve schep muesli. Mijn paarden hebben altijd onbeperkt ruwvoer tot hun beschikking.

Bij mij heeft het echt geholpen om van hooi naar voordroog te gaan.vorheen moest ik er ook vanalles in duwen nu niet meer nodig zal zo foto plaatsen van mijn ouwde tante om telaten zien

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:44

keona schreef:
Jessix schreef:

Bij mij heeft het echt geholpen om van hooi naar voordroog te gaan.vorheen moest ik er ook vanalles in duwen nu niet meer nodig zal zo foto plaatsen van mijn ouwde tante om telaten zien

Hooi of voordroog maakte bij mij geen verschil. De bovenlijn en ribben werden gewoon te schraal zonder voldoende krachtvoer.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:49

Mijn kruising Arabier x draver heeft het altijd super gedaan op voer van Marstall (liep 80-120 km + natuurlijk de trainingen).

Het allerbelangrijkst is ruwvoer: gras en hooi/voordroog van goede kwaliteit. Als duursportvoer voerde ik Champion en om hem wat voller te houden gaf ik Cornmuesli, beide van Marstall dus. In het wedstrijdseizoen lag het zwaartepunt op Champion, in het winterseizoen op de Corn. Op 'normale' dagen kreeg hij 's morgens een schep van het een en 's avonds van het ander (er gaat 750-800 gram in een schep). Op dagen met een flinke training kwam daar een halve schep Champion bij en op wedstrijddagen mocht hij in de vetgates en na afloop zo veel eten als hij wilde (meestal in slobbervorm). Hij wilde altijd liever lopen dan eten ;) dus ik hoefde absoluut niet bang te zijn dat hij zich zou overeten. Verder gaf ik luzerne. Daar zit veel kalium in en vooral na inspanning lustte hij dat graag.

Fyto Gold van Garvo vond ik trouwens ook erg fijn duursportvoer. Het is net als Champion wat vettiger.

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 08:07

De heeeeeeeeeeeele dag hooi ( ze staat van 9-19.00 buiten ) en op advies van een endurance ruiter voer ik nu half om half C4L (Pavo Care4life) en Pavo Topsport muesli. Dan krijgt ze alle vitaminen, mineralen binnen en Topsport is een zeer hoogwaardig voer. Scheelt weer supplementjes toevoegen en olie.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 08:12

Die van mij krijgt bijna onbeperkt hooi. Krijgt 2kg bassisbrok en 1kg triple p van pavo. Dit is omdat ik ook spring en dressuur en hij daar anders te kort komt kwa energie

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:38

Even een vraagje, lees dat er hier meerdere Cavalor endurix krijgen. Mijn pony (rij er geen endurance mee) had een goede basisconditie maar mocht net wat langer energie overhouden. Om hem daarbij te helpen zijn we Cavalor Endurix gaan voeren, maar nu is hij sinds enkele weken erg afgevallen en heb het idee dat het aan de brok ligt. Meerdere mensen die dit hebben?