Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Dat helpt ook vaak prima.
TurdusMerula schreef:Veel ruiters maken zich hier zorgen over, maar er zijn maar heel weinig paarden bij wie dat nodig is gebleken.
ik heb hier juist nog nooit iemand over gehoord. Ik weet gewoon niet wat mijn paard doet, ze is heel braaf op vreemd terrein maar ik zie scenarios in mijn hoofd waar er iets gebeurd waardoor ze schrikt en in paniek raakt en gewoon eroverheen springt ofzo

TurdusMerula schreef:Bedenk dat zelfs dan er nog geen man overboord is...
Ik rijd trec dus ken daar het paddock bouwen van en veel ruiters zijn de eerste keer deelnemen bezorgd maar dat blijkt meestal helemaal niet nodig (en daar zit vaak overnachting bij dus maakt het weer 'spannender')
Unseen schreef:Wij hebben ook jaren gebruik gemaakt van lint en prikpaaltjes op toernooi. Tot dit in Engeland een keer heel erg mis ging (een paard was 's nachts ontsnapt en in paniek tegen een geparkeerde auto op gerend). Toen hebben wij naar alternatieven gezocht en zijn wij in Australië ijzeren paddocks (hekken) tegengekomen die iedere speler zelf mee neemt.
Wij hebben toen paddocks laten ontwerpen, die in bezit zijn van onze polocrosse vereniging en naar alle toernooien in Nederland en daarbuiten meegenomen worden. Het is een heel veilig systeem en paarden staan er eigenlijk altijd heel rustig en ontspannen in. Omdat er een bepaald systeem in zit en de hekken erg duur zijn, hebben wij een vaste opstelling gemaakt waardoor de paarden een beperkte ruimte van zo'n 3,5 x 3,5 meter hebben om het weekend op door te brengen. Uiteraard zijn de paddocks ook uit te breiden door meerdere hekken aan elkaar te verbinden, maar doordat wij altijd vrij veel paarden moeten huisvesten, blijven wij deze opstelling gebruiken. Erg tevreden!
Volgens mij verhuurt de Nederlandse polocrosse vereniging deze paddocks ook, maar daar ben ik niet zeker van (het is nog nooit voorgekomen).
Hier een voorbeeld van onze opstelling:
https://lh4.googleusercontent.com/-dWFF ... 520072.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-GZUk ... 520462.jpg
https://lh4.googleusercontent.com/-9L6x ... G_1970.JPG
RavenIris schreef:Op IJslanderwedstrijd doen we het bijna allemaal zo, soms zelfs met de hengsten
De meeste paarden blijven netjes achter hun draadje, ook zonder stroom. Af en toe is er eens een uitzondering die erover springt, maar dan gebruik je gewoon wat hogere paaltjes.
Mijn volwassen merrie heeft er ook diep respect voor en blijft er ook wel achter als ik draadjes op de grond leg bij wijze van. Ik heb momenteel op de onderste draden geen stroom en veulen van nog geen 3 maanden oud weet dat precies, die bijt op alle draden
Terwijl die de eerste maand gewoon achter dubbel stroom heeft gestaan en ook best wel klappen heeft gehad daarvan. Dus eigenlijk kan je toch niet zonder stroom om het ze te leren. (dubbel stroom komt hier ook wel weer
)
Anne_GTI schreef:Zou bij mijn paard gegarandeerd op een loslopend paard uitdraaien. Want als het gras op is springt hij er wel over ongeacht hoe hoog je het zet. Prikpaaltjes van 2 meter moeten nog uitgevonden worden, daar blijft hij misschien wel achter.
vast houden of aan de trailer zetten heeft mijn voorkeur als paarden voor het eerst mee gaan op wedstrijd.