paddock of gewoon op de wagen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

paddock of gewoon op de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 20:40

Welke voordelen zien jullie aan een paddockje op een Endurance wedstrijd?
Dus tijdens de pauze tussen de lussen door, of na de wedstrijd tijdens het wachten op de ranking.

Mijn paard staat rustig op de wagen, kan er eten en drinken, naar buiten kijken,... ze gaat er ook gemakkelijk op en af.
Eventueel buiten aan de wagen vastbinden gaat ook.
Dus ik weet niet of ik echt nood heb aan het uitzetten van een paddock. Maar misschien zijn er dingen die ik over het hoofd zie?

Enige wat ik tot nu toe kan bedenken is dat ze in een paddockje misschien wat meer bewegen? Maar dat kan ik oplossen door tussenin met haar aan de hand te stappen.

Ibbel

Re: paddock of gewoon op de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:13

Tijdens de wedstrijd kom je met je paard niet uit de vetgate, dus naar je trailer terug mag niet. Dat valt dus af. Na de wedstrijd is het inderdaad om ervoor te zorgen dat ze wat meer in beweging blijven. En ik kan je vertellen dat jij én je grooms dan ook niet veel zin meer hebben nog aan de hand te stappen.

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:20

In België mag je vaak wel naar de trailer in plaats van dat je in de vetgate moet blijven. Maar waarom zou je je paard dan voor een half uur of een uur op de trailer zetten?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 21:26

Niet bij de trailer in de pauze? Daar hebben ze mij vorig jaar niets over gezegd? Paardlief stond gezellig hooi te knabbelen aan de wagen? Of zijn de regels anders in België/Nederland?
Want volgens mij stonden heel wat paarden te pauzeren aan hun trailer...

Aan de hand stappen heb ik geen probleem mee. Heb het tot nu toe altijd gedaan en vind het net een welgekomen afwisseling en voorkomt dat ik zelf ook volledig dicht sla op mijn spieren.

@olga: omdat mijn paard even vlot de wagen op loopt als dat ze een paddock in loopt...
ik kan ze net zo goed daar zetten, eten en drinken staat uit de zon en ik spaar plaats uit voor andere ruiters en paarden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:36

Dan verschilt NL en Belgie kennelijk. In Nederland kom je niet bij de trailer. Desalniettemin zou ik mijn paard toch niet op de trailer zetten halverwege. Dat zou het signaal voor je paard moeten zijn dat het klaar is. Aan het eind, dat kan ik me dan nog voorstellen, maar in een vetgate, nee.
In NL ben je trouwens vaak een (groot) deel van je rusttijd toch bezig met koelen, controleren, de keuring etc, dus veel echte rusttijd blijft er vaak niet eens over.

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:50

Bij mijn laatste keer in Belgie mocht ik gewoon naar de trailer en was vetgate een uur. Dan heb je heerlijk rustig de tijd voor alles. Maar juist dan is een paddock erg fijn.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 22:56

Tussenin zou ik ze eventueel nog gewoon vastbinden aan de wagen, maar dan is het moeilijker om water aan te bieden. In de wagen zijn emmers ingewerkt, dus kan ze ook vastgebonden drinken. Buiten aan de wagen kan ik geen emmer vastmaken en moet die dus op de grond staan... maar als paard vastgebonden staat, kan ze niet aan de grond.
Als ik ze in een paddock zet, kan ze wel gewoon los staan en dus drinken.

Vorig jaar heb ik overal en nergens materiaal geleend om een paddockje in elkaar te knutselen. Dat wil ik dit jaar niet meer doen, dus zou zelf materiaal aankopen. Ik vraag me enkel af of dit wel zinvol is, als ze net zo gemakkelijk op de wagen staat (2-paards vrachtwagentje, waar ze de ruimte heeft van beide paarden)
Ze staat uit de zon, alles beschikbaar, kan niet weglopen, gaat er vlot op, staat rustig genoeg om even weg te doezelen, je kan alles op voorhand klaarzetten achter slot en grendel dus geen tijdsverlies tijdens de pauze... wat is dan het extra voordeel die een paddock nog kan bieden? Behalve wat vrije beweging dan.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:03

Sorry dat het offtopic is, maar wat is een vetgate? (Dressuur kakker hier := )

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:06

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 07:38

Ik zou hem juist niet op de wagen willen laten staan.
Die van mij gaat altijd in de paddock tenzij het echt rot weer is of er geen paddocks gemaakt kunnen worden.
De reden is dat die van mij vaak al lang op de vrachtwagen staat voor we op wedstrijd aangekomen zijn, ik wil dan juist dat hij loopt in de paddock kan hij lekker bewegen en rondkijken in de wagen staat hij braaf en rustig maar hij staat en daarmee heb je het gehad.. Hij kan niet even een rondje draaien en zijn benen strekken. Ik vind het erg belangrijk dat hij dit wel doet dus daarom kies ik persoonlijk liever voor een paddock. Daarnaast is een paddockje zo gemaakt, prikpaaltje lintje erdoor en klaar. :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 08:12

En daarnaast vind ik het 'psychologisch' niet goed. Trailer/vrachtwagen zou voor een paard echt moeten betekenen, nu is het klaar, rust, straks naar huis. En die 'psychologie' is in een wedstrijd wel belangrijk. Paard moet wel 'weten' er komt nog een rondje aan en zich daar dus ook op instellen.

Maar vooral het vrij bewegen is belangrijk (en evt gaan liggen bv!, zeker na een rit). En ook een emmer water kunnen je ophangen aan een trailer. Touw erdoor en klaar.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 15:43

Paard is van nature claustrofobisch dus paddock zal voor ieder paard prettiger zijn dan op de wagen. Ze kunnen alles zien, rondscharrelen, liggen en rollen. Omdat het beest zijn benen uit zijn lijf loopt voor je, is de insteek altijd om de wedstrijddag zo aangenaam mogelijk te maken voor je beest. Dus paddock.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 00:15

Alsof ik niet het beste voor heb met mijn paard? Even de + en - punten afwegen tussen verschillende opties is nog nooit een mens of paard slechter van geworden... in tegendeel.
Beest stond tijdens mijn eerste wedstrijden gezellig in haar "box op wielen"
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 6364_n.jpg
Ze kon rondkijken, eten, drinken, rondje draaien, uit de zon, en met een geweldig goed overzicht over de andere paarden omdat ze een stuk boven de grond stond.
En ieder uur van de wagen gehaald om een rondje over de parking/weide te lopen en wat grasjes te plukken.

Pas later ben ik begonnen met het uitzetten van een paddock, en meer dan wat staan suffen doet ze niet, dus ik mocht haar alsnog uit de paddock plukken om een rondje te lopen als ik niet wilde dat haar benen vol liepen.

Jammergenoeg heb ik nu deze wagen niet meer, de volgende is een stuk minder ruim. Dus het "box op wielen"-effect ben ik kwijt.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 00:27

Een paddock is fijner, en in Nederland heb je geen tijd en het mag niet om op de vetgate je paard in een vrachtwagen/trailer te parkeren. Maar ik ben wel benieuwd wat de meerwaarde ervan is omdat te doen tijdens een vetgate je paard op de trailer/vrachtwagen te zetten???

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 00:54

Of je het echt een meerwaarde kunt noemen weet ik niet, maar je spaart bijvoorbeeld plaats uit voor andere ruiters en paarden die wel beter af zijn met een paddock en dus de ruimte nodig hebben?
Ik ben meestal al blij als ik nog een gaatje kan vinden om mijn wagen kwijt te kunnen, laat staan dat ik ruimte moet zoeken voor wagen + paddock.
Niet ieder paard gaat even vlot op de wagen, maar die van mij gaat even vlot op de wagen als dat je ze in een paddock plaatst. Dus het is niet dat er bijkomende stress is omdat ze die wagen op moet.
En alles staat gewoon al klaar wanneer je aan je pauze begint (of na de wedstrijd) Water is nog fris, want dat staat niet in de zon, paard plast meteen als ze op de wagen komt en staat dus niet te trutten omdat de grond te hard is naar haar zin, geen risico op diefstal, want alles stond achter slot en grendel (ik rij zonder grooms, dus niemand die mijn spullen in het oog kan houden),...
ok, allemaal kleine dingetjes die perfect kunnen opgelost worden als je wat tijd neemt of een paddock verkiest. Niets onoverkomelijks, het is maar net waar je eigen voorkeuren liggen? Toch?

Wat is nu net de meerwaarde van die paddock? Enkel de vrije beweging en het kunnen liggen? Moet je wel een paard hebben die daar gebruik van maakt en niet gewoon stil voor zich uit blijft kijken omdat ze dat ook wel best vindt.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:56

Ashkerlon schreef:
Alsof ik niet het beste voor heb met mijn paard? Even de + en - punten afwegen tussen verschillende opties is nog nooit een mens of paard slechter van geworden... in tegendeel.

Mijn antwoord was kort maar bevatte geen kritiek dus je hoeft je niet aangevallen te voelen. Ik geef aan wat mijn afweging is als ik op wedstrijd ga. De claustrofobie van een paard (ze zijn liever buiten dan in zo'n ding), het feit dat ze kunnen liggen en rollen, geeft voor mij de doorslag om een paddock te maken.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:04

Ik denk dat het opzich wel beter is om je paard in een paddock te zetten i.v.m. de beweging, en met warm weer stijgt de temperatuur in een trailer ook wel sneller. Maargoed mijn pony wil niet binnen de draadjes van een paddock blijven staan... dus meestal huur ik een stal of sleep ik m'n paard gewoon constant achter me aan :')

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:11

TS, ik denk dat je je besluit al hebt genomen in deze kwestie en ik denk ook dat een ieder moet doen waar hij/zij zich het beste bij voelt.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:15

Gewoon lekker op de trailer zetten als je paard daar water heeft en aan hooi kan knabbelen. Als je paard zich fijn lijkt te voelen op de trailer, waarom moeilijk gaan lopen doen?

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:19

En als je de paddock nu eens zo zet dat het paard zelf kan kiezen voor binnen of buiten? Dus paddock rond de oploopklep?

Uiteraard alleen als de trailer veilig genoeg is voor het paard om zelf in en uit te stappen, als het een riskante oploop is niet doen. Sommige trailers en vrachtwagens zou ik dat zo mee aandurven, andere zeker niet.

Het paard kan dan zelf kiezen voor wat rondscharrelen in de paddock, of evt in de schaduw in de trailer.

Ik denk dat de meeste paarden dan toch kiezen voor buiten, maar dat weet ik niet.

Voor je eigen gemak is het wel duidelijk, namelijk op de trailer. Maar het lijkt mij voor het paard toch wel echt een meerwaarde hebben om wat te kunnen scharrelen, te kunnen gaan liggen etc.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:31

Maar kom op, hoelang duurt zo'n wedstrijd? Een maand lang? Elke maand 10 wedstrijden?

Ik neem aan dat het af en toe is en een paard kan toch wel af en toe even niet buiten staan?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 12:13

@bella24: dan heb ik je reactie verkeerd begrepen, ik zag het inderdaad als een aanval. mijn excuses.
@Hilli: mijn beslissing is nog niet genomen :n Ik zie in beide opties voor- en nadelen. Met een paard dat onrustig op de wagen staat zou ik niet moeten twijfelen, maar die van mij lijkt het niets uit te maken waar ze staat.

Die optie van paddock rond de oploopklep ga ik eens bekijken. Ik denk niet dat ze zelfstandig op en af de klep zal gaan. En ik weet ook niet of het iets is wat ik haar moet willen leren... het is nogal het typje dat misbruik zou maken van zo'n privileges. Normaal moet ze wachten tot ik zeg dat ze de klep af mag of op moet.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:18

Ik kreeg een beetje het gevoel uit je antwoorden, maar dan zit ik er dus naast.

In Nederland kan/mag je niet naar je wagen terug in de vetgate, dus dat is daar al geen optie. Een paddock maken lukt ook vaak niet, dus dat is tijdens het half uur/de 3 kwartier die je hebt je paard vasthouden terwijl die geniet van een buffet aan vetgate-snacks.

Na afloop heb je dan wel de keuze (wagen/paddock), maar ik reis altijd met een trailer. Daar ga ik mijn paard niet in laten wachten, dus ik maak dan een paddock. Mijn merrie kan een paddock met een flinke emmer water, een pluk hooi en liefst wat vers gras erg waarderen. Tussendoor slaapt ze of observeert ze het hele gebeuren op het terrein. Ik heb wel stroom op de paddocklinten staan.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 17:58

Ik ben niet in het bezit van een paddock dus voor mij is het de keuze rondwandelen of op de trailer.
Ik kies dus altijd voor rondwandelen.
Die keus was voor mij makkelijk, pony eet niet op de trailer en vaak scharrelt ze gewoon wat achter me aan of ze houdt gewoon alles in de gaten. Ook gaat ze niet altijd even makkelijk op de trailer dus liever gewoon wat laten rondlopen en grazen.
Pas als we vertrekken of naar de prijsuitreiking gaan zet ik haar op de trailer. Prijsuitreiking is toch zo voorbij en dan vertrekken we ook gelijk.

Als ik een paddock had zou ik dat doen. Maar die heb ik dus (nog?) niet.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:12

Ik vind een paddock zeker meerwaarde hebben, want die zijn op gras en mijn paard vindt het een grootste beloning om na de wedstrijd nog even te mogen knabbelen (al zijn het maar 3 sprieten).
Bovendien krijgt die van mij na de wedstrijd slobber en daar kan hij heerlijk naar wens knoeien wat hij wil.
Mijn paard ziet zijn trailer ook als 2e stal, maar een paddockje vindt hij toch vele malen fijner (kan het aan zijn koppie zien), dus als het kan krijgt die van mij een paddock.

edit: en de kosten zijn het niet, je haalt 6 paaltjes en wat draad (evt op oprolding, vond ik dan weer handig)