Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Op een Podium zadel kan ik bijvoorbeeld helemaal niet zitten, ik zit heeeeeerlijk op m'n wintec dressuurzadeltje en dat ligt ook goed op m'n paardje.
Sok schreef:Ik vind barefoot voor een paardenrug waardeloos, vanwege de weinige demping en weinig ruggengraat-vrijheid, het is maar een heel dun lapje leer, je zit letterlijk heel dicht op je paard, wat die ook voelt in z'n rug, met of zonder zo'n speciale pad met inlages.. Daarbij zit de beugelophanging op 1 plek en wordt niet verdeeld over de hele lengte en breedte van de boom, waardoor je puntsbelasting krijgt, wat erg belastend is voor een rug, zeker bij veel lichtrijden.
Het nut van een speciaal endurancezadel word in mijn ogen enorm overschat. Met een dressuurzadel wat perfect past en waar je lekker op zit, kan je eventueel klasse IV rijdenOp een Podium zadel kan ik bijvoorbeeld helemaal niet zitten, ik zit heeeeeerlijk op m'n wintec dressuurzadeltje en dat ligt ook goed op m'n paardje.
Het belangrijkste aan een zadel is dat jij lekker zit en dat het goed op je paard ligt!! Zo'n endurance zadel ziet er heel fancy uit, maar als je er zelf niet lekker/goed op kunt zitten, heeft dat ook geen toegevoegde waarde. Maar mocht je toch persé een speciaal zadel willen, google eens op Zaldi, Gaston Mercier, Massimo of Podium.
Verder zijn er, zoals Gilbey al zegt, heel veel topics over (endurance) zadels hier op bokt, gebruik de zoekfunctie eens!
), waardoor je NOOIT het gewicht over het hele zadel verdeeld krijgt bij het lichtrijden, OOK niet met zo'n pad eronder, dat vangt uiteraard wel wat op, maar de wet van de zwaartekracht is onverbiddelijk, als je gaat staan in de beugels, krijg je bij de beugelophanging druk naar beneden en dat gaat op 160 kilometer (misschien wat meer, misschien wat minder,..) irriteren op die plekken.
ze zijn alleen een wat duurdere prijsklasse, zeg maar 1200 nieuw en 700-800 tweedehands.. maar echt de moeite waard om eventjes voor te sparen! Ik wil nooit meer iets anders. Er staat nu weer eentje op de markt maar dan een roodbruine en oooh, ik wilde dat ik geld had want dan zou ik meteen die tweede extra aanschaffen! Het enige dat ik er aan zou veranderen als het kon zijn de nylon? singelriemen, die heb ik liever in soepel leer
maar paard merkt daar natuurlijk niks van.
set_elkol schreef:Denk je niet dat dat bij de Comfort anders zit dan bij deze? Westernzadel ligt toch 'hoger' op de rug qua verbindingspunten. En je weet toch wel dat ik veel rijdt met Slet
, maar ik heb het echt over langdurig stevige endurancetrainingen (als in; 2 jaar achter elkaar, elke week zo'n 100+ km maken met veel lichtrijden). Denk echt dat dat uiteindelijk (misschien niet binnen nu en 5 jaar, maar echt op de lange termijn) wel funest is voor de rug, alhoewel veel minder dan met zo'n veredelde barebackpad met beugels
Sok schreef:Maar jij rijdt ook geen +100km per week![]()
Geloof dat de TS endurance wil rijden (als ik het goed begrijp tenminste!) en daarvoor is boomloos weer minder geschikt. Vooral op de langere termijn dan!
romyloverrr schreef:Sok schreef:Maar jij rijdt ook geen +100km per week![]()
Geloof dat de TS endurance wil rijden (als ik het goed begrijp tenminste!) en daarvoor is boomloos weer minder geschikt. Vooral op de langere termijn dan!
ik rijd wel 100 + kilometer met mijn barefoot !
en dat gaat prima !
barefoot is echt een aanrader !
romyloverrr schreef:ik rijd er nu 2 jaar zo intensief mee , en nog niets aan de hand :d
ik geloof daar niet zo in
Sok schreef:Denk echt dat dat uiteindelijk (misschien niet binnen nu en 5 jaar, maar echt op de lange termijn) wel funest is voor de rug
Sok schreef:Ah, dat wist ik niet.
Toch ben ik van mening dat boomloos minder geschikt is voor (zeker) de hogere klasses endurance.
Ik heb 2 en 'n half jaar boomloos gereden (Startrekk) en dat ging in het begin prima. Maar tegen de tijd dat we klaar waren voor klasse II na die tijd, ging het mis en begon de stijgbeugelophanging z'n parten te spelen.
Blijheid schreef:Sok schreef:Ah, dat wist ik niet.
Toch ben ik van mening dat boomloos minder geschikt is voor (zeker) de hogere klasses endurance.
Ik heb 2 en 'n half jaar boomloos gereden (Startrekk) en dat ging in het begin prima. Maar tegen de tijd dat we klaar waren voor klasse II na die tijd, ging het mis en begon de stijgbeugelophanging z'n parten te spelen.
Toch zijn er diverse ruiters die met bijvoorbeeld de Freeform zadels endurance rijden. Zie bijvoorbeeld dit topic met foto's van de Tevis Cup (wat geloof ik zo ongeveer de zwaarste 160 km endurance ter wereld is), waar diverse paarden een boomloos freeform zadel op hebben. De winnaar van de tevis cup 2007&2010 reed ook met zo'n zadel
[TEN-ITP] Volunteer @ Tevis Cup, Auburn USA
Waarmee ik niet bedoel te zeggen dat elk boomloos zadel daarvoor geschikt is, maar dat boomloos sowieso ongeschikt is geloof ik ook niet.
) vind ik ze ongeschikt.
)