Drinken met bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

Drinken met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 19:50

Ik loop tegen een klein probleempje aan met mijn paard, en ik vroeg me af hoe ervaren endurance ruiters het probleem zouden aanpakken.

Tijdens wedstrijden of trainingen wil mijn paard nooit drinken. Eerst dacht ik dat de afstanden te kort waren om haar dorstig te krijgen, maar blijkbaar is dat niet het probleem.
Mijn paard snapt niet hoe ze moet drinken met het bit in. Eten kan ze, zowel stukjes appel uit de hand of gras plukken. Dat gaat eigenlijk probleemloos binnen. Maar als mijn paard drinkt (dus zonder bit in), dan steekt ze altijd het puntje van haar tong tussen haar lippen, om zo het water op te zuigen. Met bit lukt haar dit niet.
Ik probeer haar de laatste weken uit te dagen om te drinken met bit in, en ze waagt nu en dan een poging, maar echt drinken kan ze niet. Er komen wat halfgare slurpgeluiden uit, smakken met de lippen, nog eens proberen en dan nog net niet beteuterd naar dat emmertje water kijken. Bit uit halen is hoofd in de emmer en uitdrinken. Dus ze wil wel, maar kan niet?

Ik dacht het op te lossen door maar "gewoon" zonder bit te gaan rijden, met een hackamore, maar daar reageerd ze niet goed op. Dat is dus helaas geen optie. Bit vast maken met een klik-systeem en op elk groompunt losklikken zou een optie kunnen zijn, maar lijkt me nogal omslachtig.
Zou ze het nog kunnen leren? Gewoon blijven water aanbieden met bit in?

Duhelo

Re: Drinken met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:54

Waarom moeilijk maken als het gemakkelijk kan?
Test enkele bitloze optomingen uit, of neem gewoon een halsterhoofdstel en klik het bit los...

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:54

Blijven water aan bieden desnoods je had laten aflikken en dat steexs dichter bij de bak. Mijn huidige paard doet het ook niet.. Zowel met als zonder bit niet..

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:00

blijven oefenen toch ?

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:02

Halster hoofdstel proberen? Zodat je het bit er makkelijk af kan halen? :)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 20:08

Ik rij mijn paard hoofdzakelijk met een combinatie van halster + hoofdstel. Dus na de training of tijdens een pauze is het super gemakkelijk om het bit uit te halen en haar te laten drinken. Maar als je midden in een wedstrijd zit, stap je niet even vlug af, hoofdstel los maken, bit eruit, paard laten drinken, bit er weer in, opstijgen en verder. Als ze op een groompunt gewoon haar hoofd in een emmer steekt en drinkt, spaar je heel wat tijd uit.

Ik heb al verschillende bitloze hoofdstellen geprobeerd. Bij de meeste zit het probleem dat ik geen rem heb. Sturen gaat volledig op zit, remmen in de piste ook. Buiten "vergeet" ze echter nu en dan eens te luisteren. Nu rij ik met een pelham, hoef er amper aan te komen en rij gewoon met een losse teugel. Maar die 2 à 3 x dat ik hem nodig heb tijdens de rit, ben ik toch heel blij dat hij er in hangt.

Ze doet dus wel pogingen om te drinken, het lijkt haar gewoon niet te lukken.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:19

Ik rij zelf met een vrij dun bit wat betekent dat ze makkelijker kan drinken omdat ze meer ruimte in dr mond heeft!

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:18

Als ze dorst heeft zal ze wel drinken.
Eerste 40km maak ik me daar geen zeer hoofd in dat ze niet drinken maar dan moeten ze toch wel beginnen drinken. Op de snelle wedstrijden bieden de meeste grooms geen water meer aan de eerste 40km gewoon omdat het toch tijdverlies is.
Als je echt denkt dat het bit het probleem is dan misschien eens aan hackemore denken ipv pelham.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:08

arun schreef:
Als ze dorst heeft zal ze wel drinken.
Eerste 40km maak ik me daar geen zeer hoofd in dat ze niet drinken maar dan moeten ze toch wel beginnen drinken. Op de snelle wedstrijden bieden de meeste grooms geen water meer aan de eerste 40km gewoon omdat het toch tijdverlies is.
Als je echt denkt dat het bit het probleem is dan misschien eens aan hackemore denken ipv pelham.

in openingspost staat er dat de hack niet goed werkt, dus bitloos is niet echt een optie...

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 17:09

Als ze dorst heeft... met bit wil ze niet drinken (doet wel enkele pogingen), bit uithalen is direct een halve emmer leegdrinken. Dan denk ik toch dat ze dorst heeft?
Er zit nu geen haast achter, eerstvolgende wedstrijden die ik kan meedoen zijn toch weer voorjaar 2014. Dus alle tijd van de wereld om het haar te leren. Maar valt het wel te leren?

Hackamore reageert ze niet goed op. Met bit is ze op je pinken te rijden, met hackamore heb je een blok beton in je handen :(

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:11

Gewoon een halsterhoofdstel aanschaffen. Er bestaan ook mooie leren varianten ipv die plastic gevallen. Ik vind het juist een makkelijk systeem en niet omslachtig. :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:12

Hackamore moet je ook niet met aanleuning rijden, maar met losse teugels. Niets is lekkerder dan op een hack gaan leunen als paard. En dat win je als ruiter niet.

Als je met de pelham met al gewend bent met waslijntjes te rijden, moet dat dan toch met die hack ook kunnen? Alleen gebruiken wanneer nodig, en ook dan niet trekken, maar korte ophoudingen maken.

Ik reed vroeger het eerstje rondje met bit, en dan vanaf het tweede rondje met de hack, en dan ging paardlief ook idd drinken. Die deed dat ook niet graag met bit in.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:13

ik vind het halsterhoofdstel ook interessant. om te drinken haak je gewoon een clipje los, bit uit de mond , hou je dat bit een beetje vast/tegen (want als ze schudden vliegt dat bit anders heen en weer :D) en na het drinken terug in het mondje, vastclippen en gaan :)
Kun je zelfs vanaf de rug

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:20

Bit uitnemen met een halsterhoofdstel vanaf de rug? En weer indoen ook? Dat zou ik knap vinden...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:23

Ibbel schreef:
Bit uitnemen met een halsterhoofdstel vanaf de rug? En weer indoen ook? Dat zou ik knap vinden...

Dat lukt :D
(wel even bijvermelden dat ik een vrij braaf paard heb, met halsterhoofdstel had ik een halstertouw aan het halster die aan mijn zadel geknoopt was. gewoon voorover reiken en ene klipje losdoen, bit uit mond laten zakken en opvangen met je rechterteugel. heb je het halstertouw nog als rem, paard klaar met drinken = voorover buigen, bakstuk vastnemen, beetje vissen om de mond te vinden (mijn paard hapt bit in als je tegen haar lippen houd) en terug vastclippen aan het ringetje)

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:27

Eens een dunner bit proberen?
Met pelham in kan je paard zeker niet slikken dus ook niet drinken.

Er zijn ook dunnere bitten met kinketting die met een kleine ophouding 'scherper' inwerken.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 18:19

Ibbel schreef:
Hackamore moet je ook niet met aanleuning rijden, maar met losse teugels. Niets is lekkerder dan op een hack gaan leunen als paard. En dat win je als ruiter niet.

Ik reed niet met aanleuning. Zelfs het sturen negeerde ze al. Waar ik anders amper een hulp hoef te geven om van richting te veranderen (teugel losjes tegen de hals, benen iets verleggen) bleef ze met die hackamore gewoon vrolijk doordenderen in de richting die ze zelf wilde. Alsof geen bit gelijk staat aan niet werken. Met touwhalster ervaar ik net hetzelfde, kingekruist of sidepull ook. Ook grove hulpen zijn dan niet sterk genoeg.
Wil ik volledig op contact rijden (dressuur/springen), neem ik haar dubbelgebroken watertrens. Maar met die watertrens waag ik me niet (meer) buiten. Daar loopt ze dwars doorheen als ze zin heeft.

Mijn (ongebroken) pelham is iets dunner dan de dubbelgebroken watertrens. Met geen van beide bitten kan of wil ze drinken. Eten is geen probleem.

Ik kreeg via pb de tip om haar een dag met bit op stal te zetten, zodat ze wel moet drinken met bit in... maar dat is ook weer zo... tjah... onvriendelijk?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:21

Ashkerlon schreef:
Ik kreeg via pb de tip om haar een dag met bit op stal te zetten, zodat ze wel moet drinken met bit in... maar dat is ook weer zo... tjah... onvriendelijk?

Ha, dat zou mijn volgende suggestie zijn geweest. Dun bitje in, en laat maar lopen. Je vraagt geen inspanning, dus zo 'gemeen' is het nou ook weer niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:29

Ibbel schreef:
Ashkerlon schreef:

Ha, dat zou mijn volgende suggestie zijn geweest. Dun bitje in, en laat maar lopen. Je vraagt geen inspanning, dus zo 'gemeen' is het nou ook weer niet.

zo gemeen vind ik het inderdaad ook niet hoor, neusriem eraf dat ze kan kauwen, en laat ze het maar uitzoeken :)
Eet ze brok met haar bit in? anders een portie slobber maken en die iedere keer wat wateriger maken zodat ze het leert?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 18:32

Misschien dat ik het over een tijdje eens probeer, maar probeer toch liever eerst iets anders. Voorlopig zet ik na elke training een emmer water voor haar neus. Plakkende droge koek er in (zo'n halve pavo koek). Zonder bit duikt ze meteen in de emmer als de koek op is. Ik hoop dat ze het met bit ook begint te leren.
De reflex koek-drinken zit er al redelijk goed in. En de koek op eten met bit gaat ook perfect. Alleen staat ze dan dwaas naar die emmer te kijken en maakt ze hoogstens eens haar lippen nat.

Ik denk dat ze gewoon nog moet puzzelen waar ze haar tong moet gooien in combinatie met het bit. Maar daar kan ik haar niet bij helpen. Dat moet ze zelf uitzoeken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:33

voortonen? :+

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 18:34

haha, of touwtje aan de tong knopen en in de juiste richting manoeuvreren :+

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:21

En hoe is ze als je de eerste 10 km met bit rijdt en daarna het bit eraf haalt? Vaak is dan het felle eraf. Veel ruiters doen dit.

Als ze niet stuurbaar is vind ik dat meer een verkeerde manier van rijden.. Ja sturen met hack is wat lastiger maar ieder paard wat aan de juiste been hulpen staat moet erop te sturen zijn.. :o het is wel even wennen. Weet niet Hoelang je het geprobeerd heb maar als je na 6 ritjes denkt dat het perfect moet kunnen... Dat wordt hem niet. Je paard moet het even doorkrijgen.

Het netjes doorbuigen in een bocht ia wel lastig met hackamore maar daar is op te trainen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:22

Somebitch schreef:
En hoe is ze als je de eerste 10 km met bit rijdt en daarna het bit eraf haalt? Vaak is dan het felle eraf. Veel ruiters doen dit.

Als ze niet stuurbaar is vind ik dat meer een verkeerde manier van rijden.. Ja sturen met hack is wat lastiger maar ieder paard wat aan de juiste been hulpen staat moet erop te sturen zijn.. :o het is wel even wennen. Weet niet Hoelang je het geprobeerd heb maar als je na 6 ritjes denkt dat het perfect moet kunnen... Dat wordt hem niet. Je paard moet het even doorkrijgen.

Het netjes doorbuigen in een bocht ia wel lastig met hackamore maar daar is op te trainen.

sommige paarden lopen gewoon door een hack, en zijn op een trensje wel perfect te rijden, soms is het paard gewoon te slim :+

Elm0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:22

Appeltjes in het water leggen dan zuigen ze water op en daarna voeren?