Tips voor zere bips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marije1109

Tips voor zere bips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 20:49

Ben mijn trainigs tijd aan het opvoeren, maar nu heb ik dus de bovenkant van mijn bips (bilnaad, sorry) kapot gereden. Behoorlijk pijnlijk en vooral omdat ik morgen les heb en dinsdag een buitenrit gepland staat.

Heeft er iemand tips? Ander ondergoed/rijbroek/seatsaver/wielrennersbroekje.....ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik rijd op en 17,5 inch dressuurzadel ivm de bouw van mijn haflinger! Het ligt niet aan mijn zit, ik heb extreem dun vel op m'n bips (helaas).

Wie kan me helpen? |(

ladypaard

Re: Tips voor zere bips

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:56

komt het door zweet? dan kun je het materiaal veranderen. Of is het randje daar precies? Dan kun je kijken naar een hogere onderbroek voor het rijden (zelf vind ik die van de action, van 1,89 ofzo erg fijn :D ) Verder geen synthetische (gladde/rib/weetikveel warme waar het zweet niet weg kan) rijbroek :)
Verder smeer ik zomers vooraf mijn schuurplekken in met cematogrolcreme/ vasiline oíd om het soepel en glad te houden. (Ik rijd zomers 5-7 uur per dag, dus schuurplekken wel op andere plekken)

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 21:02

zinkzalf helpt tegen het schuren en altijd katoenen ondergoed dragen dat "ventileert" het beste. Zinkzalf is wel een beetje vieze prut, maar het heeft mij altijd erg goed geholpen, ik rij mn vel al kaopt als ik denk aan een beste buitenrit ;)

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 21:13

Ik vind calendulazalf van Weleda (of een ander merk kan ook natuurlijk) heel fijn. Heel zacht en iets minder prutterig dan zinkzalf vind ik.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 21:48

Maar dat voelt toch super vies een zalfje op en bij je bips.....lijkt me net alsof ik rij met een drol in de broek....sorry hoor voor mijn vieze antwoord! Maar ik ga het zeker proberen want nu is het al stuk ;(

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 21:52

hahaha ja het voelt ook heel vies maar dat went wel en alles beter dan een kapot velletje toch :)

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 22:32

Dat klopt maar hoopte stiekem dat een naamloze rijbroek of seatsaver zouden werken, maar zal morgen smeren.....en dan denk ik aan jullie *\%/*

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 07:52

Een endurance rijbroek is vaak ideaal om schuurplekken te voorkomen, en als je ze eenmaal gewend bent wil je niks anders meer :D bij green distance kun je fijne broeken aanschaffen www.greendistance.nl

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 07:56

talkpoeder helpt heel goed tegen schuren, dat kun je voortaan 'preventief' gebruiken.

Ik Argentinië gaf ik het aan gasten en andere vollunteers die alleen maar spijkerbroeken hadden en die ook schuurplekken dreigde te krijgen.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 08:48

Andere rijbroek? Ik heb snel schuurplekken op de achterkant van mijn benen, maar met de caroussel rijbroeken nergens last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 09:00

Smeer als het kan de zinkzalf vandaag en vannacht nog in een dikke laag, dan heb je kans dat de open plek al een dicht is.
Eventueel onderbroek van katoen met een pijpje proberen.
Zinkzalf dringt door je kleding heen dus pas op met wat je aan doet qua zichtbare plekken.
Heb zelf wel eens een zwarte broek aangehad met witte zinkzalf, ook in het kruis.........

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 09:04

Endurance broek aanschaffen en minder stappen (zo gek als het klinkt), dus meer draven

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 15:22

welke rijbroek van greendistance hebben jullie dan, zat ook al te kijken maar die met die sterren hebben toch ook een naad bij de billen?
Of bedoel je dan die Takooha rijbroeken?

Heb haar gemaild met mijn probleem maar niets meer gehoord (niet zo netjes vond ik)!

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 15:24

Ben ook erg van het draven, maar mijn vriendin en ik moeten een beetje wennen aan het samen rijden en zij ging voor het eerst op haar nieuwe zadel.
Nu valt het me op dat het lijkt of endurance ruiters meer staan in hun beugels is dat zo of lijkt het zo?

En heb je dan nog wel het gevoel dat je veilig "zit", zou me dan net voelen of ik er zo af kon kukelen, doe juist de beugels één gat korter als ik buiten ben......

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:33

Wanneer heb je precies naar Green Distance gemaild? :)

Sommige ruiters rijden inderdaad in de zweefzit, maar er zijn ook vele anderen die dit niet doen. Mijn ervaring is dat anatomie een deel van je gevoeligheid bepaalt, maar dat je manier van rijden het toch afmaakt. Dan kan het dus toch nuttig zijn om een keer goed te laten bekijken hoe je op je paard zit.

Voor wat betreft ondergoed en rijbroeken: zoveel mensen, zoveel wensen. Dat betekent dus toch experimenteren met wat verschillende soorten ondergoed en rijbroeken, wel/geen zalf, wel/geen talk . Helaas is er niet één recept wat gegarandeerd voor iedereen werkt.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:59

Ik heb beide broeken waar je om vraagt en vind ze allebei geweldig. De een gebruik ik voor het trainen en de (voor mij) kortere afstand wedstrijden, voor de meer afstand wedstrijden gebruik ik die van Studone met sterren.

Met trainen en wedstrijd zit ik inderdaad min. 1 gaatje korter, zodat je je paard iets makkelijker kunt ontzien :j

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 18:05

Ik heb vrijdagmiddag gemaild want ik twijfel tussen de verschillende rijbroeken. Ik heb momenteel niet zo'n groot budget dus wil liefs gelijk een goede keus maken.....wat fijn om van gedachte te kunnen wisselen jullie zijn echt ervaringsdeskundigen, top!

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 19:54

Wat voor mij perfect heeft gewerkt is een simpele hardloopbroek uit de sportwinkel, ik reed voornamelijk door op knielappen van een rijbroek en net onder mijn billen.

Mijn hardloopbroek was ongeveer 35,-en na 2 jaar intensief gebruik begint deze nu wat dunner te worden op het zitvlak maar nooit meer kapotte huid gehad met rijden. Is superelastisch en met dun fleece aan de binnenkant, in de zomer niet warm en in de winter niet koud.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:04

marije1109 schreef:
Ik heb vrijdagmiddag gemaild want ik twijfel tussen de verschillende rijbroeken. Ik heb momenteel niet zo'n groot budget dus wil liefs gelijk een goede keus maken.....wat fijn om van gedachte te kunnen wisselen jullie zijn echt ervaringsdeskundigen, top!

Je hebt vrijdagmiddag gemailt en ik heb ook wel weekend soms... En soms ben ik een dag op pad naar klanten en soms ben ik aan het trainen... Dus ik zit niet de hele dag achter mijn computer (als ervaringsdeskundige...)
Maar je hebt inmiddels ook weer antwoord gehad...

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:05

Ik heb het topic snel doorgescrold omdat ik moet studeren, maar zou talkpoeder niet helpen?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:55

Iedereen is anders... Voor sommige mensen helpt talkpoeder, voor anderen spenenezalf, voor weer anderen zinkzalf.
Maar ander ondergoed, andere rijbroek, een seatzaver op je zadel of een combi van deze dingen helpen voor mensen.

Ikzelf had het probleem ook met lang stappen (op sommige paarden... op anderen niet, schommelende paarden lijken meer last te geven). Ik heb andere broeken genomen en heb een poos een onderbroekjes combi geprobeerd: een boxershortje met string eroverheen...
Inmiddels niet zoveel last meer, ook niet op een lange trektocht met veel stappen paar jaar geleden (wel veel onderbroekjes en een seatsaver meegenomen, maar geen kapotte billen)

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 22:20

Heb je een seatsaver van schapenbont of gel?

Lijkt me ook wel wat namelijk, helaas weinig tweedehands te vinden voor 17,5 zadel!

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 22:33

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 18:40

Ik zweer bij de Stud One, bij een gewone broek had ik op de plooi bij de knie echt open gereden huid |(

Van veel stappen krijg je idd pijn aan je kont, belangrijk is dan dat je rechtop blijft zitten en niet gaat inzakken/ luie stoel zit.

LiesM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 19:00

Misschien behoorlijk raar,
maar ik vind een bikinibroekje heerlijk onder mijn rijbroek,
het schuurt niet door de gladde stof en daardoor heb ik nooit meer last van schuurplekken.