De ideale endurance rijbroek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Psydoxy

De ideale endurance rijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 18:00

Na wat uurtjes te paard dit weekend ben ik er wel een beetje klaar mee om alweer "3de graads schaaf- en schuurwonden" te hebben aan de achterkant van m'n benen.

De naad van het zitvlak van m'n Pikeur broek doet tijdens het buitenrijden niet wat ie moet doen; Mijn huid met rust laten.... dus tijd voor een nieuwe.

Welke broek heb jij, waarom heb je deze gekozen wat zijn de voor- en wat zijn de nadelen van jouw endurance broek.

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 18:20

Hoi Esther,

Dat klinkt niet echt fijn ;)!

Ik heb een Podium Classic Line Riding Pant. Deze heeft een (kunst) leren zitvlak en zit echt heeeerlijk! Ik heb ook een Stud One Marango, zit ook lekker, maar de Podium nog net even lekkerder. De Stud One haaft sterretjes op de kont en benen. Toen de broeken er net waren vond ik dat echt geen gezicht, maar daar heb ik me inmiddels overheen gezet. Geloof dat endurance rijders het soms wel wat vreemd vinden :o.

rox_en_wilvy

Re: De ideale endurance rijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 19:02

Ik rij met een carrousel broek met padding bij de benen en op mn kont. Vind het een fijne broek tot zo ver!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 19:10

Ik heb ook de Stud One met sterren.
Ik vind het een heerlijke broek maar het is ook gelijk de enige endurancebroek die ik heb dus geen vergelijkingsmateriaal qua rijden.
Wel qua pasvorm, mocht nl passen bij green distance :D

Tis eventjes wennen, van eurostarbroek met leren kont naar een gladde endurance rijbroek maar ik kan niet meer zonder :D

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 20:10

is zo per persoon verschillend. ik heb er 2 van Stud One, met van die sterren - geweldig (vind ik en velen met mij). daarnaast heb ik ook een goedkopere, Takooha Libramont - vind ik heel fijn om in te trainen, maar niet om op mijn niveau de wedstrijden te rijden.....

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 20:43

Ik heb een Goldfinch en een Caroussel-rijbroek. Ze zijn allebei fijn. De Goldfinch is nu wel aan vervanging toe, die heb ik ook veel 's zomers gedragen i.p.v. een gewone, dikkere rijbroek.

Sommige ruiters rijden ook met lange fiets- of hardloopbroeken. Die zijn zo nu en dan erg.voordelig bij bijv. Lidl of Aldi.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 21:03

Stud One met sterren moet geen andere meer hebben

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 21:14

Ik heb een carrousel, rijd ik nooit mee, zit gewoon niet fijn. Heb 2 studone's; degene zonder sterren maar met suede-achtig zitvlak en degene met sterren. Ik vind ze beiden heerlijk, maar rijd me minder open met de Studone zonder sterren. Ik blijf me overigens wel openrijden, tussen mijn benen zegmaar..., tot bloedens toe. Huilend plassen, dat soort praktijken.

PsymaliPKA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 21:26

Ik heb ook een Stud One, zonder de sterren, gewoon het basis model, zwart met lichtgrijs zitvlak. Zit ook padding in en je kunt ze in verschillende kleurcombinaties bestellen. Ik heb hiervoor altijd met een simpele Harry's Horse rijbroek gereden met (nep)suede zitvlak. Bij de Stud One heb ik nooit meer last gehad van drukplekken van naden.
Nog een voordeel: de stof is erg dun, dus is lekker koel in de zomer en als het regent is het ook zo weer droog!

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 21:47

Genoeg keuze dus. Zitten er overal knievlakken in. Ben bang dat ik er nog een keer af ga glijden zonder grip :')

PsymaliPKA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 22:50

Zitvlak bij de stud one die ik heb loopt door tot onder de knie! Is een soort suede-achtig materiaal, dus je hebt er nog wel redelijk grip mee vind ik zelf.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 05:51

Ik weiger met sterren op mijn kont te rijden :') Ik heb een Saddlebums, nouja, vier. Enorm fijne broek vind ik dat :) Ik heb me ook wel doorgereden in mijn knieholtes, maar nergens last van bij die broek.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 06:44

Ik heb twee takooha libramonts, vind het heerlijke broeken (en handige zakjes vor je mobiel). Maar hardloopbroeken zonder ritsjes aan de pijpen zijn ook heel fijn en daarin heb je veel meer keus (en ze zijn een stuk goedkoper).

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:53

Ik rij nooit meer met gewone rijbroeken. Ook gewoon dressuurprikken doe ik in een endurance broek. Ik kan niet meer tegen dat geprik van die knoop in je navel.

Carrousel, goldfish, studone met sterren (houd ik voor de wedstrijden) En in de winter doe ik die broeken aan met een thermo legging van de action eronder aan.
Ze slijten wel lekker zo dus eens naar een nieuwe kijken.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:16

Psydoxy schreef:
Genoeg keuze dus. Zitten er overal knievlakken in. Ben bang dat ik er nog een keer af ga glijden zonder grip :')

Dacht ik dus ook met de Studone zonder knie en/of zitstukken, maar is dus echt niet zo. Ik reed me knieholtes echt helemaal kapot aan de binnenkant, nu nooit meer ergens last van. Ja als ik met trainen hem vergeet aan te doen en met een normale rijbroek rijd -O-

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:24

Karrimh schreef:
Psydoxy schreef:

Dacht ik dus ook met de Studone zonder knie en/of zitstukken, maar is dus echt niet zo. Ik reed me knieholtes echt helemaal kapot aan de binnenkant, nu nooit meer ergens last van. Ja als ik met trainen hem vergeet aan te doen en met een normale rijbroek rijd -O-

Klopt :j

Dat dacht ik ook maar ik merk dat ik de vrijheid die je met een endurance rijbroek hebt toch wel prettig vind.
Een gewone rijbroek is vaak wat stugger, en aangezien je toch een best tempo rijdt is die vrijheid best prettig.

Nu lijkt het alsof je heeel veeelll vrijheid hebt met zo'n broek, dat valt ook reuze mee. Tis ff wennen maar denk echt dat je daarna niets anders meer wilt.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:28

Jorie schreef:
Ik rij nooit meer met gewone rijbroeken. Ook gewoon dressuurprikken doe ik in een endurance broek. Ik kan niet meer tegen dat geprik van die knoop in je navel.

Carrousel, goldfish, studone met sterren (houd ik voor de wedstrijden) En in de winter doe ik die broeken aan met een thermo legging van de action eronder aan.
Ze slijten wel lekker zo dus eens naar een nieuwe kijken.

:D

Ik rijd zelf ook met de goldfinch en de stud one met sterren. Heb ook de studone met zitvlak gehad maar dat vond ik echt drie keer niks. Zakte af en was moeilijk op te trekken. Vind die met sterren ook wel wat zakkerig hoor maar dat is vooral vervelend naast het paard. Tijdens het rijden niet veel last van.

De goldfinch gaat al jaren mee en vind ik echt heeeeerlijk! Kan m optrekken tot aan mijn oksels en slijt nauwelijks.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:51

Ik rij tot 40 km zonder problemen met rijbroeken van Cavallo, Horka, Harry Horse enz.
In de winter een fijne softshell rijbroek, lekker winddicht :)

Hebben jullie pas bij langere afstanden de speciale endurance broeken nodig?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:57

Ik heb nog een paarse Goldfinch in een kleinvallende maat M te koop O:) 30 euro..

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 18:43

Djilna schreef:
Ik heb nog een paarse Goldfinch in een kleinvallende maat M te koop O:) 30 euro..

Die gaat niet passen met mijn lange benen :o

pam15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:10

Psydoxy schreef:
Djilna schreef:

Die gaat niet passen met mijn lange benen :o

Ik lees even mee.
De beenlengte is bij rijbroeken ook mijn probleem. Lengtemaat is bij mij nog te kort. Zijn er endurancerijbroeken in lengtemaat verkrijgbaar?

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:56

Mijn carrousel heb ik in lange versie en die is echt genoeg lang. Ook de goldfish ;) Heb ik in lang en die is ook lang!

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:57

Djilna schreef:

Volgens mij is klein vallen in dit geval smal vallen.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:01

Ik heb inmiddels 3 takooha rijbroeken verzameld. Ik wil echt nooooit meer zo'n gewone rijbroek met knoop aan :+ In de winter doe ik er een thermo legging van de action onder, in de zomer lekker gewoon alleen rijbroek. Prima te doen! Ook wel carrousel geprobeerd, die zijn denk ik wel meer geschikt voor de echt hoge afstanden door de paddings. Ik verwacht met deze broeken prima klasse 2/3 te kunnen rijden.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:02

Mijn goldfish :+ en carroussel zijn allebei ong. 5-10 cm te lang.