Bewuste huisvesting keuzes voor endurance-training?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Bewuste huisvesting keuzes voor endurance-training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 10:52

De mensen die fanatiek trainen:
hebben jullie bewuste keuzes gemaakt voor de manier waarop je je paard huisvest?

Wat zijn eisen die je stelt zodat je zo fijn mogelijk kunt trainen, en je paard zo prettig mogelijk hersteld daarvan?

Ofwel:
* hoe zijn je uitrijmogelijkheden? Vind je direct aan het bos/ hei zitten een must, of pak je net zo makkelijk een trailer of stap je eerst rustig 20 minuten voordat je bij een uitrijgebied komt?

* hoe belangrijk zijn trainingsmaatjes? of gelijkgestemden in je omgeving om ervaringen te delen, elkaar te helpen en/of adviseren?

* vind je een stal en voorzieningen een must, houd je je paard het liefst zo natuurlijk mogelijk, vind je continue beweging (buiten je training om) het belangrijkste (dus 24/7 buiten), of zet je je paard juist 's nachts op stal?

Ik ben wel nieuwsgierig hoe mensen hun situatie inrichten zodat deze zo goed mogelijk aansluit bij hun 'sportdoel'......

Navy

Re: Bewuste huisvesting keuzes voor endurance-training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:07

Ik sta op 300meter stappen van bos/heide, dat vind ik idd een must. 2á3 keer per week de trailer pakken zie ik niet zitten, en ik denk mijn paard ook niet :) Eens in de zoveel weken pak ik wel de trailer om naar een ander gebied te gaan. Ik vind 1,5 á 2km stappen naar het bos de max.

Ik sta op een stal met alle voorzieningen; binnenbak, spuitplaats, etc. Hiervoor heb ik altijd redelijk barbaars gestaan, vaak zonder rijbak en hooguit stromend water. Electriciteit was al een luxe! Ik vind het heerlijk de keus te hebben; regent het? Prima, overdekt longeren! Maar ik red me ook wel zonder. Ik deed hiervoor altijd alles zelf, en merk wel dat volpension staan veel voordelen heeft, ik kan me nu echt 100% op mijn paarden richten, ipv op drollen, kapotte draden, bevroren waterbakken..

Ik houd mijn paarden het liefst zo natuurlijk mogelijk, dus 24/7 buiten met schuilstal. Maar ik ben er ook achter dat dat niet voor elk paard het beste is. 3 van mijn paarden staan dus 24/7 op de weide met onbeperkt ruwvoer, mijn rijpaard Kayros heeft 's nachts een box van 5x3 en staat alleen in de zomer 24/7 buiten. Hij moet zijn rust kunnen pakken en dat kan hij niet in de kudde, is teveel aan het regelen, leiden, waken. Bovendien eet hij extreem langzaam en werkt het voor hem beter als hij er 2 uur over kan doen (krachtvoer).
Ik vind (zo goed als) onbeperkt ruwvoer een vereiste. Voor alle paarden, maar zeker voor endurancepaarden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 11:16

Leuk antwoord!!!

Je bent dus van heeeeel basic naar volpension gegaan? Zoiets heeft natuurlijk ook financiële gevolgen, maar als je je eigen management erop los kunt laten, maar toch daarnaast de luxe van een pensionstal hebt is dat erg lekker.

Het zal ook rasafhankelijk zijn hoeveel voorzieningen er nodig zijn? Sobere paarden of warmbloeden bijv...

In hoeverre vind je gelijkgestemden of trainingsbuddy's in je omgeving belangrijk? Of is je hobby toch meer een solitair gebeuren?

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:28

Ik heb hier gelukkig toch nog gebieden genoeg om af te wisselen maar daar het hier vlak is pak ik af en toe de trailer richting Ardennen of Eifel. En ik gebruik lagere reeksen op wedstrijd ook als training leren ze ineens ook de vetgate. Meestal rij ik door de week alleen maar in de weekends rij ik vooral in de winter samen met trekruiters (ik ben lid van een trekvereniging). En sommige van mijn paarden lopen in de lessen die ik geef.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:37

Ninx schreef:
* hoe zijn je uitrijmogelijkheden? Vind je direct aan het bos/ hei zitten een must, of pak je net zo makkelijk een trailer of stap je eerst rustig 20 minuten voordat je bij een uitrijgebied komt?

Ik ben een Randstedeling en sta dientengevolge ook in een Randstedelijk gebied. Dat heeft voordelen, want ik ben snel bij mijn paard, maar ook nadelen: zo uitgebreid rijden als op de Veluwe gaat hier helaas niet. Gelukkig ben ik wel creatief, dus ik vind mijn kilometers vanzelf wel. Voor wat ik aan uitrijmogelijkheden heb, zit ik goed en begint het eerste ruiterpad op 100 meter van mijn stal. Dat vond ik wel heel belangrijk toen ik destijds een keuze maakte voor deze stal.

Citaat:
* hoe belangrijk zijn trainingsmaatjes? of gelijkgestemden in je omgeving om ervaringen te delen, elkaar te helpen en/of adviseren?

Ik vind een trainingsmaatje in het thuisgebied niet zo belangrijk. Ja, het is gezellig, maar het is niet essentieel. Informatie over training kun je ook opzoeken en bespreken op internet en via wedstrijden of trainingsweekendjes weet ik ook wel waar ik eventueel terechtkan met vragen. Ga ik "buiten de deur" trainen (bijv. een weekendje Veluwe), dan vind ik een trainingsmaatje wel heel fijn.

Voor thuis vind ik het belangrijker dat er goed contact is met de eigenaren van paddock-/weidemaatjes. Zij zien je paard ook regelmatig (en jij hun paarden), dus als er een keer iets mis is, dan kun je elkaar erop wijzen. Dan moet je wel redelijk op 1 lijn zitten.

Citaat:
* vind je een stal en voorzieningen een must, houd je je paard het liefst zo natuurlijk mogelijk, vind je continue beweging (buiten je training om) het belangrijkste (dus 24/7 buiten), of zet je je paard juist 's nachts op stal?

Ik vind dat de huisvesting moet passen bij je paard en bij de omgeving waar je staat. Sta je 'hoog en droog' op de Veluwe of in Limburg, dan kan je paard wellicht 24/7 buiten staan met een schuilstal. In een poldergebied onder zeeniveau kan dat gewoon echt niet en moet je ook niet willen dat je paard daar 365/24/7 staat. Wel ben ik in elk geval voor dagelijks buiten ('s nachts op stal dan geen punt), liever geen binnenstal en in de periode mei-november (of oktober, afhankelijk van de hoeveelheid regen) 24/7 buiten.

Ik vind het belangrijk dat een paard ook dressuurmatig correct loopt en ik kan hier zelf het beste aan werken in een bak. Een (redelijk) goede bak met verlichting is dus een pre. Verder is stromend water (hoeft niet warm) wel fijn. Ik ben niet in de gelegenheid om mijn paard een aantal keer per dag te voeren, dus tijdens stalperiodes wil ik graag dat er gevoerd wordt, graag wel met de mogelijkheid voor eigen krachtvoer.

Ik denk wel dat er een aantal elementen uit mijn stalling of de omgeving minder ideaal zijn als je overweegt om je te richten op een 160'er, maar daar ligt mijn ambitie niet (zowel sportief, financieel als sociaal gezien niet). Voor mij voldoet dit dus.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:13

Ik ben verhuist van een luxe stal, naar een iets minder luxe stal met een super buitenbak, maar de ontspannen sfeer die er hangt heeft mijn paard erg goed gedaan! Mijn paard staat in de winter iedere dag +- 5 uur buiten ongeacht het weer en in de zomer de hele dag op de weide en s'nachts op stal! Ze krijgt echt veel voordroog per keer en als ik aparte voerwensen heb is dat bespreekbaar. Het bos ( de veluwe :D ) is op 3 km lopen, ik vind het wel fijn als warming up en cooling down. Wat trainingmaatjes betreft een oproepje plaatsen is zo gebeurd en dan tref je ervaren endurance ruiters en ruiters die net begonnen zijn en dat is hartstikke leuk, leerzaam en gezellig.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 09:09

Ik ben bij het uitzoeken van een nieuwe stal heel bewust op zoek gegaan naar een stal met voldoende uitrijmogelijkheden, en waar ze de hele dag buiten kunnen lopen. Winters 's nachts op stal, zomer 24/7 buiten.

Helaas geen stalgenoten die ook trainen voor de endurance, maar via bokt al een hoop nieuwe contacten opgedaan. Op mijn oude stal trainde ik ook al veel alleen.

Ik ga niet zo makkelijk alleen met de trailer weg, dus vind het wel een must om thuis goede uitrijmogelijkheden te hebben.

Op mijn oude stal stond ik volpension, nu doe ik wat meer klusjes. Maakt voor mij weinig verschil!

PaulineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:16

Ik ben zo'n 6 weken geleden verhuist met mijn 2 paarden van een zeer luxe volpension stal (met alles erop en aan incl. 20x60 binnenbak met Agterberg bodem) naar een 'doe het zelf' stal dichtbij het bos. Geen binnenbak en wat ik heb begrepen een redelijke buitenbak. Ben tot nu toe nog niet in de bak geweest:-)

Wel echt een keuze gemaakt ivm rij-doelen. Op mijn oude stal kon je direct naar buiten, maar een beperkt rondje van 10 km. De paarden en ikzelf kenden dat rondje nu wel... Daarnaast liep ik vooral tegen de 'niet-train' dagen aan. Het is erg belangrijk dat de paarden rust krijgen na een wedstrijd of training. En dan rust door op de wei te kunnen lopen. Op mijn huidige stal gaan de paarden het hele jaar in kudde verband het land op (op dit moment grasloos land, maar toch) Ze staan nu 's nachts nog op stal maar zodra het gras weideseizoen er is, gaan ze 24/7 naar buiten. Doordat er nu meer niet rijdagen zijn valt het stallen mesten etc ook erg mee wbt tijd.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:19

Ter aanvulling bij wat PaulineS zegt: doordat de paarden meer buiten staan, heb je ook een kleinere verplichting naar je paard toe om een entertainment-programma te organiseren. Staat je paard veel op stal (of alleen maar op stal), dan zul je dagelijks iets moeten doen. Staan ze veel buiten, dan vervalt die verplichting. Stallen zijn ook nog eens minder vies als paarden er minder lang in staan.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:49

Ik had een bepaalde huisvesting in gedachten, maar helaas nog altijd niet kunnen vinden... of het is simpelweg te ver van huis.
Ideaal voor mij en mijn paard zou zijn: weide met schuilstal waar ze niet alleen kan schuilen tegen regen, maar ook tegen de wind, maar ook faciliteiten zoals een degelijke piste, stromend water en verlichting. Aansluitend op rustige baantjes of beter nog een ruiterpad. De piste hoeft niet overdekt te zijn, maar poetsplaats wel. Als ze in een kudde terecht komt, liever ook geen constant wisselende samenstelling.
Waar ze nu staat, staat ze goed. Komt helaas wel minder buiten dan ik gehoopt had, maar het paard zelf heeft er geen problemen mee, dus ik hou me voorlopig ook koest. Het is wel de eerste stal die haar correct op gewicht kan houden en waar ik ook gemakkelijk mijn eigen eisen kan stellen. Als ik meer ruwvoer wil, minder krachtvoer, dan hoef ik het slechts te vragen. De beste trainingsroute in omstreken ligt op 20min met de wagen, dus ik tuf regelmatig die kant op. Anders heb ik rustige baantjes in de omgeving, helaas vooral beton.
Trainingsmaatjes heb ik niet, maar heb ik eigenlijk ook geen behoefte aan. Ik doe liever mijn eigen ding zodat ik alles kan aanpassen naar de behoeftes van mijn eigen paard. Als je samen gaat met een andere ruiter heb ik altijd het gevoel dat ik degene ben die het tempo moet aanpassen en paard moet inhouden. Ze raakt op de een of andere manier ook vlugger uitgeput als ze onder haar eigen tempo moet lopen.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:45

Ik heb niet perse mbt tot de endurance gekozen voor het hit actief concept in de randstad maar meer omdat ik vind dat mijn paarden elke dag buiten horen te komen.

Mijn voormalig dressuurpaard geniet van z'n pensioen in de hit en mijn 'endurance' :D paard staat daar ook gehuisvest.
Voorheen reed ik daar ook dressuur mee.

In de omgeving rotterdam zijn er niet veel stallen waar de paarden veel buiten komen en ik vond dat een must. En een toeval dus dat mijn oude pensionhouder een hit actief stal ging beginnen toen ik terug ging verhuizen naar de randstad. Ik had ze, voordat ze naar de hit gingen, aan huis.

Beide paarden krijgen 0,5 kg krachtvoer, en zowat onbeperkt ruwvoer. Kunnen 24/7 eten. Zomers uitgebreid met weidegang.
Ik voer zelf cavalor bij na arbeid of als ik dat nodig vind.

Uitrijmogelijkheden zijn niet denderend, maar zoveel keus hebben we hier nou eenmaal niet. Wel hebben we een 'natuurgebied' en kunnen we best onze km's maken.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 17:52

Nu geen paard meer en ook nooit kunnen starten, maar zeker verslaafd en hopenlijk toch enduranceruiter in de toekomst.

Ninx schreef:
hoe zijn je uitrijmogelijkheden? Vind je direct aan het bos/ hei zitten een must, of pak je net zo makkelijk een trailer of stap je eerst rustig 20 minuten voordat je bij een uitrijgebied komt?

20 minuten stappen is voor mij de max. afstand. Of ik daarvoor langs een drukke weg moet of over een stil bospad maakt me weinig uit, zolang ik de drukke weg maar wel veilig kan paseren via b.v. een fietspad. Paard moet immers ook op wedstrijden langs verkeer. Wat voor mij wel heel belangrijk is: de lengte van de ruiterpaden, diversiteit in bodemsoorten en dat ik er het hele jaar zou kunnen rijden onder alle weersomstandigheden.

Ninx schreef:
hoe belangrijk zijn trainingsmaatjes? of gelijkgestemden in je omgeving om ervaringen te delen, elkaar te helpen en/of adviseren?

Niet, dat kan via de computer of een belletje naar andere met meer ervaring. Ik vind het wel heel belangrijk dat er een stalbaas/-bazin met veel paardenverstand is en alle paarden goed genoeg kent om minimale veranderingen direct te zien.

Ninx schreef:
vind je een stal en voorzieningen een must, houd je je paard het liefst zo natuurlijk mogelijk, vind je continue beweging (buiten je training om) het belangrijkste (dus 24/7 buiten), of zet je je paard juist 's nachts op stal?

Het liefst kies ik voor 24/7 in een paddock paradise met een schuilstal. Maar op hoger niveau moet je paard ook in een box kunnen staan dus zou ik kiezen voor 's winters een box, maar dan moet het paard wel de hele dag buiten staan(liefst wei) en de beschikking hebben over onbeperkt hooi en water. Als ik alles zelf moet doen maakt me niets uit. Verder heb ik toch wel een voorkeur voor een spuitplaats met warm/koud water, trailerstalling en een longeerbak.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 09:37

Ninx schreef:
hoe zijn je uitrijmogelijkheden? Vind je direct aan het bos/ hei zitten een must, of pak je net zo makkelijk een trailer of stap je eerst rustig 20 minuten voordat je bij een uitrijgebied komt?

Even stappen langs een weg vind ik geen probleem (toch warming-up/cooling down, en stuk verhard juist fijn). Elke keer trailer moeten pakken vind ik geen optie.
Sta nu nog geen 1,5 km van de Drunense Duinen af, dus top uitrijmogelijkheden.

Ninx schreef:
hoe belangrijk zijn trainingsmaatjes? of gelijkgestemden in je omgeving om ervaringen te delen, elkaar te helpen en/of adviseren?

Dat is fijn! Op mijn vorige stal (sportpensionstal met allemaal dressuur en springruiters met 'wilde' paarden die niet buiten durven te rijden) snapte maar weinig waar ik voor trainde.
Het is handig om te kunnen overleggen en samen te kunnen trainen.
Ook qua voer, op vorige stal was brok de basis onderhoud.
Hier is het ruwvoer, ruwvoer, ruwvoer en zelf emmertjes klaar zetten voor de voerbeurten.
Dus ze krijgt precies wat ik klaar zet.

Ninx schreef:
vind je een stal en voorzieningen een must, houd je je paard het liefst zo natuurlijk mogelijk, vind je continue beweging (buiten je training om) het belangrijkste (dus 24/7 buiten), of zet je je paard juist 's nachts op stal?

Ik dacht niet meer zonder binnenbak te kunnen maar ik heb deze winter toch overleefd. Met een berg thermokleding :brr:
Nu staat ze zomers 24/7 buiten en 's winters 's nachts op stal.
Hebben ze 's ochtens en 's avonds voerbeurt en 's nachts berg hooi die ze zelden op heeft.
Ze staat in een grote wei met 9 andere.
Op vorige stal stonden ze 2 aan 2 in kleine weitjes en 's winters in paddocks. Omdat ze verschrikkelijk dominant kon doen stond ze meestal alleen.
Ze is sinds de verhuizing zoveel rustiger geworden, echt een blij tevreden paard :)
En heel sociaal naar de rest.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 08:23

Ofwel:
Ik kan 2 kanten op naar andere bosgebieden, beide zijn ongeveer 3km rijden en na wat losstappen gaan we gewoon in een drafje richting bos. Bossen zijn bereikbaar via zandpaden of via de weg

Mijn vriendin staat bij mij met haar fjord en zij houd erg van boshobbelen en zij traint met mij mee en vind dit ook leuk maar heeft geen behoefte om ook wedstrijden te gaan rijden. Toen ik nog alleen stond pakte ik vaak op maandag de trailer om in een ander bos te gaan rijden

Ik huur een stuk grond met daarop 2 "stallen" ze staan altijd buiten in een paddock en mogen zelf kiezen of ze in stal willen gaan staan, ik vind dit heel belangerijk en is ook een reden geweest om te vertrekken uit mijn vorige pensionstal. Er is een rijbak gemaakt en ben voorzien van water en stroom dus wat heb ik nog meer te wensen.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:14

Hier alles 24-7 buiten (paddock Paradise-achtig) en uitrijgebieden gewoon op rijafstand al gaan we ook regelmatig op pad.
Ik heb (mits mogelijk) alles dusdanig ingericht dat de paarden vanuit mijn visie optimaal kunnen sporten 9en vooral kunnen bijkomen).

Overigens vind ik niets natuurlijks aan endurance dus dat is niet de reden dat mijn paarden 24-7 buiten staan... Wel het kunnen herstellen omdat ze veel in beweging blijven en dus afvalstoffen beter worden afgevoerd.

Trainingsmaatjes, tja, is wel leuk om niet altijd in je uppie te moeten hotsenbotsenklotsen... maar dan is wel belangrijker dat met wie je rijdt vooral trainen is en niet rijden alleen...

connie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:13

hier ook 24/7 buiten,diverse weides om af te wisselen.Zo wordt nu momenteel de allergrootste weide van 1 1/2 ha bemest en staan nu dus op een andere wei met genoeg gras.2x per dag een grote kist met goed hooi erbij.Uiteraard schuilmogelijkheden.

Hier in zeeland helaas geen bos alleen polders.
Af en toe met de trailer op pad voor de afwisseling,huijbergen bv is een uurtje rijden.

Ik rijd liever alleen, lekker mn eigen tempo etc.
Af en toe met iemand rijden vind ik wel gezellig.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:57

Wij zijn in een korte tijd een aantal keer verhuisd. We stonden op een stal met weinig luxe, maar genoeg voor ons. Maar de uitrij-mogelijkheden waren miniem. Dus toen we konden verhuizen naar onze eerste stal, was de keuze snel gemaakt. Daar hadden ze een binnenbak en een groot uitrij-gebied naast stal, waar je gemakkelijk 3 tot 4 uur weg kon blijven. In de herfst kwamen we tot de conclusie dat de paarden zich daar niet op hun plek waren. Dus op zoek naar iets anders. We hebben nu een stal zonder binnen bak, zonder spuit plaats, maar wel de paarden overdag lekker buiten. Zoals nu met ook genoeg hooi op de wei, zolang het gras nog niet groeit. We staan daar met 4 paarden. Twee groepjes van 2. Onze ruin en merrie staan gezellig samen. Een stuk rustiger in hun hoofd als voor de tijd. Mijn dochter rijdt endurance met haar arabierruin en ik ben samen met mijn merrie haar trainingsmaatje. Dochter heeft met onze merrie ook endurance gereden. Even de trailer nemen zou wel kunnen, maar doen we eigenlijk niet zo vaak. Merrie heeft een gruwelijke hekel aan de trailer en is daarom met pre-pensioen. Dus moet dochter afspreken met anderen. Op de vorige stal moesten we 15 minuten stappen en dan waren we in het bos met geweldige zandpaden, 30-40 km kon je zo rijden. Nu zijn we nog aan het ontdekken hoe en waar we lekker kunnen rijden. Een rondje van 10 km is goed te doen met een stukje (2-3 km) langs de straat. Als we doorsteken zijn we in ons vorige bosgebied en dan rijden zo 18-20 km. Dus ja we hebben wat luxe laten vallen, maar hebben er andere paarden voor terug gekregen. Nu staan ze ongeveer 6 uur buiten, maar straks in de zomer wordt dat wel langer. En als we willen ook 24/7 . Maar ik vind het wel fijn nachts op stal. Ze krijgen echt genoeg ruwvoer. In het begin kregen ze het amper op. We moeten zelf voor krachtvoer zorgen en ze krijgen wat wij willen dat ze krijgen. We rijden liever niet langs de straat, maar soms kan het niet anders.

Mabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:39

onze paarden staan op een hectare wei met een bos strook, in de boos strook hebben we een inloop stal, paddock en een opslag voor hooi, voer, aanhangwagen,sulky.
De huisvesting is op een paar 100 meter van het bos vandaan dus dit is ideaal. Ik woonde voorheen in de polder waar ik alleen maar kon polder rijden en dat verveel me zo erg op den duur, nu heb ik heel de loonse en drunense duinen om uit te kammen. Ik kan alles zelf bepalen hoe mijn paarden leven en dit vind ik erg fijn, nooit meer verkeerd voer wat er door een goed willend stalgenoot in word gegooid of teveel of te weinig hooi. Het enige is wel dat je minimaal 2 keer per dag er naar toe moet maar dit vind ik alleen maar top!

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:05

ik heb Pip bij een boer staan aan de rand vd veluwezoom, 's nachts staat ze op de box, overdag in de wei. We hebben een omheind stukje wei, niet echt een bak (daar kan ik bij kennissen wel gebruik van maken als ik wil.....op loopafstand vanaf stal). Ze heeft een grote slowfeeder in dr stal staan die ik elke dag vol doe met hooi (ruim halve baal), krachtvoer zet ik in bakjes voor de stal neer

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 23:56

Toen we ooit begonnen in 2010, stond Alaska nog op een kleine privéstal met een erg kleine paddock, bos naast de deur en een nette bak. De kleine paddock deed haar echter geen goed, ze werd er erg slap van. Met toch al een lastig lijf om te trainen, was dit niet helpend.

Iets meer dan een jaar geleden heb ik mijn paard verhuisd naar een plek waar ze ontzettend veel ruimte heeft en we het voer zelf kunnen bepalen (eindelijk onbeperkt ruwvoer!). De sfeer is echter nogal akelig...en het bos is 4,5 km verderop... Met de kilometers die we nu per week maken en de akelige sfeer, heb ik besloten dat dit niet werkt..

Binnenkort gaan we dus waarschijnlijk weer verhuizen! Deze keer naar een stal met volop weidegang, grote inloopstallen (die heeft ze nu niet, staat 24/7 buiten, in de regen/zon etc). En dan ook nog eens praktisch naaaaaast het bos..! Weinig mensen, meer rust hopelijk.. Hopelijk een stal waar we de komende tig jaar kunnen blijven! En met de Rucphense bossen en heide naast de deur, hebben we eindelijk weer genoeg uitrijmogelijkheden!

Wizz99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 00:12

jbverwiel schreef:
Ik kan alles zelf bepalen hoe mijn paarden leven en dit vind ik erg fijn, nooit meer verkeerd voer wat er door een goed willend stalgenoot in word gegooid of teveel of te weinig hooi. Het enige is wel dat je minimaal 2 keer per dag er naar toe moet maar dit vind ik alleen maar top!

Same here! Ik kom ook met mijn paarden uit de polder, nu staan ze op mijn eigen weilandje aan een prachtig bos en heide gebied. Ik vind het heerlijk met niemand meer iets te maken te hebben. Mijn paarden staan 24/7 buiten en hebben een schuilstal tot hun beschikking maar maken daar eigenlijk nooit gebruik van. Ik voer ze helemaal naar mijn eigen overtuiging (onbeperkt ruwvoer) en dat bevalt idd heerlijk. Ik zou persoonlijk niet meer anders willen, ik zet mijn paarden niet meer op stal. Voor mijn paarden heeft van jarenlang pensionstallen naar 24/7 buiten echt een wereld van verschil gemaakt, vooral in het herstel van kleine blessures is me opgevallen. Niet alleen postitief, een van mijn paarden heeft het heel zwaar gehad met de overgang vooral afgelopen winter. Het was ook haar eerste keer buiten in de winter. Ik hoop dat ze het komende winter beter zal doen...

Ik moet toch wel ong 20-30 minuten stappen om in het grote rijgebied te komen, maar het is geen vervelende route en als ik er eenmaal ben kan ik uuuurrren rijden. Rijbak en rijvereniging op stap afstand.

Ik ga overigens 1x per dag heen en niet 2x :)

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:37

Leuk topic, deze ga ik even volgen. Ben ook opzoek naar een nieuwe geschikte plek en stel precies dezelfde vragen

ciaraciara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:22

ik zit 100m van de duinen af (: de kennemer duinen en de amsterdamse waterleidingduinen en het strand is hier ook een optie (maar nu mogen we er alleen in de vroege ochtend en in de avond heen, hoe jammer )

ik vind het niet erg om alleen te rijden, maar als ik een rit van 14 km doe, neem ik vaak een vriendin mee (doe toevallig ook een fjord heeft) haar fjord heeft namenlijk niet zo veel conditie, maar als die wat meer heft, gaat ze ook mee op langere ritten

mijn paard staat nu 24/7 op stal ): dus we rijden haar iedere dag, we hebben een binnenbak, buitenbak, een buiten en binnenpoetsplaats en een spuitplaats, en de paarden kunnen overdag lekker uit hun luiken kijken, wel gaat ze in de zomer altijd een paar weken op vakantie en dan staat ze dus 24/7 buiten in een kudde. ik zou haar graag op een stal willen zetten waar ze in ieder geval naar buiten kan, want nu is alleen losgooien in de buitenbak een optie voor 'vrij rondlopen' maar mijn vader wilt dat niet omdat hij deze stal goed vind, wel vind ik het dus super handig dat ik met mooi weer maar 100m hoef te rijden of ik ben in de duinen (:

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:17

Leuk topic. :)

Ik heb alleen maar polder, hier dus gewoon trainen in de polder, km maken kunnen we hier genoeg. Daarnaast probeer ik wel één keer in de zoveel tijd ergens anders te rijden. Ik zou wel graag in een beter gebied staan met bijvoorbeeld ruiterpaden. Alleen dan sta ik weer slechter voor mijn paard en in dit geval kies ik voor de luxe van mijn paard.

Ik vind het niet erg om alleen te rijden, rij dan ook 9 van de 10 keer alleen. Soms gaan we samen op pad vind ik ook leuk en gezellig. :)

Mijn paard staat 24/7 buiten met inloop stal. Ik vind dit erg belangrijk, mijn paard moet kunnen lopen wanneer hij dat wil, zeker in de endurance vind ik het belangrijk dat je paard veel buitenkomt.
Voeren etc doen we hier wel zelf.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 17:08

AlaskaTorrie schreef:
... En met de Rucphense bossen en heide naast de deur, hebben we eindelijk weer genoeg uitrijmogelijkheden!

Let op: het staat nergens op internet te vinden op de officiële sites (gemeente/natuurmonumenten/defensie), maar in een erg groot deel van het bos (defensieterrein) mag je ALLEEN op het ruiterpad rijden. Er wordt tegenwoordig heel strikt en vaak gecontroleerd, en het gaat je direct (geen waarschuwingen) €90 kosten!

Er is wel geteld 1 ruiterroute van 9 km... en daar mogen we het mee doen. Het complete bos is 1200 hectare, en wij krijgen daarvan 1 route van 9 hele kilometers... }:0

Je raadt het al... ze hadden mij te pakken van het weekend... en ja... ik ben nog steeds boos.... _-:(