Tijd voor een TREC zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Tijd voor een TREC zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:18

Even goed gezocht op zdel topics. En ik kon er maar eentje vinden , en dat is lang lang geleden.

Met alleen een echt dressuurzadel in de kast, zal ik toch op zoek moeten naar een zadel om TREC mee te rijden.

Uiteraard even op de website van Greendistance gekeken, en en ja een Gaston Mercier lijkt me wel wat :D
Maar .... wellicht zijn er nog andere opties, dus ik ben heel benieuwd waar iedereen mee rijdt.

Uiteraard ben ik beginnend TREC rijder, maar ik houd de rug van mijn paard en van mezelf graag goed en ik als ik ergens voor ga ... dan gaan we er ook voor ;)

Ik heb een haflinger dame , maar ze is niet zo breed.
Ik rijd nu met een Barnsby .

Ik wil ook een oefencrossje met het zadel kunnen doen, en hij moet erg lekker zitten ( ex hernia patient )

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:20

In principe heb je genoeg aan een goed passend zadel voor jou en paard, hoeft het niets speciaals te zijn. Voor het springen is een dressuurzadel misschien niet ideaal, maar dan is een veelzijdigheidszadel waar je zelf ook een aantal uur prettig in kan zitten ook prima :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:31

WendyBZ schreef:
In principe heb je genoeg aan een goed passend zadel voor jou en paard, hoeft het niets speciaals te zijn. Voor het springen is een dressuurzadel misschien niet ideaal, maar dan is een veelzijdigheidszadel waar je zelf ook een aantal uur prettig in kan zitten ook prima :)

Dat zou zeker een optie zijn, maar omdat ik toch een nieuw zadel moet kopen, kan ik ook voor iets bijzonders kiezen :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Tijd voor een TREC zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:34

Ik zou gewoon kiezen voor een zadel waar zowel jij als je paard je prettig bij voelen. Liefst iets wat ook nog enigzins aan te passen valt, of vanzelf "meegroeit" want de bespiering van je paard zal nog wel eens veranderen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:16

Er zit ook een praktisch aspect aan; zo zou ik zelf geen GM nemen, omdat ik makkelijk de beugels over het zadel moet kunnen doen, dat zie ik nog niet zo snel gebeuren met dat type. Ik zou om die reden ook geen zadel met fenders nemen.
Ik heb zelf een Massimo Trail, die zit prettig met lange afstanden, maar kan ik ook mee springen, omdat het een veelzijdigheidsmodel heeft. Neem anders eens contact op met bokker Gilbey, die is zelf TREC-ruiter en verkoopt o.a. Zaldi.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:18

Zadels met fenders zijn ook minder geschikt om te springen.
Je krijgt daar minder steun bij met de sprong.
Dan word een oefen crossje wel erg lastig om te doen.

Op zich zijn er best wel wat modellen zadels die veelzijdig genoeg zijn om EN lang mee te rijden, EN spingen, EN dressuur te rijden, En goed bepakking mee te kunnen nemen.
Sommige veelzijdigheids zadels kunnen er geschikt voor zijn maar daar moet je goed opletten op het draagvlak van de kussens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:28

Dressuur hoeft niet. Lang en springen is prima ( en bepakking :) )
Ik zal jouw site eens even bekijken.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:31

Er moeten nog heel veel foto's bij geplaatst worden maar als je vragen hebt kun je die zeker stellen

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:11

Volgens mij is een Massimo Trail perfect hiervoor, heb hem zelf ook voor mijn haflinger. O.a. te koop bij Green Distance (http://www.greendistance.nl)
Voordeel: veel ringen voor bijv. zadeltassen en beugels kunnen makkelijk opgestoken of over het zadel gegooid. Heb voor mijn andere paard een GM, en daar zit je idd altijd met de hangende beugels bij de aan-de-hand-onderdelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:27

Dankjewel voor de tips. Ik ben erg weg van GM, en volgens de site kon je er ook mee springen ( en zo zien ze er ook uit ) , maar nooit bij stil gestaan dat de beugels in de weg blijven hangen.
Ik ga dan ook maar eens serieus kijken naar de Massimo Trail

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:31

Ik heb ook een Massimo Trail. Rij dan wel geen TREC maar maak wel lange buitenritten (20 a 30 km). Verder spring ik er om de week mee in de springles en gebruik ik 'm ook om mee te crossen.

Vind het een super zadel, zadeltas is er makkelijk aan te bevestigen, of een extra halstertouw. Ben erg blij met de Massimo Trail :j Ligt bij mij op mijn Tink, zie profiel, daar staan ook wat foto's in van het crossen.

maris76

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:02

Ben net begonnen met trec, maar maak ook lange buitenritten en een sprongetje op mijn Wintec pro met cair dressuurzadel...ongedwongen zit, wrongen die je kan verplaatsen, ik kan er prima mee weg.

Heb wel andere zadels getest, maar ben toch bij mijn wintec gebleven. Denk dat je gewoon wat zadels moet gaan testen....succes!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:29

Hier ook een zeer tevreden gebruiker van een Massimo Trail. Destijds (2007) aangeschaft voor de endurance en ik ben er nu ook erg blij mee in de TREC. Eerder had ik een Hulsebos Endurance (dressuurzadel met extra wrongen en ringen), een geweldig zadel voor de endurance. Ik kon met zo'n dressuurmodel alleen niet echt fijn een sprongetje maken, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

bianca5055

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 09:57

Hier nog iemand die erg tevreden is over de massimo trail. Reed voorheen western en wilde eigenlijk perce iets wat erop lijkt. Maar na veel navragen, testen en bekijken bij ook bij buitenlandse ruiters met diverse zadels oa gelijkend op de GM en meer naar het western gerichte toe ben ik toch over gestapt naar de massimo. Daar heb ik dan wel fenders (smalle) aan zitten zodat ik er met een spijkerbroek of jophurbroek makkelijk kan rijden.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:04

Ik ben geen trec-ruiter. Maar wel een veelzijdigheids-ruiter, die graag lange ritten buiten maakt.

Ik heb sinds anderhalf jaar de Thorowgood T4 endurance. (aan laten meten/ op maat aangepast)
Is een "engels" zadel, met wat meer verdeling over de kussens en veel extra ringen. Ook relatief eenvoudig aan te passen qua boommaat (nog nooit laten doen overigens) en ook de wrongen zijn met klittenband verplaatsbaar.
4 plekken voor de singelstoten, dus daar is ook wat mee te schuiven.

Het belangrijkste is en blijft dat het goed op je paard ligt, en dat jij er lekker op/in zit.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:22

Ik rijd ook met een massimo en ik wil nooit meer anders. het zijn heerlijke zadels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:58

Nou de stand is wel duidelijk met 5-2 voor de Massimo :)
Maar ik ga zeker ook naar de Thorowgood kijken. Engelse zadels bevallen me goed.

Omdat ik er echt mee wil kunnen springen ( en ik doe wel eens een huppeltje met mijn dressuur zadel maar dat is verre van ideaal ) ga ik niet voor de Wintec.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:06

Gm zijn echt heerlijke zadels. Ik wil niet meer anders. Ik heb de magaride met fenders maar als je de ehh compigne hebt kan je er gewoon beugels aan doen en opsteken.
Ik zeg er bij bij. Eenmaal een gm en je bent voor de rest van je leven verpest. Je wilt niks anders meer.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 16:26

Ik heb afgelopen weekend op Flanders Horse Expo geholpen bij een stand van vrienden en daar heb ik weer even op de Massimo gezeten.
Ik weet meteen weer waarom dat niet mijn zadel is.
Hij heeft voor mij een te brede twist en dat hou ik niet lang vol.
Verder komt de kniewrong voor mij net lastig uit als ik in de spring maat ga zitten (nodig bij de PTV)

Wel werd er een nieuw model zadel gepresenteerd van Wintec, dat op den duur vast ook wel in de Bates uitvoering zal gaan komen.
Een nieuwe endurance versie.
Aan basis veel weg van een dressuur zadel.
Met afneembare bovenbeen kussens die op het buitenste zweetblad zitten en ook verstelbaar zijn (lijken erg op die oortjes van een australisch zadel)
Verder een kleine verdikking aan de achterzijde van je bovenbeen dat je been heel rustig op zijn plek laat liggen maar zeker niet dwingend is.
En wat ik echt super fijn vond is dat er een nieuwe stijgbeugelophanging op zit waarbij je zelf kunt bepalen of de de stijgbeugels verder naar achter wilt hebben (fijn tijdens de POR) of juist meer naar voren (fijn voor springen)

Ik zal later even een foto van mijn telefoon opladen.
Ik wil heb zeker gaan testen.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 13:09

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 17:32

Dankjewel, ziet er in ieder geval veelbelovend uit.
Moeilijke keus wordt het.
Ga ik wachten op dit zadel en mijn eerste TREC wedstrijd met dressuurzadel rijden of wordt het toch een Massimo trail.

Ik begreep trouwens dat alle GM zadels wel met gewone beugels kunnen

maris76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:16

Wow, dat ziet er mooi uit...maak zelf flink wat kilometers op een wintec pro dressuur, zit prima en voldoet voor mij en paard ook prima voor de trec.

Denk dat je gewoon wat zadels moet gaan proberen, niet blindstaren op een merk, gewoon voelen wat voor jou en je paard werkt, da's soms al lastig genoeg...succes!

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:45

Ik heb een GM en begrijp de beugelproblemen niet..? Gooi ze zo over het zadel! Heb de Doline met simpele Wintec Webbers (die enkele, dunne dingen) eraan.

Ik rijd geen TREC dus kan er verder niets over zeggen, maar voor endurance is dit een heeeeerlijk zadel! Ultiem genieten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:46

Navy schreef:
Ik heb een GM en begrijp de beugelproblemen niet..? Gooi ze zo over het zadel! Heb de Doline met simpele Wintec Webbers (die enkele, dunne dingen) eraan.

Ik rijd geen TREC dus kan er verder niets over zeggen, maar voor endurance is dit een heeeeerlijk zadel! Ultiem genieten!

14 Maart komt Greendistance bij me langs en ik ben erg benieuwd naar de GM's .

Natascha1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 09:17

Ik heb een zadel op maat laten maken voor mijn Merens en voor mij. Past hem, past mij. Nadat ik vele zadels en soorten zit (diep, vlak, veel of weinig wrong, veelzijdigheids, spring, endurance enz. enz.) uitgeprobeerd heb, heb ik een zadel gekozen wat hem past en waar ik super in zit. Wilde een endurance achtig iets, maar kwam uiteindelijk uit bij een dresuurzadel. Ik maak er vaak vele lange (30+ km) ritten mee en regelmatig een klein sprongetje. En ook voor de TREC gebruik ik dit zadel altijd. No problem.

Staar je niet blind op 1 iets of wat mooi is. Probeer dingen en kijk wat past bij jou en jouw paard.