teugels los laten, hoe? Tips heel welkom...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marije1109

teugels los laten, hoe? Tips heel welkom...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 19:51

Ik ben met mijn haflinger van 12 jaar aan het trainen geslagen voor de endurance. Nu reden we altijd al wel buiten, maar het is een enorm heethoofd, dus ik had de teugels altijd stevig in de hand.
Nu lees ik overal dat het belangrijk is de teugels te laten vieren, maar hoe dit ik dit zonder het hele bos in 5 minuten door te scheuren?
Laat je op een dag gewoon de teugels los (natuurlijk wel verbinding houden) en went het paard/pony hier dan aan, of moeten ze dit van nature oppakken.....ik weet niet goed hoe ik dit moet aanpakken?

silkeireja

Re: teugels los laten, hoe? Tips heel welkom...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 19:55

onder een buitenrit is het de bedoeling dat je pony gaat ontspannen ga zingen dan ga je zelf ontspannen je hoeft niet perse je teugel heel los te laten houden maar lekker ontspannen je pony moet er juist veel plezier aan hebben en jij natuurlijk ook dus ontspan alles

silkeireja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 19:55

dan gaat het vast beter

elise21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 19:57

Je paard mag niet sneller als je de teugels los laat.
Gewoon opbouwen.
Als hij rustig loopt geef je hem meer ruimte en als hij dan weer sneller neem je hem weer terug.
Gewoon oefenen denk ik ;)

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:57

dressuur is de basis voor alles, als je basis in orde is kun je vanzelf de teugels wat langer laten / ontspannen

uiteraard gaat dit in het begin nooit met het buitenrijden en is het; oefening baart kunst

herhalen herhalen herhalen :j

mijn jonkies kan ik in het begin ook niet ontspannen wegrijden, maar nu ze wat meer ervaring krijgen komt dat vanzelf (na een uurtje)

Sera loopt inmiddels CEI en kan ik ook pas na ca een half uurtje wat "losser" laten, maar zij heeft altijd een massastart dus dat is ook nog wat lastig en zeker omdat ik haar achteraan start

komt vanzelf goed, mits je blijft oefenen en op een gegeven moment ook durven te onstpannen en kijken hoe je paard daar op reageerd, maar je voelt ook vanzelf wanneer het lijf gaat ontspannen en de gangen. dan pas kun je proberen de teugels met wat minder druk te rijden

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:28

In de bak kun je al veel oefenen door met een los teugeltje figuren te rijden, op je zit/stem terug rijden, en veel herhalen idd! Die van mij is echt een gifkikker als het om snelheid bepalen gaat, en soms duurt het even maar de aanhouder wint en kunnen we met een lang teugeltje heerlijk galopperen :D veel succes

Pendurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 00:07

Als het paard vooral hard wil, kun je veel ophoudingen maken. Zodra het paard sneller gaat, maak je een ophouding en als het daar op terugkomt, ontspan je. Bij heethoofden moet je dit in het begin veel herhalen (soms kort op elkaar), maar als het goed is, hoef je steeds minder ophoudingen te maken.
Als het paard ook kijkerig is: dressuurmatige oefeningen om af te leiden en ik probeer ze wat met het hoofd omlaag te rijden en te laten ontspannen.
Samen rijden met een rustig paard kan ook helpen. Succes!

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 13:37

Ze is gelukkig niet echt kijkerig, ik zal het proberen met de ophoudingen. Nu maakt ze zich vooral steeds sterker maar misschien is het een kwestie van doorzetten. Ze is door de vorige eigenaar eerst gebruikt om op hoog niveau dressuur te rijden, maar toen het meisje ouder werd en een paard kreeg, gebruikten ze haar om in het bos te crossen.....

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:45

Ik gebruik bij mijn Fjord een Pessaobit. Hij mocht vroeger altijd knoei hard in het bos en op een dubbel gebroken bitje kon ik hem niet houden. Ik had kapotte handen en hij kapotte mond hoeken. Nu ik met een pessao rij, kan ik bijna de hele Endurance rit mijn teugels los laten! Hij weet het en luisterd nu veel beter, nu kan ik heerlijk ontspannen rit rijden. Ik blij en hij blij.

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:52

mijn pony is zoals nu in de winter ook altijd erg druk. Dan staat ze echt te stuiteren en schrikt ze veel sneller als normaal. en in de zomer was ze juist op de terugweg amper te houden(vooral toen er een veulentje op haar stond te wachten thuis). dat was ik gauw zat en toen ben ik begonnen met overgangen en tempo wisselingen rijden, maar vooral toen ik begon met echt duidelijke stemcomando's werd het pas echt beter. nu staat ze, hoe druk ze ook is, met 'hoooww' ook daadwerkelijk stil(wat wel even schrikken was toen een vriendin van mij er in volle galop zat en even vergeten was dat ho stilstaan was..). En ik gebruik 'easy' als ze rustiger moet wezen of als ik een overgang wil rijden, hierin ligt het eraan hoe ik het zeg. en voor galop is een kus geluid genoeg. ik vind dit erg fijn rijden, want zo weten wij beiden waar we aan toe zijn. ik rij haar natuurlijk niet volledig op stem, maar doordat ik eerst een comando geef, weet widy al wat er verwacht word. Als ze dan nadat ik zacht een hulp gegeven heb weigert te luisteren, pak ik haar aan en laat ik haar helemaal stil staan, achteruit lopen, maak daarna eerst weer overgangen en tempowisselingen, voor ik haar weer ontspannen verder laat rijden. zo is het voor beiden duidelijk. t is ook beter als je zoveel mogelijk de teugels los probeert te laten. Maar zodra ze daar misbruik van maakt fluit je haar terug en maak je duidelijk dat er wel in het zelfde tempo gereden moet blijven worden. na een poosje snapt ze wel dat losse teugels niet betekent dat er gas gegeven moet worden.

maar als je pony aan het begin staat te stuiiteren van de energie, laat na een warming-up natuurlijk, je pony zich gewoon even uitleven. als mijn pony zo'n stuiterbui heeft laat ik haar zodra ik ene pad vind waar dat veilig kan, haar gewoon even uitrazen. dan is je pony wat energie kwijt en hoef je um daarna waarschijnlijk minder in te houden.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 09:42

:') 'Even' uitrazen? Daar wordt die van mij juist alleen maar heftiger van.
Mijn paard loopt 160ers. Die kan ik met veel geluk na 120km een keer wat meer teugel geven :=
Of hij moet inderdaad 'zijn' tempo mogen lopen, dan is dat al veel eerder. Maar dat mocht hij tot afgelopen jaar niet. We rijden dan nl rondjes tussen de 17 en 18km/h :D

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:50

Even uitrazen werkte bij Karrimh ook averechts en deed ik ook nooit. Karrimh kwam na 160km ook gewoon in galop over de finish en zelfs dan was de rem soms moeilijk te vinden. Zou toch 1st aan de gang gaan met de basis, dus dressuur, en met het buitenrijden ook proberen de basis naar boven te halen. Door middel van veel oefenen en herhalen zal het vast goed komen

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 12:20

Dank je wel voor jullie adviezen. De dressuur loopt nog niet heel lekker, ze is heel gevoelig en ik mis het gevoel een beetje. Al van kinds af aan lukt het me niet "aan de teugel" te rijden, ik snap de techniek heb zelfs instructeursdiploma maar zelf lukt het me niet (ligt niet aan de pony). Maar alle begin is moeilijk, ik ga met jullie adviezen aan de gang, hoop dat mijn zelfvertrouwen zal groeien (ben een tijd te bang geweest om überhaupt te rijden en heb mijn toenmalige paard verkocht)!
Ik ben daarbij druk in de sportschool om zelf fitter te worden (en liefst iets dunner).

Eerst op naar de Eper Paardenvierdaagse, daar verheug ik me enorm op en hoop dat ik relaxed kan rijden!
Worden er eigenlijk ook lessen gegeven, of zijn er verenigingen met een "endurance" afdeling?

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 12:24

Amber even je profiel bekeken wat een mooie foto's, zou ik ook wel allemaal willen kunnen/durven...

Tranen bij het verhaal over Karrimh.....

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:25

Je kan toch gewoon met je instructrice bespreken wat je doel is... en jouw doel kan dan zijn dat je wil dat je ontspannen kan rijden beide want kan me niet voorstellen dat je er zelf ontspannen opzit als je de teugels altijd stevig vasthoudt. Heeft grotendeels met vertrouwen te maken.

Misschien dat jij ook wat aan dit topic hebt http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=105&t=1690447&view=unread#unread

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 14:43

Oh dank je wel! Vele spreken vaak schande van een scherper bit, maar bij ons is het een uitkomst. :D Nu gaan we tenminste goed op de hindernis af haha. Met de endurance is hij gewoon veel ontspannender!

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:09

bij Karrimh reed ik eerst ook met een pessoa, maar daarbij is het ook een watertrens en ging zijn velletje er tussen zitten en reed op het laatst zijn mondhoeken kapot. onze wedstrijden kregen steeds meer tempo en daar werd hij heel heet van.
sinds 2012 reed ik hem met een ander bit, ben slecht in namen dus zal het proberen te omschrijven: lijkt een beetje op een western bit, maar kortere scharen (die ook als een bus-trens vastzitten dus geen kapotte mondhoeken meer), dubbel gebroken en soort appelbitje achtig :o?

Saskia rijdt Jip met een soort gelijke bit, misschien dat zij weet hoe hij heet :o

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 09:04

Ik heb mijn heefthoofd een poosje met bit gereden, maar merkte dat je dan de neiging krijgt om vast te houden.
Nu rijd ik met een hackamore, en dan ben ik me er goed bewust van dat ik na iedere ophouding weer los moet laten.
Soms betekend dat dat ik om de twee seconden een ophouding moet maken en dan weer wat teugel moet geven om te belonen, maar goed ooit leert ze het wel...

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 09:19

Bedoel je een pelham, Donna?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:02

Ik heb een Billy Allen Short Snaffle shank. dat is nog wel een gebroken mondstuk, maar het middenstukje is zo dat als je de teugels aanneemt het een stang wordt. Je krijgt dus niet dat notenkrakerseffect van een gewone trens.
http://www.justwestern.nl/?catalogprodu ... 1219b.aspx
Die heeft Sas ook. Ik pak even plaatje erbij
Afbeelding

Ik gebruik hem trouwens met dubbele teugels zodat ik de scharen alleen gebruik als het nodig is. Anders rijd ik rechtstreeks op het middenstuk.
Wel twijfel ik nog of ik niet toch een ongebroken versie neem. Ligt toch nog stiller in de mond. Deze is dat:
Afbeelding

Beide bitten hebben een korte 'shank' van 10cm

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:13

Als ik die van mij ook zelf zijn tempo laat bepalen dan zijn we in recordtempo weer terug op stal. Maar dat hebben we gewoon afgeleerd door wie haast heeft kan nog wel een extra rondje en dan gewoon stal voorbij rijden. Dit heb ik een keer vol gehouden tot het kwartje viel. En sinds dien is het relaxt stappend terug naar stal.

Ik rij trouwens met dit bit en is voor mij tegenwoordig alleen als noodrem.
Afbeelding
Mijn stelregel wie braaf is mag met lang relaxt teugeltje lopen. Wie vervelend is word onderweg net een beetje extra aan het werk gezet in wat ik dan wil. ~~}>

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:24

Ik denk dat het belangrijk is om te ontspannen tijdens een buitenrit. Ik heb een haflo arabier gehad, en die kon ook heel anders zijn als we buiten reden. Ik reed hem op een enkelgebroken bustrens, en dat bit heb ik gewoon altijd gehouden. Maar het heeft een tijd geduurd voor ik aan een lange teugel door het bos en over het strand kon. Hoe je zelf tijdens het buiten rijden er op zit is heel belangrijk. Dus inderdaad, oefenen. Veel oefenen. En geduldig blijven. Hoe drukker je zelf wordt hoe drukker je paard wordt. (Mijn bijrijders waren ook altijd heel snel weer thuis.)
Laten uitrazen lukte ook nooit bij mij. Als ik de hele dag buiten was geweest was hij aan het stuiteren van de energie. Dan mocht hij het weiland weer in en ging hij eerst drie rondjes galopperen, dan rollen, en dan weer galopperen.

O, en dat aan de teugel rijden is mij ook niet zo snel gelukt. Pas toen ik ging ontspannen, ging het paard ontspannen en toen lukte het aan de teugel rijden ook veel beter.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:26

Ik rij die van mij nog steeds meestal op een dubbel gebroken kneveltrens. Maar tijdens een endurancewedstrijd, en vaak thuis ook trouwens, is meneer zo enthousiast dat zijn remweg te lang wordt :+ Met de Billy Allen kan ik gewoon op het middenstuk rijden en heb ik de scharen voor als ik echt in moet grijpen. Maar rij zelf nog altijd liever met de kneveltrens..

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:35

Mijn bit lijkt het meest op de bovenste van Djilan, maar bit is een appelbit

BenteAmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 15:02

Hoe gaat het als je met hem wandelt en stukjes rent, en hoe gaat halthouden? Blijft hij goed bij je aan een los touwtje?

Wat hierboven wordt gezegd over ontspannen is volgens mij dè tip. Ontspannen en durven loslaten. En heel consequent zijn! Als hij luistert, moet je direct je hand ontspannen. Als jij steeds druk houdt, is de beloning weg en is het voor je pony ook niet meer duidelijk wat je wilt.