Ik lig inmiddels al ziek op de bank, onder een deken en lekker bij de haard, sinds Wanroy afgelopen zondag. En tsja, op een gegeven moment gaan de Tell-Sell reclames (zeker de Nederlkandse variant.. GAAP) ook vervelen.. Dus dan ga je lezen, veel lezen. Zo kwam ik op een artikel uit de Her&Der, van een aantal maanden geleden.
Hierin stond een stuk over, ik meen, Dirk Nieuwenhuis in Austerlitz, klasse II. Het eerste rondje was hij, met rijmaatje, met een snelheid van 16,nogwat km/u gegaan. Dit vond hij echter te langzaam en heeft het tweede rondje met ruim 30 km/u afgelegd. Zo kwam hij op een snelheid van ruim 21 km/u.
Nu heb ik 2 weken geleden een trainingsrit gemaakt met mijn vriend. Ik op Neef, hij op de fiets, met kmteller. We hebben rustig aan gedaan, lekker relaxt gepicknickt (dat woord klopt niet
) onderweg. Maar, ik verbaasde me over haar tempo. Dat ze snel is, tsja, dat is niks nieuws. Aangezien we in Katwijk na 15 km erachter kwamen dat we met 21 km/u gingen. Goed; ze haalde in een (wat voor mij aanvoelde als een) fikse arbeidsdraf met gemak de 23 km/u, en dat zeker 10 km volhoudend, toen gingen we iets harder, zette een galopje in. Dan haald ze met gemak zelfs de 40! Maar een arbeidsgalop is dit niet meer te noemen. Even later zakte ze terug naar rond de 30, maar dit was nog steeds geen arbeidsgalop, maar flink doorbanjeren. Goed, ik heb het hier wel over een Draver, waarschijnlijk een die ook gekoerst heeft en gewoon veel tempo in d´r benen heeft.
Maar, hoe snel moet deze Nieuwenhuis wel niet zijn gegaan? Ik neem aan dat een doodgewoon (ik meen dat het een NRPS of KWPN was) paardje geen tempo heeft van 30 km/u! Ik ga er dus vanuit dat deze combinaties continu in een middengalop en zelfs rengalop hebben gezeten. Ik dacht dat de gemiddelde snelheid in galop tussen de 19 en 24 km/u ligt?
Ik was benieuwd naar jullie mening. Misschien beledig ik hierbij de Dirk Nieuwenhuis-fans of Jan Buitenhuis-aanhangers, maar ik ben bang dat dit je paard dood laten lopen is.
Overigens bewonder ik wel de conditie, Navy houdt echt geen 30 km vol met een tempo van 30 km/u. Want, nette hartslagen hadden ze wel (overigens is Jan Buitenhuis geloof ik afgekeurd op kreupelheid afgelopen weekend in Wanroy).
Hoe lang houdt een paard dit vol?
Wat is jullie limit wat snelheid betreft?
Wat zijn normale tempi te noemen en wat niet?