Endurance rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle_S

Endurance rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 16:51

Hallo Allemaal,

Ik heb mij tot op heden verdiept in het Endurance rijden, dit trekt mij enorm. Ik rijd graag buiten in mooie natuur, lange afstanden en af en toe pakken we een camping. Nu wil ik naast de DAWRA western wedstrijden ook Endurance wedstrijden gaan rijden. Omdat er best een aantal bij mijn in de buurt worden georganiseerd (Drenthe) wil ik misschien dit jaar de poging gaan doen om naast Western ook Endurance te gaan starten.

Nu heb ik deze activiteiten voor mij en Jetje in de planning:

29-04-12 Endurance wedstrijd Ommen
05-05-12 Endurance wedstrijd Drents Friese Wold Wateren
22-09-12 Endurance Wedstrijd Grolloo
13-10-12 Endurance Wedstrijd Onstwedde

De Endurance wedstrijden zijn allemaal binnen een uur te rijden voor mij, mijn vader of moeder zou mij daar heen kunnen brengen. Het liefste zou ik mijn eerste wedstrijd dus 29 april willen rijden in Ommen, nu vroeg ik mij af, zijn er nog meer mensen hier die daar ook heen gaan en waar ik misschien samen de wedstrijd mee kan rijden, ik zoek dus een maatje! Ik start natuurlijk wel in Klasse 1!

Natuurlijk is dit dus allemaal nieuw voor me en ben ik benieuwd hoe jullie je paard trainen/voorbereiden op het endurance seizoen. Ik vind het allemaal wel erg spannend, zoals een voorkeuring en alles en de stopjes voor grooming hoe dit allemaal gaat. Wat je nou mee zou moeten nemen naar zo'n wedstrijd enz. Mijn moeder en een vriendin willen mij graag komen groomen en eventueel mijn 'rijmaatje' ook wel! Graag zou ik met iemand dus mee lopen om alles te ervaren op zo'n dag.

Alvast bedankt! Ik hoop op leuke spontane reacties!

Groetjes MIchelle

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:42

Wat leuk, nog een endurance-fan!
Misschien kun je je voor een van de wedstrijden eerder als vrijwilliger opgeven? Daar leer je echt een hoop van, er gebeurt zoveel op zo'n wedstrijddag. En dan ben je bij je eigen eerste keer niet zo zenuwachtig, dan weet je ongeveer hoe het werkt. Ook zou je je als groom kunnen aanbieden, dan kun je ook redelijk op je gemak een wedstrijd mee-bleven zonder dat je zelf moet rijden.

weslyjune

Re: Endurance rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:56

Hoi Horse_Art, leuk dat je endurance wil gaan rijden! Aangezien het 1 van de mooiste sporten ooit is, een hele goede keuze :P

Ik zie in je lijst staan dat je in mei in het DFW wil gaan rijden, volgens mij is die dag wel MENdurance maar geen ENdurance, ze hebben volgens mij wel een Enjoy the ride. Dit ze heel leuk om te rijden, dus zeker doen, maar je krijgt geen winstpunten voor het goed uitrijden.

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 19:08

@ Jowien: Bedankt voor je reactie, ik zou inderdaad graag iemand willen groomen om in contact te komen met het endurance rijden en het zien hoe dit op een dag gaat. Het lijkt me allemaal heel erg leuk en wil dit al langer maar nooit doorgezet.

@ Weslyjune: Ik heb het even na gekeken en je hebt gelijk, is inderdaad Mendurance. Zal deze schrappen van mijn lijstje. Bedankt!! :)

Leuk dat jullie zo positief zijn!

Nog een vraagje, moet je lid zijn van de KNHS Endurance + een startkaart of?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:19

Hey leuk, Blik zijn zusje komend seizoen in de endurance!
Je moet idd lid zijn vd endurancevereniging voor klasse 1 en een startkaart. Voor de kennismakingsklasse/impuls hoef je alleen lid te zijn vd knhs.

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 19:34

Ja ja, het gaat dit jaar toch echt gebeuren, ik hoop dat ze het net zo goed gaat doen als haar grote broer! Bedankt voor je reactie! Ik zal het binnekort maar eens allemaal gaan regelen.

Welke wedstrijden rijd jij dit jaar? Kom ik je misschien nog tegen? Zou leuk zijn!!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:40

Ik start waarschijnlijk niet in NL dit jaar. Wel in Frankrijk, Duitsland ed ;)
Er staat hier op bokt een handig topic/sticky met allemaal info over hie en wat met starten van wedstrijden. Alvast veel plezier.

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 19:58

Zo super goed zeg! Tja jullie zijn natuurlijk al klasse III & IV, geweldig hoor!!
Heel veel succes dit jaar!! Ik zal eens kijken wat voor info er allemaal staat, bedankt!!

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 20:38

Is het verplicht eerst KK te starten en daarna pas K1?? Of kun je je eerste wedstrijd ook gelijk K1 starten?

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:57

Je mag gelijk klasse I starten, heb je wel een startpas nodig en een lidmaatschap bij de KNHS Endurance vereniging! :D

Veel plezier en succes, denk dat ik je wel zie in Ommen, ik start ook klasse I! :D

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 20:59

Ontzettend leuk! Maar als ik Klasse 1 start, kan ik dan wel samen rijden met iemand die Kennismakingsklasse start 35 km?

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:05

klasse 1 en KK starten door elkaar, beide op de 25 en 35 km. Je kunt dus in de klasse 1 gewoon samen rijden met iemand uit de KK. In Ommen krijg je wel starttijden aangewezen, dus als je samen met iemand wilt rijden is het het handigst om dit op het inschrijfformulier te zetten.

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 21:08

Okee, heel erg bedankt! Ik ga er over na denken. Maar denk dat ik toch liever dan gelijk voor klasse 1 ga! Vooral als je toch samen kunt rijden met iemand van de KK. Ik zal dit inderdaad op het inschrijfformulier zetten.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:13

Je zal er alleen aan moeten denken dat je met klasse I minimaal 9 km. per uur gemiddeld moet rijden en met de KMK klasse maar 8 km. per uur gemiddeld. Je kan dus best met een KMK-er starten, maar dan moeten jullie je snelheid op jouw 9 km. per uur minimaal richten. Ik vind trouwens 35 km. voor een eerste wedstrijd erg lang, ik zou voor de korte afstand gaan als ik jou was. Geen idee of je grooms hebt, maar je verliest sowieso bij de p/a al tijd vanwege het meten van de hartslag en de ademhaling en in het begin is zo'n afstand in wedstrijdverband toch al heel wat. Ik zou er even over denken als ik jou was, het is echt wel anders dan een gewone buitenrit...

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:08

Jet schreef:
Je zal er alleen aan moeten denken dat je met klasse I minimaal 9 km. per uur gemiddeld moet rijden en met de KMK klasse maar 8 km. per uur gemiddeld. Je kan dus best met een KMK-er starten, maar dan moeten jullie je snelheid op jouw 9 km. per uur minimaal richten. Ik vind trouwens 35 km. voor een eerste wedstrijd erg lang, ik zou voor de korte afstand gaan als ik jou was. Geen idee of je grooms hebt, maar je verliest sowieso bij de p/a al tijd vanwege het meten van de hartslag en de ademhaling en in het begin is zo'n afstand in wedstrijdverband toch al heel wat. Ik zou er even over denken als ik jou was, het is echt wel anders dan een gewone buitenrit...

Ik had precies hetzelfde probleem op m'n eerste wedstrijd..
Toevallig ook Ommen, dat was toch wel heel heftig. We waren te langzaam uiteindelijk.
Het is toch echt wel wennen aan het tempo dat je moet houden!

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 09:14

Bedankt voor de reacties, ik denk dat ik dan toch inderdaad KK start. Ben er inderdaad van bewust dat dit anders is al een buitenrit. Bedankt!

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:29

Je kan best gelijk klasse I starten hoor, maar ik zou dan wel de korte aanhouden voor je eerste! :)

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 09:31

Okee, alleen degene waar ik mee rijd, rijd wel 35 km, kan ik dan ook gewoon klasse 1 starten, 25 Km.
Bedankt :) :)

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:45

Ik weet niet precies hoe de routes dit jaar lopen met die korte en lange klasse I..
Ik start ook korte klasse I, dus mocht je geen rijmaatje meer hebben en dit graag willen, mag je altijd met ons mee rijden!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:14

Ik zou dan inderdaad voor een korte klasse 1 gaan. Als alles goed gaat heb je gelijk punten, met kmk tellen die niet. En of je nou 8 km/u of 9 km/u rijdt op de korte afstand, maakt niet zoveel uit. Er om denken dat je niet blijft plakken bij evt. groompunten en bij de p/a, je rijtijd loopt door en dat stilstaan haalt het gemiddelde een stuk omlaag. Dat is dan wel weer een nadeeltje van een kortere afstand, stap en stilstaan hakken dan meer in op je gemiddelde snelheid.

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 12:28

Geweldig! Dankjulliewel! Ik ga toch voor de 25 km, als ik jullie zo hoor is dat toch verstandiger. En zoals Jet al zegt kan het zijn dat als alles dan goed gaat we gelijk puntjes hebben :) Maar we gaan vooral voor de ervaring en plezier!

Vanmorgen al lekker in het bos wezen trainen. Ze had er erg veel plezier in!

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 13:14

Ik heb mij zojuist aangemeld bij de vereniging, nu wou ik mijn startpas aanvragen maar via het KNHS is dit nog niet mogelijk, heb gebeld naar de servicebalie. Nu weet ik niet hoe ik die startpas wel kan aanvragen, kan iemand mij hiermee verder helpen?? Sorry!!

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:17

Mieke_Xena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:07

Leuk dat je ook begint! Ik ga ook Ommen mijn eerste rijden (waarschijnlijk samen met mariekeyy hier op bokt, en heb ook grolloo en wateren op de agenda geschreven voor als ommen goed gaat! Weet eigenlijk niet of het handig is om met meer dan twee te starten, maar ik zal eens vragen wat marieke ervan vindt, wat mij betreft kunnen we dan met zn drieen starten

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 16:15

@ Sok: :) Dankjewel!! Zodra ik mijn lidmaatschapnummer heb zal ik mijn startpas aanvragen en kan ik ook het inschrijfformulier invullen en versturen. En dan is het definitief!!

@ Mieke_Xena: Wat leuk dat jullie ook beginnen, en bedankt voor het aanbod leek me erg gezellig en zal jullie vast en zeker tegen komen maar ik heb afgesproken om met Sok te rijden wat mij ook heel gezellig en leerzaam lijkt. Maar wie weet kunnen we in Wateren samen rijden? In Grolloo ga ik samen een vriendin rijden, zij rijd dan met mij mee, en zal dan starten in de KK met mijn andere merrie.

Groetjes! :)