Halster om/mee tijdens trec(endurance)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Halster om/mee tijdens trec(endurance)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:49

Ik ben van plan om dit jaar te starten met TREC, en wellicht ook wel met endurance.
Nu rijd ik momenteel nog gewoon met bit, maar ik zou wel bitloos willen rijden misschien.
Dat is allemaal nog even uitzoeken.

Nu vroeg ik me af hoe jullie je halster meenemen tijdens TREC.
Als je met een halsterhoofdstel rijdt,hoeft dat natuurlijk niet want dan klik je het bit eraf en kun je aanbinden.
Maar met een gewoon hoofdstel,doe je dan je halster eronder?en dan je neusriem eraf bijvoorbeeld?
En als je nou met een bitloos hoofdstel rijdt,idem?

Of andere crea oplossingen??

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:10

Ik heb het halster gewoon onder mijn hoofdstel. Ik rij dan met een hoofdstel zonder neusriem, maar met mijn hackamore deed ik ook gewoon het halster eronder. Halsterhoofdstel vind ik makkelijker als je toch met bit rijdt. Ik doe mijn halster expres niet in de bepakking, teveel gedoe met in- en uitpakken.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:11

Kijk anders even op de site van http://www.goedhard.nl Trec weet ik niets van maar met endurance zie ik toch wel heel veel halsterhoofdstellen en clickbridles voorbij komen. De laatste heb ik, die heeft een drukknop op de frontriem waardoor je het hoofdstel gedeelte af kan halen en het halster achterblijft. Bij de halsterhoofdstellen kun je de bakstukken met een musketon vast en los maken van het halster.

Toen ik nog een gewoon hoofdstel had, deed ik het halster over mijn hoofd met 1 arm erdoor. Weet alleen neit of dat handig is i.v.m. startnummer op het hesje, of hebben ze die niet in de trec?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:12

Hesje draag je vaak niet bij de POR. Maar je bent wel zo'n 5 uur onderweg, dus reken er maar op dat je je gaat ergeren als dat ding in de weg zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:13

Wendy, heb je dan een gewoon 'stoffen'halster zeg maar eronder?

Daffie, goedhard ken ik wel en ken ook idd de halsterhoofdstellen. Als ik met bit blijf rijden koop ik me er zeker zoéen, omdat je daar zo gemakkelijk alles los kan halen...maar als ik bitloos ga,hoef ik niks te klikken/verwijderen maar moet wel vastbinden.
Halster om je hoofd zit dat niet vervelend??
Lijkt mij niet heel veilig ivm mogelijk blijven haken ofzo?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:18

Ja, een gewoon halster, maar het is wel een dunne :)

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Halster om/mee tijdens trec(endurance)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:19

Dankje!
dat is wel een mooi dun ding ja!
Ik heb wel touwhalsters,maar daar mag je niet mee aanbinden.
Ga eens op zoek naar een normaal dun halster,waar heb jij de jouwe vandaan??

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:21

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:23

oeh dat is luxe,leuk je eigen halster samenstellen. eens even goed bekijken dan welke kleur(en)ik wil.!

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 17:55

je kunt een gewoon halster onder je hoofdstel doen.
Ik gebruik zelf een 3 in 1 halsterhoofdstel, die je met bit kunt gebruiken maar ook als sidepull en crosslink.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:03

welke is dat Gilbey?Zoiets als de Marylot?
Ik weet nog niet op welke manier ik bitloos wil rijden, heb sidepull geprobeerd,dat vond mijn pony niets.
Op touwhalster is hij wat lastig te sturen(ruis)dus geen idee of crosslink iets kan zijn.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:05

Hou er rekening mee dat de optoming tijdens de hele wedstrijd hetzelfde moet zijn. Dat je bijvoorbeeld buiten met een touwhalster prima kan rijden, betekend niet dat je een PTV parcours met een touwhalster kan rijden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:10

nee dat wist ik, touwhalster is ook niet wat hoor...maar was meer als uitleg dat ik twijfel welk bitloos bij ons past..
Ik denk zomaar dat ik de TREC met bit rijd... :D

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:14

Die van mij is nog een marylot (heb hem al jaren), gebruik eigenlijk alleen de combie met het bit, rij nooit bitloos meer met die van mij.
Idd, bij TREC moet alles met de zelfde optoming en kun je soms beter voor iets kiezen waar je zeker van bent dan dat je nog twijfelt of een optoming wel in alle situaties zal werken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:20

dat lijkt me idd niet zo verstandig nee...
eindig ik ergens in een sloot of struik.
:+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:04

Afhankelijk van hoe braaf je paard is en of je je paard er ook aan wil leiden (ipv aan je optoming) kan je ook voor iets van 5 euro een stierenband halen bij bv welkoop. Die zit je hoofdstel niet in de weg is oersterk en je kan er gewoon aan vastzetten.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:49

Kan, maar dan moet je alsnog een halster meenemen :+ Het is namelijk onderdeel van de verplichte bepakking.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:07

Moet dat echt een halster zijn, of een stuk tuig wat als doel heeft een paard veilig aan vast te zetten?

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:08

echt een halster

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:09

http://www.trec-club.nl/reglementen/201 ... t_2011.pdf

Citaat:
Bepakking
- halster (of halsterhoofdstel) en touw
- identiteitspapieren van paard (liefst kopieën in een waterdicht hoesje) en ruiter (geen kopieën toegestaan!)
- eventueel info over ziektes, allergieën of medicijnen.
- zakmes
- hoevekrabber

bastienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:29

Ik rijd al heel lang met zo'n halster waar je een bit aan kunt klikken, kost 2 of 3 tientjes. Bit doe je gewoon in bij je paard en de teugels dan aan de ring van het halster. Karibu reageert daar perfect op, maar mocht je tijdens de rit of PTV toch liever het bit hebben klik je de teugels gewoon om.

Volgens de TREC regels moet je paard het bit nl wel in hebben bij de POR als je het ook bij de PTV wilt gebruiken, maar niemand verplicht je om de teugels er ook aan vast te maken.

Bovendien een stuk goedkoper dan Goedhart of andere endurance oplossingen, om eerst eens uit te proberen of het wat voor je is. Niet ieder paard reageert hetzelfde, die van mij vertikt het om op van die kruisdingen of andere bitloze toestanden te reageren. Touwhalster waar je aan twee kanten stuurt werkt ook niet, maar een gewoon halster met de teugels beiden midden onderaan werkt wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:43

Wat voor halster bedoel jij,Bastienne??

Ik wil sowieso nog wel eea aan bitloos proberen,hoewel dus sidepull,kaptoom en touwhalster in principe afvallen. Ook indian bosal heb ik geprobeerd(onder kin gekruisd)werkt ook niet echt..
Vooralsnog rijd ik gewoon met bit.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:46

Bastienne rijd met een leren halster hoofdstel, en dan op de zijringen de teugels vast gemaakt, dat ging ook heel goed bij mijn arabier vroeger.

bastienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:03

Klopt maar ik maak de teugels niet aan zijringen maar aan de ring middenonder, waar je normaal het halstertouw vastmaakt. Dus 2 teugels aan 1 ring (foto linken lukt me niet, in dit album kun je wel wat vinden:
https://picasaweb.google.com/110412192676929106592/Karibu#)
en op de site van Jolanda Scheepen:
http://www.fotoscheepen.nl/E2011/0347-TREC-NK-PTV/content/0347_0088_large.html

Heb ik ooit gekregen dus weet niet waar je die kunt kopen. Wel weet ik dat die gewone nylon rijhalsters te koop zijn (vraag Gilbey maar :-) voor niet zoveel, werkt ook goed.

Of als je nieuwsgierig bent: neem een gewoon stalhalster, maak daar teugels aan de ring en probeer het uit in de bak of andere veilige omgeving. Zou best kunnen dat je verbaasd staat over het resultaat.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:06

sorry, ik dacht dat je ze aan de zijkant vast had :o (ook niet na gekeken op foto's, hihi)

ik ga ze ook in het leer krijgen, maar kon niet alles tegelijk inkopen.