gebruik van smartphone als gps tijdens rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JustMe8484

gebruik van smartphone als gps tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 10:33

Hallo allemaal,

mijn vraag ook in het buitenrijforum gesteld, maar dacht dat hier misschien meer mensen zijn die hier vaker gebruik van maken dus vandaar dat ik hier ook even topic open.
ik ben mij aan t oriënteren op een smartphone. Ik heb een aantal vraagjes over gps systemen op de smartphone, want het liefst koop ik iets waar een goede gps functie opzit, zodat ik op buitenrit niet en tel en gps mee hoef.
Dus ik vroeg mij af wie er op buitenrit zijn smartphone als GPS gebruikt.
Welke telefoon heb je en met welk programma gebruik je de GPS? gaat dat via internet of heb je geen internet nodig?
Heb je altijd overal in het bos goed internet bereik?
Alle tips zijn welkom.
Ik zit nu te twijfelen tussen de Samsung galaxy xcover en de Sony-ericsson xperia active, mijn voorkeur op dit moment gaat naar de laatste.Mochten er ervaringen zijn met deze telefoons hoor ik het graag!
Alvast bedankt voor de reacties.

Mando

Re: gebruik van smartphone als gps tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:34

Ben ik ook benieuwd naar

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:36

Ik heb de galaxy s2, de gps is top, zelfs op de veluwe. Maar accuduur is met gpstracker aan hooguit 3 uur. ;(

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:39

Ik lees ook even mee! Ik heb een richtingsgevoel van een dronken zeehond O:)

Gaat die gps danvia internet? Of werkt dat net als een Tom Tom ?

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 10:40

ok, ik sta in hoenderloo, dus ook veel op de veluwe, haha. maar heb je voor jou gps altijd internet nodig? want ik wil het liefst geen internet abbo omdat me dat veel te veel onnodig geld kost. heb je een speciale app of de gps die er al op zit? want zoals ik het in de winkel begrijp is de standaard gps altijd via internet. ik ben dus vooral benieuwd of dat ook zonder internet zou kunnen...

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:41

Gps gaat via gps, niet via internet hoor.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:43

Ik gebruik wel sportstracker op mijn telefoon, maar deze is bij lang na niet zo accuraat als mijn GPS (Garmin Forerunner).

Er zijn overigens wel meer topics hierover

[TEN] iPhone app om rit te meten

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 11:46

ik ben er via een ander topic achter dat de gps idd gewoon op de telefoon zit, maar dat de kaarten dus via internet geladen worden. ik snapte al niet waarom t altijd via internet zou gaan, maar daar ligt het dus aan...
Dus ik zal een programma/ app moeten zoeken om goede kaarten op de telefoon zelf op te kunnen slaan zodat de gps die kan gebruiken ipv kaarten op internet...

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 11:48

@ wendybz: ik heb wel gezocht idd, maar alles wat ik vond (en volgens mij ook het topic wat jij noemt) gaat over snelheden en afstanden bijhouden en achteraf de route zien.
Ik wil het echt gebruiken om niet te verdwalen en de route te zoeken zeg maar...

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:48

Wat dacht je van een ouderwetse stafkaart? :D

comeclose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:51

Iphone 4! Tot nu toe beste telefoon die ik heb gehad, heb altijd bereik en zit ook een goed GPS functie op. Batterij gaat ook best lang mee voor de GPS functie heb je wel internet nodig, maar volgens mij is dat bij elke telefoon zo.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 11:54

haha, ja die zijn ook heel handig. en mij pa heeft wel een goede gps hoor. máár: het lijkt me met zo'n smartphone juist zo handig als je niet alles mee hoeft te nemen, maar alleen je telefoon. Ik wilde eerst niet zo'n ding. heb nu iets waar ik alleen mee kan bellen en smsen. Die touchscreen werkten ook niet op mijn werk en vond ze daar ook te kostbaar voor (ik werk op kb, met stof,poep, vocht en grotere kans op vallen (of gewoon onvoorzichtigheid van mij haha). maar nu zag ik dus dat er 2 zijn die dat allemaal kunnen hebben. Daarbij moet ik een nieuwe tomtom, dus leek me zoiets een goede optie, zo alles in een, zeker als ik m ook voor t rijden kan gebruiken is het voor mij nuttig zoiets te kopen.
Ik vind echter dat ik met bellen en smsen al 24/7 genoeg bereikbaar ben, heb op t werk en thuis computer/laptop om mail te checken en wil dus eigenlijk nog niet aan het internet op de mobiel. Scheelt toch een hoop geld als ik mijn vertrouwde abbo kan behouden. Vnadaar dat ik dacht laat ik hier eens vragen naar de ervaringen en tips en weetjes wat betreft gps op de telefoon.

edi"t: comeclose: de iphone 4 wordt het om bovenstaande reden van stof, vocht etc dus zowiezo niet...

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:56

Hier was ik ook nieuwsgierig naar. Ik was ook al lang zoekende naar een goede tel met gps.
Inmiddels heb ik een losse gps gekocht (Garmin Foretrex 310), omdat navigeren via een gps op
je tel nogal wat van de accu blijkt te vragen.
Vooral bv onder een dik bladerdak hebben de meeste gpsen toch moeite met verbinding houden (verschillende
keren meegemaakt in de Drunense Duinen).
Stel dat je dan dus toch nog zou verdwalen en je accu is ondertussen leeg van het constant zoeken naar
verbinding, dan sta je daar mooi. Geen idee waar je naartoe moet en je kunt ook niemand meer bellen
om door te geven dat je verdwaalt bent..........

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 11:58

oh en op een kaart zie je niet waar je op dat moment bent. dus ben je aan t struinen en besef je ineens dat je niet meer weet waar je bent is een gps toch wel erg handig...

@ manex: dank voor je reactie. fijn om idd ook dit soort negatieve kanten te horen!

Sayangki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:01

Ik heb een acer smartphone en gebruik het programma everytrail. Erg fijn programma: laatst buitenrit van 3 uur gemaakt en slechts 40 % batterij gebruikt.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:03

Mijn vriend heeft de samsung galaxy s2 en heeft daar het programma CoPilot live op gezet. Is een goed alternatief voor TomTom :j Maar ik zou niet snel een telefoon gebruiken als navigatie op het paard :+ Ik gebruik mijn garmin wel om routes na te rijden die ik vooraf uit heb gezet (http://www.afstandmeten.nl en daarna op de garmin zetten). Maar voor gewoon rijden zonder vooraf een route erin te zetten zou ik liever een stafkaart gebruiken, Kan je je makkelijker op orienteren dan een digitale, waar vaak ook niet alle paden op staan.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 12:11

ik kan, als ik zomaar gereden heb, op een gewone kaart echt niet zien waar ik ben hoor, midden in het bos... ruiterpaden staan volgens mij zowiezo nooit duidelijk op een gps maar je weet gewoon wel altijd waar je bent en kan de weg terug vinden. Ik denk dat ik m op de tel daar ook voornamelijk voor wil gebruiken. Bij verdwalen of gewoon lekker struinen na een tijdje weer weten welke richting ik op moet om thuis te komen. Hij zou dus ook niet de hele rit aan hoeven staan.

Sayanki, dat programma wat jij noemt, is dat echt om de weg te vinden of om achteraf terug te zien?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:26

Ik heb een iPhone 3, daar zijn externe batterijen voor te krijgen. 2e hands zijn ze ook niet heel duur.

Maar het dus alleen mogelijk met internet? Of ben ik nu heel blond..?

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 12:32

No-no dat laatste is dus precies wat ik probeer uit te zoeken, haha. Maar geloof dat de conclusie opzich is dat dat wel kan, mits je een kaarten programma op je tel zet. Maar daar zijn met paardrijden volgens mij dan nog niet heel veel ervaringen mee,omdat iedereen denk ik wel internet heeft en dan de kaarten gewoon via internet geladen worden.
dat van die externe batterijen is wel handig, alleen wil ik dus geen iphone maar één die vocht-, stof-, en schokbestendig is, haha...maar misschien dat ik daar wel eens naar kan kijken of die voor één van de twee telefoons die ik wil ook bestaat

Sayangki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:16

jojootje84 schreef:
Sayanki, dat programma wat jij noemt, is dat echt om de weg te vinden of om achteraf terug te zien?

Beide. Je kan onderweg zien waar je bent en welke weg je al afgelegd hebt. Ik kan me er goed mee orienteren om de weg te vinden. Achteraf kan je dan ook zien hoe je gereden hebt, wat je snelheid was, de afstand, hoogte verschillen etc. Je kan in het programma horsebackriding aanvinken. Dus is wel programma speciaal voor sporten outdoor.

Hieronder een voorbeeldje van een afgelegde route:
http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=1311217

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:26

Je telefoon kan een gps hebben of niet. Als hij geen ingebouwde gps heeft kan hij via de zendmasten ongeveer bepalen waar je bent. Bijvoorbeeld nokia had dit systeem. Ik had geen internet abonnement maar kon evengoed "de gps" gebruiken, je betaald dan gewoon per verbruikt Mb. Dit is wel erg achterhaald hoor...

Als je telefoon wifi heeft kan je thuis het kaartprogramma downloaden. Over je internet verbindig thuis. Vervolgens kan je het programma gebruiken mits je telefoon zelf een gps heeft. Dus geen internet op je telefoon nodig. (maar internet is juist zo handig, voor van alles en nog wat... Een aanrader, maar dat ter zijde) Ik gebruik Sygic. Goed programma, werk prima. Alleen mijn batterij is ook zo leeg. In de auto kan hij op de oplader, te paard helaas niet. Dus te paard gebruik ik toch gewoon een Garmin vista hcx. Batterij gaat 18 uur mee, en het zijn penlites, een extra setje is makkelijk meegenomen.
Ik heb trouwens een Htc chacha, fijn toestel maa die batterij is zo leeg.

Succes met kiezen!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:31

Met GPS is je tel zo leeg.
Ik had een programma gedownload om de route mee te kunnen terugzien enzo.
Maar voor ik thuis was was m'n foon al leeg. :+
De GPS via Google maps heb ik wel een keer gebruikt toen ik op een stuk kwam dat ik niet kende en niet wist welke kant ik op moest. maps aangezet en gaan rijden en kijken waar ik heen ging op de kaart. Binnen no time ha dik iig de goede richting weer te pakken en was ik snel weer op een bekende plek. :D

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:31

ik heb GPS op de nokia, met eigen kaarten opgeslagen, je hoeft dus niet een internet bundel te hebben om die te gebruiken.
Als GPS voor de auto gebruik ik juist die, maar voor paardrijden vind ik die toch te onnauwkeurig.
het vraagt wel veel van je batterij en ik gebruik daarom een garmin voor de snelheid/afstand en rij vaak met stafkaart (net als Wendy, maar wij rijden dan ook TREC en zijn heel gewoon om met kaart te rijden :+ )

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:54

Gilbey schreef:
ik heb GPS op de nokia, met eigen kaarten opgeslagen, je hoeft dus niet een internet bundel te hebben om die te gebruiken.
Als GPS voor de auto gebruik ik juist die, maar voor paardrijden vind ik die toch te onnauwkeurig.
het vraagt wel veel van je batterij en ik gebruik daarom een garmin voor de snelheid/afstand en rij vaak met stafkaart (net als Wendy, maar wij rijden dan ook TREC en zijn heel gewoon om met kaart te rijden :+ )

Ik rij ook al jaren met een kaart, alleen een digitale met kompas :D
Als TREC ook gehouden gaat worden met gps, dan ga ik ook TREC rijden! }>

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:02

Ik zou niet te lang blijven wachten :=