Impulsrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EstherMe

Impulsrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 22:16

'Als ik later groot ben wil ik me wel eens gaan richten op de endurance'.
Tsja, en dan ben je ineens wel een beetje groot aan het worden :')

In het dagelijks leven lekker bezig dressuur (ook wedstrijden eens per maand) en wat buitenrittenop zijn tijd. Ik probeer toch wel zo vaak mogelijk te gaan! Af en toe naar het strand, bos etc.

Nu zie ik op de evenementenkalender 2 ritten staan die mij aantrekken.

De eerste rit is in het Drents Friese Wold 28 augustus ( wil daar toch met peerd op vakantie die week, aangezien ik daar kennissen heb met een camping + mogelijkheid voor de paarden).
Of Katwijk in oktober (voordeel is dat een bokt-vriendin ook de rit gaat rijden en ervaren is in de endurance).

Wat raden jullie mij aan?
Kan mijn paard het aan denken jullie?
Wat voor extra training is nog extra nodig?
Gaan jullie toevallig een van de ritten ook rijden?
Ik heb verder nog geen spullen etc ervoor, ben ik ook nog niet van plan om aan te schaffen. Het is meer om te kijken hoe het ons bevalt :) Na 3 uur door de bossen rijden is paardjelief (NRPSruin van 7 jaar) nog hardstikke fit.

Napie

Re: Impulsrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 03:19

Je bent goed op weg: basisconditie is wel aanwezig, je komt wel eens in een andere omgeving..... verder kan ik vanaf hier niet zien hoe de gezondheid van je paard is en het karakter. Werk hij graag en maakt hij zich niet te druk om anderen?
Extra spullen zijn niet nodig. Gewoon een normaal zadel en hoofdstel voldoen prima in de klasse 1.
Het Drents Friese Wold heeft een redelijke ondergrond. De afstand is maar 29 km en daarmee kort voor een klasse 1. De PA zit dicht bij het startterrein waardoor je makkelijk kan afhaken als het toch te zwaar blijkt te zijn.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 08:17

Bedankt voor je antwoord :)

Gezondheid is prima.
Karakter heeft hij zeker! maar inmiddels ken ik hem wel zo goed dat hij heel veel voor mij doet :)
Werken vind hij heerlijk en zeker in de bossen!
Andere paarden kan hij zich soms iets van aantrekken, maar meestal niet zo veel. Dat is gewoon een leerpuntje dat ik nu ook al probeer mee te pakken door alleen op pad te gaan!

DFW ben ik al 2 jaar geweest een weekje en dat bevalt me erg goed!
Maar ben nog even in twijfel :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:23

Hoe rijd je die 3 uur in het bos? Meer stap dan draf, galopje om 'uit te razen'? In dat geval leg je in die drie uur hooguit 18 kilometer af en kom je nog niet in de buurt van de minimum snelheid.

Of draaf je rustig 20-30 minuten achter elkaar, en stap je alleen om anderen te passeren? Dan maak je buitenritjes van 30 kilometer en rijd je een 'veilige' snelheid. Bij wedstrijden verlies je nl áltijd tijd omdat je voor de P/A en finish stapt om je hartslag laag te krijgen.

In dat laatste geval kun je je met een gerust hart inschrijven. In het eerste geval: ga opbouwen naar een tempo dat je 20-30 minuten achtereen kunt draven en tussendoor 5 minuten stappen, en dat minstens 4x achter elkaar. En verkijk je er niet op hoeveel conditie je daar als ruiter ook voor moet hebben!

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 08:36

Bedankt voor je reactie :) Ik heb ook geen idee hoe ik dit soort dingen moet opbouwen. Draven kan hij toch wel een kwartier volhouden. Maar misschien is extra training dan toch wel gewenst! dan neig ik er naar om in katwijk te gaan rijden zodat ik eind augustus nog wel een week kan trainen in het DFW (daar ga ik sowieso een week op vakantie)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:37

Katwijk wordt wel als zwaar gezien als je niet gewend bent strand en duin te rijden, maar gezien je woonplaats is dat vermoedelijk niet het geval?

Als je al een kwartier achtereen kunt draven, doe dat dan eerst eens 6x met 5 minuten stappen tussendoor - dan ben je al 2 uur onderweg. Kijk dan eens hoe hij dat volhoudt (en geeft-ie aan dat de 5e of 6e keer te veel is, dan hou je het op 4x een kwartier)

Gaat 6x een kwartier goed, doe dan eens 4x 20 minuten, bouw dan uit naar 5x 20 minuten, ga dan naar 4x 30 minuten en bouw dat weer uit naar 5x 30. Dat kan best wel redelijk snel hoor. Na verhogen rijd je nog twee trainingen op hetzelfde schema, en dan kun je in principe weer verhogen (tenzij je aan je paard merkt dat het te snel gaat). Als je 2x per week traint (en 1x bv bakwerk, dressuur of longeren) dan kun je per 2 weken ophogen. En je hebt tot DFW nog twee maanden, kun je een eind mee komen :j

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 08:38

Helaas ben ik nog niet zo vaak op het strand en duin geweest ivm vervoer ;(
ik ben denk ik vaker richting veluwe en drenthe geweest!

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 12:31

ok, ben even in de buurt gaan rijden. Was de eerste keer dat stuk alleen, dus hij was een beetje zenuwachtig maar verder heel braaf. Ik heb nu 8 km gereden in 3 kwartier. Eerste (en laatste, ben zelfde weg teruggereden) 1,5 km is het lastig om te draven (bermpjes, dus wel wat stukjes). Ik heb toen 3 km gedraafd in 13 minuten. In 3 minuten was ie weer op adem.
geen idee wat dat zegt over zn conditie :+
Hij was iig nog lang niet moe van dit ritje, maar vond dat ie het al superbraaf deed alleen op pad, dus volgende keer weer wat verder weg!

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 08:15

leuk om te lezen!
Ik zit er zelf aan te denken om het ook eens te proberen.
Ik ga misschien 3 september in haarle proberen.
ik blijf je topic even volgen, kijken hoe het met de training gaat!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:13

lindar1985 schreef:
leuk om te lezen!
Ik zit er zelf aan te denken om het ook eens te proberen.
Ik ga misschien 3 september in haarle proberen.
ik blijf je topic even volgen, kijken hoe het met de training gaat!

Hee ik ook. :)
Ik zoek nog iemand om mee samen te gaan.

Leuk om te lezen, ik volg het even!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 23:47

Ik meld me hier ook maar even, ik ben me nogal aan het verdiepen in de de endurance en ik raak alleen maar enhousiaster!

Ik ben Rinda, 34 jr. ben ziekenverzorgende fiets naar me werk, 18 km heen en 18 km weer terug, heerlijk als je met pg mensen werkt!
Maar ook heerlijk wanneer je paardrijd want je bouwt door het fietsen een goede conditie op, ik wil ook nog gaan hardlopen, mijn motto: Een fit paard, verdiend een fitte ruiter!

Alleen jammer dat er al een tijdje niet gepost is!

Ik wil graag mee lezen als dat mag en zal zo nu en dan een en ander vragen, ik ben zelf individueel lid van de KNHS.

Ik wil in 2013 starten in de endurance met een dan 14 jarige merrie, ze is nu drachtig en het veulen loopt er een jaar bij dus vandaar zo laat, maar heb ook een ruin maar die is nog wat jong, net drie jaar nog behoorlijk groen :D

Die wil ik ook eerst betuigt hebben en die mag eerst voor de kar zijn km maken, daar wordt zijn achterhand alleen maar beter van!

Maar goed, de merrie is een Gelders type uit de denderose stam en de ruin das een Orbaldo II, zijn moeder is een dochter van Allegro, hij heeft veel klassiek bloed dus...

Links en rechts hoor ik dat Dravers heel erg geschikt zijn, maar ik start dus met Gelders type die rusitg 20 tot 30 minuten draaft, regelmatig is en takt verliest ze dan ook niet wel begint ze te strijken als ze vermoeit begint te raken, daarom draagt ze achter ook strijklappen.

Met welke paarden rijden jullie!?

Hoe wordt er getraint, ook als het vies weer is(Regen bijv.)!?
(wij mennen rustig met regen)

En tenslotte is het mogelijk dit topic levend te houden!?

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 06:35

Geen idee of het topic levend te houden is! maar ervaringen uitwisselen is altijd leuk :)

Ik dek toch dat ik voor de rit van 15 oktober ga :)

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 10:11

Ik denk er ook over om de 15e oktober de impulsrit te rijden. Ben heel benieuwd... en wil wel meedoen met ervaringen uitwisselen...

Ik ben Sandra, 26 jaar en rijd met Zazou, 7 jaar. Zazou is een KWPN merrie van 1.75. We zijn in het normale leven dressuurmutsen en daar gaan we het M2 in. We maken iedere week wel een buitenritje en het lijkt me vooral heel leuk om eens iets heel anders te doen. Zodoende op een keer impulsrubriek Endurance uitgekomen.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 16:39

Leuk zo'n topic!
Ik ga Katwijk ook rijden als impulsrit met mijn KWPNxpools warmbloed (zit ook veel hannoveraan in :S) hij is 7 jaar en meet bijna 1.70
Hij is springgefokt maar ik train elke week met hem in het bos en dan loopt hij 20 km met 10 km/h dus ik denk dat het wel goed komt. Hij heeft veel in de duinen gelopen, daarom denk ik dat Katwijk een goede wedstrijd is (en dichtbij).
Maar daarvoor ga ik nog wel een paar keer trainen op het strand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:53

Sansje schreef:
Ik denk er ook over om de 15e oktober de impulsrit te rijden.
Citaat:
Ben heel benieuwd... en wil wel meedoen met ervaringen uitwisselen...
Ik ben Sandra, 26 jaar en rijd met Zazou, 7 jaar. Zazou is een KWPN merrie van 1.75. We zijn in het normale leven dressuurmutsen en daar gaan we het M2 in. We maken iedere week wel een buitenritje en het lijkt me vooral heel leuk om eens iets heel anders te doen. Zodoende op een keer impulsrubriek Endurance uitgekomen.

Ja dat lijkt mij dus ook leuk, er is nog een topic waar je ervaringen in kwijt kan maar voor als je net om de hoek komt kijken is dit ook leuk lijkt mij, en kan je idd ervaringen uitwisselen enz.

dressuurmutsen klinkt leuk :D creatief taalgebruik daar hou ik wel van :j

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:14

Hier nog een "dressuurmuts". Ben vandaag op het idee gekomen om eens een keer een endurance wedstrijd mee te doen. Maak wekelijks wel een buitenritje van zo'n 10 km in ongeveer 2 uur tijd. Ik heb alleen geen flauw idee wat normale tijden zijn :o Ben van plan om binnenkort weer met hartslagmeter op pad te gaan om die zo eens een beetje in de gaten te houden. Meten is weten uiteindelijk ;) Buitenritten zijn voornamelijk over het strand, door de duinen en door bermen door bollenlanden.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:23

Reken voor dat rit van 10 km een uur tijd en je bent goed op weg

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:44

als je over 10 km 2 uur doet betekent het dat je alleen maar stapt (en ook nog is niet echt hard), je zal echt veel meer lange stukken buiten moeten gaan draven..

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 17:07

Dan klopt mijn tijd niet helemaal. Ik gallopeer op de heenweg zo'n 3/4 van de route en op de terugweg wordt vooral veel gedraafd en stukken gestapt. Ik ga eens meten hoeveel km het precies is en hoe lang ik er over doe :')

Edit: even via internet de route ongeveer uitgestippeld. Rit is ongeveer 15 km geweest. Op de heenweg en terugweg ongeveer 20 a 25 minuten gestapt.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 17:34

dat klinkt dan al realistischer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 18:36

34.19 km in vijf uur met 2 pauzes van 20 min.
Vind ik wel aardig voor een eerste keer met het grootste gedeelte alleen maar stappen!

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 19:47

hallee,

Ik meld me hier ook even.
Ben sandy, 34 jaar en rijdt met zoë (7 jr) ik woon in drunen en paardje staat in waalwijk.
Ga over paar weekjes M1 starten maar rij net zo graag buiten, polder en bos.

Aangezien afgelopen maandag niemand mee kon gaan buitenrijden in de loonse en drunense duinen heb ik er maar eens een "trainingsrit" van gemaakt om te kijken of het zin heeft om een keer een impuls rubriek te starten. Als je alleen bent kun je tenslotte nogal wat makkelijker doorrijden.
Ik wil graag een keer een impuls rubriek rijden omdat ik dan een keer een andere omgeving heb waar de route al is uitgezet. Ik heb namelijk geen zin om de hele tijd op een kaart te gaan zitten kijken en op de bonnefooi rijden is niet echt mijn ding.

Maandag had ik 30 km gereden door bos en stukje duin in 3,5 uur waarvan tussendoor nog 2 keer 15 minuten gerust (lees: staan buurten en een tosti gescoord bij de rustende jager).
Mijn paardje loopt op het einde eigenlijk altijd nog net zo vlot als in het begin, erg fijn.

Ik heb de impulsrubriek van 10 september op de ginkelseheide op mijn verlanglijstje staan.

Wat ik me afvroeg:
Ik rijd buiten altijd met martingaal, zweep en sporen. mag dit?
Moet je een bodyprotector aan? die heb ik namelijk niet,
ik rij met mijn dressuur harnachement en leren laarzen. mag dat?
Is een groom verplicht? Ik rij zelf met trailer dus ben waarschijnlijk alleen op pad die dag.
Wie rijd er nog meer op de ginkelseheide?

Wie weet tot ziens!

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 19:53

Met martingaal mag je rijden, met zweep ook maar die mag niet langer zijn dan 90 cm.
Je sporen mogen die dag een dagje vakantie, die mogen bij de endurance niet.
Verder mag je gewoon met je leren laarzen rijden als je dat fijner vind.
Groom is ook niet verplicht, bij sommige paarden kan het wel handiger zijn ivm koelen voor de keuringen, maar je kunt het zeker ook alleen af.

Ik start helaas niet op de ginkel, was lekker dichtbij geweest maar ik ga naar een TREC in Belgie.

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:03

Bedankt voor een snelle reactie.
Sporen zijn overigens meer een gewoonte en een valbeveiliging :o
In galop wil ze nog wel eens een beetje opzij springen of een sprong in houden, dan blijf ik er beter mee hangen hahaha. Die kunnen gewoon uit, het zweepje is alleen voor enge dingen, dit paardje is pas sinds een jaar mee naar buiten en op straat genomen en is met een klein tikje beter te overtuigen dat iets niet eng is.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:21

sandyjorgen schreef:
Bedankt voor een snelle reactie.
Sporen zijn overigens meer een gewoonte en een valbeveiliging :o
In galop wil ze nog wel eens eenbeetje opzij springen of een sprong in houden, dan blijf ik er beter mee hangen hahaha. Die kunnen gewoon uit, het zweepje is alleen voor enge dingen, dit paardje is pas sinds een jaar mee naar buiten en op straat genomen en is met een klein tikje beter te overtuigen dat iets niet eng is.

:? kan geen smiley hierbij vinden die geschokt genoeg kijkt, hier krijg ik echt een raar beeld bij. Hoop dat ik het verkeerd begrijp.