Hulp bij geschikt endurancezadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Katia_L

Hulp bij geschikt endurancezadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 09:33

Hoi iedereen,

ook ik ben in de ban van het endurancevirus nu moet er uiteraard nog heel wat gebeuren.
Zo heb ik al allerlei opzoekwerk verricht, toch ben ik er nog steeds niet uit welk zadel nu
het meest geschikt zou zijn voor een arabische volbloed merrie met stokmaatje 1.53m.

Eerst dacht ik een Podium zadel maar via deze site http://www.endurancecompetitie.com/pages/benodigdheden.html
kwam ik te weten dat deze niet zo geschikt zijn voor arabieren.

Toen dacht ik aan een zaldi maar die zijn dan blijkbaar weer niet geschikt voor mensen met een iets
groter achterwerk.. Ik weeg dan wel maar 60 kg, toch ben ik daar net iets beter voorzien. :D

Dan stak de Randoll weer naar boven en nu weet ik het echt niet meer.. :s

Je leest ook zo ontzettend veel en ik begrijp dat iedereen uiteraard zijn eigen mening heeft en dat je
uiteraard eerst moet zien of het zadel wel goed op je paard past maar er zijn er gewoon zo veel!!
Het zou echt helpen als een aantal personen kunnen helpen het assortiment te verkleinen zodat ik
alles beter op orde kan zetten en alles kan overlopen..de pro's en contra's.

*Wat ik dus zoek is meteen een endurance zadel voor langere afstanden, dat ik over 4 jaar ofzo niet
weer een nieuw moet kopen..
*Geschikt voor een arabische volbloed van 1.53m
*Weeg 60kg
*Budget tot ongv. 650 euro, tweedehands kan ik ook nog altijd kopen..

Hopelijk ben ik een beetje duidelijk geweest, anders mag je me altijd vragen stellen.

Alvast hartelijk dank!

Groetjes!

Deze leuke site heb ik trouwens ook nog gevonden http://www.paardenrecreatie.nl/?load=harnachement/endurancezadels.
Ervaringen met en prijzen van de zadels zijn altijd welkom!

Hilli

Re: Hulp bij geschikt endurancezadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:39

Hét endurance-zadel bestaat niet. In de endurance gaat het om comfort. Het betekent dus dat je een zadel moet hebben dat goed op je paard past én waar jij lekker in zit. Dat is voor mij zadel X en voor een ander zadel Y. Het voordeel van een zadel wat "endurance" is, is vaak dat er wat extra ringen aan zitten zodat je makkelijker wat aan je zadel kan hangen voor onderweg.

Je zou ook eens contact kunnen opnemen met Esther van Green Distance (www.greendistance.nl). Zij heeft ook zo nu en dan tweedehands zadels in haar assortiment. De nieuwe zadels die ze heeft liggen (iets) boven je budget.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:19

Ik rijd met een gewoon dressuurzadel omdat dat het lekkerst ligt op mijn arabier.
Podium past bij mijn arabier met holle rug en hoge schoft niet en het zit ook niet lekker.
heb het 3 maanden geprobeerd.
Maar om nu al een ander zadel aan te schaffen is misschien wat op de zaken vooruit lopen...
Ik heb 100+ met mijn dressuurzadel gereden, no problems...

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:59

Ik zou mijn mening niet laten bepalen door één website hoor. ;) Podium is een endurancemerk en het gros van de paarden op hoger niveau is arabier, dus dat het niet goed op arabieren zou passen is onzin. Elk paard is anders, het ras zegt lang niet alles over de vorm van de rug en de maat! Podium kán een prima zadel zijn voor jou en je paardje, kan ook zijn van niet.

En inderdaad is een speciaal zadel lang niet altijd nodig, als je nu een fijn Engels zadel hebt dat goed ligt en waar je zelf fijn in zit kun je daar heel goed mee verder. Zeker dressuurzadels met niet te diepe zit zijn qua beugelophanging best geschikt voor de langere afstanden. Het is natuurlijk wel de vraag of je het delicate leer van zo'n zadel wil blootstellen aan al het water en zweet dat bij endurance komt kijken.

Zelf houd ik meer van zadels op westernboom dan Engelse. Ik heb 2 zadels van ROC, een Duits merk. De boom ligt via flexibele panelen op de rug. Die panelen bewegen mee met de rug en je kunt het zadel ook helemaal aanpassen aan het individuele paard. Mijn zadel ligt al 7 jaar perfect op mijn 28-jarige fijngebouwde draver van 1.51, maar ook (met iets andere vulling) op mijn 7-jarige stevigere draver van 1.58, en zelfs op de kruising Fries x warmbloed van mijn vader. Die laatste heeft zelf trouwens een Podium Champion.
Dus... je kunt er zo niks van zeggen, het is echt een kwestie van passen. ROC is wel heel flexibel door de vele mogelijkheden (heb het destijds vooral ook gekocht om het steeds te kunnen aanpassen aan de veranderende rug van mijn draver op leeftijd). Maar het is ook relatief duur en tweedehands nauwelijks te krijgen (wat op zich wel een goed teken is natuurlijk ;) ).

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:36

Elk paard is anders, elk mens is anders...
Wat bij jullie past is dus een kwestie van proberen en voelen.

Maar waar rij je nu op? Als dat een prettig, comfortabel en goed passend zadel is kan je daar gewoon lekker mee beginnen! En als je dan verder komt en merkt dat je iets anders nodig hebt kan je altijd gaan kijken naar iets anders.

(en de stokmaat van je Arab zegt niet veel over wat zou passen, dat is per paard verschillend...
De site van paardenrecreatie is duidelijk gesponsord door 2 winkels ;) )

Katia_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 07:39

Iedereen alvast bedankt voor jullie reacties, heb er toch zeker wat aan!

@Moragh; wat die site betreft, ja dat ligt er nogal vingerdik op. :D

Ik rij nu met een dressuurzadel maar zou deze graag willen sparen voor mijn dressuurwedstrijden.. Mijn budget
is sinds mijn eerste bericht alweer verhoogd dus daar zit niet echt het grote probleem. Ik weet alleen dat sommige
zadels niet voor geweldige afstanden bestemd zijn en die zou ik er gewoon graag al tussenuit willen laten. Ik weet
ook dat ik niet meteen de 120km ga uitrijden maar het zou gewoon handig zijn meteen een zadel voor het leven te
kopen. Mijn budget ligt nu rond de €1250,-

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 07:52

Daar kan je heel wat mee. Ik zou je adviseren om gewoon eens wat te gaan proberen of te bekijken op bv wedstrijden.... Je zal toch zelf moeten voelen of het zadel iets voor jou en je paard is...

Een goed passend zadel met voldoende draagvlak en voldoende ruimte in de kamer waar jij als ruiter goed in balans zit voldoet voor endurance.

Er zijn in de endurance Arabs met verschillende zadels, zeker ook Podium, soms een Zaldi (maar dan de Vila Endurance), soms westernzadels of met een westernboom, vrij veel huis tuin en keuken zadels (dus de gewone merken in een dressuur of VZ uitvoering), wat Wintec, vrij veel Massimo, en langzaamaan ook steeds meer GM

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:06

is podium eigenlijk vooral geschikt voor smallere paarden?
(en slanke ruiters?)
of niet perse?

Jimster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:23

Sinds een half jaar heb ik een nieuw podium zadel, type trek. Mijn paard is een draver van 1.70 hoog.
Ben hier echt super blij mee. Met mijn dressuurzadel heb ik altijd last van mijn rug als ik langer dan een uur rij, maar met mijn podium helemaal niet! Zelfs niet na ritten van 4 a 5 uur. En nog belangrijker, mijn paard ook niet. Hij ligt echt super.
Een vriendin van mij rijd ook met een podium trek en die heeft een arabier. De zadels kunnen helemaal aangepast worden aan de omvang ed. van je paard dus je kan veel kanten op.
Ik heb mijn zadel bij Saskia van Podiumzadel.nl gekocht. Ze komt bij je langs met allerlei modellen en verschillende merken zadels (niet alleen podium). Ze zoekt echt naar de beste keuze voor jou en je paard. En je kan de zadels uitproberen. Met jouw budget moet je zeker een fijn zadel kunnen vinden. Hopelijk heb je iets aan deze info.
Succes!

Katia_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 07:42

Ja nog zo een mindere kant aan het verhaal. Ik ben van België en ik vind dus maar
nergens een geschikte leverancier van endurance-zadels in België zelf. Elke site die
ik tegenkom en denk, goh daar moet ik eens horen.. is van nederlandse afkomst en
vaak zo'n 3 uur van me vandaan. (zit 10min van Sint-Truiden)

Na nogmaals een beetje opzoekwerk ben ik gebotst op de WOW-en ROC-zadels. Deze zijn
volledig en makkelijk aanpasbaar aan het paard wat me zeer hard interesseert! Mijn arabiertje
is maar 5 jaar en aangezien ze doorgroeien tot hun 7 jaar en ik er nog eens een keer een
veulentje mee wil fokken zegt iets in me dat zoiets toch 'geschikter' is. Alleen de prijs! ;(
Toch maar een tweedehandsje zoeken of een tijdelijk ander zadel!! ;(

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 08:56

ik ben ook van belgië en had jaren geleden een tweedehands Podium Trek gekocht en zocht een nieuw zadel..
idd, de leveranciers in belgië zijn er bijna niet.
Bertho ( bekend van endurance)zit in Limburg en heeft vooral Roc zadels, maar ook Podium, is heel behulpzaam en zal zeker willen langskomen om zadels te passen hoor.

Nu voor mij was saskia van podiumzadelnl dichterbij ( ik woon in Brasschaat) en ze was zo behulpzaam dat ik bij haar thuis welkom was. Ik heb van haar een zadel mogen testen en ik was helemaal verkocht :)
ik heb veel nekproblemen en met de Podium Tex tech heb ik geen last meer van mijn nek.
Op mijn arabje past die perfect en voor mij is het ook het ideale zadel..

Gewoon veel zadels uittesten!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:08

Inderdaad, onze zadels komen ook van Bertho en Heidi, Trail Horses Best Belgium (http://www.thbb.be ). Zulke ervaren en aardige mensen. Ze hebben ROC en Podium, nieuw en ook soms iets tweedehands. Ze kunnen ook een tweedehands Podium of ROC zadel bekijken of aanpassen dat je elders hebt gekocht of wil kopen (tegen vergoeding natuurlijk).
Ze zitten in Hoepertingen, dus echt VLAK bij Sint Truiden! :P

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:23

Ik heb een gaston mercier op mn arab liggen en mn dikke kont past er prima op. Nog elke dag ben ik zo blij met mn zadel.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:17

waarom zou je een ander zadel willen kopen als deze goed ligt? ik rijd met een Euroriding Diamant dressuurzadel en heb hiermee 3x een 160km en 5x een 120km rit mee gerden.

in de toekomst zou ik voor mijn jonge paard(en) waarschijnlijk wel een endurance zadel willen aanschaffen en dat doe ik dan bij Saskia van Podiumzadel www.podiumzadel.nl zij heeft diverse soorten merken zadels en komt ook aan huis om te passen en je kunt gewoon zadels uitproberen (ook voor bv een week) ;)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:36

@ Donna:
Katia_L schreef:
Ik rij nu met een dressuurzadel maar zou deze graag willen sparen voor mijn dressuurwedstrijden..

Vind ik wel begrijpelijk, dressuurzadels zijn nu eenmaal niet berekend op al die liters water en zweet. :D

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:50

toch gaat die van mij nu al 10 jaar mee en doet het nog prima ;)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 05:44

Karrimh schreef:

Het gaat denk ik om hoe je je spullen onderhoudt. Bij goed onderhoud gaat het jaren mee.

Wat voor zadels heb jij voor je andere paarden, Donna?

Katia_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 19:54

Allemaal enorm bedankt voor het medelen van jullie ervaringen!
Alleen ben ik er nog niet helemaal uit.. :s

Waar ik dus zeker op moet letten bij een zadel is:
-geen drukpunten
-goede pasvorm
-voldoende schoudervrijheid
-juiste plaatsing beugels
-Nog iets specifieks?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:55

Dat je er zelf goed in kunt zitten :D

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:31

Hilli schreef:
Karrimh schreef:

Het gaat denk ik om hoe je je spullen onderhoudt. Bij goed onderhoud gaat het jaren mee.

Wat voor zadels heb jij voor je andere paarden, Donna?

precies, ik onderhoud het goed en ga er "voorzichtig" me om :D

ligt er aan wie er wat op rijdt ;) ik rijd op al mijn paarden met het zelfde zadel, maar als ze in de lessen lopen heeft ieder een eigen zadel. in de meeste gevallen Wintec aangezien we aan een rivier wonen en regelmatig in de rivier spelen en zwemmen met de pony's.
voor Sera wil ik binnenkort een ander zadel aanschaffen, ze is nu redelijk "uitgegroeid" want ze is al 6 :+ Saskia van Podiumzadel zal het nieuwe zadel leveren, ben benieuwd *\o/*

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:36

hier een podium cordura zadel voor mijn dravertje bevalt goed.

De aleashop in gentbrugge kan deze zadels ook leveren daar komt mijne vandaan

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:51

Ik ben de eerste jaren met mijn Hulsebos dressuurzadel gestart en na verloop van tijd heb ik een Massimo Trail aangeschaft, daar rijdt ik nu eigenlijk altijd op, ook mijn dressuur en mijn dressuurlessen, alleen start ik dus geen dressuurwedstrijden meer. Dan zou ik inderdaad het Hulsebos zadel weer meer gaan gebruiken.
Die Massimo ligt nieuw wel boven je budget, maar misschien kan je er tweedehands wel aankomen. Het is een heerlijk zadel, waar je zeker ook een sprongetje mee kunt maken, de boom is 2 maten naar boven of naar beneden aan te passen, het zit heerlijk, ik ben er heel tevreden over.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:33

Ik heb 2e hands een Pegaso gekocht. Er staan er meerdere te koop op marktplaats tussen de 600 en 1000 euro. Dit is een heel mooi zadel met super degelijk leer. Volgens mij gaat het jaren mee.
Voordat ik het kocht heeft Esther van Greendistance, Moragh hier op het forum, hem aangepast op mijn paard.

Ik moest wel erg wennen aan de zit, de beugelophanging schijnt iets verder naar achteren te liggen. Maar ontdanks dat ik ook een springzadel en dressuur zadel van hulsebos heb blijf ik hier lekker op endurance rijden!
(het dressuur zadel is wel van buffelleer, dus kan wel wat water hebben, maar de zit is erg diep, en dat vind ik persoonlijk na een uur of 3 rijden niet lekker meer)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:50

Carmen Römer rijdt haar 120 km ook op een wintec. Je moet eerst gaan zoeken naar een zadel wat perfect op je paard ligt(en ook nadenken over veranderingen in de bespiering van het paard, waardoor het zadel dus te ruim op krap kan komen te liggen), daarna ga je kijken wat je het lekkerst vindt rijden en waar je comfortabel in alle situaties op kan zitten. Ik weet dat in nederland bij podium en green distance zadels op proef genomen kunnen worden, maar hoe dat dan weer in belgië is weet ik niet. Misschien kun je het met de verkoper proberen uit te praten dat je een zadel least.

Maar zoals hierboven al beschreven staat, het perfecte endurance zadel bestaat niet.

Succes met zoeken.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:34

Ik heb vroeger altijd met een veelzijdigheidszadel (jc) gereden. Uiteindelijk wel bredere beugels eraan gedaan, want m'n voeten begonnen zeer te doen met zo'n smal 'normaal' stijgbeugeltje.

Op mijn huidige paard heb ik een dressuurzadel (anatomica) liggen, was zelf uit m'n vorige gegroeid :D ;).
Heb nog wel eens geprobeerd om op m'n vz te rijden, maar 't zat voor geen meter meer. Veelste hard. Terwijl ik er vroeger zoveel km mee heb gereden.

Wel doe ik altijd m'n beugels een gaatje korter en nog steeds m'n endurance stijgbeugels eraan. Dat zit gewoon meer comfie.